Gespreid beleggingsplan lange termijn
TIP
Re: Gespreid beleggingsplan lange termijn
Ben vandaag begonnen met mijn tienjaren plan qua index beleggen via DVA. Tot mijn 40ste loopt het dan. En ik ben sowieso van plan om ten laatste op mijn 40ste in pensioen te gaan. Hoort dus bij de 4e pensioenpijler en zal dan €136.000 waard zijn.
ETF 1 is: IWDA, iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUR)
ETF 2 is: BND, Vanguard total bond market (USD)
Elke 20 januari zal ik bijstorten in ETF 1, en elke 20 juli in ETF 1 en ETF 2 (om de transactiekosten bij die laatste minder te laten doorwegen).
De valuepath heeft bovenop de aangroei van de stortingen een eigen groei van 1,5% per halfjaar. (om te vermijden dat het te snel zelfbedruipend wordt).
Bovendien verschuift de verhouding IWDA/BND gradueel van 70/30 naar 60/40 doorheen de jaren.
Enkel nog getallen invullen in de spreadsheet en die vertelt mij automatisch hoeveel stuks ik telkens moet aankopen. Consequent beleggen tot in 2026
ETF 1 is: IWDA, iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUR)
ETF 2 is: BND, Vanguard total bond market (USD)
Elke 20 januari zal ik bijstorten in ETF 1, en elke 20 juli in ETF 1 en ETF 2 (om de transactiekosten bij die laatste minder te laten doorwegen).
De valuepath heeft bovenop de aangroei van de stortingen een eigen groei van 1,5% per halfjaar. (om te vermijden dat het te snel zelfbedruipend wordt).
Bovendien verschuift de verhouding IWDA/BND gradueel van 70/30 naar 60/40 doorheen de jaren.
Enkel nog getallen invullen in de spreadsheet en die vertelt mij automatisch hoeveel stuks ik telkens moet aankopen. Consequent beleggen tot in 2026
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
@stockzombie
ben benieuwd naar je update prestaties ETF-portefeuille sinds je laatste post zijn er toch woelige weken geweest
ben benieuwd naar je update prestaties ETF-portefeuille sinds je laatste post zijn er toch woelige weken geweest
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
U vraagt, wij draaien:nikske schreef:@stockzombie
CSPX -3,73%
IWDA -6,72%
EMIM -7,99%
CPXJ -8,85%
IMAE -9,97%
RUS -11,95%
CSX5 -12,97%
CSBR -14,39%
Totaal= -8,96%
Redelijk wat bijgestort in december hetgeen niet de mooiste timing bleek. We beleggen op minimum 15 jaar, dus we moeten dit als opportuniteit zien (en mijn aandelenportefeuille "hedged" deze ETF's dankzij precious metals).
Spreiding:
IWDA 22,12%
EMIM 17,54%
IMAE 12,40%
CSX5 12,24%
RUS 11,73%
CSPX 10,88%
CPXJ 9,60%
CSBR 3,49%
TER = 0,27%
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
update 30/03/2016:
ticker weight profit/loss
IWDA 20,68% -0,98%
EMIM 17,11% 1,94%
RUS 12,03% 2,53%
IMAE 11,37% -6,23%
CSX5 11,23% -9,38%
CSPX 10,30% 3,46%
CPXJ 9,23% -0,45%
CSBR 8,05% 17,93%
totaal 100% 0,03%
gewogen TER = 0,29%
Goeie timing Brasil zorgt voor mooi resultaat laatste maand.
ticker weight profit/loss
IWDA 20,68% -0,98%
EMIM 17,11% 1,94%
RUS 12,03% 2,53%
IMAE 11,37% -6,23%
CSX5 11,23% -9,38%
CSPX 10,30% 3,46%
CPXJ 9,23% -0,45%
CSBR 8,05% 17,93%
totaal 100% 0,03%
gewogen TER = 0,29%
Goeie timing Brasil zorgt voor mooi resultaat laatste maand.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ter info: gespreid aankoop-programma gestart in september 2015
Dat ziet er al leuker uit...
