Gespreid beleggingsplan lange termijn
TIP
Re: Gespreid beleggingsplan lange termijn
Ik beleg momenteel in het volgende bij Degiro:
1/3e in iShares Core S&P 500 UCITS ETF, CSPX
2/3e in iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF, CSX5
Mijn grootbank-bankier vindt dat ik teveel risico neem en beter zou beleggen in zijn fondsen die actief beheerd worden. Nee dank u.
Ook vond hij dat ik te weinig spreiding heb. Daar heeft hij misschien wel een punt...
Wat denken jullie van volgende aanvulling: https://www.ishares.com/nl/particuliere ... -ucits-etf?
Bij het bekijken van de verschillende ETF's kwam ik het volgende tegen: http://www.morningstar.nl/nl/news/12324 ... -etfs.aspx
Is dat iets om bezorgd over te zijn?
Mijn grootbank-bankier vindt dat ik teveel risico neem en beter zou beleggen in zijn fondsen die actief beheerd worden. Nee dank u.
Ook vond hij dat ik te weinig spreiding heb. Daar heeft hij misschien wel een punt...
Wat denken jullie van volgende aanvulling: https://www.ishares.com/nl/particuliere ... -ucits-etf?
Bij het bekijken van de verschillende ETF's kwam ik het volgende tegen: http://www.morningstar.nl/nl/news/12324 ... -etfs.aspx
Is dat iets om bezorgd over te zijn?
iShares (en andere ETF aanbieders) hebben op hun eigen website een duidelijk standpunt omtrent "securities lending". Uiteindelijk levert dit hun een extra centje op waarmee een deel van de TER gerecupeerd kan worden, waardoor de ETF de index nog nauwer kan volgen.
De "collateral" die aanvaard wordt is meestal wel slechts beperkt tot het staatspapier met de beste reputatie (t-bills). Deze brengen tegenwoordig wel zeer weinig op. Maar in de uitzonderlijke situatie van een faillissement kan de collateral wel vlot verkocht worden om zo de uitgeleende securities terug aan te kopen.
https://www.ishares.com/us/literature/b ... -en-us.pdf
De "collateral" die aanvaard wordt is meestal wel slechts beperkt tot het staatspapier met de beste reputatie (t-bills). Deze brengen tegenwoordig wel zeer weinig op. Maar in de uitzonderlijke situatie van een faillissement kan de collateral wel vlot verkocht worden om zo de uitgeleende securities terug aan te kopen.
https://www.ishares.com/us/literature/b ... -en-us.pdf
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Update 25/04/2017:
Ticker weight Profit %
CSX5 16,50% 18,73%
IMAE 16,03% 13,77%
IWDA 13,44% 18,60%
EMIM 12,59% 22,64%
CPXJ 7,04% 23,05%
RUS 7,04% 33,44%
C2U 6,90% -4,19%
CSPX 5,67% 26,59%
CSBR 5,32% 73,28%
TBF 4,11% 31,77%
FXC 3,16% 9,69%
FXB 2,22% 0,91%
Totaal= +19,74%, TER = 0,29%
Rendement op mijn totale ETF-korf weer hoger dan het IWDA-rendement. Europe loopt wat in op USA en short SP500 maakt wat van zijn verlies goed. Laatste maanden amper nog aankopen gedaan, dus cash-positie blijft groeien.
Ticker weight Profit %
CSX5 16,50% 18,73%
IMAE 16,03% 13,77%
IWDA 13,44% 18,60%
EMIM 12,59% 22,64%
CPXJ 7,04% 23,05%
RUS 7,04% 33,44%
C2U 6,90% -4,19%
CSPX 5,67% 26,59%
CSBR 5,32% 73,28%
TBF 4,11% 31,77%
FXC 3,16% 9,69%
FXB 2,22% 0,91%
Totaal= +19,74%, TER = 0,29%
Rendement op mijn totale ETF-korf weer hoger dan het IWDA-rendement. Europe loopt wat in op USA en short SP500 maakt wat van zijn verlies goed. Laatste maanden amper nog aankopen gedaan, dus cash-positie blijft groeien.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Update 12/07/2017:
Ticker weight Profit %
CSX5 15,70% 17,78%
IMAE 15,42% 14,11%
IWDA 12,64% 16,30%
EMIM 12,11% 23,01%
PHPT 7,12% -1,92%
C2U 6,74% -2,36%
CPXJ 6,46% 17,55%
RUS 6,09% 20,45%
CSBR 5,66% 42,10%
CSPX 5,29% 23,11%
TBF 3,72% 24,45%
FXC 3,07% 10,96%
Totaal= +15,89%, TER = 0,26%
Laatste maanden wel 't één en 't ander veranderd. Pound sterling er uit met magere 1% winst. Beetje CSBR bijgekocht na crash Bovespa en Real. Rusland serieus klappen gekregen (samen met olie) en komt weer in't vizier. Ook CPXJ relatieve underperformer. Europa stabiel en houdt beter stand dan de rest van de ontwikkelde markten. Emerging markets iets sterker dan de rest.
