Goud gekocht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Re: Goud gekocht
Met het is anders nu bedoel ik: 'de goudprijs per ounce is niet langer $35'
Ik snap niet waarom iedereen met die CPI-adjusted tabellen af komt als goud geen bescherming is tegen inflatie, goud is een bescherming tegen de overheden. En heeft daar iemand 'n tabel bij wanneer dat het meest nodig was?![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ik snap niet waarom iedereen met die CPI-adjusted tabellen af komt als goud geen bescherming is tegen inflatie, goud is een bescherming tegen de overheden. En heeft daar iemand 'n tabel bij wanneer dat het meest nodig was?
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Zelf zal ik nooit 25% van mijn portefeuille in goud zetten, maar iemand die hier komt kijken heeft misschien wel interesse. Maar, voor de duidelijkheid: dat vind ik dus veel te veel.Tonijnbelegger schreef:25% vind ik wel wat veel. Wetende dat je met obligaties op 20 jaar tijd met een negatief reëel rendement zit en dat goud nu wel erg hoog staat, denk ik dat aandelen voor een jong iemand te verkiezen zijn, op tijd afgewisseld met cash. Nogmaals: voor beleggingen. Het lijkt mij ten alle tijde opportuun een beetje goud te hebben als verzekering op de lange termijn, maar als belegging denk ik dat we eerder bij de top dan in het dal zitten. En uit uw berichten neem ik aan dat u niet geïnteresseerd bent in die verzekering.karo9 schreef:Bedankt. Ik zit 80% in aandelen, 10% in obligaties en 10% cash; daar kan ik eventueel ooit goud mee kopen -- ik houd het in mijn achterhoofd.
Voor mensen die geïnteresseerd zijn: de zgn "permanent portfolio" van Harry Browne raadt aan 25% in goud te beleggen: http://www.bogleheads.org/blog/harry-br ... portfolio/" onclick="window.open(this.href);return false; . Als je dit zelf wilt toepassen moet je wel wat sleutelen aan de configuratie, want die is voor de Amerikaanse belegger (25% Amerikaanse aandelen, 25% Treasurys, 25% Treasury bills (~cash), 25% goud).
Dat lijkt me wachten dus.
Ik zit voor 100% in goud
-
- VIP member
- Contacteer:
@Katje Toch niet zoals die poes van Goldfinger ?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Lijkt me een héél speciaal verhaal Katje2560. Je hebt een riante ontslagpremie (wil zeggen: vrij veel dienstjaren): was jouw bijeen gespaarde kapitaal dan NUL € gedurende al die dienstjaren? Of heb je dat ook in fysiek goud omgezet?
all-in: munten/baren?
Pas op: Mocht je écht "all-in" zijn ik ken er nog zo. Als ze 200€ cash hebben rennen ze snel om 'n Napje. It's a way of life.
all-in: munten/baren?
Pas op: Mocht je écht "all-in" zijn ik ken er nog zo. Als ze 200€ cash hebben rennen ze snel om 'n Napje. It's a way of life.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
-
- Full Member
- Contacteer:
Hou er rekening mee dat je aan het speculeren bent en niet aan het investeren.katje2560 schreef:Ik zit voor 100% in goud
Speculeren is domweg "wedden" op het stijgen of dalen van een asset en doe je niet met geld dat je niet kan verliezen. Speculeren als in der tijd al je 50.000 Euro in Lernout & Hauspie steken i.p.v. een simpel index fonds (Bel 20, Stoxx 600....) waardoor je 100% individueel stock risico hebt en alles verloor i.p.v. een klein deel van je portfolio. Investeren is in eerste instantie bescherming van je kapitaal met groei over lange termijn.
Ik denk niet dat iemand jou hier echt kan helpen met de informatie die je gepresenteerd hebt. Niemand kan hier 100% objectief jouw situatie beoordelen.
Dit had eigenlijk als eerste punt moeten komen... Regel #1 in het omgaan en beschermen van je kapitaal. Investeer nooit in iets wat je niet begrijpt. Kan je misschien eens over denken.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Als je moet afblijven van zaken waar je niets vanaf weet zouden 95-99% van de mensen die nu in indexfondsen zitter er dus van af moeten blijven?
Wie zit in trackers en kent er iets vanaf? En wat is het risico? Wat is de onderliggende waarde? Is er tegenpartijrisico (collatoral)? ...
Héél veel hebben fondsen maar ze weten niet wat de fondsbeheerders er mee doen, kennen de beleggingen die ze omvatten niet, ze kennen vaak enkel de geografische verdeling en de sectoren waarin ze beleggen.
Het is als in Noord-Afrika zeggen: we gaan voor $2.000 naar Europa en we gaan over zee.
