Graag beoordeling Keytrade plannen
TIP
Re: Graag beoordeling Keytrade plannen
Ik zou eruit stappen en zelf in ETF's gaan, want al die plannen zijn 'duurzaam', opkomende markten en nog wat onzin.
Dit zijn hoog risico groepen die nog heel lang verlies zullen blijven maken.
Want bv de energie-transitie is gedoemd te mislukken want heel die markt draait op subsidies en de overheden kunnen dat gewoon niet meer betalen.
Heel die duurzame onzin is gedoemd omdat ze geen enkele wetenschappelijke onderbouwing hebben maar meer op sentiment gebouwd (drijfzand) dan reële zaken.
Als je geld wil verdienen moeten je in chips, fossiele brandstof (die steeds schoner wordt) , voedsel, machines, etc zitten.
Niet in dat sentimentele gedoe, daar ga je enkel aan verliezen.
Dit zijn hoog risico groepen die nog heel lang verlies zullen blijven maken.
Want bv de energie-transitie is gedoemd te mislukken want heel die markt draait op subsidies en de overheden kunnen dat gewoon niet meer betalen.
Heel die duurzame onzin is gedoemd omdat ze geen enkele wetenschappelijke onderbouwing hebben maar meer op sentiment gebouwd (drijfzand) dan reële zaken.
Als je geld wil verdienen moeten je in chips, fossiele brandstof (die steeds schoner wordt) , voedsel, machines, etc zitten.
Niet in dat sentimentele gedoe, daar ga je enkel aan verliezen.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Je kan ook tijdelijk pauzeren of het bedrag aanpassen. Dat bekijk ik regelmatig. Ik ben enkele jaren geleden gestart en doe het sinds een jaar heel rustig aan om niet te zeggen dat ik vooral gepauzeerd heb. Ik sta nog altijd goed op winst.
Ik heb ook mijn plan al dikwijls veranderd en ik sluit mij aan bij Annetje om ook dat Fidelity world fonds er aan toe te voegen en het Franklin US opportunities... Die hebben mij nog niet ontgoocheld.
Vroeger was ik defensiever, maar daar ben ik van afgestapt. Nu hou ik een meer dynamische portefeuille aan met zo'n zestal fondsen.
Ik heb ook mijn plan al dikwijls veranderd en ik sluit mij aan bij Annetje om ook dat Fidelity world fonds er aan toe te voegen en het Franklin US opportunities... Die hebben mij nog niet ontgoocheld.
Vroeger was ik defensiever, maar daar ben ik van afgestapt. Nu hou ik een meer dynamische portefeuille aan met zo'n zestal fondsen.
Franklin US opportunities, lopende kosten 1,81%, rendement tegenover index op 10 jaar -3,31%, op 3 jaar -6,15%, op 1 jaar -2,22%.
Fidelity world, lopende kosten 1,90%, rendement tegenover index op 10 jaar -0,15%, op 3 jaar -3,33%, op 1 jaar -4,31%.
Mis ik hier iets of zijn deze fondsbeheerders niet goed bezig ?
Is dat zo een fonds van fondsen? Dat zijn de beste (voor de verkopers).
Er zijn dan kosten in de fondsen waar ze zelf vergoeding voor krijgen, en ze rekenen dan nog eens vergoeding aan in het eigen fonds/plan![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
De verkoper/bank gaat 2 keer langs start. De belegger... (vul zelf in).
Er zijn dan kosten in de fondsen waar ze zelf vergoeding voor krijgen, en ze rekenen dan nog eens vergoeding aan in het eigen fonds/plan
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Ik verdedig hier zeker het Keyplan niet. Met slechts 40, verre van de beste fondsen, heb je weinig keuze. Ik heb het al enkele jaren voor een klein bedrag en veel meer ga ik er ook niet in investeren. Echt heel goede fondsen zitten er niet en ze doen het zeker zelden even goed als de index. Dan kan je best zelf je huiswerk maken en betere fondsen apart kopen buiten zo'n plan.karine schreef: ↑13 november 2023, 20:00Franklin US opportunities, lopende kosten 1,81%, rendement tegenover index op 10 jaar -3,31%, op 3 jaar -6,15%, op 1 jaar -2,22%.
Fidelity world, lopende kosten 1,90%, rendement tegenover index op 10 jaar -0,15%, op 3 jaar -3,33%, op 1 jaar -4,31%.
Mis ik hier iets of zijn deze fondsbeheerders niet goed bezig ?
Medirect heeft een grotere keuze voor het beleggen met kleine bedragen.
Als beginner zou ik vandaag eerder daar gaan.
Zijn er nog wel goeie fondsen te vinden voor de Belgische /Europese belegger ?
En waarom wil men de kleine beginnende belegger steeds in fondsen duwen? Altijd onder het mom van spreiding...
Ik heb het beoordelen van fondsen steeds als moeilijk tot zeer moeilijk ondervonden. In feite moet je alle grote onderliggende waarden weten te beoordelen. Een onbegonnen werk voor de amateur-belegger,laat staan voor een beginner.
Het beoordelen van een aandeel,heb ik steeds als vele malen makkelijker ervaren...
Daarom nemen veel fondsenbeleggers hun toevlucht tot prestaties uit het verleden om hun fondsen te selecteren.
Niet altijd een sluitende methode lijkt mij.
En waarom wil men de kleine beginnende belegger steeds in fondsen duwen? Altijd onder het mom van spreiding...