Nieuw is de positie van Fysiek Platinum (7% van portefeuille). TER structureel verbeterd tot 0,26%.
Ticker weight Profit %
CSX5 15,70% 17,78%
IMAE 15,42% 14,11%
IWDA 12,64% 16,30%
EMIM 12,11% 23,01%
PHPT 7,12% -1,92%
C2U 6,74% -2,36%
CPXJ 6,46% 17,55%
RUS 6,09% 20,45%
CSBR 5,66% 42,10%
CSPX 5,29% 23,11%
TBF 3,72% 24,45%
FXC 3,07% 10,96%
Laatste maanden wel 't één en 't ander veranderd. Pound sterling er uit met magere 1% winst. Beetje CSBR bijgekocht na crash Bovespa en Real. Rusland serieus klappen gekregen (samen met olie) en komt weer in't vizier. Ook CPXJ relatieve underperformer. Europa stabiel en houdt beter stand dan de rest van de ontwikkelde markten. Emerging markets iets sterker dan de rest.
Nieuw is de positie van Fysiek Platinum (7% van portefeuille). TER structureel verbeterd tot 0,26%.
Heb ook stukje port in trackers. Zit nu vooral in CSX5 en EMIM en niks VS. Enkele bedenkingen..
1. Vind je dat IMAE (gans Europa dus) veel toevoegt? Is op termijn minder volatiel dan CSX5 bljikbaar maar waarom heb je beide want ze volgen mekaar wel zeer dicht. Mss zou alleen IMAE in feite beter zijn gezien dus minder volatiel.
2. Daarnaast is stukje Japan mss interessant gezien dit blijft groeien. IJPE (hedged dus) mss momenteel beter dan IJPA.
3. waarom hou je ook FXC (China 25) aan gezien China (Hong Kong in feite) al sterk in EMIM zit
4. Als laatste, hoe kwam je op het idee om ook wat platinum toe te voegen?
1. Vind je dat IMAE (gans Europa dus) veel toevoegt? Is op termijn minder volatiel dan CSX5 bljikbaar maar waarom heb je beide want ze volgen mekaar wel zeer dicht. Mss zou alleen IMAE in feite beter zijn gezien dus minder volatiel.
2. Daarnaast is stukje Japan mss interessant gezien dit blijft groeien. IJPE (hedged dus) mss momenteel beter dan IJPA.
3. waarom hou je ook FXC (China 25) aan gezien China (Hong Kong in feite) al sterk in EMIM zit
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
1. Er is een verschil in TER, spreiding, volatiliteit en aankoopkost bij DeGiro (gratis/niet gratis). Met het sjoemelsoftwaredebacle was de correlatie minder groot zodat ik op verschillende momenten zwaarder heb belegd in verschillende ETFs. Maar het klopt dat ze wat op elkaar lijken. Het stoort me niet dat groot feel in EUR ETFs zit omdat Ik ook euros uitgeef.omega6 schreef: ↑26 juli 2017, 11:07 Heb ook stukje port in trackers. Zit nu vooral in CSX5 en EMIM en niks VS. Enkele bedenkingen..
2. Misschien wel. De bevolkingspiramida staat me daarentegen totaal niet aan. Goede argumenten welkom. Zie begin thread Om te zien welke criteria belangrijk zijn.
3.Op bepaald moment liep china wat achter op de rest (emim) en waren ze klaar om uit te breken. Vandaar de kleine positie. Bij oververhitting gaan ze mss de deur uit.
4.Ik vind de markten duur. Maar is langetermijnstrategie dus Ik verkoop niet. Momenteel wordt cash opgebouwd en in alternatieve beleggingen als platinum gestoken. Check historische trend tss goud palladium en platinum en je begrijpt waarom ik hier koper ben. Deze etf zorgt ook vr lagere vix van totale holding.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Slim. Ook benieuwd hoe je fysiek platinum koopt. Of is dit ook een etf?
