Gespreid beleggingsplan lange termijn
TIP
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Re: Gespreid beleggingsplan lange termijn
Volledig met jou eens. Ik heb dezelfde visie. In dat opzicht lijkt me de "custody account" van DeGiro trouwens heel veilig. In het geval van een Cyprus-scenario zullen de mensen met hun spaarboekjes x % kwijt zijn, maar mensen met beleggingsproducten (aandelen/ETF's/..) op naam zullen niets kwijt zijn. (tenzij zo'n event leidt tot een malaise op de beurs natuurlijk, maar bon, het aantal deelbewijzen blijft in ieder geval hetzelfde)Diane1 schreef:@stockzombie: Mijn excuses alvast aan u dat ik u als iemand beschouwde die op sommige punten nogal onberedeneerd te werk ging.
Dat is idd voor mij nu het grootste probleem. Wat is het er nog veilig op dit moment? Er is idd ook een obligatie-bubble aan de gang. Papiergeld is idd uberhaupt problematisch. Spaarrekeningen (sowieso dan in Euro) bij een Belgische bank zijn in theorie wel veilig, maar in de praktijk is de garantie tot 100K door de staat gewoon een lege doos. Cash aanhouden in een andere munt? Ook hier tal van andere gevaren. Goud? Niet aan mij besteed. Enz. In principe vind ik dan eigenlijk dan nog dat ook de beurs een soort veiligheid kan inhouden: bij aandelen betreft het concrete ondernemingen, met concrete boekwaardes, die in elk geval geen lucht zijn. Probleem dan wel: als al de rest instort, gaan zij gegarandeerd ook de dieperik in.stockzombie schreef: En als jij alles te gevaarlijk vindt op de beurs het ik daar zeker begrip voor; zoiets is ook persoonlijk (ik heb bv geen 4 kinderen eten te geven), maar ik weet niet of papiergeld of overgewaardeerde obligaties met laag rendement zo veilig zullen blijken..
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik zweer bij de grote drie: eigen dak boven je hoofd; eigen energievoorziening of toegang tot zeer goedkope energie; en weinig of geen schulden (tenzij fiscaal interessant). Combineer dit eventueel met nog wat edelmetaal en ne groentetuin en er kan weinig mislopenoptibear schreef:Op zulke momenten zal je wel andere zorgen hebben dan je aandelen. Overleven noemen ze dat dan!.Probleem dan wel: als al de rest instort, gaan zij gegarandeerd ook de dieperik in.
Maar optimistisch als we zijn steken we daarnaast al het geld dat we niet nodig hebben in aandelen natuurlijk
Laatst gewijzigd door stockzombie op 22 september 2015, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Zoals eerder hier vermeld, is het vooral belangrijk waar ze gevestigd zijn. Voor ons is belastingstechnisch vooral Ierland interessant (ik gaan uitsluitend voor Acc-type). De meeste koop ik in Amsterdam maar ben niet zo zot van het volume ginder (grote spread is eigenlijk vergelijkbaar met kleine extra aankoopkost). Kort antwoord: koop ze zo goedkoop mogelijk en gratis indien mogelijk, zeker indien je maandelijks wil instappen.bartgo schreef:Even terug naar de topicstarter: koop je alles op de beurs van Amsterdam? Zijn er verschillen met beurs Parijs voor deze etf's? Degiro maakt er wel een spelletje van om de gratis kernselectie de ene keer voor een etf in Parijs te doen, en de andere keer voor een etf aangekocht in Amsterdam. Ik heb ongeveer hetzelfde lijstje van voorkeurs etf, maar op welke beurs aankopen is me niet duidelijk.
Wat die eigen energievoorziening betreft: wie denkt dat hij elektriciteit heeft als de stront de ventilator raakt (klinkt niet vertaald, ik weet het) komt bedrogen uit, want de omvormer schakelt uit als er geen netstroom is. In een ander apocalyptisch scenario zijn er die een noodgenerator aangeschaft hebben. Helaas verouderen benzine en diesel heel snel, dus als je te vroeg een voorraadje ingeslagen hebt, zou het wel eens kunnen zijn dat je houdbaarheidsdatum verstreken is op het moment van de Ondergang.stockzombie schreef:
Ik zweer bij de grote drie: eigen dak boven je hoofd; eigen energievoorziening of toegang tot zeer goedkope energie; en weinig of geen schulden (tenzij fiscaal interessant). Combineer dit eventueel met nog wat edelmetaal en ne groentetuin en er kan weinig mislopen
Correct voor benzine.Inversor schreef: Helaas verouderen benzine en diesel heel snel, dus als je te vroeg een voorraadje ingeslagen hebt, zou het wel eens kunnen zijn dat je houdbaarheidsdatum verstreken is op het moment van de Ondergang.