sep '15 is nog altijd hele korte termijn, geen zorgen in maken
als je regelmatig bijkoopt verdraai je trouwens de rendementen wat, aangezien je dan bijkoopt tegen een lagere prijs
als je regelmatig bijkoopt verdraai je trouwens de rendementen wat, aangezien je dan bijkoopt tegen een lagere prijs
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Maak me absoluut geen zorgen, enkel spijtig van 1 slechte timing in december, maar die zal inderdaad snel worden uitgevlakt door de constant gespreide instap. Er staat ook groot bedrag klaar indien de markt zou crashen. Horizon is 2030; in dat jaar stop ik met bijstorten en gebruik ik het als aanvullend (pré-)pensioen
5 keer gelezen , krijg er kop nog staart aan wat er bedoeld wordt.netwerken schreef: als je regelmatig bijkoopt verdraai je trouwens de rendementen wat, aangezien je dan bijkoopt tegen een lagere prijs
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Ik wel, maar ik ben dan ook ne rare...zeezout schreef:5 keer gelezen , krijg er kop nog staart aan wat er bedoeld wordt.netwerken schreef: als je regelmatig bijkoopt verdraai je trouwens de rendementen wat, aangezien je dan bijkoopt tegen een lagere prijs
Ik denk dat hij bedoelt dat je globale rendement beter wordt per ETF als je die ETF bijkoopt als die laag staat. Bv. ETF X. stel dat er 5X aangekocht worden aan €10/s (€50 dus) en die dan zakken naar €5/s, waar je er dan nog 2X van bijkoopt (€10). Je totale inflows bedragen dan €60. Die stijgen dan weer door naar pakt €10/s. Op die eerste 5 heeft hij 0% rendement, op die tweede 100%. Samen is er echter 16,7% rendement.
weinig tegen in te brengen kopen voordat het begint te stijgen is een zeer sterke strategie
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Dat vergt wel "collons"...
is een specialiteit van de spaargidsers, weten wanneer het laag staat en dan kopen .
heel die hogere wiskunde van gespreid beleggingsplan, gemiddelde aankoopprijs doen dalen, mixers enz... is te ingewikkeld voor me.
kan daar met mijn verstand niet bij dat je daar een hoger totaal resultaat mee haalt.
dat je je daar beter bij voelt, veiliger , , enz... ok maar een hoger resultaat ? zie daar geen rationele elementen voor.
steeds 100% in aandelen , is eenvoudiger en meer geschikt voor de luie beleggers onder ons
just for fun , had onze vriend hierboven in september 2015 alles in de tracker bel20 gestoken had hij ... zelfde resultaat gehaald als nu met gespreid beleggen over meerdere fondsen.
heel die hogere wiskunde van gespreid beleggingsplan, gemiddelde aankoopprijs doen dalen, mixers enz... is te ingewikkeld voor me.
kan daar met mijn verstand niet bij dat je daar een hoger totaal resultaat mee haalt.
dat je je daar beter bij voelt, veiliger , , enz... ok maar een hoger resultaat ? zie daar geen rationele elementen voor.
steeds 100% in aandelen , is eenvoudiger en meer geschikt voor de luie beleggers onder ons
just for fun , had onze vriend hierboven in september 2015 alles in de tracker bel20 gestoken had hij ... zelfde resultaat gehaald als nu met gespreid beleggen over meerdere fondsen.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik had 1% minder gehad om juist te zijn
Hetgeen idd niet veel is maar à rato van 1% meer per 6 maand zal ik op 17 jaar wel 50% meer opbrengst hebben...
Hetgeen idd niet veel is maar à rato van 1% meer per 6 maand zal ik op 17 jaar wel 50% meer opbrengst hebben...
Klopt inderdaad dat je op de lange termijn in principe het beste rendement haalt door meteen de volle pot aan het werk te zetten. Gespreid beleggen moet je IMO meer zien als een vorm van kapitaal opbouw (sparen) waarbij je door averaging het risico inperkt. De gemiddelde aankoopprijs ligt ergens tussen de hoogste en laagste koers tijdens de beleggingsperiode, je loopt dus niet het risico om op het slechtste moment alles in te zetten. Maar zoals steeds, hoe lager het risico, hoe lager het potentiële rendement.zeezout schreef:is een specialiteit van de spaargidsers, weten wanneer het laag staat en dan kopen .