Hallo Stockzombie,
Ik probeer altijd te begrijpen welke strategie er zit achter portefeuilles die op fora worden gepubliceerd.
Ik heb daaruit veel kunnen leren in het verleden.
Bij jouw portefeuille heb ik een paar vraagjes.
2. Wat is het doel van C2U -- Amundi Short MSCI USA Daily in je portefeuille?
Vraagt het managen van deze niet te veel tijd en aandacht?
en bereiken ze echt het doel dat je voor ogen hebt?
ivm je geografische allocatie; vergeleken met het marktgewicht zie ik
1- dat je zwaar inzet op de emerging markets, en daarin daar dan een paar specieke landen overweegt
2- hoge euro allocatie, en dit vooral in de megacaps
3- bijna niets in de US, noch Japan
Waarom deze keuzes?
ivm met de stijl van de aandelen zit je bijna uitsluitend in de large caps, en maar miniscuul in mid-cap en small cap?
en dan is er natuurlijk je relatief grote positie in Platinum die ik totaal niet begrijp.
Als portfolio TER geeft morningstar voor deze portefeuille 0,33% - heel goed.
Ik probeer altijd te begrijpen welke strategie er zit achter portefeuilles die op fora worden gepubliceerd.
Bij jouw portefeuille heb ik een paar vraagjes.
1. Wat is het doel van TBF -- ProShares Short 20+ Year in je portefeuille?stockzombie schreef: ↑12 juli 2017, 15:38 Ticker weight Profit %
CSX5 15,70% 17,78%
IMAE 15,42% 14,11%
IWDA 12,64% 16,30%
EMIM 12,11% 23,01%
PHPT 7,12% -1,92%
C2U 6,74% -2,36%
CPXJ 6,46% 17,55%
RUS 6,09% 20,45%
CSBR 5,66% 42,10%
CSPX 5,29% 23,11%
TBF 3,72% 24,45%
FXC 3,07% 10,96%
1- dat je zwaar inzet op de emerging markets, en daarin daar dan een paar specieke landen overweegt
Waarom deze keuzes?
ivm met de stijl van de aandelen zit je bijna uitsluitend in de large caps, en maar miniscuul in mid-cap en small cap?
en dan is er natuurlijk je relatief grote positie in Platinum die ik totaal niet begrijp.
Kun je dit meer detaileren aub.stockzombie schreef: ↑29 juli 2017, 01:30 4.Ik vind de markten duur. Maar is langetermijnstrategie dus Ik verkoop niet. Momenteel wordt cash opgebouwd en in alternatieve beleggingen als platinum gestoken. Check historische trend tss goud palladium en platinum en je begrijpt waarom ik hier koper ben. Deze etf zorgt ook vr lagere vix van totale holding.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik zit momenteel in zuid-amerika (emim ). Zal antwoorden wanneer Ik terug ben, maar meeste antwoorden zijn hier reeds terug te vinden. Zoals iedereen wil ik gewoon zo veel mogelijk winst maken met zo weinig mogelijk risico.B7H4long schreef: ↑29 juli 2017, 08:44 Hallo Stockzombie,
Bij jouw portefeuille heb ik een paar vraagjes.1. Wat is het doel van TBF -- ProShares Short 20+ Year in je portefeuille?stockzombie schreef: ↑12 juli 2017, 15:38 Ticker weight Profit %
CSX5 15,70% 17,78%
IMAE 15,42% 14,11%
IWDA 12,64% 16,30%
EMIM 12,11% 23,01%
PHPT 7,12% -1,92%
C2U 6,74% -2,36%
CPXJ 6,46% 17,55%
RUS 6,09% 20,45%
CSBR 5,66% 42,10%
CSPX 5,29% 23,11%
TBF 3,72% 24,45%
FXC 3,07% 10,96%
Waarom deze keuzes?
en dan is er natuurlijk je relatief grote positie in Platinum die ik totaal niet begrijp.Kun je dit meer detaileren aub.stockzombie schreef: ↑29 juli 2017, 01:30 4.Ik vind de markten duur. Maar is langetermijnstrategie dus Ik verkoop niet. Momenteel wordt cash opgebouwd en in alternatieve beleggingen als platinum gestoken. Check historische trend tss goud palladium en platinum en je begrijpt waarom ik hier koper ben. Deze etf zorgt ook vr lagere vix van totale holding.
