Getrouwheidspremie belastingbrief
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Getrouwheidspremie belastingbrief
Word precies tijd dat in het digitale tijdperk de fiscus dit werk op zich neemt.
Allee voor sommigen toch.
Als ze moeten ontvangen weten ze het als de beste.
Als ze iets moeten aangeven bladzijden vol.
Het nut van vele banken waar spaar geld staat is een groot kluwen wat een forum mag oplossen.
Zelf er ook 3
Een die het werk van automatische betalingen doet.
Een voor de dag dagelijkse zaken.
Een andere voor de centen.
En mijn money 97 program om de boel overzichtelijk te houden.
Allee voor sommigen toch.
Als ze moeten ontvangen weten ze het als de beste.
Als ze iets moeten aangeven bladzijden vol.
Het nut van vele banken waar spaar geld staat is een groot kluwen wat een forum mag oplossen.
Zelf er ook 3
Een die het werk van automatische betalingen doet.
Een voor de dag dagelijkse zaken.
Een andere voor de centen.
En mijn money 97 program om de boel overzichtelijk te houden.
Estate Guru believer.
Klopt, en ze vergeten ook de jaarlijkse overzichtsfiche (1) per spaarrekening. Diezelfde fiche die ze gebruikten om de ontvangen basisrente en getrouwheidspremie na te kijken.
(1) Waarbij ook de discussie ontstond of rente en getrouwheidspremie op 1/1 ontvangen nu bij dit of vorig kalenderjaar hoort. M.a.w. aan te geven in volgend asnslagjaar of huidig aanslagjaar. Omdat sommige banken die in het overzicht van huidig kalenderjaar opnamen en andere in dat van vorig kalenderjaar. EarthNvstr1 heeft dat toen in detail uitgezocht.
(2) De berekeningen in voorgaande posts zijn steeds voor een alleenstaande of een echtgeno(o)t(e) getrouwd onder het zuivere stelsel van scheiding van goederen.
(1) Waarbij ook de discussie ontstond of rente en getrouwheidspremie op 1/1 ontvangen nu bij dit of vorig kalenderjaar hoort. M.a.w. aan te geven in volgend asnslagjaar of huidig aanslagjaar. Omdat sommige banken die in het overzicht van huidig kalenderjaar opnamen en andere in dat van vorig kalenderjaar. EarthNvstr1 heeft dat toen in detail uitgezocht.
(2) De berekeningen in voorgaande posts zijn steeds voor een alleenstaande of een echtgeno(o)t(e) getrouwd onder het zuivere stelsel van scheiding van goederen.
Je geeft de intresten aan die in 2023 verworven zijn. Of ze in 2023 uitbetaald werden of begin 2024 maakt niet uit.Tycoon schreef: ↑16 juni 2024, 11:47 Klopt, en ze vergeten ook de jaarlijkse overzichtsfiche (1) per spaarrekening. Diezelfde fiche die ze gebruikten om de ontvangen basisrente en getrouwheidspremie na te kijken.
Op die manier wordt éénzelfde regel gehanteerd voor alle banken.
Op 24 mei 2021 heeft Yaris deze vraag beantwoord met verwijzing naar een krantenartikel.
bepaling-inkomstenjaar-ontvangen-intres ... ml#p510056
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Klopt.
Een krantenartikel waarin het woord verworven niet 1 keer voorkomt ...iejoor schreef: ↑16 juni 2024, 15:10 Op 24 mei 2021 heeft Yaris deze vraag beantwoord met verwijzing naar een krantenartikel.
bepaling-inkomstenjaar-ontvangen-intres ... ml#p510056
Dit was de wegwijzer naar het antwoord n.m.i.:
bepaling-inkomstenjaar-ontvangen-intres ... ml#p510695
Met dank aan dit forumlid met nog altijd slechts 1 bericht: member57902.html
Hoe zit het met de 0,11 euro die Argenta jaarlijks aanrekent op een spaarrekening?
Mag die van de intresten afgetrokken worden?
Zoja, past Argenta dit zelf zo toe?
Indien dit mag en Argenta past dit niet toe en ik ontvang (voor 2023) 980,09 euro intresten;dan heb ik op (0,09/0,85=)11cent 2 cent teveel betaald.
