GlobalLeaders: aandelenportefeuille voor de goede huisvader
TIP
GlobalLeaders: aandelenportefeuille voor de goede huisvader
Ik heb eens een gediversifieerde, defensieve, hoogwaardige aandelenportefeuille samengesteld, los van de huidige waarderingen, bedoeld voor beleggers met een lange-termijn-horizon (>7 jaar) die in de eerste plaats willen profiteren van koersstijgingen (ipv dividenden) en die niet de tijd of de kennis hebben om zelf op zoek te gaan naar interessante bedrijven om in te beleggen. De portefeuille bestaat uit 14 bedrijven, en ik geloof dat deze aandelen, als geheel genomen en ondanks het feit dat de meeste aandelen correct gewaardeerd of overgewaardeerd zijn (zoals de meeste aandelen op de beurs tegenwoordig), een uitstekende, superieure belegging zullen vormen de komende 10 à 20 jaar.
De bedoeling is om bij de aankoop, elk bedrijf zo goed als mogelijk eenzelfde gewicht toe te kennen (op €-basis) binnen de portefeuille, bv. 14 x €714 = €9996. De totale kost om de aandelen te kopen zal bij BinckBank naar ik schat ong. €220 à €250 zijn.
Eventueel kunnen de aandelen na bv. 5 jaar verkocht worden, om ze meteen weer aan te kopen, maar dan om elk bedrijf opnieuw hetzelfde gewicht te geven binnen de portefeuille.
Er zijn 2 versies van de portefeuille: een met het bedrijf SGS (die de voorkeur geniet), en een met het concurrerende bedrijf Bureau Veritas. SGS haalt hogere winstmarges dan Bureau Veritas, vandaar de voorkeur. Echter, de prijs die je voor 1 aandeel SGS betaalt is in absolute termen zodanig hoog, nl. CHF 1838 (= €1762), dat het voor veel beleggers niet mogelijk is om de portefeuille op te starten. De totale minimuminlage zou dan nl. 14 x €1762 = €24668 moeten bedragen. Bureau Veritas heeft winstmarges die lager zijn dan deze van SGS, maar toch nog redelijk hoog.
De volgende bedrijven maken deel uit van de Forbes 100 World's Most Innovative Companies: AB InBev, Diageo, Kone, Bureau Veritas, SGS, Dassault Systèmes, Procter & Gamble, Assa Abloy, Coca-Cola Companies en Essilor International.
De volgende bedrijven maken deel uit van de Corporate Knights World's 100 Most Sustainable Companies: Legrand, Essilor International, Kone, Dassault Systèmes en L'Oréal.
Ik zal hier 2x per jaar een update geven over de prestaties van de portefeuille, en evt. belangrijk nieuws over de bedrijven posten.
De bedrijven voldoen aan de volgende criteria:
- nuttige, noodzakelijke producten/diensten ('aantrekkelijk' voor AB InBev, Diageo, Coca-Cola Company)
- eenvoudig te begrijpen producten/diensten
- actief in mature sectoren
- wereldwijd actief
- wereldwijd een leidende (top-3) en dominante positie hebben binnen de sector
- bedrijfsvoering en prijszetting van producten/diensten niet beperkt door overheidsregulering (m.u.v. AB InBev, Diageo)
- weinig onderhevig aan economische cycli (Legrand is het meest onderhevig)
- zeer hoge en stabiele vrije kasstroom-marges genereren (meestal >10% en superieur aan deze van concurrentie)
- voldoende cash genereren om kleine concurrenten te kunnen opkopen
- lage of beheersbare schulden (Diageo moet wel oppassen)
Deze portefeuille tracht in te spelen op de volgende thema's:
- verleiding van suikerhoudende dranken
- verleiding van alcoholische dranken
- blijvende behoefte van bedrijven aan reclame
- blijvende behoefte van bedrijven en professionals aan vakinformatie
- toenemende behoefte van consumenten, bedrijven en overheden aan kwaliteitszekerheid
- blijvende behoefte van consumenten en bedrijven aan productontwikkeling
- economische groei in opkomende landen
- groeiende middenklasse en hogere klasse in opkomende landen
- blijvende behoefte aan hygiëne-producten
- stijgend aantal huizen en gebouwen overal ter wereld
- nood aan modernisering en onderhoud van huizen en gebouwen
- behoefte aan meer energievriendelijke liften en roltrappen
- behoefte aan meer geautomatiseerde deuren en beveiligde toegangscontrole in commerciële/industriële/appartements-gebouwen
- toename van de vergrijzing
- toename van schadelijke blootstelling aan lawaai
- toename van schadelijke blootstelling aan computerschermen
Hieronder een overzicht van de financiële prestaties van de bedrijven. Alle cijfers zijn gebaseerd op informatie uit de jaarverslagen.
