Gespreid beleggingsplan lange termijn
TIP
Re: Gespreid beleggingsplan lange termijn
Bij een buitenlandse broker moet je de beurstaks niet betalen. Speculatietaks en roerende voorheffing moet je wél betalen. Degiro zal dat niet voor jou doen, moet je zelf doen.bartgo schreef:Als je bij Degiro koopt heb je toch geen last van die taks? Of moet je die zelf aangeven?
KLopt. Je kan dat mooi zien bij ishares bijvoorbeeld. De distributie etf'en zijn altijd geregistreerd in België, dus 0.09% in/uit en geen 1.32%. De kapitaliserende zijn nooit geregistreerd in België, dus 0.27% in/uit, maar geen 27% roerende voorheffing dus. Qua taxoptimalisatie zit dat wel snor.omega6 schreef: Voor lange termijn kan je vaak best de kap nemen. Op kortere termijn hangt het er vanaf hoe groot het dividend is. Sommige etfs keren minder dan een percent uit. Neem best geen kaps die in belgie geregistreerd zijn want dan is het 1,32% in en uit. De meeste etfs zijn niet geregistreerd bij ons maar dus wel opletten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik had het precies over de 0,09% instaptaksen. Voor zover ik het begrijp moet je die niet achteraf vermelden. RV uiteraard wel.rre schreef:Bij een buitenlandse broker moet je de beurstaks niet betalen. Speculatietaks en roerende voorheffing moet je wél betalen. Degiro zal dat niet voor jou doen, moet je zelf doen.bartgo schreef:Als je bij Degiro koopt heb je toch geen last van die taks? Of moet je die zelf aangeven?
Achter het lezen van deze post en de nodige info te verzamelen ben ik begin dit jaar begonnen met een beleggingsplan voor de lange termijn, had wel reeds enige ervaring met aandelen en fondsen. Ben nu begonnen met ieder kwartaal IWDA te kopen ook word er nog een stuk vakantiegeld en de teruggave van de belastingen er ingestopt. Dit plan zal ik ongeveer nog een dertigtal jaar laten lopen, is het bij deze verstandig om dit allemaal in IWDA te stoppen of zou ik nog enkele ETF's moeten bijnemen om nog meer spreiding te hebben. Volgens mij denk ik dat je met IWDA al reeds genoeg spreiding hebt. Wat denken jullie?
mvg
mvg
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Kort antwoord: ja, genoeg spreiding
Denk ook dat er in IWDA genoeg spreiding zit.
Blijft natuurlijk enkel aandelen, als je zo'n plan 30 jaar gaat volgen gaat het over een mooi bedrag gaan tegen het einde van de rit, de laatste 4 tal jaar kan je misschien toch beter wat verschuiven richting defensieve waardes.
Blijft natuurlijk enkel aandelen, als je zo'n plan 30 jaar gaat volgen gaat het over een mooi bedrag gaan tegen het einde van de rit, de laatste 4 tal jaar kan je misschien toch beter wat verschuiven richting defensieve waardes.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Alvast bedankt voor jullie mening, heb het gevoel dat ik hier nog veel goeie raad zal tegenkomen.
@ cydox: kan momenteel niet terugsturen omwille dat ik nog niet genoeg gepost heb.
Mijn strategie is toch om te volharden en ieder kwartaal hetzelfde bedrag te storten plus extras en dit zo lang mogelijk +30 jaar, ongeacht het beurssentiment.
Is het eigenlijk wel verstandig om alles in één en dezelfde ETF te storten of zou dit geen probleem mogen zijn ivm uitgevers die ten onder zouden gaan of banken.
mvg
@ cydox: kan momenteel niet terugsturen omwille dat ik nog niet genoeg gepost heb.
Mijn strategie is toch om te volharden en ieder kwartaal hetzelfde bedrag te storten plus extras en dit zo lang mogelijk +30 jaar, ongeacht het beurssentiment.
Is het eigenlijk wel verstandig om alles in één en dezelfde ETF te storten of zou dit geen probleem mogen zijn ivm uitgevers die ten onder zouden gaan of banken.
mvg
@md1982
Nu al vastleggen wat u de komende +30 jaar als strategie zal hebben en nu al beweren dat u daarin zal volharden, getuigt van een bijna naïeve, jeugdige onbezonnenheid.
Het is totaal onmogelijk te voorspellen wat er allemaal gaat gebeuren in de wereld, noch wat voor producten er zouden blijven bestaan, of nieuw op de markt zouden gebracht worden, noch hoe u zelf zal evolueren.
het doet mij herinneren aan toen ik zelf jonger was
Nu al vastleggen wat u de komende +30 jaar als strategie zal hebben en nu al beweren dat u daarin zal volharden, getuigt van een bijna naïeve, jeugdige onbezonnenheid.
