Gezocht: aandelen met lage p-to-fcf ratio
TIP
- gpv1
- VIP member
- Contacteer:
Beste antwoorden: 1
Re: Gezocht: aandelen met lage p-to-fcf ratio
Raket is wat veel gezegd hé
Ben toch blij dat ik ze verkocht heb. Als je die leningen effectief moet verwerken in de fcf's dan zit je met negatieve of zero fcf's en dan stopt het verhaal voor mij, zeker ook als je het bekijkt in relatie tot de nettoschuld. Dus geen significante onderwaardering meer.

Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Ben je niet te overhaast in je transacties?
Eerst is Intrum "een van de sterkste bedrijven in Europa" en 4 uur later heb je ze alweer verkocht. En bij Aryzta heb je ook maar net op tijd de dans ontsprongen. Kan het zijn dat je iets te veel op de cijfers focust en iets te weinig op de business? Is trouwens iets waar ik zelf ook voor moet opletten...
Eerst is Intrum "een van de sterkste bedrijven in Europa" en 4 uur later heb je ze alweer verkocht. En bij Aryzta heb je ook maar net op tijd de dans ontsprongen. Kan het zijn dat je iets te veel op de cijfers focust en iets te weinig op de business? Is trouwens iets waar ik zelf ook voor moet opletten...
Trouwens geen schande dat er geen koopjes te vinden zijn, dan is cash koning
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
- gpv1
- VIP member
- Contacteer:
Cijfers zijn toch het belangrijkste. Ik wist op voorhand dat Intrum de aankoop van leningen in hun fcf's verwerkt maar ik dacht daar anders over. De twee benaderingen zijn een wereld van verschil. Gisteren CFO gecontacteerd daaromtrent, naar concurrentie gekeken en besloten om te verkopen. Als een bedrijf geen kasstromen genereert en een berg schulden heeft dan houdt het onmiddellijk op voor mij. Idem voor Aryzta: als ik merk dat ik te positief ben geweest en het plaatje er helemaal anders begint uit te zien dan verkoop ik. Ik ging oorspronkelijk uit van een fcf van €214 mio. Nadien €150 mio. En nu denk ik dat ze eerder €75 mio zullen genereren. Dat maakt een wereld van verschil. Op enkele uren tijd kan alles veranderen bij mij.
Momenteel terug naar Philips Lighting aan het kijken. Mail verstuurd naar IR met nog vragen maar ze zitten in de quiet period dus wellicht geen reactie. Ook mail verstuurd naar fondsbeheerder die grote positie heeft in het bedrijf. Q1 ging "soft" zijn dus hopelijk daling van de koers. Aan €28,57 stap ik misschien in.
Lufthansa en Ahold Delhaize staan ook op wenslijstje maar die moeten nog zeker 15% zakken eer ik zou instappen, dus dat zal er niet van komen. (maar ook dat kan heel snel veranderen
)
Momenteel terug naar Philips Lighting aan het kijken. Mail verstuurd naar IR met nog vragen maar ze zitten in de quiet period dus wellicht geen reactie. Ook mail verstuurd naar fondsbeheerder die grote positie heeft in het bedrijf. Q1 ging "soft" zijn dus hopelijk daling van de koers. Aan €28,57 stap ik misschien in.
Lufthansa en Ahold Delhaize staan ook op wenslijstje maar die moeten nog zeker 15% zakken eer ik zou instappen, dus dat zal er niet van komen. (maar ook dat kan heel snel veranderen

Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Bestaande posities verder opbouwen hé, reteiP 
Schijfje Publicis mag er hier nog bij, eventueel nog wat Tessenderlo, Zenitel of Neopost, liefst bij koerstzwakte.
EVS lijkt ook niet oninteressant geprijsd. En het Duitse Eckert & Ziegler AG evenmin, al is die business nogal ver van mijn bed.
Philips Lighting heb ik in het verleden ook al bekeken. Aantrekkelijke waardering maar omzet blijft dalen. Of je dan eeuwig de winstgevendheid op peil kunt houden is een andere zaak.
Edit: Norcros vergeten!

Schijfje Publicis mag er hier nog bij, eventueel nog wat Tessenderlo, Zenitel of Neopost, liefst bij koerstzwakte.
EVS lijkt ook niet oninteressant geprijsd. En het Duitse Eckert & Ziegler AG evenmin, al is die business nogal ver van mijn bed.
Philips Lighting heb ik in het verleden ook al bekeken. Aantrekkelijke waardering maar omzet blijft dalen. Of je dan eeuwig de winstgevendheid op peil kunt houden is een andere zaak.
Edit: Norcros vergeten!