Ik heb het beoordelen van fondsen steeds als moeilijk tot zeer moeilijk ondervonden. In feite moet je alle grote onderliggende waarden weten te beoordelen. Een onbegonnen werk voor de amateur-belegger,laat staan voor een beginner.
Het beoordelen van een aandeel,heb ik steeds als vele malen makkelijker ervaren...
Daarom nemen veel fondsenbeleggers hun toevlucht tot prestaties uit het verleden om hun fondsen te selecteren.
Niet altijd een sluitende methode lijkt mij.
Vandaag nog alles verkopen en in de plaats daarvan 1 fonds kopen: IWDA. Vanaf dat punt maandelijks blijven bijstorten in IWDA. Nooit nog een krant opendoen of naar het nieuws kijken. In het jaar 2050 mag je eens kijken hoe je portefeuille geevolueerd is. Daarna deze post terugzoeken en "dankuwel" antwoorden samen met uw rendement dat naar alle waarschijnlijkheid bijzonder mooi zal zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Of "dakfondsen". Bij mijn weten zijn die er niet voor Keyplan.Galactic schreef: ↑13 november 2023, 23:03 Is dat zo een fonds van fondsen? Dat zijn de beste (voor de verkopers).
Er zijn dan kosten in de fondsen waar ze zelf vergoeding voor krijgen, en ze rekenen dan nog eens vergoeding aan in het eigen fonds/plan
Dakfondsen zijn typisch iets voor grootbanken.
Als er toch zo één zou tussenzitten bij Keyplan, je, dan moet je die vooral niet nemen idd.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 14 november 2023, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
sintorama schreef: ↑14 november 2023, 16:16 Vandaag nog alles verkopen en in de plaats daarvan 1 fonds kopen: IWDA. Vanaf dat punt maandelijks blijven bijstorten in IWDA. Nooit nog een krant opendoen of naar het nieuws kijken. In het jaar 2050 mag je eens kijken hoe je portefeuille geevolueerd is. Daarna deze post terugzoeken en "dankuwel" antwoorden samen met uw rendement dat naar alle waarschijnlijkheid bijzonder mooi zal zijn.
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een tijd geleden kon je op de Medirect site hun automatisch fondsenplan direct zien.
Dat was dan wel mits een initiële inleg van x duizend euro. (is niet voor iedereen "kleine bedragen")
Momenteel vind ik daar niets van terug ...
Ik vind momenteel (edit: en de voorbije 5 jaar) Keyplan van Keytrade toch wel het meest eenvoudige voor wie "no hassle" wil.
-
- Verbannen Gebruiker
Mijn advies is alles nu verkopen, en inderdaad direct in IWDA stoppen, wat iemand anders ook zei.
Niet omdat ze op verlies staan, want mijn advies zou hetzelfde zijn als ze 20% gestegen waren.
Maar gewoon omdat je elk jaar 1,5% verliest aan kosten. Na 10 jaar heb je 15% van je spaargeld aan Keytrade gegeven. Na 20 jaar 30%.
Gewoon IWDA. Dat gaat ook het ene jaar omhoog, en het ander omlaag. Maar dan heb je alvast niet die 1,5% verlies door kosten elk jaar.
100 per maand euro instappen, ga je dan niet meer kunnen doen maar dat is niet nodig. Het feit dat je dat kunt doen bij Keyplan is gewoon een lokmiddel. Maar wel een dat je heel veel geld kost.
Die 100 kun je op een spaarrekening bij Santander zetten tot je een voldoende groot bedrag hebt om extra in IWDA te steken.
Daarenboven moet je je bewust zijn dat er in die fondsen, bijvoorbeeld Fidelity Funds Global Multi Asset Income Fund A-ACC-Euro (hedged), fondsen zitten waar ze misdadig hoge kosten aanrekenen.
Dat specifieke fonds rekent 1,74% kosten per jaar aan, terwijl ze meer dan 60% in obligaties zitten. De voorbije jaren (tot begin 2022) hebben ze daarin obligaties gekocht met een rentevoet van 0%, terwijl ze 1,74% kosten aanrekenen. Je verdient niets maar ze rekenen je 1,74% kosten per jaar aan. Je geld smelt dus gegarandeerd weg.
Dit is degoutant, maar dat doen die fondsen.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 14 november 2023, 18:55, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Het tweede in jouw lijst fondsen Invesco Funds - Invesco Sustainable Pan European Structured Equity Fund A Acc, zit volledig in aandelen. In 10 jaar had je een jaarlijks rendement van 4,88%, terwijl IWDA 10,57% opleverde.
Bij dat Invesco fonds werd 1000 euro na 10 jaar: 1610 euro.
Bij IWDA: 2731.
IWDA zit vooral in US, dus de vergelijking is niet eerlijk.
Maar de Eurostoxx 50, die wel vergelijkbaar is, bracht de voorbije 10 jaar 7,2% op. Dat fonds van Invesco doet het zelfs slechter dan de eurostoxx 50 als je de kosten zou negeren.
Bij dat Invesco fonds werd 1000 euro na 10 jaar: 1610 euro.
Bij IWDA: 2731.
IWDA zit vooral in US, dus de vergelijking is niet eerlijk.
Maar de Eurostoxx 50, die wel vergelijkbaar is, bracht de voorbije 10 jaar 7,2% op. Dat fonds van Invesco doet het zelfs slechter dan de eurostoxx 50 als je de kosten zou negeren.
VWCE lijkt me toch het betere alternatief.