Geld rendeert niet
Geld rendeert niet
Het topic 'eerste loon' van freddyfish inspireerde me om zelf eens een topic te lanceren. Ik ben 23 jaar, werk in het onderwijs en ben dus zeker van een maandelijks nettoloon van 1500 euro.
Wat is mijn toestand? Ik zit bij drie banken: Argenta (spaargeld), Fortis (Visa en zichtrekening, nog tot 25j gratis) en Rabobank (vroeger spaargeld, nu niets meer). Bij Rabo heb ik wel twintig euro aandelen met die actie van Humo
. Er staat ook nog tien euro op mijn spaarrekening daar, omdat ik niet weet of die rekening wel leeg mag staan.
Wat doe ik voor belastingen? Dit jaar krijg ik veel terug, aangezien ik vorig jaar maar vier maand gewerkt heb. Ik ben dit jaar dan wel met pensioensparen begonnen (eerste volledig werkjaar) en ik zal erin slagen om 870 euro op zij te zetten. Verder stort ik elke maand een vast bedrag van Fortis zichtrekening naar Argenta spaarrekening. (geopend in februari dit jaar, dus nog geen getrouwheidspremie dit jaar)
Ik heb echter het gevoel dat mijn geld echt helemaal niets opbrengt. Ik kreeg onlangs een brief van Fortis om te vragen om met langetermijnsparen te beginnen. Wat houdt dit concreet in en is dit een goed idee bij Fortis? Verder vroegen ze me ook al eens om met woonkrediet te starten, wat is dat precies? Zijn er manieren om mijn geld beter te laten renderen? Ik weet echt niet wat ik moet doen. Is de beurs iets? Heb altijd talen gestudeerd en bijgevolg ken ik dus niets van economomie...
Hopend op veel advies
Thomas
Wat is mijn toestand? Ik zit bij drie banken: Argenta (spaargeld), Fortis (Visa en zichtrekening, nog tot 25j gratis) en Rabobank (vroeger spaargeld, nu niets meer). Bij Rabo heb ik wel twintig euro aandelen met die actie van Humo
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Wat doe ik voor belastingen? Dit jaar krijg ik veel terug, aangezien ik vorig jaar maar vier maand gewerkt heb. Ik ben dit jaar dan wel met pensioensparen begonnen (eerste volledig werkjaar) en ik zal erin slagen om 870 euro op zij te zetten. Verder stort ik elke maand een vast bedrag van Fortis zichtrekening naar Argenta spaarrekening. (geopend in februari dit jaar, dus nog geen getrouwheidspremie dit jaar)
Ik heb echter het gevoel dat mijn geld echt helemaal niets opbrengt. Ik kreeg onlangs een brief van Fortis om te vragen om met langetermijnsparen te beginnen. Wat houdt dit concreet in en is dit een goed idee bij Fortis? Verder vroegen ze me ook al eens om met woonkrediet te starten, wat is dat precies? Zijn er manieren om mijn geld beter te laten renderen? Ik weet echt niet wat ik moet doen. Is de beurs iets? Heb altijd talen gestudeerd en bijgevolg ken ik dus niets van economomie...
Hopend op veel advies
Thomas
Re: Geld rendeert niet
Het eerste plan wat u moet aanvatten is weggaan bij Fortis.
Hun producten hebben veel te hoge instap- en beheerskosten.
Indien u nu pas een inkomen hebt verworven zou ik voorstellen om eerst een buffer van ong 6 tot 9 maandlonen in cash reserve op te bouwen.
Nadien kan u nadenken over uw toekomstplannen.
Indien u nu pas een inkomen hebt verworven zou ik voorstellen om eerst een buffer van ong 6 tot 9 maandlonen in cash reserve op te bouwen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dit is ook het eerste wat ik in Thomas' plaats zou doen. Je spaart al geld uit enkel door weg te gaan bij Fortis.Sletje schreef: Het eerste plan wat u moet aanvatten is weggaan bij Fortis.