Tessenderlo heb ik een kooporder uitstaan zowat gelijk met Tack zijn grens, maar de koers zit er al een tijdje boven te dobberen.
Publicis zal er vrijdag wel inkomen bij mij veronderstel ik.
Philips Lighting als spinoff op de watchlijst gekomen maar jammer genoeg niet naar gehandeld.
Publicis zal er vrijdag wel inkomen bij mij veronderstel ik.
Philips Lighting als spinoff op de watchlijst gekomen maar jammer genoeg niet naar gehandeld.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
- gpv1
- VIP member
- Contacteer:
Het vinden van interessante aandelen in de eurozone of Denemarken met hoge fcf-yield is niet gemakkelijk. Screeners geven amper resultaten. Vandaag vele uren bezig geweest met het onderzoeken van Matas, een retailer in Denemarken met een omzet van DKK 3,4 miljard, dus nogal klein maar toch zeer interessant. Hoge marges, dominante positie maar wordt sinds enkele jaren wel flink uitgedaagd door een nieuwe snelgroeiende speler. Morgen verder onderzoeken en info verzamelen en dan misschien instappen.
http://investor.en.matas.dk
http://investor.en.matas.dk
Brick & mortar retail. In die sector zijn wel meer bedrijven cijfermatig interessant hé.
- gpv1
- VIP member
- Contacteer:
Niet in de eurozone/denemarken, maar het aantal retailers is dan ook beperkt in deze markten. Ik gebruik momenteel de beste (maar natuurlijk niet feilloze), meest geavanceerde (en betalende) screener voor particulieren en doe dan verder onderzoek en het resultaat is zo goed als zero voor die sector. Matas is een uitzondering. In mindere mate Ahold Delhaize en Pandora.
- gpv1
- VIP member
- Contacteer:
Het enige interessante aandeel dat ik nog kan vinden in de eurozone is het Duitse Sto, al is hier ook een hoek af net als bij Matas en Philips Lighting. Veel positieve eigenschappen maar ook risico's zoals, ondanks stijgende omzet, stagnerende operationele kasstromen sinds 2012 en sterke toename van capex wat de fcf's al jaren onderdrukt + forse controverse in Duitsland sinds 2012 tav gevelisolatie met negatief effect op de verkoop + verkoop gevelisolatie natuurlijk deels afhankelijk van financiële compensaties die eindgebruikers krijgen. Engelstalige persberichten en jaarverslagen staan tussen de Duitse op de website. Gewone niet-beursgenoteerde aandelen in handen van stichtende familie + beursgenoteerde preferente aandelen. Liefst koopwaardig aan €100. Zeer illiquide aandeel. Beurswaarde momenteel €722 mio.
https://www.sto.de/de/unternehmen/inves ... richt.html
https://www.sto.de/de/unternehmen/inves ... richt.html
- gpv1
- VIP member
- Contacteer:
Koers van Philips Lighting daalt 10% na resultaten Q1. Omzet -11,2% (organische omzetdaling van 3,5%); wpa -65%; vrije kasstroom gaat van 2 mio naar -5 mio; nettoschuld stijgt naar €435 mio.
Weer eentje in de retailsector die er spotgoedkoop uitziet. Heb de berekeningen nog niet gemaakt, noch naar het businessmodel gekeken. Maar als dat SA-artikel van hieronder klopt... 3,2x FCF is zelfs een lagere waardering dan GME.
http://www.4-traders.com/PIER-1-IMPORTS ... inancials/
http://financials.morningstar.com/ratios/r.html?t=PIR
edit; auteur zit ook long Fossil, GNC & GME. (ook interessante p-to-fcf ratio's)
http://www.4-traders.com/PIER-1-IMPORTS ... inancials/
http://financials.morningstar.com/ratios/r.html?t=PIR
https://seekingalpha.com/article/416738 ... ts-new-lowTakeaway
Pier can achieve what Haverty did. The company also had to change its game in this new retail environment, but Haverty’s change was bold and radical. It wanted to refresh its stores, even open more stores where it can, add in-home design visits (2013), upholstery service and promote an “inspiration and customization” image to consumers. And it has paid off massively as it achieved increased sales while maintained robust margins. On the other hand, the“buy more, save more” and closing stores of Pier’s previous change resulted in where it is now, out of date and tired.
Now, it’s all about execution for Pier. The guidance looks conservative and tantalisingly attractive on whichever valuation metrics you look at. Currently, Pier is valued at 3.2x FCF. At $2.20, the market thinks it will fail, disregard the fact that Pier still has the brand, the capital, and the reliable cash flow machine. Haverty is well recovered now, and the market rewards it at a valuation at 12x FCF. So, if you believe in Pier’s plan, this is a 3-5x return investment.
edit; auteur zit ook long Fossil, GNC & GME. (ook interessante p-to-fcf ratio's)
SA-artikel: $66M FCF
Persbericht ivm jaarresultaten Pier 1: Generated positive cash flow from operations of $66 million (waar vervolgens $53m capex af gaat).
