Gespreid beleggingsplan lange termijn
TIP
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Re: Gespreid beleggingsplan lange termijn
Was idd op reis, dat de fiscus die hier meeleest niet begint te denken dat off shore was gaan bankieren..omega6 schreef:Hoe gebruik je precies die GOGI van mijnkapitaal? Volgens mij staan de meeste ETFs uit je lijst daar niet in denk ik.stockzombie schreef:Dankzij meerdere ETFs kan ik mijn instapmomenten beter timen (zie GOGI).
PS. Als je op reis bent, geniet ervan.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Ik wist niet dat dit een optie was. THXstockzombie schreef:Ik heb er een "custody" account, dus dat risico is voor mij niet van toepassing.spaarfrits schreef:@stockzombie: Ik heb vernomen dat er een extra tegenpartij risico is bij Degiro en hoe sta jij daar tegenover?
Bepaalde brokers zoals Degiro halen winst uit het uitlenen van uw etf's.
Ik ben persoonlijk aan het afwegen of ik niet beter bij bv Binck de extra kosten betaal en minder frequent aankoop.
Jammergenoeg is Ishares niet van plan om zoals vanguard gratis broker te spelen. (volgens een woordvoerder)
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
Je bent toch anoniem op dit forum. Zou mij daar geen zorgen over maken.stockzombie schreef:Was idd op reis, dat de fiscus die hier meeleest niet begint te denken dat off shore was gaan bankieren..
In verband met CPXJ en EMIM.. Keyprivate geeft voorkeur aan EMIM en gezien CPXJ volgens hen sterk correleert laten ze die gewoon vallen.. CPXJ lijkt mij echter minder volatiel.. zou men nu dan niet eerder voorkeur aan CPXJ geven?
Zou daarnaast India iets zijn?
Kan je zien in wat KeyPrivate belegt? Ik heb mij initieel gebaseerd op het kapitaliserende Dynamic fund van Record Bank, en dat op mijn eentje nagebouwd door rechtstreeks die trackers zelf aan te kopen
https://www.recordbank.be/nl/producten/ ... in-content
https://www.recordbank.be/nl/producten/ ... in-content
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik verkies ook EMIM omdat het beter volume en lagere spread heeft in AMS.omega6 schreef:Je bent toch anoniem op dit forum. Zou mij daar geen zorgen over maken.stockzombie schreef:Was idd op reis, dat de fiscus die hier meeleest niet begint te denken dat off shore was gaan bankieren..
In verband met CPXJ en EMIM.. Keyprivate geeft voorkeur aan EMIM en gezien CPXJ volgens hen sterk correleert laten ze die gewoon vallen.. CPXJ lijkt mij echter minder volatiel.. zou men nu dan niet eerder voorkeur aan CPXJ geven?
Zou daarnaast India iets zijn?
Je hebt toch ook zo'n 7,5% CPXJ in port of vergis ik mij?stockzombie schreef:Ik verkies ook EMIM omdat het beter volume en lagere spread heeft in AMS.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Klopt, maar je vroeg me welke ik verkies. En als ervaringsdeskundige kan ik je nu zeggen: die 0,05% TER dat CPXJ goedkoper is dan EMIM wordt teniet gedaan door aankoop aan de ask met grotere spread in Amsterdam.omega6 schreef:Je hebt toch ook zo'n 7,5% CPXJ in port of vergis ik mij?stockzombie schreef:Ik verkies ook EMIM omdat het beter volume en lagere spread heeft in AMS.
Mij ging het niet zozeer over de kost. Wat ik bedoelde is dat Keyprivate in hun maandelijkse analyse CPXJ liet vallen omdat er volgens hen een sterke correlatie is met EMIM dat ze 25% in port nemen in hun dynamisch profiel. Is dat wel een juist redenering omdat Pacific ex-Japan toch niks te maken heeft met EM. Daarnaast is CPXJ iets minder volatiel dan EMIM.stockzombie schreef:Klopt, maar je vroeg me welke ik verkies. En als ervaringsdeskundige kan ik je nu zeggen: die 0,05% TER dat CPXJ goedkoper is dan EMIM wordt teniet gedaan door aankoop aan de ask met grotere spread in Amsterdam.omega6 schreef: Je hebt toch ook zo'n 7,5% CPXJ in port of vergis ik mij?
Daarom dat ik mij afvroeg waarom je ervoor gekozen had om 10% EMIM en 7,5% CPXJ in port te nemen?
