Goedkope mutualiteit: de hulpkas
Re: Goedkope mutualiteit: de hulpkas
Ik was erg ontevreden over HZIV en ben er na een jaar terug weggegaan:
terugbetalingen duurden erg lang: 3 of 4 weken
de helft van de communicatie gebeurde in Frans terwijl we daar nooit om gevraagd hebben
Als ze die simpele dingen niet aankunnen, wat een nachtmerrie moet het daar zijn voor complexe zaken zoals uitkeringen...
Dat was wel HZIV Brussel, misschien zijn de Vlaamse beter... (slechter kan niet )
terugbetalingen duurden erg lang: 3 of 4 weken
de helft van de communicatie gebeurde in Frans terwijl we daar nooit om gevraagd hebben
Als ze die simpele dingen niet aankunnen, wat een nachtmerrie moet het daar zijn voor complexe zaken zoals uitkeringen...
Dat was wel HZIV Brussel, misschien zijn de Vlaamse beter... (slechter kan niet )
Ach wat is 5.000 euro op een mensenleven…..
CM is op korte tijd wel zeer duur geworden. Voor mij was het de reden om er te vertrekken. De focus lag (zoals altijd) op de kindjes en ouderen, maar toen ik op latere leeftijd een beugel wou door nalatigheid van mijn moeder was het toch de volle pot betalen.
Spot, zoals het al werd gezegd het gaat hier eigenlijk over de aanvullende verzekering waarvoor je zal betalen en dan moet je maar voor jezelf uitmaken of dit de moeite waard is. Gelijkaardig aan een familiale verzekering, ik heb die niet voor mijn redenen. Zou ik kinderen hebben, ik zou het niet durven. Verzekering dekt een risico, schat je voor jezelf het risico klein in en geen probleem mee dit risico te aanvaarden, ga er dan voor
Spot, zoals het al werd gezegd het gaat hier eigenlijk over de aanvullende verzekering waarvoor je zal betalen en dan moet je maar voor jezelf uitmaken of dit de moeite waard is. Gelijkaardig aan een familiale verzekering, ik heb die niet voor mijn redenen. Zou ik kinderen hebben, ik zou het niet durven. Verzekering dekt een risico, schat je voor jezelf het risico klein in en geen probleem mee dit risico te aanvaarden, ga er dan voor
Ik ben eveneens een alleenstaande zonder kinderen. Enkele jaren geleden heb ik een operatie ondergaan en had ik misschien gebruik kunnen maken van het ziekenvervoer van de CM om terug naar huis te gaan, maar heb ik toch een taxi genomen omdat ik niet op voorhand wist hoe laat ik het ziekenhuis zou verlaten en ik niet wilde wachten. Dus de enige keer dat ik van mijn aanvullende verzekering had kunnen profiteren heb ik het toch niet gedaan. Waarom er dan blijven voor betalen?
Als je een ettelijke miljoenen hebt kan dat wel ne slok op de borrel verschillen, maar denk niet dat die fortuinlijke mensen hier te vinden zijn..
Al bij al,,, al goed dat zot zijn dan geen pijn doet, er zouden nogal wat mensen afzien,,, mijn gedacht...
Wauw, gisterenavond mijn aanvraag tot lidmaatschap van de HZIV gedaan en vanmorgen om 08:10 al een antwoord.
"Beste,
Wij hebben uw bericht doorgestuurd naar uw HZIV-kantoor.
Gelieve alle volgende berichten over uw dossier te sturen naar antwerpen@hziv.be
Met vriendelijke groeten,
Communicatiedienst HZIV"
"Beste,
Wij hebben uw bericht doorgestuurd naar uw HZIV-kantoor.
Gelieve alle volgende berichten over uw dossier te sturen naar antwerpen@hziv.be
Met vriendelijke groeten,
Communicatiedienst HZIV"
Strikt genomen is de HZIV (Hulpkas Ziekte en Invaliditeit Verzekering) géén mutualiteit. Om die reden kan deze niet meegenomen worden in een vergelijking van mutualiteiten.
Bij de HZIV krijg je uitsluitend de wettelijke RIZIV (terug)betalingen, en die zijn eveneens gratis inbegrepen bij álle mutualiteiten (de 'verplichte' verzekering).
Bij de vergelijkingen van mutualiteiten gaat het dus over "extra wettelijke voordelen" (de 'aanvullende' verzekering).
Deze voordelen verschillen per mutualiteit, net als de prijzen (per persoon gaat dat van 84€/jaar bij Solidaris Brabant(FSMB) tot 100€/jaar bij CM.
Er is voor mij een andere reden om niet naar hziv te gaan.
Ik wil dat de ziekenfondsen zoals we die kenden blijven bestaan. Het is al wat verminderd door vermindering van werkingsmiddelen maar daar kunnen we alleen maar onze politici voor verantwoordelijk stellen. Diegenen die om redenen van eigenbelang vooral het systeem dat er is willen onderuit halen.
