Gespreid beleggingsplan lange termijn
TIP
Re: Gespreid beleggingsplan lange termijn
Waarom heb je voor Europa zowel CSX5 en IMAE.
Qua short op VS is er C2U die liquide is of PSQ short op Nasdaq.
Ga je overigens alleen afdekken of echt short gaan dus winst willen halen uit daling.
Qua short op VS is er C2U die liquide is of PSQ short op Nasdaq.
Ga je overigens alleen afdekken of echt short gaan dus winst willen halen uit daling.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Europa is mijn thuismarkt waar ik nog steeds het meeste tijd in doorbreng (en dus geld uitgeef), dus groot stuk van mijn ETF's mogen in EUR noteren. Er is idd een zekere overlap tussen beide ETF's maar kijk naar de X-ray en je moet toegeven dat het echt wel verschillende korven zijn. Bijkomend argument: IMAE gratis in kernselectie, maar CSX5 TER van slechts 0,1%; dus de eerste leent zich meer vr kleine aankopen en de tweede eerder voor grote brokken. Niet onbelangrijk bij de tactiek van gespreid instappen.
Alhoewel de meerderheid op dit forum zweert bij het adagio "technische analyse/timing is bullsh*t" ben ik een andere mening toegedaan en beschouw ik het instapmoment als zijnde zeer belangrijk (wat uitstappen betreft is het een ander verhaal geef ik toe). Om een voorbeeld te geven: met mijn bolero-account -compleet opgebouwd in 2016- heb ik 27% gehaald. En dit met aandelen die ik veel zie terugkomen in lijstjes van grootste verliezers: EURN, BMW, AGS, NYR, SOLB.
Bedankt vr de tip, ga het bekijken. Ik ga mijn core holdings niet verkopen dus je mag idd eerder van afdekken spreken.
Alhoewel de meerderheid op dit forum zweert bij het adagio "technische analyse/timing is bullsh*t" ben ik een andere mening toegedaan en beschouw ik het instapmoment als zijnde zeer belangrijk (wat uitstappen betreft is het een ander verhaal geef ik toe). Om een voorbeeld te geven: met mijn bolero-account -compleet opgebouwd in 2016- heb ik 27% gehaald. En dit met aandelen die ik veel zie terugkomen in lijstjes van grootste verliezers: EURN, BMW, AGS, NYR, SOLB.
Bedankt vr de tip, ga het bekijken. Ik ga mijn core holdings niet verkopen dus je mag idd eerder van afdekken spreken.
Ben het met je eens dat timing sterk meespeelt in rendement. Gebruik je daar overigens de screening of GOGI van mijnkapitaal voor gezien daar ook enkele trackers inzitten dacht ik.
Wat je rendement onderaan je lijstje betreft, vanaf wanneer is dat gerekend? Misschien kan je ook YTD toevoegen.
Wat je rendement onderaan je lijstje betreft, vanaf wanneer is dat gerekend? Misschien kan je ook YTD toevoegen.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik werk met mac dus die GOGI-tool werkt niet bij mij (zijn er al oplossingen voor, iemand?). Maar heb jarenlange ervaring met trendanalyse dus GOGI met hun "groen" en "rood" licht zijn niet echt een meerwaarde vr mij (maar sta wel 100% achter het principe).
De rendementen zijn éénvoudigweg het nettoresultaat op die datum, heb niet veel zin om er zo veel tijd in te steken (vergeet niet dat het gespreide instap betreft dus wel wat werk om de YTD en geannualiseerde rendementen te berekenen). Maar tips vr snelle verwerking zijn welkom.
De rendementen zijn éénvoudigweg het nettoresultaat op die datum, heb niet veel zin om er zo veel tijd in te steken (vergeet niet dat het gespreide instap betreft dus wel wat werk om de YTD en geannualiseerde rendementen te berekenen). Maar tips vr snelle verwerking zijn welkom.
GOGI tool? Dat is toch gewoon een excel bestand dat ze elk kwartaal updaten waar je kan zien of een fonds of tracker historisch gezien in overdrive is of niet? Over welke tool heb je het en wat zou die meer moeten doen?stockzombie schreef:Ik werk met mac dus die GOGI-tool werkt niet bij mij (zijn er al oplossingen voor, iemand?).
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Is er geen excel? Of verwar ik dat nu met de franky-matic?omega6 schreef:GOGI tool? Dat is toch gewoon een excel bestand dat ze elk kwartaal updaten waar je kan zien of een fonds of tracker historisch gezien in overdrive is of niet? Over welke tool heb je het en wat zou die meer moeten doen?stockzombie schreef:Ik werk met mac dus die GOGI-tool werkt niet bij mij (zijn er al oplossingen voor, iemand?).
Begrijp niet wat je bedoelt. De GOGI scores zitten in een excel bestand zoals ik schreef. Kijk eens op hun site.stockzombie schreef:Is er geen excel? Of verwar ik dat nu met de franky-matic?omega6 schreef: GOGI tool? Dat is toch gewoon een excel bestand dat ze elk kwartaal updaten waar je kan zien of een fonds of tracker historisch gezien in overdrive is of niet? Over welke tool heb je het en wat zou die meer moeten doen?
De GOGI scores zitten idd in excel, en worden 2x per maand bijgewerkt. Maar indien je gebruikt maakt van de Franky-Mattic, kan een fonds/ETF sneller van SPREAD naar STOP (of omgekeerd) springen, omdat die het dagelijks gaat vergelijken.omega6 schreef:Begrijp niet wat je bedoelt. De GOGI scores zitten in een excel bestand zoals ik schreef. Kijk eens op hun site.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Voila, en die werkt dus nog niet op mac (laatste keer toch)..