Het is totaal onmogelijk te voorspellen wat er allemaal gaat gebeuren in de wereld, noch wat voor producten er zouden blijven bestaan, of nieuw op de markt zouden gebracht worden, noch hoe u zelf zal evolueren.
het doet mij herinneren aan toen ik zelf jonger was
Inderdaad je hebt een punt dat men de toekomst niet kan voorspellen, maar denk toch op het gebied van beleggen dat men een richtlijn moet hebben waar men naartoe wil of dat dit anders een stuurloos schip wordt.
@pisa: we spreken elkaar binnen 30 jaar
@pisa: we spreken elkaar binnen 30 jaar
De IWDA genoeg gespreid? De samenstelling geeft 63,12% VS, 23,53% Europa, en slechts 13,35% Azië gedekt (waarvan 8,88% Japan).reteiP schreef:Denk ook dat er in IWDA genoeg spreiding zit.
Emerging Europa: 0%
Rusland: 0%
Latijns-Amerika, met de belangrijke groeimarkt Brazilië: 0%
Vinden jullie de IWDA echt genoeg gespreid, vooral omdat men blijkbaar een beleggingshorizon heeft van 30 jaar, vind ik het toch jammer dat emerging marketlanden, en met name het enorme groeipotentieel van Brazilië, niet gedekt zijn.
Het grote probleem van de IWDA is dat hij afhangt van de beurskapitalisatie.
Mammoet-ondernemingen (zoals Apple e.d.m. ) zijn dan ook de grootste posities, in proportie dan nog tot hun beurskapitalisatie.
Kleinere beloftevolle ondernemingen, maken er dan ook sowieso geen deel van uit. Dat zijn juist de ondernemingen die gemiddeld het meeste rendement leveren op de LT
Ik heb het sowieso al niet voor ETF's, maar bij de Smart Beta varianten zijn er een hele hoop die dit nadeel van de proportionele beurskapitalisatie proberen weg te werken en elk aandeel een even grote positie laten innemen. Maar ik heb evenwel geen weet van betrouwbare onderzoeken naar de prestaties hiervan, ze bestaan dan ook nog maar korte tijd.
Mammoet-ondernemingen (zoals Apple e.d.m. ) zijn dan ook de grootste posities, in proportie dan nog tot hun beurskapitalisatie.
Kleinere beloftevolle ondernemingen, maken er dan ook sowieso geen deel van uit. Dat zijn juist de ondernemingen die gemiddeld het meeste rendement leveren op de LT
Ik heb het sowieso al niet voor ETF's, maar bij de Smart Beta varianten zijn er een hele hoop die dit nadeel van de proportionele beurskapitalisatie proberen weg te werken en elk aandeel een even grote positie laten innemen. Maar ik heb evenwel geen weet van betrouwbare onderzoeken naar de prestaties hiervan, ze bestaan dan ook nog maar korte tijd.
Hangt ervan af wat voor spreiding (en risico) je wil, IWDA heeft aandelen van ruim 1600 grote bedrijven in ontwikkelde landen en is daarmee qua weging zeker representatief voor de globale economie. Wil je ook emerging markten erbij en dus iets meer risico kan je nog specifieke dingen erbij nemen. Uitbreiden met bonds en obligaties is eveneens mogelijk al zou ik in een 30 jarig beleggingsplan de eerste jaren nog even de kat uit de boom kijken wat etf bonds betreft.
Denk toch dat ik jaarlijks een klein gedeelte EMIM zal kopen, dit zou toch voor een meer algehele spreiding moeten zorgen. De ETF EMIM is momenteel de beste keuze zeker in verband met emerging markets? Hoeveel % van je portfolio zou dit mogen uitmaken, ikzelf denk aan zo een 10 @ 20 %.
mvg
mvg
Zijn beleggingsfondsen met aandelen sowieso niet voor de lange termijn? Ik dacht dat vooral wie leeft van zijn kapitaal en dus een rente nodig had, kiest voor distributie. Al zou die perfect ook een kapitaliserend fonds kunnen verkopen en daar van leven. Lijkt me fiscaal interessanter, misschien mis ik iets.omega6 schreef: Voor lange termijn kan je vaak best de kap nemen.
Voor fondsen, dus ook ETF's, zie ik eigenlijk weinig nut in distributie. Dat is natuurlijk heel anders bij aandelen, waarbij een aantrekkelijk dividend de motor kan zijn om de koers te pimpen of in het geval van onderwaardering de aandeelhouder te troosten. Aangezien ETF's en actieve fondsen geen "eigen" koers hebben (ze zijn eerder de optelsom van andere koersen) is dat minder van belang imvho.
Mijn inziens kan je voor de lange termijn best holdings nemen. Worden actief beheerd, keren (meestal een dividend uit dat je al dan niet kan herbeleggen, kunnen schulden aangaan om de winst op te krikken, kunnen (soms) onder inventariswaardeomega6 schreef:Voor lange termijn kan je vaak best de kap nemen.
gekocht worden en statistisch gezien presteren ze beter dan fondsen/etfs (cfr Financial Times Guides: Investment Trust)