Ik zou me daar geen klant voelen.
Bij iets ingewikkelder dossiers dan het minimale vrees ik voor hun efficiëntie.
Ik hoor in mijn omgeving niet veel lovends van mensen die er dossiers hebben moeten laten behandelen.
Ik ondervind bij mijn ziekenfonds een klantvriendelijke ontvangst.
Ik krijg jaarlijks max 50 euro terug voor een bril. Dat dekt al een stuk van de kosten die ik betaal in het lidmaatschap.
Ik wil dat de ziekenfondsen zoals we die kenden blijven bestaan. Het is al wat verminderd door vermindering van werkingsmiddelen maar daar kunnen we alleen maar onze politici voor verantwoordelijk stellen. Diegenen die om redenen van eigenbelang vooral het systeem dat er is willen onderuit halen.
Ik zou me daar geen klant voelen.
Bij iets ingewikkelder dossiers dan het minimale vrees ik voor hun efficiëntie.
Ik hoor in mijn omgeving niet veel lovends van mensen die er dossiers hebben moeten laten behandelen.
Ik ondervind bij mijn ziekenfonds een klantvriendelijke ontvangst.
Ik krijg jaarlijks max 50 euro terug voor een bril. Dat dekt al een stuk van de kosten die ik betaal in het lidmaatschap.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 24 november 2022, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
De zorgpremie heeft niets te maken met de bijdrage voor een mutualiteit.
Je kan kiezen om deze (voor iedereen vanaf 25 jaar verplichte premie) te betalen bij de zorgkas van je mutualiteit, ofwel rechtstreeks aan De Vlaamse Zorgkas.
VNZ jaarlijks terug betaling van bril en fietsverzekering 82 euro
Hulpkas nul en als je wordt uitgenodigd voor adviserende arts halve dag onderweg.
Nu 5 min.
Dus VNZ is goedkoper, eigenlijk alle mutualiteiten als je jaarlijks de voordelen neemt.
Hulpkas is voor minder bedeelden.
Het woord zegt genoeg "Hulpkas"
Hulpkas nul en als je wordt uitgenodigd voor adviserende arts halve dag onderweg.
Nu 5 min.
Dus VNZ is goedkoper, eigenlijk alle mutualiteiten als je jaarlijks de voordelen neemt.
Tja zo ziet gij dat. Ik niet. Ik heb gewoon geen zin om te betalen voor een aanvullende verzekering die ik niet gebruik. Want om eerlijk te zijn, ik heb geen zin om al die administratie te doen en dat papierwerk en opzoekwerk en gebel, om hier en daar eens 10 of 20 euro terug te trekken en ik werk, ik ben niet ziek, ik hoef niet naar een controle arts.odbc schreef: ↑24 november 2022, 12:24 VNZ jaarlijks terug betaling van bril en fietsverzekering 82 euro
Nu 5 min.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik werk ook maar ik moet toch naar die controle arts
Bedoel het is niet omdat je werkt dat je daarvoor geen arts nodig hebt. Ik werk progressief.
Bedoel het is niet omdat je werkt dat je daarvoor geen arts nodig hebt. Ik werk progressief.
Toch rekening mee houden als je bij HZIV aangesloten bent: die zijn niet aangesloten bij MUTAS. Zorg dus maar best voor een zéér degelijke, lees: ongelimiteerde, reisverzekering of je mag je nog extra gaan zorgen maken tijdens een al heel vervelende periode. Ik geef 't maar mee, omdat je dit best niet uit 't oog verliest.
Al die premie's voor brillen, sportabo's, ... zijn peanuts eens je op reis in 't buitenland de neutrale ontzorging van MUTAS moet inschakelen. De verzekeringsarts van een privé verzekeringsmaatschappij werkt in 't belang van de verzekeraar...niet van de verzekerde.
Mijn schoonzus heeft het nodig gehad: acuut hartfalen tijdens vakantie in buitenland => 2x lokale heli-vlucht => ca. 3 weken op intensieve in buitenland => privé ambulancevlucht naar Zaventem (=> gevolgd door nog 's 4 weken opname in BE, maar uiteraard gedekt door de verplichte ziekteverzekering). Op zo'n moment wilt ge geen gezever met verzekeraars.
Al die premie's voor brillen, sportabo's, ... zijn peanuts eens je op reis in 't buitenland de neutrale ontzorging van MUTAS moet inschakelen. De verzekeringsarts van een privé verzekeringsmaatschappij werkt in 't belang van de verzekeraar...niet van de verzekerde.
Mijn schoonzus heeft het nodig gehad: acuut hartfalen tijdens vakantie in buitenland => 2x lokale heli-vlucht => ca. 3 weken op intensieve in buitenland => privé ambulancevlucht naar Zaventem (=> gevolgd door nog 's 4 weken opname in BE, maar uiteraard gedekt door de verplichte ziekteverzekering). Op zo'n moment wilt ge geen gezever met verzekeraars.