Mijn veronderstelling dat deze aandelen in de toekomst, als geheel, superieure koerswinsten zullen optekenen, werd versterkt toen ik berekende wat de koerswinsten waren in de afgelopen jaren:
Laatst gewijzigd door gpv1 op 23 mei 2015, 18:30, 8 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Re: GlobalLead: aandelenportefeuille voor de goede huisvader
zeer mooi lijstje met bekende tot redelijk bekende namen.
persoonlijk zit ik met mijn aandelen voluit in het belgisch spectrum, maw euronext aandelen.
ga deze aandelen eens in een schaduwportefeuille steken
bedankt voor het werk en dat je hier je kop uitsteekt, much appreciated
persoonlijk zit ik met mijn aandelen voluit in het belgisch spectrum, maw euronext aandelen.
ga deze aandelen eens in een schaduwportefeuille steken
bedankt voor het werk en dat je hier je kop uitsteekt, much appreciated
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: GlobalLeaders: aandelenportefeuille voor de goede huisva
mooi, zeer mooi. Alhoewel je niet belegt voor het dividend is dit toch in deze tijden mooi meegenomen. En daar knelt het schoentje nl. twee keer RV te betalen. Voor de rest vind ik je keuzes en je analyse bewonderingswaardig.
Mooi lijstje GPV1. Er zitten er een paar tussen die ik al in portfolio heb, REXL, Cola, Inbev. P&G heb ik niet maar ik heb Unilever in de plaats wat ook niet slecht is voor de lange termijn.
Knap werk!
Knap werk!
Mooi werk, geen plaats voor Pepsico? Doritos & Lays vind ik ook verslavend spul
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Ik heb alvast een schaduwport gemaakt met deze aandelen. Ziet er op het eerste zicht mooi uit, sommige bedrijven ken ik niet, ga ik toch eens van dichter bekijken
maar, ik mis toch iets in de Healthcare (novo nordisk, sanofi, Bayer, Roche, JNJ, Mylan,...) & Chemicals om dan toch een klein puntje van kritiek te geven
Of mss is het in die sectoren beter een tracker te nemen op de sector?
(met dit topic in het achterhoofd -> hoe-beleggen-in-de-best-presterende-aan ... 18501.html" onclick="window.open(this.href);return false; )
Zelf vind ik Novo nordisk een topper (noteert op de Deense beurs, 40% weging daar). 80% vd omzet bestaat uit diabetes care (sanofi & eli lilly zijn de grote concurrenten) & ze zijn hun nu ook aan het toeleggen op obesitas. (product komt binnenkort op de belgische markt)
Dit zijn de ziektes van de toekomst (vooral in Azië zal de situatie schrijnend worden met groeiende middenklasse, relatief jonge bevolking & ongezonde levensstijl)
- heel hoge marges & markleider in Diabetes care,
- spreiding (45% omzet uit N-Amerika, 25% EU, 10% china..)
- DKK is gekoppeld aan de euro
- vrij duur, maar dat is niet meer dan logisch
zoals u hieronder ziet, mooie evolutie qua groei.
http://www.4-traders.com/NOVO-NORDISK-A ... inancials/" onclick="window.open(this.href);return false;
paar belangrijke puntjes uit onderstaand artikel;
-aantal diabetes-patiënten zal met 90% stijgen tegen 2030.
-80% of people with diabetes live in low and middle income countries.
- The greatest number of people with diabetes are between 40-59 years of age
-- > ik zou zeker het volledige artikel eens lezen. Zou mij een mooie aanvulling lijken op uw huisvader-portefeuille.
http://www.idf.org/media-events/press-r ... th-edition" onclick="window.open(this.href);return false;
maar, ik mis toch iets in de Healthcare (novo nordisk, sanofi, Bayer, Roche, JNJ, Mylan,...) & Chemicals om dan toch een klein puntje van kritiek te geven
Of mss is het in die sectoren beter een tracker te nemen op de sector?