In geval van diesel zou ik me niet al te veel zorgen maken.
En het helpt indien je dieseltank tot de rand gevuld is. Common knowledge with sailors.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Klopt tenzij je een eilandopstelling met batterijen zou hebben. Maar ik dacht niet aan doomsday-scenario maar gewoon sterk stijgende prijzen en dus inflatie van je middelen.Inversor schreef:Wat die eigen energievoorziening betreft: wie denkt dat hij elektriciteit heeft als de stront de ventilator raakt (klinkt niet vertaald, ik weet het) komt bedrogen uit, want de omvormer schakelt uit als er geen netstroom is. In een ander apocalyptisch scenario zijn er die een noodgenerator aangeschaft hebben. Helaas verouderen benzine en diesel heel snel, dus als je te vroeg een voorraadje ingeslagen hebt, zou het wel eens kunnen zijn dat je houdbaarheidsdatum verstreken is op het moment van de Ondergang.stockzombie schreef:
Ik zweer bij de grote drie: eigen dak boven je hoofd; eigen energievoorziening of toegang tot zeer goedkope energie; en weinig of geen schulden (tenzij fiscaal interessant). Combineer dit eventueel met nog wat edelmetaal en ne groentetuin en er kan weinig mislopen
Er bestaat ook een speciale benzine, die lang(er) houdbaar is, bvb Aspen 4.
http://www.oliehandel.nl/aspen/aspen-4t" onclick="window.open(this.href);return false;
Iirc verkoopt gamma ook zoiets, maar als 2-takt, geen idee of ze daar ook een 4-takt variant hebben.
http://www.oliehandel.nl/aspen/aspen-4t" onclick="window.open(this.href);return false;
Iirc verkoopt gamma ook zoiets, maar als 2-takt, geen idee of ze daar ook een 4-takt variant hebben.
Een opmerking: Ziet er idd een nuttig instrument uit, maar wat voor mensen die ouder zijn dan 40 jaar?reteiP schreef:In bijlage een excel bestand voor de geïnteresseerden.
(...)
Voor wie het niet wil gebruiken, opmerkingen ook gewoon welkom.
-
- VIP member
- Contacteer:
Obligaties hebben zo hun voordeel : een relatief zeker positief rendement en ge moet niet wakker liggen zoals bij aandelen (ik heb dus een aantal obligaties)
Fondsen : Heb ik bij ING omdat mijn andere bank min €2500 vraagt per inleg Het nadeel van die ING fondsen zijn die 2,4% instapkosten plus nog eens 2 keer 3% wisselcommissie (fonds in JPY). Het voordeel is dat ik de koers kan volgen op GSM en dat het "maar" ongeveer €40 is per deelbewijs.
Aandelen : heb ik gehad en gehandeld op korte termijn, resultaat een maandloon kwijt op 1 jaar waarvan 1/3 aan transactiekosten en belastingen.... en dan is argenta nog relatief goedkoop voor transacties onder de € 2500,00
mijn conclusie : ik dacht dat ik de markten kon timen, maar ik moet toegeven, ik ga nu ook beginnen met gespreid instappen in fondsen en obligaties (maar dan wel met een bepaald stramien. bvb 2 deelbewijzen bij een koers onder 4000 JPY, 3 bij een koers onder 3500,...)
Fondsen : Heb ik bij ING omdat mijn andere bank min €2500 vraagt per inleg Het nadeel van die ING fondsen zijn die 2,4% instapkosten plus nog eens 2 keer 3% wisselcommissie (fonds in JPY). Het voordeel is dat ik de koers kan volgen op GSM en dat het "maar" ongeveer €40 is per deelbewijs.
