Gespreid beleggingsplan lange termijn
TIP
Re: Gespreid beleggingsplan lange termijn
Mooie lijst stockzombie. Ben dan toch niet de enige die in etfs belegt.stockzombie schreef:Update 9/12/2016:
Ticker weight Profit %
IMAE 16,71% 3,79%
CSX5 16,69% 5,12%
IWDA 14,77% 14,09%
TBF 10,24% 21,45%
EMIM 10,00% 15,97%
RUS 8,68% 43,98%
CPXJ 7,58% 15,79%
CSPX 6,27% 22,66%
CSBR 5,52% 57,41%
FXC 3,55% 7,53%
Totaal= +15,66%, TER = 0,36%
De Europese ETF's (CSX5 & IMAE) tijdig bijgekocht voor de move van de laatste 2 weken. Alles groen nu, maar de meeste markten gaan dan ook hard. 30% cash.
Voorlopig lijkt de strategie goed te werken, maar mijn aandelenportefeuilles scoren dit jaar nog beter, dus nog veel te vroeg voor conclusies.
Hoelang schik je TBF (short op LT treasuries) aan te houden? Wat is je strategie ivm Fed meeting?
Daarnaast geen Japan IJPE (eur hedged) of IJPA (gewoon)?
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Mijn shorts op de SP500 heb ik snel weggedaan, TBF zal wel wat langer in het mandje blijven. Ik bekijk het gewoon macro-economisch en van zodra de rente terug naar beneden zou kunnen gaan zijn ze weg. Maar ik probeer niet de fout te maken van te vroeg te verkopen.
Er zijn paar regio's die iets minder vertegenwoordigd zijn in deze portefeuille (Africa, Japan, UK) maar heb via IWDA en EMIM eigenlijk wel al een heel mooie spreiding. Voel me niet direct geroepen om dit uit te breiden. Indien wel moet het low cost kapitaliserende ETF zijn die geen/weinig overlap heeft met de rest en waarvan ik vermoed dat die nog beter zal presteren dan IWDA (vandaar RUS, FXC en CSBR in mijn portefeuille).
Er zijn paar regio's die iets minder vertegenwoordigd zijn in deze portefeuille (Africa, Japan, UK) maar heb via IWDA en EMIM eigenlijk wel al een heel mooie spreiding. Voel me niet direct geroepen om dit uit te breiden. Indien wel moet het low cost kapitaliserende ETF zijn die geen/weinig overlap heeft met de rest en waarvan ik vermoed dat die nog beter zal presteren dan IWDA (vandaar RUS, FXC en CSBR in mijn portefeuille).
Maar hoe ver denk je dat zo'n TBF nog kan doorstijgen en op welke termijn zie je dat? Inverse etfs hou je toch meestal geen weken bij vanwege compounding?
En zelfs nu met een hawkish fed, kan TBF nog 10% stijgen of moet je zoiets niet verwachten van een inverse bond tracker? Kan mss zelfs te duur komen te staan als iedereen erop springt.
En zelfs nu met een hawkish fed, kan TBF nog 10% stijgen of moet je zoiets niet verwachten van een inverse bond tracker? Kan mss zelfs te duur komen te staan als iedereen erop springt.
Annual return sinds 2002: 11,2% (omgerekend in EUR)
Begrijp ik het goed als ik die etfs bekijk dat je gewoon heel de wereld koopt zonder nuances? Zolang alles stijgt is dat goed natuurlijk maar bij een macro event correctie is het ook meestal alle beurzen tesamen die naar beneden gaan.netwerken schreef:* ETF's kopen; bij De Giro kan je een pak interessante trackers kopen zonder beurstaks en tegen 0.00 euro! (dit 1x per tracker per maand). Vind ik persoonlijk de allerbeste methode en zou ik iedereen aanraden.