Je wil dat je geld meer rendeert? Hoe hoger het rendement hoe hoger de opbrengsten. Je praat over de beurs maar eerst moet je voor jezelf uitmaken of je er zou tegen kunnen dat je investering eerst 10% daalt alvorens misschien 5% winst te kunnen nemen. En heb je wel genoeg interesse en tijd om naar de beurs te gaan? Als de antwoorden op deze vragen ja zijn dan kan je het overwegen maar ik zou je toch eerst aanraden om met virtueel geld naar de beurs te gaan dan zal je al snel een beeld krijgen hoe het werkt...
Je kan ook overwegen om obligaties te kopen, die houden veel minder risico in dan aandelen en hun opbrengst is behoorlijk.
toch een beetje opletten met obligaties,spreiden in munt en activiteit.
Ooit verloor ik 25 percent op mijn obligatie die ik had laten aanpraten had van een grootbank,dus opletten met obligaties in vreemde valuta
Ooit verloor ik 25 percent op mijn obligatie die ik had laten aanpraten had van een grootbank,dus opletten met obligaties in vreemde valuta
Laatst gewijzigd door monte op 8 november 2009, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Fijn dat ik je inspireerde
Bij welke bank doe je momenteel aan pensioensparen en is dit via een aandelenfonds of niet? Weet je nog ongeveer hoeveel je qua belastingen terug kreeg?
Bij Deutsche Bank heb je momenteel iets meer rente dan bij de argenta e-spaar die daarvoor ook gebruikte, maar op 'kleinere' bedragen, zoals de 15.000 euro die ik door harde jaren vakantiewerk bijeen kreeg, maakt dit nauwelijks verschil... geld rendeert idd niet...
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Bij Deutsche Bank heb je momenteel iets meer rente dan bij de argenta e-spaar die daarvoor ook gebruikte, maar op 'kleinere' bedragen, zoals de 15.000 euro die ik door harde jaren vakantiewerk bijeen kreeg, maakt dit nauwelijks verschil... geld rendeert idd niet...
Laatst gewijzigd door freddyfish op 7 november 2009, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Is een buffer van zes tot negen maanden niet wat veel, dan staat er wel heel veel op uw spaarrekeningSletje schreef: Het eerste plan wat u moet aanvatten is weggaan bij Fortis.
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
-
- VIP member
- Contacteer:
Het is pas als je eens wat onverwachte kosten hebt, dat je een ferme spaarbuffer weet te waarderen.svparijs schreef:Is een buffer van zes tot negen maanden niet wat veel, dan staat er wel heel veel op uw spaarrekening? Ik zou eerder zeggen drie tot zes maanden, afhankelijk van de situatie van betrokkene.
Een ongeluk komt nooit alleen: grote kosten aan auto, wasmachine stuk, problemen aan dak, ... Voor je het weet heb je kosten van duizenden euro's en is je spaarbuffer zo op.
Beter wat teveel op de spaarboek dan te weinig.
3 maanden vind ik persoonlijk erg weinig.
Laatst gewijzigd door Frisse Freddy op 7 november 2009, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook als je geen auto hebt en huurt?Frisse Freddy schreef:Het is pas als je eens wat onverwachte kosten hebt, dat je een ferme spaarbuffer weet te waarderen.svparijs schreef:Is een buffer van zes tot negen maanden niet wat veel, dan staat er wel heel veel op uw spaarrekening? Ik zou eerder zeggen drie tot zes maanden, afhankelijk van de situatie van betrokkene.
Een ongeluk komt nooit alleen: grote kosten aan auto, wasmachine stuk, problemen aan dak, ... Voor je het weet heb je kosten van duizenden euro's en is je spaarbuffer zo op.
Beter wat teveel op de spaarboek dan te weinig.
3 maanden vind ik persoonlijk erg weinig.
Waarom nu al weggaan bij Fortis? Het is dichtbij, ik vind hun pc-banking handiger dan Argenta... Was van plan om daar te blijven tot ik 25 word...Wook schreef:Dit is ook het eerste wat ik in Thomas' plaats zou doen. Je spaart al geld uit enkel door weg te gaan bij Fortis.Sletje schreef: Het eerste plan wat u moet aanvatten is weggaan bij Fortis.