Aandelen : heb ik gehad en gehandeld op korte termijn, resultaat een maandloon kwijt op 1 jaar waarvan 1/3 aan transactiekosten en belastingen.... en dan is argenta nog relatief goedkoop voor transacties onder de € 2500,00
mijn conclusie : ik dacht dat ik de markten kon timen, maar ik moet toegeven, ik ga nu ook beginnen met gespreid instappen in fondsen en obligaties (maar dan wel met een bepaald stramien. bvb 2 deelbewijzen bij een koers onder 4000 JPY, 3 bij een koers onder 3500,...)
Je kan de getallen aanpassen, misschien wil je "veiliger" belegd zijn als je richting 60 gaat en daar de verhouding aandelen/obligaties naar 70/30 laten gaan.Diane1 schreef:Een opmerking: Ziet er idd een nuttig instrument uit, maar wat voor mensen die ouder zijn dan 40 jaar?reteiP schreef:In bijlage een excel bestand voor de geïnteresseerden.
(...)
Voor wie het niet wil gebruiken, opmerkingen ook gewoon welkom.
30% aandelen lijkt me wel altijd een minimum.
Stel dat je dan een slecht beursjaar hebt en aandelen dalen 20% terwijl obligaties 5% stijgen, dan gaat uw port van 100 naar 97,5. Hetgeen een "comfortabele" daling is om psychologisch te dragen. Niet vergeten dat die beide ETF's een dividend uitbetalen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
reteiP: Prima, zal het zo eens proberen. Thx voor het werk dat je hierin hebt gestoken!
Ik denk dat uw kosten bij ING véél te hoog liggen. Al eens bij de concurrentie gekeken?Sebastiaan1985 schreef:Fondsen : Heb ik bij ING omdat mijn andere bank min €2500 vraagt per inleg Het nadeel van die ING fondsen zijn die 2,4% instapkosten plus nog eens 2 keer 3% wisselcommissie (fonds in JPY). Het voordeel is dat ik de koers kan volgen op GSM en dat het "maar" ongeveer €40 is per deelbewijs.
Met dank aan Belca2 is mijn excel bestand wat opgefrist met correctere achterliggende formules.
Op vraag van Diane, heb ik een derde beleggingspoot toegevoegd, vastgoed via een REIT ETF.
Verhoudingen, leeftijden, koersen... zijn opnieuw vrij aan te passen.
Opnieuw: rendement in tabblad IRR is louter mbt koerswinst, brokerkosten moet je nog aftellen maar dividenden moet je ook nog bijtellen (deze gaan het gros uitmaken)
Op vraag van Diane, heb ik een derde beleggingspoot toegevoegd, vastgoed via een REIT ETF.
Verhoudingen, leeftijden, koersen... zijn opnieuw vrij aan te passen.
Opnieuw: rendement in tabblad IRR is louter mbt koerswinst, brokerkosten moet je nog aftellen maar dividenden moet je ook nog bijtellen (deze gaan het gros uitmaken)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Hallo
Ik koop nu per kwartaal de IWDA via degiro aangezien het gratis is quoi transactiekosten en het dividend word herbelegt.
Mijn vraag is nu wat is de DIV yield van de IWDA en hoe kan ik precies zien hoe mijn waarde stijgt van mijn geld?
Bv : bij de VWRL word het dividend uitgekeerd en dan zie je fysiek het geld op je rekening in vorm van dividenden.
Allen bedankt voor jullie help.
Ik koop nu per kwartaal de IWDA via degiro aangezien het gratis is quoi transactiekosten en het dividend word herbelegt.
Mijn vraag is nu wat is de DIV yield van de IWDA en hoe kan ik precies zien hoe mijn waarde stijgt van mijn geld?
Bv : bij de VWRL word het dividend uitgekeerd en dan zie je fysiek het geld op je rekening in vorm van dividenden.
Allen bedankt voor jullie help.
Volgens Morningstar is het dividend rendement van IWDA 2,72% : http://portfolios.morningstar.com/fund/ ... ctcode=MLE" onclick="window.open(this.href);return false;snippo schreef: Mijn vraag is nu wat is de DIV yield van de IWDA en hoe kan ik precies zien hoe mijn waarde stijgt van mijn geld?
Hoe dit exact herbelegd wordt, heb ik me ook al afgevraagd.
Edit: het is voor alle duidelijkheid het voorspelde dividend, gebaseerd op historische gegevens.