Getrouwheidspremie!
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Getrouwheidspremie!
Wettelijk kan je bij dezelfde bank driemaal doorschuiven naar een andere spaarrekening zonder verlies van getrouwheidspremie.
Heeft iemand daar al ervaring mee?
Heeft iemand daar al ervaring mee?
Re: Getrouwheidspremie!
Jup, is idd zo, zowel bij Rabobank als MoneYou al ondervonden
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik vind dat eigenlijk een enorm stomme regel. Ik heb al een paar keer een bedrag van een spaarrekening willen overschrijven naar een rekening met een hogere getrouwheidspremie (binnen zelfde bank) en in plaats van dat je dan gewoon die interne overschrijving kunt doen moet je dan eerst via je tegenrekening gaan of je blijft vastgeklikt op die lagere getrouwheid. Een hele verbetering tegenover vroeger 

@Nightwolf,
Bij welke bank dan?
Bij Rabobank is dat in ieder geval niet zo, maar daar werken ze niet met tegenrekeningen.
Daar kun je interne overschrijvingen doen van eender welke rekening naar elke andere van je rekeningen, en dit dus zonder verlies van de reeds opgebouwde getrouwheidspremie.
Bij welke bank dan?
Bij Rabobank is dat in ieder geval niet zo, maar daar werken ze niet met tegenrekeningen.
Daar kun je interne overschrijvingen doen van eender welke rekening naar elke andere van je rekeningen, en dit dus zonder verlies van de reeds opgebouwde getrouwheidspremie.
Twee nadelen heb ik al ondervonden;
- het gaat automatisch om het bedrag (of deelbedragen) met minst ver gevorderde getrouwheidspremie, zoals bij een afhaling, terwijl dat niet noodzakelijk is wat ik wil.
- ik heb al geld overgeschreven van getrouwheids- naar gewone spaarrekening op de dag dat de getrouwheidspremie verworven was, en ook dat werd aanzien als "interne overschrijving met behoud van getrouwheidspremie", hoewel er dus 0€ getrouwheid opgebouwd was op dat moment.
- het gaat automatisch om het bedrag (of deelbedragen) met minst ver gevorderde getrouwheidspremie, zoals bij een afhaling, terwijl dat niet noodzakelijk is wat ik wil.
- ik heb al geld overgeschreven van getrouwheids- naar gewone spaarrekening op de dag dat de getrouwheidspremie verworven was, en ook dat werd aanzien als "interne overschrijving met behoud van getrouwheidspremie", hoewel er dus 0€ getrouwheid opgebouwd was op dat moment.
dat bedoel ik dus NefertariNefertari schreef:@Nightwolf,
Bij welke bank dan?
Stel dat je spaart op een spaarrekening met 0,50% + 0,50% en je wil daar een bedrag van naar een getrouwheidsrekening van 0,30% + 1,00% overschrijven (fictieve voorbeelden).
Stel dat je dat doet nadat het geld pas een maand op die spaarrekening staat. Dan verlies je niet veel getrouwheid en zou je meer opbrengst hebben als het geld direct aan die getrouwheid van 1% zou beginnen tellen. Als je dan gewoon die interne overschrijving doet blijft het geld vastgeklikt aan die 0,50% getrouwheid maar dan met basispremie van 0,30% wat heel oninteressant is. Dan moet je dus eerst naar je zichtrekening overschrijven om juist GEEN behoud van getrouwheidspremie te hebben.
Tenzij ik het systeem volledig verkeerd begrijp...
Ik vind dat systeem ook weinig transparant.Nightwolf schreef:dat bedoel ik dus NefertariNefertari schreef:@Nightwolf,
Bij welke bank dan?
Stel dat je spaart op een spaarrekening met 0,50% + 0,50% en je wil daar een bedrag van naar een getrouwheidsrekening van 0,30% + 1,00% overschrijven (fictieve voorbeelden).
Stel dat je dat doet nadat het geld pas een maand op die spaarrekening staat. Dan verlies je niet veel getrouwheid en zou je meer opbrengst hebben als het geld direct aan die getrouwheid van 1% zou beginnen tellen. Als je dan gewoon die interne overschrijving doet blijft het geld vastgeklikt aan die 0,50% getrouwheid maar dan met basispremie van 0,30% wat heel oninteressant is. Dan moet je dus eerst naar je zichtrekening overschrijven om juist GEEN behoud van getrouwheidspremie te hebben.
Sorry maar zo werkt het volgens mij niet.Nightwolf schreef:dat bedoel ik dus NefertariNefertari schreef:@Nightwolf,
Bij welke bank dan?