Belangrijk om bij die retailers in het oog te houden, is dat de vrije kasstroom op een gegeven moment niet meer lineair daalt, maar exponentieel. Of zoals ze in het Engels zo mooi zeggen: at some point, the wheels come off.
Persbericht ivm jaarresultaten Pier 1: Generated positive cash flow from operations of $66 million (waar vervolgens $53m capex af gaat).

Belangrijk om bij die retailers in het oog te houden, is dat de vrije kasstroom op een gegeven moment niet meer lineair daalt, maar exponentieel. Of zoals ze in het Engels zo mooi zeggen: at some point, the wheels come off.
Je moet je altijd af vragen waarom die verhouding laag ligt.
Meestal is dat omdat er geen groei is, of omdat de verwachtingen slecht zijn om die fcf te houden.
Ik kijk meer naar groeisectoren, en dan op langere termijn.
In olie en tabak vind je ook nog goed p/fcf verhoudingen, maar die sectoren staan ongelofelijk onder druk.
Meestal is dat omdat er geen groei is, of omdat de verwachtingen slecht zijn om die fcf te houden.
Ik kijk meer naar groeisectoren, en dan op langere termijn.
In olie en tabak vind je ook nog goed p/fcf verhoudingen, maar die sectoren staan ongelofelijk onder druk.
- gpv1
- VIP member
- Contacteer:
ZEAL Network: aanbieder van online lottospelen met hoofdzetel in London (maar notering in Duitsland en rapportering in €). Heb het nog maar zeer oppervlakkig bekeken. Geen groeibedrijf, hoge vrije kasstroom-marges (in verhouding tot "total operating performance" wat meestal grotendeels de omzet is), lage capex en netto-kaspositie bedraagt maar liefst 31% van de beurswaarde. Grootste nadeel: overheidsregulering.
Beurswaarde: €228 miljoen
FCF / TOP (in mio):
2017: €11,7 / €141,2
2016: €33,0 / €139,6
2015: €26,3 / €141,0
2014: €20,6 / €145,7
2013: €14,8 / €135,5
2012: €21,0 / €168,1
In Q1 van 2018 lag de fcf fors hoger dan vorig jaar. Voor gehele jaar mikt men op een stijging van de TOP met 6 à 13%.
Als ik een multiple van 21 toepas op de gemiddelde fcf van de voorbije 6 jaren, dan kom ik uit op een opwaarts koerspotentieel van 95%. Die faire waarde werd op een haar na in 2015 bereikt waarna het bergaf ging; sinds dit jaar opnieuw aan het stijgen.
http://www.zeal-network.co.uk/
EDIT: Voor die netto-kaspositie hanteert het bedrijf een nogal rare definitie; maar volgens mijn berekeningen ligt die positie niettemin bijzonder hoog (zelfs hoger dan deze die het bedrijf berekent). Aandeel noteert ook goedkoop aan ong. 2x de tangible boekwaarde. Enige nadeel voor mij is dat die loterijen maar voor een beperkt aantal landen beschikbaar zijn denk ik (UK, Ierland, Duitsland, recent ook Australië); moet me daarover eens informeren.
Beurswaarde: €228 miljoen
FCF / TOP (in mio):
2017: €11,7 / €141,2
2016: €33,0 / €139,6
2015: €26,3 / €141,0
2014: €20,6 / €145,7
2013: €14,8 / €135,5
2012: €21,0 / €168,1
In Q1 van 2018 lag de fcf fors hoger dan vorig jaar. Voor gehele jaar mikt men op een stijging van de TOP met 6 à 13%.
Als ik een multiple van 21 toepas op de gemiddelde fcf van de voorbije 6 jaren, dan kom ik uit op een opwaarts koerspotentieel van 95%. Die faire waarde werd op een haar na in 2015 bereikt waarna het bergaf ging; sinds dit jaar opnieuw aan het stijgen.
http://www.zeal-network.co.uk/
EDIT: Voor die netto-kaspositie hanteert het bedrijf een nogal rare definitie; maar volgens mijn berekeningen ligt die positie niettemin bijzonder hoog (zelfs hoger dan deze die het bedrijf berekent). Aandeel noteert ook goedkoop aan ong. 2x de tangible boekwaarde. Enige nadeel voor mij is dat die loterijen maar voor een beperkt aantal landen beschikbaar zijn denk ik (UK, Ierland, Duitsland, recent ook Australië); moet me daarover eens informeren.