De vraag blijft dan welke trackers.
http://www.ishares.com/nl/particuliere- ... f-acc-fund" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ishares.com/nl/particuliere- ... f-acc-fund" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ishares.com/nl/particuliere- ... -ucits-etf" onclick="window.open(this.href);return false;
Allemaal fysieke kapitaliserende Ierse trackers, als Belg zeer fiscaal vriendelijk en goedgekeurd door mij na lange analyses Bv bij CSPX (S&P 500 tracker): de VS dividenden genieten van een verlaagd tarief van 30->15% in Ierland, en worden nadien direct hergebruikt om extra aandelen bij te kopen. De meerwaarde bij verkoop van de ETF is in Belgique belastingvrij
Low cost, goede spreiding, set and forget; wat wil een mens meer
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
TBF ondertussen nog beetje gestegen. Om gedrag van inverse ETF te begrijpen helpt het om naar de grafiek op langere termijn te kijken. Zit voorlopig nog goed (maar is ook maar klein stukje van de portefeuille).ETF_Freak schreef:Maar hoe ver denk je dat zo'n TBF nog kan doorstijgen en op welke termijn zie je dat? Inverse etfs hou je toch meestal geen weken bij vanwege compounding?
Ja. Weet jij op voorhand welke nuances er zullen stijgen of dalen?omega6 schreef: Begrijp ik het goed als ik die etfs bekijk dat je gewoon heel de wereld koopt zonder nuances? Zolang alles stijgt is dat goed natuurlijk maar bij een macro event correctie is het ook meestal alle beurzen tesamen die naar beneden gaan.
Ik begrijp wat je bedoelt maar wat doe je als er opnieuw een bankencrisis zoals in 2008 zou komen maar dan niet geholpen door een bail out maar gevolgd door een jarenlange recessie?netwerken schreef:Ja. Weet jij op voorhand welke nuances er zullen stijgen of dalen?omega6 schreef: Begrijp ik het goed als ik die etfs bekijk dat je gewoon heel de wereld koopt zonder nuances? Zolang alles stijgt is dat goed natuurlijk maar bij een macro event correctie is het ook meestal alle beurzen tesamen die naar beneden gaan.
Hetzelfde met elk ander beleggingsplan: ondergaan en hopen dat het nadien terug herstelt.
(in '08 was ik nog niet aan het beleggen dus ik weet niet hoe ik ga reageren)
(in '08 was ik nog niet aan het beleggen dus ik weet niet hoe ik ga reageren)
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik stap de laatste weken minder in en bouw zo een grotere cash positie op. Maar voor hetzelfde geld kan de overdrijving blijven voortduren natuurlijk.
Al eens naar ishares TIP gekeken? TIP is inflation-protected treasuries. Sinds Fed meeting half december zit dat in de lift. Hoeveel % cash hou je nu overigens aan want moet vrij veel zijn vermoed ik. Is bij mij 60%.stockzombie schreef:Ik stap de laatste weken minder in en bouw zo een grotere cash positie op. Maar voor hetzelfde geld kan de overdrijving blijven voortduren natuurlijk.
Heb nog eens je lijst van etfs bekeken. Wat is eigenlijk je strategie? Ik zie dat je voor min. 40% in Europa zit als ik ook een deel IWDA tel bij IMAE en CSX5. Is er trouwens een reden dat je zowel de eurostoxx 50 als Europa in zijn geheel 50/50 neemt of is het gewoon spreiding met wat extra gewicht voor de large caps.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ongeveer 30% cash in mijn etf-portefeuille nu.
Strategie is om op lange termijn met gespreide instap de theoretische 7% te halen. Experiment van mijn lijstje is om IWDA te kloppen. Voorlopig lukt dit.
Dankzij meerdere ETFs kan ik mijn instapmomenten beter timen (zie GOGI). Bij morning* hou ik ook mijn overlap in de gaten en blijf van sommige ETFs af wanneer de onderliggende waarde overprijsd is.
Groetjes vanop een tropisch eiland
Strategie is om op lange termijn met gespreide instap de theoretische 7% te halen. Experiment van mijn lijstje is om IWDA te kloppen. Voorlopig lukt dit.