Veel plezier in Zuid-Amerika.stockzombie schreef: ↑29 juli 2017, 16:15 Ik zit momenteel in zuid-amerika (emim ). Zal antwoorden wanneer Ik terug ben, maar meeste antwoorden zijn hier reeds terug te vinden. Zoals iedereen wil ik gewoon zo veel mogelijk winst maken met zo weinig mogelijk risico.
Vergeet niet je daily shorts regelmatig te evalueren en de gepaste akties te nemen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Hallo Tim,
- de aandelen markten van de Emerging landen zijn meer dan 10% van de wereld dus het heeft zin om ook hierin te beleggen.
ivm met de ontwikkelde wereld zijn er meer gediversifieerde mogelijkheden.
- je kan de Euro Stoxx 50 vervangen door een fonds dat belegd op de Europe MSCI (bvb IMAE) : 442 aandelen verspreid over heel Europe; dus ook de UK en Zwitserland, etc
- nog beter is om je beide fondsen te vervangen door IWDA: 1600 aandelen van alle ontwikkelde landen in de wereld - geen reden om Japan, Australië, Singapore, etc uit te sluiten.
Een verder uitbreiding kan de toevoeging van smallcaps (15% van de wereldmarkt) zijn: WDSC of ZDPR zijn goed.
Naast aandelenbeleggingen die een grote groei kunnen bereiken, raad ik je aan om ook naar stabiele beleggingen zoals obligaties en spaarboekjes te kijken om een gebalanceerde portefeuille te krijgen,
- met die twee fondsen beleg je in 550 large caps van de US en EUROpa.TNTim schreef: ↑25 april 2017, 12:20 Ik beleg momenteel in het volgende bij Degiro:
- de aandelen markten van de Emerging landen zijn meer dan 10% van de wereld dus het heeft zin om ook hierin te beleggen.
ivm met de ontwikkelde wereld zijn er meer gediversifieerde mogelijkheden.
- je kan de Euro Stoxx 50 vervangen door een fonds dat belegd op de Europe MSCI (bvb IMAE) : 442 aandelen verspreid over heel Europe; dus ook de UK en Zwitserland, etc
- nog beter is om je beide fondsen te vervangen door IWDA: 1600 aandelen van alle ontwikkelde landen in de wereld - geen reden om Japan, Australië, Singapore, etc uit te sluiten.
Een verder uitbreiding kan de toevoeging van smallcaps (15% van de wereldmarkt) zijn: WDSC of ZDPR zijn goed.
Naast aandelenbeleggingen die een grote groei kunnen bereiken, raad ik je aan om ook naar stabiele beleggingen zoals obligaties en spaarboekjes te kijken om een gebalanceerde portefeuille te krijgen,
@B7H4long
Vanavond geen tijd om het zelf uitgebreid uit te pluizen en op uw post te antwoorden, maar ik maak hier de komende dagen zeker werk van.
Alvast bedankt voor het antwoord!
Vanavond geen tijd om het zelf uitgebreid uit te pluizen en op uw post te antwoorden, maar ik maak hier de komende dagen zeker werk van.
Alvast bedankt voor het antwoord!
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Update 16/08/2017:
Ticker weight Profit %
CSX5 15,60% 17,96%
IMAE 15,16% 13,05%
IWDA 12,49% 15,81%
EMIM 12,13% 24,23%
PHPT 7,26% 0,77%
C2U 6,71% -1,98%
CPXJ 6,59% 20,96%
RUS 6,16% 22,77%
CSBR 6,04% 53,07%
CSPX 5,22% 22,56%
TBF 3,54% 19,20%
FXC 3,11% 13,10%
Totaal= +16,8%, TER = 0,27%
Om nog op B7H4long's vragen te antwoorden:
-TBF zat in portefeuille omdat Amerikaanse rente op 30-jarige dieptepunt was gekomen en ik met de Trump-verkiezing een katalysator zag voor snelle stijging. Hetgeen ook gebeurd is. Helft verkocht met 33% winst, de rest laat ik nog even staan, maar is geen core-selectie voor mij.
-C2U: zorgt voor iets lager volatiliteit van de portefeuille. Duidelijk iets te vroeg gekocht. Kleine holding is eigenlijk gewoon extremere vorm van cashopbouw omdat markten te duur zijn geworden (ik verhoog niet gewoon cashpositie en koop niet extra, maar ik ga stukje short). Weeral geen core-selectie van de portefeuille.
Of deze beiden hun doel bereiken? Ik publiceer hier naakt de feiten, winst is winst, verlies is verlies. Wat TBF betreft: extreme return op korte tijd; dus ja. C2U bijna 2% verlies, dus nee; dom van mij.
