Gespreid beleggingsplan lange termijn
TIP
Re: Gespreid beleggingsplan lange termijn
Korrekt,
En zulke leveraged en inverse fondsen wijken heel snel of van hun index omdat:
1/ Ze typisch een hogere beheerskost hebben; 0.75%/jaar
2/ ze typisch dagelijks hun positie opnieuw innemen, met de transatiekosten die daarmee samenhangen
en dit dan onderhevig is aan dagelijkse "compounding" die de afwijkingen van de index versterkst.
En zulke leveraged en inverse fondsen wijken heel snel of van hun index omdat:
1/ Ze typisch een hogere beheerskost hebben; 0.75%/jaar
2/ ze typisch dagelijks hun positie opnieuw innemen, met de transatiekosten die daarmee samenhangen
en dit dan onderhevig is aan dagelijkse "compounding" die de afwijkingen van de index versterkst.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Artikel dat het met cijfers uitlegt: https://www.fool.com/amp/knowledge-cent ... -work.aspx
Geen idee of iemand Lyxor Hong Kong (HSI) in port heeft, maar gezien die een Franse ISIN heeft (FR0010361675) en dividend uitkeert, hoeveel tax gaat daarvan af. Eerst Franse tax (hoeveel?) en dan nog eens 30% RV?
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Update 7/09/2018:
Ticker weight Profit %
IMAE 14,74% 14,35%
CSX5 14,59% 14,76%
IWDA 13,58% 31,02%
EMIM 13,28% 19,20%
RUS 9,07% 28,26%
CPXJ 6,40% 22,10%
CSPX 6,03% 47,10%
PHPT 5,68% -18,00%
C2U 5,14% -21,99%
CSBR 5,04% 32,83%
IAU 3,53% -5,87%
FXC 2,93% 14,67%
Totaal= +14,78%, TER = 0,31%
Update op aanvraag na lange tijd. Laatste TBF ondertussen met winst verkocht. EMIM onlangs wat uitgebreid. Omwille van de nieuwe MIFID-regeld zijn sommige ETF's van beurs veranderd en minder liquide geworden. Voorlopige conclusie: bij weinig tijd voor opvolging (omwille van steeds veranderende wetgeving professionele portefeuille grotendeels moeten liquideren voor 31/12/2017 + aankoop buitenlands vastgoed) best ETF-portefeuille beperken tot de klassiekers met lage TER (IWDA, CSX5, EMIM, CSXP, CPXJ), eventueel aangevuld met small caps. Indien betere beschikbaarheid met lage kost in europa zijn smart bèta's voor mij ook een mogelijkheid.
Strategie; aandelenportefeuille langzaamaan afbouwen, ETF-portefeuille blijven gespreid opbouwen met kleinere kernelectie. Professionele portefeuille terug opbouwen, maar deze keer met DBI-beveks (weinig keus) ipv aandelen en holdings.
Ticker weight Profit %
IMAE 14,74% 14,35%
CSX5 14,59% 14,76%
IWDA 13,58% 31,02%
EMIM 13,28% 19,20%
RUS 9,07% 28,26%
CPXJ 6,40% 22,10%
CSPX 6,03% 47,10%
PHPT 5,68% -18,00%
C2U 5,14% -21,99%
CSBR 5,04% 32,83%
IAU 3,53% -5,87%
FXC 2,93% 14,67%
Totaal= +14,78%, TER = 0,31%
Update op aanvraag na lange tijd. Laatste TBF ondertussen met winst verkocht. EMIM onlangs wat uitgebreid. Omwille van de nieuwe MIFID-regeld zijn sommige ETF's van beurs veranderd en minder liquide geworden. Voorlopige conclusie: bij weinig tijd voor opvolging (omwille van steeds veranderende wetgeving professionele portefeuille grotendeels moeten liquideren voor 31/12/2017 + aankoop buitenlands vastgoed) best ETF-portefeuille beperken tot de klassiekers met lage TER (IWDA, CSX5, EMIM, CSXP, CPXJ), eventueel aangevuld met small caps. Indien betere beschikbaarheid met lage kost in europa zijn smart bèta's voor mij ook een mogelijkheid.
Strategie; aandelenportefeuille langzaamaan afbouwen, ETF-portefeuille blijven gespreid opbouwen met kleinere kernelectie. Professionele portefeuille terug opbouwen, maar deze keer met DBI-beveks (weinig keus) ipv aandelen en holdings.
Ziet er complex uit. Geen fan van beleggen volgens marktkapitalisatie? Ik houd het zelf graag eenvoudig met zo weinig mogelijk ETF's en zo weinig mogelijk beslissingen die ik moet nemen.