Nu lijkt dit muggeziften, maar hoe kan je de aangifte correct invullen als je geen gedetailleerde afrekening krijgt?
Wordt het niet toegepast en mag het afgetrokken worden en je krijgt op een andere rekening vb 2000 euro intrest, dan heb je wederom op 11 cent, 2 cent teveel
betaald.
De wetgever heeft er op die manier een soep van gemaakt, waar de balletjes zeer moeilijk terug te vinden zijn.
Veel beter en eenvoudiger zou zijn:
-Op alles 15% afhouden en dan teveel betaald (15% van 980) terugkrijgen via belastingaangifte.
-Niks afhouden en alle intresten invullen op belastingaangifte; het rekenprogramma verrekent dan de vrijstelling.
Wie heeft zo'n berekening uitgevonden? en hoe wordt dit in andere landen gedaan?
Indien dit mag en Argenta past dit niet toe en ik ontvang (voor 2023) 980,09 euro intresten;dan heb ik op (0,09/0,85=)11cent 2 cent teveel betaald.
Nu lijkt dit muggeziften, maar hoe kan je de aangifte correct invullen als je geen gedetailleerde afrekening krijgt?
Wordt het niet toegepast en mag het afgetrokken worden en je krijgt op een andere rekening vb 2000 euro intrest, dan heb je wederom op 11 cent, 2 cent teveel
betaald.
De wetgever heeft er op die manier een soep van gemaakt, waar de balletjes zeer moeilijk terug te vinden zijn.
-Op alles 15% afhouden en dan teveel betaald (15% van 980) terugkrijgen via belastingaangifte.
-Niks afhouden en alle intresten invullen op belastingaangifte; het rekenprogramma verrekent dan de vrijstelling.
Wie heeft zo'n berekening uitgevonden? en hoe wordt dit in andere landen gedaan?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Niemand ligt wakker van die 0,11 euro.luccc schreef: ↑16 juni 2024, 16:53 Hoe zit het met de 0,11 euro die Argenta jaarlijks aanrekent op een spaarrekening?
betaald.
Echt waar, doe ermee wat je wil... maar volgens mij mag je die niet in mindering brengen.
Inderdaad.
Los van die 0,11 euro bij Argenta.
Het rekenprogramma verrekent dan de vrijstelling op de aangegeven intresten.
Liever niet dus.
De berekening is één ding, de behandeling ervan is nog iets anders.
In andere landen zijn ze over het algemeen iets pragmatischer volgens mij, maar dat kan evengoed een illusie zijn.
De 11 eurocent, eigenlijk 15 eurocent, zegelrecht voor je zichtrekening. Die ben je verschuldigd en mag je niet van de interesten van je gereglementeerde spaarrekening aftrekken. Dat zijn ook geen innings- en bewaringskosten dus kan je ze ook niet in je belastingaangifte opnemen. Mocht je ze al opnemen houd de fiscus er geen rekening mee. Het rv tarief van 15% is lager dan de eerste belastingschaal van 25%. Daarom worden je gereglementeerde spaarrekeningintersten aan dat afzonderlijk tarief en niet volgens het progressief tarief belast. De innings en bewaringskosten worden enkel in rekening gebracht als je marginaal tarief lager is dan het toepasselijke rv tarief. In de praktijk enkel als je dus in de 25% belastingschaal wordt belast. Door de afschaffing van de 30% belastingschaal heeft het aangeven van de innings- en bewaringskosten meestal geen effect meer. Omdat je marginaaltarief toch meestal 45% of 50% is. Dan moeten ze de roerende inkomsten afzonderlijk belasten en dat is steeds zonder kostenaftrek. Die afzonderlijke belasting is namelijk de bevrijdende roerende voorheffing.luccc schreef: ↑16 juni 2024, 16:53 Hoe zit het met de 0,11 euro die Argenta jaarlijks aanrekent op een spaarrekening?
betaald.
PS: Het zegelrecht bedraagt 0,15€ en wordt ook door KBC, Belfius en de andere Belgische banken geïnd. Zie
https://www.belfius.be/webapps/nl/selfc ... htrekening
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Nog nooit heb ik geweten dat Argenta kosten aanrekent op gereglementeerde spaarrekeningen.