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Om ook hier te antwoorden op vraag ivm Trump vs emerging markets/azië:
Ik ga EMIM en CPXJ aanhouden omdat (heb enkele weken terug zelfs nog EMIM bijgekocht aan 20,5):
1.Deze portefeuille bedoeld is om op te bouwen, afbouwen gebeurt pas in functie van pensioenplanning (met uitzondering van de tijdelijke technische ETF's om in te spelen op korte veranderingen cfr. PROSHARES)
2.CPXJ en zeker EMIM op dit moment betere buys zijn dan hun amerikaanse tegenhangers (check morning* voor kerncijfers)
3.Hoe duurder de US$ en hoe goedkoper bv Mexicaanse Peso hoe beter voor exporterende emerging markets
Om mijn strategie kracht bij te zetten: kijk naar mijn grootste (ETF)winsten: Rusland was zelfs in handelsboycot wanneer ik mijn aankopen deed.
Ik ga EMIM en CPXJ aanhouden omdat (heb enkele weken terug zelfs nog EMIM bijgekocht aan 20,5):
1.Deze portefeuille bedoeld is om op te bouwen, afbouwen gebeurt pas in functie van pensioenplanning (met uitzondering van de tijdelijke technische ETF's om in te spelen op korte veranderingen cfr. PROSHARES)
2.CPXJ en zeker EMIM op dit moment betere buys zijn dan hun amerikaanse tegenhangers (check morning* voor kerncijfers)
3.Hoe duurder de US$ en hoe goedkoper bv Mexicaanse Peso hoe beter voor exporterende emerging markets
Om mijn strategie kracht bij te zetten: kijk naar mijn grootste (ETF)winsten: Rusland was zelfs in handelsboycot wanneer ik mijn aankopen deed.
Ik zat eens EMIM met CPXJ te vergelijken qua geografische overlapping. CPXJ zit voor 27% in alleen Hong Kong, terwijl EMIM Hong Kong niet vermeldt maar wel 25% China. Enig idee hoe zwaar Hong Kong, dus de Hang Seng Index, doorweegt in China? Verwijst dus die 25% China dus hoofdzakelijk naar de HS index of wat verstaan zij onder China waar je dus ook andere beurzen hebt die totaal anders bewegen dan Hong Kong. Als je dus in Hong Kong wil investeren, is EMIM dan even goed als CPXJ?
Ik snap niet waarom men eigenlijk zo vasthoudt aan prop formaten, terwijl in deze vrije wereld open formaten de norm zouden moeten zijn.stockzombie schreef:Voila, en die werkt dus nog niet op mac (laatste keer toch)..
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik kreeg hier de vraag of ik na de recente run van RUS van plan was om af te bouwen. Het korte antwoord is nee.
Ten eerste is deze portefeuille bedoeld om op te bouwen, niet om te traden (buiten enkele kleine shortposities, mee te surfen met de stijgende rentes of posities in valuta).
De reden waarom ik destijds in RUS heb geïnvesteerd (evenals CSBR) was enkel omdat de Russische aandelen historisch laag stonden (K/W van 5 en mooi div rendement). Ik had helemaal niet voorspeld dat bv Trump zou winnen. Dat commodities (en de olieprijs) wat zouden stijgen zag ik wel aankomen en dit heeft natuurlijk ook meegeholpen.
Dit is trouwens ook de reden waarom ik ondervertegenwoordigd ben in USA; ik vind de aandelen ginder relatief duur vergeleken met de alternatieven.
Dit gezegd zijnde is het wel al een tijdje geleden dat ik mijn RUS-posities nog heb uitgebreid.
Ten eerste is deze portefeuille bedoeld om op te bouwen, niet om te traden (buiten enkele kleine shortposities, mee te surfen met de stijgende rentes of posities in valuta).
De reden waarom ik destijds in RUS heb geïnvesteerd (evenals CSBR) was enkel omdat de Russische aandelen historisch laag stonden (K/W van 5 en mooi div rendement). Ik had helemaal niet voorspeld dat bv Trump zou winnen. Dat commodities (en de olieprijs) wat zouden stijgen zag ik wel aankomen en dit heeft natuurlijk ook meegeholpen.
Dit is trouwens ook de reden waarom ik ondervertegenwoordigd ben in USA; ik vind de aandelen ginder relatief duur vergeleken met de alternatieven.
Dit gezegd zijnde is het wel al een tijdje geleden dat ik mijn RUS-posities nog heb uitgebreid.
Zou Canada interessant kunnen zijn. Lees hier en daar aanbevelingen daarvoor maar nog geen echte goede redenen gevonden waarom. Zou oa goedkoop staan maar dat zegt niet veel natuurlijk.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Weet niet of er aantrekkelijke ETF's (acc, low TER, kleine spread,.) bestaan voor Canada, maar wat in het voordeel van Canada kan spelen is de cyclus van stijgende commodity prices. Zelf heb ik bv aandelen van CCJ, PAAS, AAU en AMZ.V; allen Canadees. En vermoed dat het risico wel wat lager zal liggen als pakweg ETF van Zuid-Afrika. Meer onderzoek nodig om deftige uitspraak te kunnen doen.omega6 schreef:Zou Canada interessant kunnen zijn. Lees hier en daar aanbevelingen daarvoor maar nog geen echte goede redenen gevonden waarom. Zou oa goedkoop staan maar dat zegt niet veel natuurlijk.
Ikzelf wacht andere tijden (prijzen) af om verder op te bouwen. Geld gaat aan de kant.