Ivm mijn geografische spreiding:
-ik neem idd iets groter risico dan gemiddelde belegger, maar mijn returns zijn dan ook iets hoger. Achter die landen waar jij over spreekt zie ik vooral lager P/E's, lagere P to bookvalue's, lagere P to FCF's, betere bevolkingspiramides, lagere vennootschapsbelastingen, etc.. Dus staar je niet blind op de landen zelf.
-Japan heeft verschrikkelijke bevolkingspiramide, ik zie betere mogelijkheden
-US allocatie momenteel zeer laag, maar alle indicatoren staan daar dan ook duur. kan best zijn dat mijn allocatie binnen 10 jaar 20% CSPX is
IVM small caps heb je een punt. Maar vind mij maar eens een goede ETF (kap., Ierland, AEX, hoog volume, lage TER) met kleine overlap die thuis zou horen in mijn ETF-portefeuille (trust me; ik heb destijds gezocht).
IVM platinum: staat op winst, so I rest my case (check historische ratio's en prijzen platinum-gold-palladium en je begrijpt me). Dat plus het feit dat dit de volatiliteit van totale portefeuille doet dalen.
Back in Belgium btw.
Ticker weight Profit %
CSX5 15,60% 17,96%
IMAE 15,16% 13,05%
IWDA 12,49% 15,81%
EMIM 12,13% 24,23%
PHPT 7,26% 0,77%
C2U 6,71% -1,98%
CPXJ 6,59% 20,96%
RUS 6,16% 22,77%
CSBR 6,04% 53,07%
CSPX 5,22% 22,56%
TBF 3,54% 19,20%
FXC 3,11% 13,10%
Totaal= +16,8%, TER = 0,27%
Om nog op B7H4long's vragen te antwoorden:
-TBF zat in portefeuille omdat Amerikaanse rente op 30-jarige dieptepunt was gekomen en ik met de Trump-verkiezing een katalysator zag voor snelle stijging. Hetgeen ook gebeurd is. Helft verkocht met 33% winst, de rest laat ik nog even staan, maar is geen core-selectie voor mij.
-C2U: zorgt voor iets lager volatiliteit van de portefeuille. Duidelijk iets te vroeg gekocht. Kleine holding is eigenlijk gewoon extremere vorm van cashopbouw omdat markten te duur zijn geworden (ik verhoog niet gewoon cashpositie en koop niet extra, maar ik ga stukje short). Weeral geen core-selectie van de portefeuille.
Of deze beiden hun doel bereiken? Ik publiceer hier naakt de feiten, winst is winst, verlies is verlies. Wat TBF betreft: extreme return op korte tijd; dus ja. C2U bijna 2% verlies, dus nee; dom van mij.
Ivm mijn geografische spreiding:
-ik neem idd iets groter risico dan gemiddelde belegger, maar mijn returns zijn dan ook iets hoger. Achter die landen waar jij over spreekt zie ik vooral lager P/E's, lagere P to bookvalue's, lagere P to FCF's, betere bevolkingspiramides, lagere vennootschapsbelastingen, etc.. Dus staar je niet blind op de landen zelf.
-Japan heeft verschrikkelijke bevolkingspiramide, ik zie betere mogelijkheden
-US allocatie momenteel zeer laag, maar alle indicatoren staan daar dan ook duur. kan best zijn dat mijn allocatie binnen 10 jaar 20% CSPX is
IVM small caps heb je een punt. Maar vind mij maar eens een goede ETF (kap., Ierland, AEX, hoog volume, lage TER) met kleine overlap die thuis zou horen in mijn ETF-portefeuille (trust me; ik heb destijds gezocht).
IVM platinum: staat op winst, so I rest my case (check historische ratio's en prijzen platinum-gold-palladium en je begrijpt me). Dat plus het feit dat dit de volatiliteit van totale portefeuille doet dalen.
Back in Belgium btw.
TBF sinds 1 jan -7% in USD (-16% in EUR) dus begrijp niet goed hoe je aan die 33% winst komt en waarom je die wil houden? Hoelang had je die al in port?stockzombie schreef: ↑16 augustus 2017, 15:31 -TBF zat in portefeuille omdat Amerikaanse rente op 30-jarige dieptepunt was gekomen en ik met de Trump-verkiezing een katalysator zag voor snelle stijging. Hetgeen ook gebeurd is. Helft verkocht met 33% winst, de rest laat ik nog even staan, maar is geen core-selectie voor mij.