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben het met je eens dat de overlap niet zo bijster groot is; kijk maar naar de x-ray van morning*. Dat is ook de reden waarom ik beide in portefeuille heb; goede ETF's met lage TER, fiscaal gunstig en nog betere spreiding met CPXJ erbij ipv enkel EMIM. Maar indien ik verplicht zou worden te kiezen tss beide ga ik voor EMIM (heeft ook groter aandeel in mijn samenstelling zoals je kan zien).omega6 schreef:Mij ging het niet zozeer over de kost. Wat ik bedoelde is dat Keyprivate in hun maandelijkse analyse CPXJ liet vallen omdat er volgens hen een sterke correlatie is met EMIM dat ze 25% in port nemen in hun dynamisch profiel. Is dat wel een juist redenering omdat Pacific ex-Japan toch niks te maken heeft met EM. Daarnaast is CPXJ iets minder volatiel dan EMIM.stockzombie schreef: Klopt, maar je vroeg me welke ik verkies. En als ervaringsdeskundige kan ik je nu zeggen: die 0,05% TER dat CPXJ goedkoper is dan EMIM wordt teniet gedaan door aankoop aan de ask met grotere spread in Amsterdam.
Daarom dat ik mij afvroeg waarom je ervoor gekozen had om 10% EMIM en 7,5% CPXJ in port te nemen?
Bestaan er dividend etf's die kapitaliseren? Vindt ze niet onmiddelijk.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Al de ETFs die ik koop zijn kap type, en vele onderliggende waarden keren div uit.
Niet goed uitgelegd door mij. Wat ik bedoelde zijn ETFs in high dividend aandelen die kapitaliseren. Iets als SPHD (Arca) maar dan kapitaliserend. Vorig jaar +26% maar ik ga er vanuit dat er altijd wel vraag zal blijven naar zulke aandelen door bvb grote pensioenfondsen die persé een zeker rendement willen halen. SPHD is een goede ETF maar je verliest dus 2 maal belasting op hetgeen wordt uitgekeerd.stockzombie schreef:Al de ETFs die ik koop zijn kap type, en vele onderliggende waarden keren div uit.
@stockzombie Heb je ooit aan commodities gedacht? Keyprivate gebruikt bvb ETFS EUR Daily Hedged Industrial Metals ISIN JE00B78NPW60 wat 40% koper, alu, zink en nikkel omvat. Is het logisch van alle grondstoffen als een geheel te nemen ipv iets specifieks. Anderzijds, als pakweg koper stijgt, waarom zouden de andere 3 persé stijgen.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
@omega6
Ik denk elke dag aan commodities..
Mijn totale portefeuille bestaat uit net iets meer dan 25% commodities momenteel, maar het betreft hier wel individuele aandelen (PAAS, AAU, AMZ.V, NYR, CCJ, FCX,..) dus ik heb geen behoefte naar een nog grotere exposure.
Het is een sector die ik goed ken, dus ik ga voor de aandelen en niet voor een korf waar verschillende commodities gemixt worden (en zo heb ik ongeveer 50% return gehaald in 2016).
Naar de toekomst toe bouw ik mijn individuele aandelen wel langzaam af en wordt mijn ETF-portefeuille relatief gezien steeds belangrijker in het verhaal.
Ik denk elke dag aan commodities..
Mijn totale portefeuille bestaat uit net iets meer dan 25% commodities momenteel, maar het betreft hier wel individuele aandelen (PAAS, AAU, AMZ.V, NYR, CCJ, FCX,..) dus ik heb geen behoefte naar een nog grotere exposure.
Het is een sector die ik goed ken, dus ik ga voor de aandelen en niet voor een korf waar verschillende commodities gemixt worden (en zo heb ik ongeveer 50% return gehaald in 2016).
Naar de toekomst toe bouw ik mijn individuele aandelen wel langzaam af en wordt mijn ETF-portefeuille relatief gezien steeds belangrijker in het verhaal.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Update 15/01/2017:
Ticker weight Profit %
CSX5 16,52% 9,35%
IMAE 16,39% 6,99%
IWDA 14,22% 15,43%
EMIM 12,78% 14,53%
TBF 9,32% 16,15%
RUS 8,34% 45,42%
CPXJ 7,38% 18,62%
CSPX 6,00% 23,39%
CSBR 5,72% 71,39%
FXC 3,35% 6,87%
Totaal= +17,37%, TER = 0,35%
Denk eraan om TBF er uit te gooien en een short op de S&P500 te nemen. Ongeveer 30% cash.
Ticker weight Profit %
CSX5 16,52% 9,35%
IMAE 16,39% 6,99%
IWDA 14,22% 15,43%
EMIM 12,78% 14,53%
TBF 9,32% 16,15%
RUS 8,34% 45,42%
CPXJ 7,38% 18,62%
CSPX 6,00% 23,39%
CSBR 5,72% 71,39%
FXC 3,35% 6,87%
Totaal= +17,37%, TER = 0,35%
Denk eraan om TBF er uit te gooien en een short op de S&P500 te nemen. Ongeveer 30% cash.