(met dit topic in het achterhoofd -> hoe-beleggen-in-de-best-presterende-aan ... 18501.html" onclick="window.open(this.href);return false; )
Zelf vind ik Novo nordisk een topper (noteert op de Deense beurs, 40% weging daar). 80% vd omzet bestaat uit diabetes care (sanofi & eli lilly zijn de grote concurrenten) & ze zijn hun nu ook aan het toeleggen op obesitas. (product komt binnenkort op de belgische markt)
Dit zijn de ziektes van de toekomst (vooral in Azië zal de situatie schrijnend worden met groeiende middenklasse, relatief jonge bevolking & ongezonde levensstijl)
- heel hoge marges & markleider in Diabetes care,
- spreiding (45% omzet uit N-Amerika, 25% EU, 10% china..)
- DKK is gekoppeld aan de euro
- vrij duur, maar dat is niet meer dan logisch
zoals u hieronder ziet, mooie evolutie qua groei.
http://www.4-traders.com/NOVO-NORDISK-A ... inancials/" onclick="window.open(this.href);return false;
paar belangrijke puntjes uit onderstaand artikel;
-aantal diabetes-patiënten zal met 90% stijgen tegen 2030.
-80% of people with diabetes live in low and middle income countries.
- The greatest number of people with diabetes are between 40-59 years of age
-- > ik zou zeker het volledige artikel eens lezen. Zou mij een mooie aanvulling lijken op uw huisvader-portefeuille.
http://www.idf.org/media-events/press-r ... th-edition" onclick="window.open(this.href);return false;
@reteiP
PepsiCo is idd een mooi bedrijf, maar zo zijn er wel meerdere. Ik denk dat 14 aandelen voldoende is.
@Umi
Ik ben niet zo'n fan van chemie en farma. Chemie: ingewikkelde producten + volatiele resultaten + beperkte marges. Farma: verleiding om te knoeien met studies + rechtszaken + omzetverlies bij patent-expiratie.
Overigens kan je Essilor en Sonova wel catalogeren onder gezondheidszorg. Vind ik een pak veiliger dan geneesmiddelenfabrikanten.
PepsiCo is idd een mooi bedrijf, maar zo zijn er wel meerdere. Ik denk dat 14 aandelen voldoende is.
@Umi
Ik ben niet zo'n fan van chemie en farma. Chemie: ingewikkelde producten + volatiele resultaten + beperkte marges. Farma: verleiding om te knoeien met studies + rechtszaken + omzetverlies bij patent-expiratie.
Overigens kan je Essilor en Sonova wel catalogeren onder gezondheidszorg. Vind ik een pak veiliger dan geneesmiddelenfabrikanten.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
@gpv1 Sterk werk ! Uit nieuwsgierigheid, hoeveel tijd spendeer je om je beleggingen op te volgen ?
Ik zie dit mij niet direct doen, maar misschien ben je wel veel efficienter in het verzamelen van de nodige info etc.
Ik zie dit mij niet direct doen, maar misschien ben je wel veel efficienter in het verzamelen van de nodige info etc.
@TigerLB
Een uurtje per dag zo.
Een uurtje per dag zo.
Inderdaad een heel mooi werkstuk en bovendien een fantastische leerschool voor velen indien je dit aanhoudt en opvolgt.
Hoe zet je Wolters Kluwer tov Reed Elsevier? Kan je daar kort es je mening/cijfers over geven?
Hoe zet je Wolters Kluwer tov Reed Elsevier? Kan je daar kort es je mening/cijfers over geven?
Reed Elsevier (RELX) is 2x zo groot als Wolters Kluwer en behaalt hogere vks-marges, vandaar mijn keuze voor RELX.
Wolters Kluwer:
Wolters Kluwer:
Kan het zijn dat Kone een A en B aandeel heeft?Ik kom meerdere koersen tegen. Maar als ik nu kijk naar de grafiek van het aandeel met ISIN KNEBV FI0009013403 dan gaat die koers soms verticaal naar beneden (blijkbaar door een split),de laatste was in 2013.Is er een reden waarom die toch wel regelmatig voorkomt?
