Geldcreatie door banken
TIP
Re: Geldcreatie door banken
Er zit idd misschien een paar dollar aan goud in je elektronica maar het zal toch niet al te veel zijn denk ik.DeZatteNonkel schreef: ↑29 mei 2022, 23:26 Goud is ook gewoon een grondstof voor de industrie? Je elektronica zit er vol mee. Wordt duur spul![]()
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wel interessant om uitgespit te krijgen ...
ignition schreef: ↑27 mei 2022, 14:06Euhm, wat ik zeg klopt wel hoor.Galactic schreef: ↑27 mei 2022, 13:18 Jij kijkt teveel naar internet filmpjes. Er is veel misinformatie hiervan op het internet. Spaar en commeciële banken doen niet aan geldcreatie. Dat kunnen afankelijk van land enkel nationale EN centrale banken en ECB/FED etc. (In het verleden is dat SOMS anders geweest). Een commerciële bank moet wel effectief dit geld als spaargeld/deposito hebben of ontlenen van een nationale/centrale bank.
"Most of the money in the economy is created, not by printing presses at the central bank, but by banks when they provide loans.
Therefore, if you borrow £100 from the bank, and it credits your account with the amount, ‘new money’ has been created. It didn’t exist until it was credited to your account.
This also means as you pay off the loan, the electronic money your bank created is ‘deleted’ – it no longer exists. You haven’t got richer or poorer. You might have less money in your bank account but your debts have gone down too. So essentially, banks create money, not wealth.
Banks create around 80% of money in the economy as electronic deposits in this way. In comparison, banknotes and coins only make up 3%. Finally, most banks have accounts with us at the Bank of England, allowing them to transfer money back and forth. This is called electronic central bank money, or reserves."
bron: https://www.bankofengland.co.uk/knowled ... ey-created
Beter lezen ajb, dus zal ook wat zaken in het vet zetten om wat zaken te benadrukken. Ten eerste per centrale bank afhankelijk, hoe dat werkt. Elke centrale bank heeft zijn eigen regels en er zijn meer dan 100 centrale banken of deze aardbol.
Aangezien er pond staat in de tekst is het al niet het Europeese geldsysteem en daar spreek ik mij niet over uit. Ten tweede ik zeg niet dat er geen geldcreatie is. Ik zeg enkel dat het niet de private banken zijn die het geld vanuit het niets toveren. In regel zijn dit meestal de centrale banken.
Als Jan met de pet naar de bank gaat, en de bank ontleent dat, dan moet de bank effectief dit geld in bezig hebben. Zij creeren helemaal niets maar gaan dit dan zelf ontlenen bij de centrale bank lenen (deze creeert dat geld WEL).
Aangezien er pond staat in de tekst is het al niet het Europeese geldsysteem en daar spreek ik mij niet over uit. Ten tweede ik zeg niet dat er geen geldcreatie is. Ik zeg enkel dat het niet de private banken zijn die het geld vanuit het niets toveren. In regel zijn dit meestal de centrale banken.
Als Jan met de pet naar de bank gaat, en de bank ontleent dat, dan moet de bank effectief dit geld in bezig hebben. Zij creeren helemaal niets maar gaan dit dan zelf ontlenen bij de centrale bank lenen (deze creeert dat geld WEL).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wel grappig:
Bron: https://www.rabobank.nl/kennis/d0111843 ... dscheppingOok private banken kunnen giraal geld creëren. Dit kunnen zij bijvoorbeeld doen via het verstrekken van krediet aan hun klanten. Daarbij neemt de hoeveelheid giraal geld in omloop toe. Het frappante is echter dat nogal wat bankiers zich niet bewust zijn dat zij bij een geldscheppende instelling werken. Zij verkeren vaak in de veronderstelling dat banken slechts functioneren als doorgeefluik van bestaand spaargeld.
Interessant artikel. De meeste mensen weten idd niet hoe geldschepping precies werkt (of hoe private banken of centrale banken juist werken). Zelfs vele bankiers weten dit niet blijkbaar.
Het boek van Willem Middelkoop " The big reset" vertelt je alles over hoe en door wie geld gecreeerd wordt en wat de gevolgen van ongebreidelde geldcreatie door bankiers zullen zijn. Daar wordt je stil van.
Look who's back ! En net op D-Day. Wordt deze dag nog ergens herinnerd? Of doen we dat niet meer na al die jaren? 

Ongebreideld is ook wat overdreven. Een bank kan enkel geld creëren als het ook een geschikte tegenpartij vindt die dus ook aan alle voorwaarden voldoet. Banken moeten zich nu ook aan strengere regels houden dan voor de bankencrisis in 2008. Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat de ontlener het geld terugbetaalt en geld dus terug vernietig wordt.