Dit even terug naar boven halen
Tot op heden stortte ik elke maand een vast bedrag (laat ons zeggen €100) in mijn beleggingsportefeuille.
Nu de beurzen in een correctie terecht komen en niemand weet hoe lang het gaat duren, zou ik vanaf nu Value Averaging willen toepassen.
Dus elke maand zou ik dan een bedrag storten dat gelijk is aan het verschil van de stand van de portefeuille van nu tegenover vorige maand + €100.
Als mijn portefeuille nu €50 gedaald is, stort ik dus €150, enzoverder.
Ik heb even in dit topic een berichtje opgeduikt van een tijdje geleden. Merci aan reteiP voor die bijdrage!
Misschien handig voor mensen die recent ook zijn ingestapt en nu niet weten hoe omgaan met dalingen?
Uiteraard comments etc welkom :p
Tot op heden stortte ik elke maand een vast bedrag (laat ons zeggen €100) in mijn beleggingsportefeuille.
Nu de beurzen in een correctie terecht komen en niemand weet hoe lang het gaat duren, zou ik vanaf nu Value Averaging willen toepassen.
Dus elke maand zou ik dan een bedrag storten dat gelijk is aan het verschil van de stand van de portefeuille van nu tegenover vorige maand + €100.
Als mijn portefeuille nu €50 gedaald is, stort ik dus €150, enzoverder.
Ik heb even in dit topic een berichtje opgeduikt van een tijdje geleden. Merci aan reteiP voor die bijdrage!
Misschien handig voor mensen die recent ook zijn ingestapt en nu niet weten hoe omgaan met dalingen?
Uiteraard comments etc welkom :p
reteiP schreef: ↑22 april 2017, 10:33 Dollar Cost Averaging heeft zijn voor- en nadelen tov DVA.
DCA:
+ Je weet welk bedrag je per periode moet inleggen
- Je weet niet wat je eindbedrag zal zijn als je een horizon vooropstelt
+ Je profiteert ook van lagere koersen doordat je automatisch meer deelbewijzen aankoopt
DVA:
- Je weet niet hoeveel je per periode zal moeten storten
+ Je weet wat je eindbedrag zal zijn als je een horizon vooropstelt
+ Je profiteert nog meer van lagere koersen doordat je automatisch meer deelbewijzen aankoopt
Als er kleine beursschommelingen zijn, lijkt me dat geen probleem.
Maar wat als je portefeuille op 1 of meer dagen al meer dan 1000 euro daalt ?
Ga je die maand dan 4-5000 euro kunnen bijstorten ?
Maar wat als je portefeuille op 1 of meer dagen al meer dan 1000 euro daalt ?
Ga je die maand dan 4-5000 euro kunnen bijstorten ?
Goed punt!
Dat is een nadeel van VA.
Het is natuurlijk wel een manier om spaargeld van een spaarrekening naar een portefeuille te brengen.
Via een 1malige aankoop dat geld in de beurs te pompen, is voor velen geen goed gevoel.
Via deze weg gaat dat misschien wat gemakkelijker?
Of je kan voor een VA-light gaan?
Als je normaal €100 stort en je portefeuille daalt een maand, dat je dan €150 stort. Is de beurs de maand erna nog gedaald, dan €200 ofzo?
Dat is een nadeel van VA.
Het is natuurlijk wel een manier om spaargeld van een spaarrekening naar een portefeuille te brengen.
Via een 1malige aankoop dat geld in de beurs te pompen, is voor velen geen goed gevoel.
Via deze weg gaat dat misschien wat gemakkelijker?
Of je kan voor een VA-light gaan?
Als je normaal €100 stort en je portefeuille daalt een maand, dat je dan €150 stort. Is de beurs de maand erna nog gedaald, dan €200 ofzo?
-
- Full Member
- Contacteer:
Efkes ter verduidelijking:
Dollar Cost Averaging: een groot bedrag dat je in verschillende keren spreidt in jouw beleggingsinstrument.
Systematic Investing Plan (SIP) : een deel van je loon maandelijks beleggen
Verder heb je inderdaad nog Value Averaging, Enhanced Dollar Cost Averaging en Lump Sum.
Of je kan alleen instappen als het fonds onder zijn Moving Average 50 days zit. kan ook.
Dollar Cost Averaging: een groot bedrag dat je in verschillende keren spreidt in jouw beleggingsinstrument.
Systematic Investing Plan (SIP) : een deel van je loon maandelijks beleggen
Verder heb je inderdaad nog Value Averaging, Enhanced Dollar Cost Averaging en Lump Sum.
Of je kan alleen instappen als het fonds onder zijn Moving Average 50 days zit. kan ook.