Je wil dat je geld meer rendeert? Hoe hoger het rendement hoe hoger de opbrengsten. Je praat over de beurs maar eerst moet je voor jezelf uitmaken of je er zou tegen kunnen dat je investering eerst 10% daalt alvorens misschien 5% winst te kunnen nemen. En heb je wel genoeg interesse en tijd om naar de beurs te gaan? Als de antwoorden op deze vragen ja zijn dan kan je het overwegen maar ik zou je toch eerst aanraden om met virtueel geld naar de beurs te gaan dan zal je al snel een beeld krijgen hoe het werkt...
Je kan ook overwegen om obligaties te kopen, die houden veel minder risico in dan aandelen en hun opbrengst is behoorlijk.
Wat bedoel jem et hoe hoger het rendement hoe hoger de opbrengsten? Moet dat niet riscio zijn ipv rendement?
En op welke site kan ik makkelijk en goed met virtueel geld spelen? Interesse heb ik wel, tijd is moeilijker
En koop je dan zelf die obligaties via een site of toch altijd via bank? Is Rabobank daar goed voor?monte schreef: toch een beetje opletten met obligaties,spreiden in munt en activiteit.
Ik doe aan pensioensparen bij Argenta, via dat Petercamfonds, denk dat dat wel goed is? Ik moet mijn belastingen nog terugkrijgen, in totaal 1200 euro (dacht dat het meer ging zijn), volgend jaar krijg ik dan tussen de 30 en de 40 procent van die 870 euro terug.freddyfish schreef: Fijn dat ik je inspireerdeBij welke bank doe je momenteel aan pensioensparen en is dit via een aandelenfonds of niet? Weet je nog ongeveer hoeveel je qua belastingen terug kreeg?
En weggaan naar een spaarrekening die iets meer oplevert heeft met die getrouwheidspremie toch niet veel zin meer, of zie ik dat mis?
Ik heb al een buffer van tien maandlonen op mijn spaarboekje, daarom dat ik aan mijn toekomst wil beginnen denken:) Voorlopig blijf ik zeker nog een jaar thuis wonen, dus een jaar zonder kosten...svparijs schreef:Is een buffer van zes tot negen maanden niet wat veel, dan staat er wel heel veel op uw spaarrekeningSletje schreef: Het eerste plan wat u moet aanvatten is weggaan bij Fortis.
Nadien kan u nadenken over uw toekomstplannen.? Ik zou eerder zeggen drie tot zes maanden, afhankelijk van de situatie van betrokkene.
Tien maandlonen op een spaarboekje, is natuurlijk leuk. Maar loop je dan niet veel rendement mis en ben je dan niet heel defensief aan het sparen en beleggen? Als je dan toch nog thuis woont. Om alleen te gaan wonen heb je nu ook geen tien maandlonen nodig hoor kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Maar wat is de "standaardnorm" die door professionals wordt voorgeschreven? Algemeen klinkt dit 6 maanden, maar daarmee weet je toch eigenlijks niets. Er zijn mensen die 1500/maand verdienen, je hebt er die 2000€/maand verdienen, je hebt er die 4000€/maand verdienen, ... En wat dan met koppels? Gewoon maal 2?
Ze zouden er beter een bedrag op kleven ipv in maandlonen te spreken.
Ze zouden er beter een bedrag op kleven ipv in maandlonen te spreken.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
-
- Full Member
- Contacteer:
Spreken in maandlonen heeft een geldige reden. Een groot aantal mensen leeft naargelang hun maandloon, iemand die 3000 netto verdient zal er in de meeste gevallen een andere levenstijl op na houden dan iemand die 1500 verdient.
Als je dan plots zonder dat hoog inkomen valt is er een hogere buffer nodig dan iemand met het lagere inkomen.
Als je dan plots zonder dat hoog inkomen valt is er een hogere buffer nodig dan iemand met het lagere inkomen.