Goedkope mutualiteit: de hulpkas
Re: Goedkope mutualiteit: de hulpkas
Akkoord, MUTAS is een enorme meerwaarde maar ook niet ideaal in iedere situatie. Ga je op vakantie buiten Europa? Dan kan je in veel gevallen geen aanspraak maken op MUTAS.
Een gratis bijstandsverzekering is vaak ook minder dekkend dan een betaalde verzekering.
Het is niet hetzelfde...
Het is niet hetzelfde...
Hulpkas is voor mensen die het niet breed hebben, rechtsbijstand in buitenland hebben die ook niet nodig.
Laten wij eerlijk zijn, werkende mensen hebben een betalende mutualiteit.
Op die zorgkas zitten ook niet veel mensen zoals een betalende mutualiteit.
Stel dat iedereen in Hulpkas stapt ontwricht dit heel het systeem voor sociale klasse.
Laten wij eerlijk zijn, werkende mensen hebben een betalende mutualiteit.
Op die zorgkas zitten ook niet veel mensen zoals een betalende mutualiteit.
Stel dat iedereen in Hulpkas stapt ontwricht dit heel het systeem voor sociale klasse.
Mutas heeft eigenlijk wel een zeer brede dekking, toch toen ik dat enkele jaren geleden opzocht. Er zijn inderdaad weinig mutualiteiten die Mutas aanbieden voor reizen buiten Europa, en binnen Europa ben je in principe hoe dan ook verzekerd via de standaardregeling volgens de binnenlandse voorwaarden.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Nee vooral prijsbewuste mensen. Normaal gezien zouden die hier goed vertegenwoordigd moeten zijn.
Mijn moeder is nog een andere categorie, die is bij de hulpkas om principiële redenen.
Ik vind de referentie niet, maar de werkingskosten van de ziekenfondsen zijn groter dan het ganse budget van de huisartsgeneeskunde. En dat voor instanties die eigenlijk enkel een schakel zijn tussen het RIZIV en de patiënt.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Eigenlijk een beetje zever, hé. De hulpkas is gratis omdat die niets aanbiedt dat geld moet kosten. Betaalde mutualiteiten vragen geld voor de extra diensten die men aanbiedt, niet voor de basisdienstverlening, want daarvoor wordt men volledig vergoed door de sociale zekerheid (inclusief werkingsmiddelen voor hun administratie). Het enige dat mogelijks ontwricht wordt zijn dus deze bijkomende voordelen. Die extra diensten kunnen nuttig zijn, maar vaak gaat het over (naar mijn mening) irrelevante extra's. Wat volgens mij wel goede redenen zijn om voor een betaalde mutualiteit te kiezen zijn: (1) betere reisbijstand - al weten slechts weinig mensen af van het bestaan van Mutas, (2) goedkopere hospitalisatieverzekering - al is de vraag of zo'n verzekering überhaupt nuttig is gezien de maximumfactuur, (3) dienstverlening i.v.m. ouderenhulp.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Inderdaad. Wat de basisdienstverlening betreft, doet een mutualiteit niets anders dan geld doorsluizen van geld naar patient en zorgverlener. Eigenlijk is er niet echt een toegevoegde waarde aan een mutualiteit qua basisdienstverlening.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Eigenlijk zouden ze dat moeten loskoppelen. Maar uiteindelijk gaat het niet veel minder personeelsleden kosten. Ook wetende dat de werknemers bij de hulpkas ambtenaren zijn en die bij de mutualiteiten niet.
Bedoel op termijn gaat er sowieso veel meer automatiseren en digitaliseren dus personeel zal sowieso minder worden. Er gaat ook meer naar Vlaanderen op den duur dus dat wordt niet meer bij de mutualiteit zelf behandeld.
Riziv controleert ook enorm. Dus als er kritiek is op de ziekenfondsen zou het RIZIV moeten ingrijpen. + het rekenhof controleert ziekenfondsen ook.