Waarschijnlijk bedoel je de verplichte 0,15 € taks op zichtrekeningen die (in tegenstelling tot de meeste andere banken) door Argenta effectief doorgerekend wordt aan de klanten. Deze taks is niet aftrekbaar van de rentes in de belastingaangifte.
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Dat moet dan nieuw zijn toch?Tycoon schreef: ↑16 juni 2024, 18:55 PS: Het zegelrecht bedraagt 0,15€ en wordt ook door KBC, Belfius en de andere Belgische banken geïnd. Zie
https://www.belfius.be/webapps/nl/selfc ... htrekening
Banken zijn deze taks of zegelrecht wél verschuldigd aan de overheid maar rekenen dit in principe niet door aan hun klanten zolang er geen negatief saldo is op hun zichtrekening.
Ook op dit forum wordt hierover alleen door Argentaklanten geklaagd.
Neen, is niet nieuw. Ik betaalde in 2014 nog zegelrecht op de intersten van mijn KBC-zichtrekening. In 2023 inderdaad geen zegelrecht maar ook 0€ interest op die zichtrekening.
KBC rekent/de het zegelrecht niet aan zolang de interstvoet op 0% staat/stond en je ook geen interest kreeg of moest betalen.
KBC rekent/de het zegelrecht niet aan zolang de interstvoet op 0% staat/stond en je ook geen interest kreeg of moest betalen.
Ik vind dit overzichten toch niet echt terug hoor.
Bij Aion bank heb ik bijvoorbeeld mijn rekening afgesloten. Daar kan ik totaal niets meer van terug vinden.
Ik ga er dan vanuit dat ik alles bij elkaar optel en dat er vanaf 980€ 15% RV ingehouden is geweest.
Navragen is voor mij geen optie aangezien ze mijn basisrente nog niet hebben uitbetaald na het sluiten van de rekening. Dat verhaal zit ondertussen bij de ombudsdienst.
Bij Aion bank heb ik bijvoorbeeld mijn rekening afgesloten. Daar kan ik totaal niets meer van terug vinden.
Ik ga er dan vanuit dat ik alles bij elkaar optel en dat er vanaf 980€ 15% RV ingehouden is geweest.
Navragen is voor mij geen optie aangezien ze mijn basisrente nog niet hebben uitbetaald na het sluiten van de rekening. Dat verhaal zit ondertussen bij de ombudsdienst.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
+1, zou ook het eerlijkste zijn, geen gefoefel meer mogelijk, geen fouten en geen "stress" om alles correct in te vullen en als bonus voor de staat hoogstwaarschijnlijk meer inkomsten.luccc schreef: ↑16 juni 2024, 16:53 Hoe zit het met de 0,11 euro die Argenta jaarlijks aanrekent op een spaarrekening?
betaald.
Maar dat zou voor dit apenland weer te makkelijk en logisch zijn, liever kroterij constructies maken ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Ongelooflijk! Ik heb vorig jaar dus exact hetzelfde meegemaakt met Aion. Alles afgesloten en moeten dreigen met inschakelen ombudsman om alsnog mijn basisrente uitbetaald te krijgen. Ik snap niet dat die dat oneerlijke spelletje blijven spelen. Hebben die nog veel klanten over vraagt een mens zich af...DeJos schreef: ↑23 juni 2024, 13:56 Ik vind dit overzichten toch niet echt terug hoor.
Ik heb er alles weggehaald en bij alle 3 de datum van getrouwheidspremies moeten klagen want ze betaalden eerst niets, en daarna het verkeerde. Dat is uiteindelijk na 2 maanden goed gekomen. Ik heb hun moeten vertellen hoeveel ze me nog tegoed hadden. (proportionele getrouwheidspremie)
Nu nog de basisrente. Gelukkig is dat maar een klein bedrag.
Echt een bende amateurs daar en blij dat ik daar weg ben.
Nu nog de basisrente. Gelukkig is dat maar een klein bedrag.
Echt een bende amateurs daar en blij dat ik daar weg ben.