Je weet niet in welke sloep ze jou gaan steken, blind vertrouwen...
Wie zit in trackers en kent er iets vanaf? En wat is het risico? Wat is de onderliggende waarde? Is er tegenpartijrisico (collatoral)? ...
Héél veel hebben fondsen maar ze weten niet wat de fondsbeheerders er mee doen, kennen de beleggingen die ze omvatten niet, ze kennen vaak enkel de geografische verdeling en de sectoren waarin ze beleggen.
Het is als in Noord-Afrika zeggen: we gaan voor $2.000 naar Europa en we gaan over zee.
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Bij mij was het voornamelijk ik heb dat geld niet nodig.
Das een extra, ken niks van beleggen.
Op de spaarrekening brengt het niks op,
Dit is miss niet de beste manier maar,maar in mijn ogen een veilige manier en als het nu zou zakken dan stoort het mij nog niet het is extra geld
Dit is miss niet de beste manier maar,maar in mijn ogen een veilige manier en als het nu zou zakken dan stoort het mij nog niet het is extra geld
Dat is de juiste instelling, katje2560. Bij beleggingen moet je niet het onderste uit de kan willen. Gerustheid is ook al veel waard.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Tja, men zegt wel altijd: "Niet alle eieren in hetzelfde mandje".
Maar even een bedenking... Wat met iemand niet geen spaarcenten heeft?
Wat met iemand die 20.000€ spaart, maar een huisje koopt van 200.000€ (laat het ons nog bescheiden houden) met 15.000€ eigen geld zijn notaris betaalt nog 5.000€ spaargeld over houdt en dan met een Q100 zijn huis afbetaalt en dan 300.000€ moet neerleggen.
Die zit voor 6000% in vastgoed. Is dat gezond? Toch zijn er heel wat mensen in Vlaanderen in deze situatie, en die tevens goed slapen.
Goed kunnen slapen is de basis voor een goeie gezondheid.![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Wat met iemand die 20.000€ spaart, maar een huisje koopt van 200.000€ (laat het ons nog bescheiden houden) met 15.000€ eigen geld zijn notaris betaalt nog 5.000€ spaargeld over houdt en dan met een Q100 zijn huis afbetaalt en dan 300.000€ moet neerleggen.
Die zit voor 6000% in vastgoed. Is dat gezond? Toch zijn er heel wat mensen in Vlaanderen in deze situatie, en die tevens goed slapen.
Goed kunnen slapen is de basis voor een goeie gezondheid.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Nee, die zit voor 6000% in de schulden. Er is een verschil met de situatie van katje2560 die geld heeft dat ze niet direct nodig heeft en dat belegt.
en een basis voor goede seksSpruitekop schreef:Tja, men zegt wel altijd: "Niet alle eieren in hetzelfde mandje".
Goed kunnen slapen is de basis voor een goeie gezondheid.
Elke belegging heeft zo zijn risico's, goud ook. Niets is 100% veilig.katje2560 schreef:Bij mij was het voornamelijk ik heb dat geld niet nodig.
De spaarrekening heeft inflatie-risico (je verliest op termijn aan koopkracht).
Aandelen zijn nu nogal duur (het verwachte rendement op 10 jaar is niet bijzonder hoog) en ook volatiel op de korte termijn.
Obligaties zijn zeer duur en hebben interest-risico (ze zullen zakken wanneer de rente eindelijk omhoog gaat).
Goud is onproductief (geen interest of dividend) en het houdt hyperinflatie niet bij. De juiste waarde ervan is moeilijk in te schatten (schommelt tussen 700 en 5000 dollar/ons, afhankelijk van wie je het vraagt), maar in historisch perspectief gezien is het tegenwoordig duur.
Aangezien je schrijft niets van beleggen te kennen zou ik hebben aangeraden om het risico te spreiden over verschillende asset categorieën. Maar je vraagt het pas achteraf, en jij zegt dat je tevreden bent, dus dat is prima. Reken er alleen niet op dat het iets gaat opbrengen, want dat is niet duidelijk.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Waar haal je het dat goud hyperinflatie niet bijhoudt? De prijs van goud wordt bepaald door de "spotprijs+premie", wat als de premie dan plots gaat meestijgen. Kan je historische feiten aanhalen waarbij de marktprijs van goud de hyperinflatie niet volgde (in een vrije markteconomie)?karo9 schreef:Goud is onproductief (geen interest of dividend) en het houdt hyperinflatie niet bij.
Voor zover ik het begrijp is goud een goede "hedge" tegen paniek, niet tegen (hyper)inflatie. Bv. http://www.investopedia.com/financial-e ... .aspx?rp=i" onclick="window.open(this.href);return false; .