Bedoel op termijn gaat er sowieso veel meer automatiseren en digitaliseren dus personeel zal sowieso minder worden. Er gaat ook meer naar Vlaanderen op den duur dus dat wordt niet meer bij de mutualiteit zelf behandeld.
Riziv controleert ook enorm. Dus als er kritiek is op de ziekenfondsen zou het RIZIV moeten ingrijpen. + het rekenhof controleert ziekenfondsen ook.
Klok en de klepel verhaal.
Hizv leden hebben ook Mutas.
Als bewijs nodig.
En ja voor je op reis vertrekt moet je dit aanvragen en is zelfs 2 j geldig.
Estate Guru believer.
https://www.mutas.be/nl/
https://www.caami-hziv.fgov.be/nl/europ ... ringskaart
Gaat dat niet over twee verschillende zaken ?
https://www.caami-hziv.fgov.be/nl/europ ... ringskaart
Gaat dat niet over twee verschillende zaken ?
- Vincent2018
- Full Member
Allemaal goed en wel zolang je niet ziek bent.... de controle artsen van de hulpkas zijn niet menselijk, ook worden medicijnen met toelating soms geweigerd, op veel steun moet je niet rekenen als men wordt opgelicht door ziekenhuizen via facturatie.
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"
Zouden bij de zeikenfondsen de adviserend artsen ( AA' ers ) dan wel menselijk zijn ?
Ben benieuwd welk zeikenfonds eventueel het eerste 'failliet" gaat zijn
Uit geheime bron weet ik dat er eentje een tekort heeft van 50 000 000,00 eurokes, ze steken het op de" hoge gasrekening", niet op hun wanbeheer.
Gaan statuut van bedrijf in moeilijkheden aanvragen
Ben benieuwd welk zeikenfonds eventueel het eerste 'failliet" gaat zijn
Uit geheime bron weet ik dat er eentje een tekort heeft van 50 000 000,00 eurokes, ze steken het op de" hoge gasrekening", niet op hun wanbeheer.
Gaan statuut van bedrijf in moeilijkheden aanvragen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat zou enkel de cm of solidaris kunnen zijn. Zou niet weten welke en zelfs als ik het weet kan ik het niet delen
Tenzij één van die twee uw werkgever is, dan kan je het wel delen , als die uw werkgever niet isTimoootjex schreef: ↑25 november 2022, 16:24 Dat zou enkel de cm of solidaris kunnen zijn. Zou niet weten welke en zelfs als ik het weet kan ik het niet delen
Paar jaar klant geweest bij het HZIV. Geen klachten over. Prima. Ik maakte (en eigenlijk maak) geen gebruik van de extra diensten van de gewone ziekenfondsen. Daarom dat ik voor het HZIV had gekozen.
Heb eens ergens op hun website gelezen dat het hun wettelijk verboden is om reclame te maken over hun bestaan. Opmerkelijk.
Uiteindelijk terug bij een gewoon ziekenfonds aangesloten om klant te kunnen worden voor hun tandenverzekering. Die extra verzekeringen zoals dat en hospitaliasatieverzekeringen zijn toch wel veel voordeliger die echte private verzekeringen, zoals bij DKV. Ook al dekken die meer. Maar om die producten af te kunnen nemen moet men wel gewoon lid zijn bij het geassocieerde ziekenfonds.
Heb eens ergens op hun website gelezen dat het hun wettelijk verboden is om reclame te maken over hun bestaan. Opmerkelijk.
Uiteindelijk terug bij een gewoon ziekenfonds aangesloten om klant te kunnen worden voor hun tandenverzekering. Die extra verzekeringen zoals dat en hospitaliasatieverzekeringen zijn toch wel veel voordeliger die echte private verzekeringen, zoals bij DKV. Ook al dekken die meer. Maar om die producten af te kunnen nemen moet men wel gewoon lid zijn bij het geassocieerde ziekenfonds.