Getrouwheidspremie kalender wettelijk verplicht ?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Getrouwheidspremie kalender wettelijk verplicht ?
Hallo,
Is een bank wettelijk verplicht om een getrouwheidspremie kalender (of een simulator voor de impact op de getrouwheidspremie bij geldopnames) te verstrekken?
Ik ging vanmiddag naar de bank om er één te vragen.
Ik heb er alleen maar een spaarrekening, geen lopende rekening, geen internetbankieren of app. De medewerker kon in zijn computer niets vinden en leek niet te weten wat ik eigenlijk wilde. Hij vertelde me alleen dat de premies op de eerste dag van het kwartaal worden uitbetaald...
Bij andere banken waar ik klant ben, is er een simulator beschikbaar via internetbankieren.
Is een bank wettelijk verplicht om een getrouwheidspremie kalender (of een simulator voor de impact op de getrouwheidspremie bij geldopnames) te verstrekken?
Ik heb er alleen maar een spaarrekening, geen lopende rekening, geen internetbankieren of app. De medewerker kon in zijn computer niets vinden en leek niet te weten wat ik eigenlijk wilde. Hij vertelde me alleen dat de premies op de eerste dag van het kwartaal worden uitbetaald...
Bij andere banken waar ik klant ben, is er een simulator beschikbaar via internetbankieren.
Re: Getrouwheidspremie kalender wettelijk verplicht ?
Neen, dat is geen wettelijke verplichting.bc148 schreef: ↑3 januari 2023, 23:14 Hallo,
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Volgens mij is dat wel verplicht voor gereglementeerde spaarrekeningen. Het is overigens geen toeval dat alle banken zoiets online aanbieden (of CKV gratis per post bij gebrek aan een onlinesysteem).
Al zou ik er zelf niet echt veel moeite voor doen als een bank het niet meteen aanbiedt.
Wat is jouw bron? Ik vind die verplichting nergens terug in de regelgeving over gereglementeerde en niet-gereglementeerde spaarrekeningen.pmu schreef: ↑4 januari 2023, 00:06Volgens mij is dat wel verplicht voor gereglementeerde spaarrekeningen. Het is overigens geen toeval dat alle banken zoiets online aanbieden (of CKV gratis per post bij gebrek aan een onlinesysteem).
Al zou ik er zelf niet echt veel moeite voor doen als een bank het niet meteen aanbiedt.
Volgens mij is zo’n calculator of simulator een (niet-verplichte) dienstverlening van sommige banken.
-
- Verbannen Gebruiker
Test Aankoop:
De banken zijn wettelijk verplicht een spaarsimulator te voorzien, o.a. via online bankieren. U kunt simuleren hoeveel u wenst op te vragen. Zo komt u te weten hoeveel getrouwheidspremie u zult verliezen. Dat is handig als u meerdere spaarrekeningen hebt. U kunt dan de simulaties naast elkaar leggen en geld opnemen van de spaarrekening waarop u het minst getrouwheidspremie verliest.
inderdaad een wettelijk verplicht gegeven om dit aan te bieden.
o.a. terug te vinden op wikifin.
o.a. terug te vinden op wikifin.
Als er geen wettelijke verplichting was zouden banken het waarschijnlijk niet aanbieden. Het kost geld om zo een simulator te programmeren en de banken hebben er geen voordeel bij dat de klanten weten wanneer ze hoeveel kunnen afhalen zonder getrouwheidspremie te verliezen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Volgens mij is het verplicht om tot 24 keer per jaar op aanvraag een detailberekening van impact afhaling te geven.
Op welke manier is bij mijn weten niet beschreven.
Op welke manier is bij mijn weten niet beschreven.
Zeker voor online banken is het wellicht eenvoudiger (en logisch) om dat gewoon standaard aan te bieden via online banking.EarthNvstr1 schreef: ↑17 december 2022, 10:14 * rente calculator - aanvragen detailberekening impact afhaling (24 keer per kalenderjaar gratis)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat Test Aankoop hier beschrijft (en volgens mij *niet* verplicht is) is nu nét waar je *niet* naar moet kijken en je handeling dus zeker *niet* op moet baseren.huisjetuintjefiets schreef: ↑4 januari 2023, 08:13 Test Aankoop:
De banken zijn wettelijk verplicht een spaarsimulator te voorzien, o.a. via online bankieren. U kunt simuleren hoeveel u wenst op te vragen. Zo komt u te weten hoeveel getrouwheidspremie u zult verliezen. Dat is handig als u meerdere spaarrekeningen hebt. U kunt dan de simulaties naast elkaar leggen en geld opnemen van de spaarrekening waarop u het minst getrouwheidspremie verliest.
Wat je nodig hebt is de detailberekening, waar je voor elk bedrag apart de rentevoet en de periode kan zien. Dit zit bij de meeste banken nog eens achter een extra knop en dan krijg je meestal een PDF. Als je als op te vragen bedrag het saldo van de rekening opgeeft, dan kijg je dus een overzicht van álle bedragen met bijhorende rentevoet en periode.
Het is die detailberekening die, op aanvraag, verplicht 24 keer per jaar kosteloos geleverd moet worden.
Banken zijn dit wél al sinds een aantal jaren wettelijk verplicht!
(Alsof Test-Aankoop dit zomaar uit hun duim zou zuigen?)
Alleen weet ik niet hoe dat in zijn werk gaat, als je dit aan een bankkantoor voorlegt.
(Alsof Test-Aankoop dit zomaar uit hun duim zou zuigen?)
Alleen weet ik niet hoe dat in zijn werk gaat, als je dit aan een bankkantoor voorlegt.
Testaaankoop Invest, 2 jaar geleden - 1 oktober 2020:
https://www.test-aankoop.be/invest/spar ... -berekenen
https://www.test-aankoop.be/invest/spar ... -berekenen
bij belfius vind ik anders de detailberekening ook niet hoe lang het er nog moet opstaan voor vervaldag en hoeveel % het nu is
Inderdaad!! Bij Belfius nergens te vinden.
En ook geen gedetailleerde berekening van de rente.
En dat mag niet!
Ik heb Belfius vorig week een mail gestuurd. Nog geen antwoord gekregen.
En kantoor een halve dag per week open.
Wettelijk verplicht ja.
Bij BNP Paribas Fortis is de rekenmodule goed weggestoken op de webinterface, maar is er wel.
Zou me niet verbazen als dit bij Belfius ook zo is.
Bij BNP Paribas Fortis is de rekenmodule goed weggestoken op de webinterface, maar is er wel.
Zou me niet verbazen als dit bij Belfius ook zo is.