Stel: je getrouwheidsperiode (12 maanden) op de rekening met 0,5% getrouwheidspremie begint te lopen op 01/01; op 01/03 schrijf je geld over naar de spaarrekening binnen dezelfde bank (met dezelfde rekeninghouders) met getrouwheidspremie 1%.
In dat geval verlies je - voor de eerste 3 zulke overschrijvingen per jaar met een minimum van (ik denk) 500 EUR - de reeds opgebouwde premie (2 maanden aan 0,5% in dit voorbeeld) niet. De resterende 10 maanden van de lopende getrouwheidsperiode krijg je echter wél 1% getrouwheidspremie. Globaal voor de periode van 12 maanden zal je dan 2 maanden 0,5% en 10 maanden 1% gekregen hebben (dus 0,92% op jaarbasis ongeveer).
De getrouwheidspremie zal pro rata worden toegekend volgens de periode dat het bedrag op elk van beide rekeningen stond.Nightwolf schreef:Stel dat je spaart op een spaarrekening met 0,50% + 0,50% en je wil daar een bedrag van naar een getrouwheidsrekening van 0,30% + 1,00% overschrijven (fictieve voorbeelden).
In het oude systeem zou je eerste getrouwheidspremie verloren zijn en de tweede van 0 starten vanaf het moment van overschrijving.
De basispremie wordt op dagbasis verworven dus was/is altijd pro rata.
oké, ik had het dus toch niet helemaal goed begrepen dan. Ik dacht dat enkel de basispremie pro rata was.
Blijft dan toch onhandig dat de datum van overschrijving niet de datum is dat de getrouwheid is verworven dus dat moet je dan ook weer heel goed in de gaten houden voor te weten wanneer je een bedrag kunt overschrijven. Ben niet echt een voorstander van dit systeem.
Blijft dan toch onhandig dat de datum van overschrijving niet de datum is dat de getrouwheid is verworven dus dat moet je dan ook weer heel goed in de gaten houden voor te weten wanneer je een bedrag kunt overschrijven. Ben niet echt een voorstander van dit systeem.
Een klein detailvraagje hierover: is dit per KALENDERJAAR, of binnen EEN PERIODE van één jaar?
Ik heb in 2018 dus 2 maal hiervan gebruik gemaakt (in sept en nov) en zou er in feb van dit jaar opnieuw gebruik van maken: is dit dan mijn 3de en dus laatste keer (tot eind september), of terug mijn eerste keer (en heb ik dus nog 2 beurten tot eind dec)?
Vind niet meteen een heel duidelijk antwoord: overal staat gewoon 'per jaar'....
Ik heb in 2018 dus 2 maal hiervan gebruik gemaakt (in sept en nov) en zou er in feb van dit jaar opnieuw gebruik van maken: is dit dan mijn 3de en dus laatste keer (tot eind september), of terug mijn eerste keer (en heb ik dus nog 2 beurten tot eind dec)?
Vind niet meteen een heel duidelijk antwoord: overal staat gewoon 'per jaar'....
Op de enige plaats waar het ertoe doet, staat KALENDERJAAR
http://www.ejustice.just.fgov.be/eli/be ... 303/justel21 SEPTEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het KB/WIB 92 met betrekking tot de voorwaarden tot vrijstelling van de spaardeposito's beoogd in artikel 21, 5°, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, en de voorwaarden van het aanbod van tarieven op deze laatste schreef:In geval van overdracht van een spaardeposito naar een ander spaardeposito geopend op naam van dezelfde titularis bij dezelfde instelling, anders dan krachtens een doorlopende opdracht uitgevoerd, blijft de premieverwervingsperiode voor het eerste spaardeposito verworven, op voorwaarde dat het bedrag van de overdracht minimaal 500 euro bedraagt en de betrokken titularis tijdens hetzelfde kalenderjaar nog geen drie soortgelijke overdrachten vanop hetzelfde spaardeposito heeft uitgevoerd.
Bedankt!
Klopt werkpaard, ... enige plaats die telt. Je hebt gelijk. Goeie info !
Als je die quote komt er wel eens een pipo reclameren tegen advocatenpraat, maar die snapt dan zelf niet dat de zever van Jan, Pierre en Polleke geen referentie zijn.
Als je die quote komt er wel eens een pipo reclameren tegen advocatenpraat, maar die snapt dan zelf niet dat de zever van Jan, Pierre en Polleke geen referentie zijn.
Rentes en getrouwheidspremies vormen hier nog 1% uit van de gesprekken. 99% gaat over niet-financiele zaken.