Dankzij meerdere ETFs kan ik mijn instapmomenten beter timen (zie GOGI). Bij morning* hou ik ook mijn overlap in de gaten en blijf van sommige ETFs af wanneer de onderliggende waarde overprijsd is.
Groetjes vanop een tropisch eiland
Hoe gebruik je precies die GOGI van mijnkapitaal? Volgens mij staan de meeste ETFs uit je lijst daar niet in denk ik.stockzombie schreef:Dankzij meerdere ETFs kan ik mijn instapmomenten beter timen (zie GOGI).
PS. Als je op reis bent, geniet ervan.
GOGI is een tool die kijkt naar het rendement van voorgaande data. Door veel cijfers te gebruiken bekomt men een verwacht rendement. Het gebruik van die vele cijfers voorkomt dempt uitschieters. Dit is eigenlijk wat gebasseerd op mean reversion.
Simpel voorgesteld:
De rode lijn is het verwachte rendement. De zwarte lijn is hoe een effect beweegt. Als de zwarte lijn zich zover van de rode begeeft kan je met korting instappen, dan is het gunstig. Er vanuit gaande dat er niets fundamenteels is veranderd en de neerwaartse beweging gewoon wat emotie was. Wat GOGI makkelijk maakt is dat de grenzen van te voor opgemaakt zijn, er komt dus een signaal uit: GO of NOGO. Dan is het aan de eindgebruiker om er verstandig om te gaan.
In die voorstelling is de verwachte trend lineair. Maar je kan ook die variabel maken met een simple average over een lang termijn.
Je kan dit toepassen op vanalles. Hoe groter de beta van je effect, hoe meer voordeel je erbij kan hebben, maar dan heb je ook beduidend meer lef nodig. Effecten met een grotere beta vallen dan ook veel dieper als er echt iets schort. Dan is je 10% discount een value-trap tot mssh -30%..
je moet maar eens googlen op termen:
Simpel voorgesteld:
De rode lijn is het verwachte rendement. De zwarte lijn is hoe een effect beweegt. Als de zwarte lijn zich zover van de rode begeeft kan je met korting instappen, dan is het gunstig. Er vanuit gaande dat er niets fundamenteels is veranderd en de neerwaartse beweging gewoon wat emotie was. Wat GOGI makkelijk maakt is dat de grenzen van te voor opgemaakt zijn, er komt dus een signaal uit: GO of NOGO. Dan is het aan de eindgebruiker om er verstandig om te gaan.
In die voorstelling is de verwachte trend lineair. Maar je kan ook die variabel maken met een simple average over een lang termijn.
Je kan dit toepassen op vanalles. Hoe groter de beta van je effect, hoe meer voordeel je erbij kan hebben, maar dan heb je ook beduidend meer lef nodig. Effecten met een grotere beta vallen dan ook veel dieper als er echt iets schort. Dan is je 10% discount een value-trap tot mssh -30%..
je moet maar eens googlen op termen:
- mean reversion
- GOGI mijn kapitaal
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
@stockzombie: Ik heb vernomen dat er een extra tegenpartij risico is bij Degiro en hoe sta jij daar tegenover?
Bepaalde brokers zoals Degiro halen winst uit het uitlenen van uw etf's.
Ik ben persoonlijk aan het afwegen of ik niet beter bij bv Binck de extra kosten betaal en minder frequent aankoop.
Jammergenoeg is Ishares niet van plan om zoals vanguard gratis broker te spelen. (volgens een woordvoerder)
Ik ben persoonlijk aan het afwegen of ik niet beter bij bv Binck de extra kosten betaal en minder frequent aankoop.
Jammergenoeg is Ishares niet van plan om zoals vanguard gratis broker te spelen. (volgens een woordvoerder)
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb er een "custody" account, dus dat risico is voor mij niet van toepassing.spaarfrits schreef:@stockzombie: Ik heb vernomen dat er een extra tegenpartij risico is bij Degiro en hoe sta jij daar tegenover?