@Denfi
De klasse A-aandelen zijn bijna volledig in handen van Antti Herlin, voorzitter en ex-CEO van Kone, en de rijkste man in Finland. Die aandelen zijn niet beursgenoteerd.
De klasse B-aandelen ondergaan af en toe een stock-split, vandaar dat sommige grafieken af en toe een verticale duik laten zien. De grafiek op Euroland.com corrigeert automatisch die stock-splits zodat je een normale grafiek ziet.
EDIT:
Er zijn wel meer aandelen met miljardairs-families als aandeelhouder:
- Bureau Veritas: 18,5% (indirect) door familie de Wendel
- SGS: 15,0% door de familie Finck
- AB InBev: 49,2% door de families de Spoelbergh, Van Damme, de Mévius, Lemann
- Kone: 42,9% door de familie Herlin
- Assa Abloy: 9,5% door de familie Douglas
- Dassault Systèmes: 41,1% door de familie Dassault
- L'Oréal: 33,1% door de familie Bettencourt-Meyers
- Sonova: 20,7% door de families Diethelm en Rihs
- Publicis Groupe: 8,7% door de familie Badinter
De klasse A-aandelen zijn bijna volledig in handen van Antti Herlin, voorzitter en ex-CEO van Kone, en de rijkste man in Finland. Die aandelen zijn niet beursgenoteerd.
De klasse B-aandelen ondergaan af en toe een stock-split, vandaar dat sommige grafieken af en toe een verticale duik laten zien. De grafiek op Euroland.com corrigeert automatisch die stock-splits zodat je een normale grafiek ziet.
EDIT:
Er zijn wel meer aandelen met miljardairs-families als aandeelhouder:
- Bureau Veritas: 18,5% (indirect) door familie de Wendel
- SGS: 15,0% door de familie Finck
- AB InBev: 49,2% door de families de Spoelbergh, Van Damme, de Mévius, Lemann
- Kone: 42,9% door de familie Herlin
- Assa Abloy: 9,5% door de familie Douglas
- Dassault Systèmes: 41,1% door de familie Dassault
- L'Oréal: 33,1% door de familie Bettencourt-Meyers
- Sonova: 20,7% door de families Diethelm en Rihs
- Publicis Groupe: 8,7% door de familie Badinter
Bedankt voor een van de beste topics in lange tijd op Spaargids!
Hoe heb je hier zelf in belegd:
* bij welke broker (Binckbank vermoed ik?)
* allemaal in 1 keer gekocht, bedrijf per bedrijf na elkaar, of af en toe een deeltje aandelen van elk van de bedrijven?
* gevaarlijk: raad je aan om op dit moment met deze portefeuille te starten, of eerst wachten op een correctie van de markt?
Hoe heb je hier zelf in belegd:
* bij welke broker (Binckbank vermoed ik?)
* allemaal in 1 keer gekocht, bedrijf per bedrijf na elkaar, of af en toe een deeltje aandelen van elk van de bedrijven?
* gevaarlijk: raad je aan om op dit moment met deze portefeuille te starten, of eerst wachten op een correctie van de markt?
netwerken,
Ik heb hier niet in belegd. Ik ben een waarde-belegger, dus ik koop aandelen die fors onder hun intrinsieke waarde noteren. Neemt niet weg dat ik later misschien toch een deeltje van mijn vermogen in deze portefeuille steek, voor de fun.
Portefeuille mag op elk moment gekocht worden (Wat heb je eraan als ze eerst 5% stijgen en daarna een correctie van 3% ondergaan ? Waarom wachten ?), en ja, gewoon in één keer alle aandelen aankopen.
Ik heb hier niet in belegd. Ik ben een waarde-belegger, dus ik koop aandelen die fors onder hun intrinsieke waarde noteren. Neemt niet weg dat ik later misschien toch een deeltje van mijn vermogen in deze portefeuille steek, voor de fun.
Portefeuille mag op elk moment gekocht worden (Wat heb je eraan als ze eerst 5% stijgen en daarna een correctie van 3% ondergaan ? Waarom wachten ?), en ja, gewoon in één keer alle aandelen aankopen.