Graag beoordeling Keytrade plannen
TIP
Re: Graag beoordeling Keytrade plannen
Ik ben ook geen grote fan van fondsen, juist vanwege de hoge kost, maar dit is wel een beetje kort door de bocht en een beetje oneerlijk naar fondsen toe.huisjetuintjefiets schreef: ↑14 november 2023, 18:28
Maar gewoon omdat je elk jaar 1,5% verliest aan kosten. Na 10 jaar heb je 15% van je spaargeld aan Keytrade gegeven. Na 20 jaar 30%.
Je geeft niet 1.5% aan keytrade. Je geeft 1.5 gezamenlijk aan keytrade en de fondsbeheerder. Aan Keytrade voor de administratie en het gemak van zonder aankoopkosten kopen, aan de fondsbeheerder voor de spreiding die je als kleine belegger ander moeilijk kunt halen en het actieve beheer dat (naar je verwacht, anders moet je het inderdaad niet doen) goed zal presteren.
Keytrade verleent toch een dienst en mag daar geld voor vragen? En de fondbeheerder toch ook?
Nee dat doen die fondsen niet, dat doet de belegger. De belegger wil zijn geld grotendeels in obligaties steken (anders had hij niet voor dat fonds gekozen), en het fonds probeert dat zo goed mogelijk te doen. Natuurlijk kost dat wat.huisjetuintjefiets schreef: ↑14 november 2023, 18:28
Dat specifieke fonds rekent 1,74% kosten per jaar aan, terwijl ze meer dan 60% in obligaties zitten. De voorbije jaren (tot begin 2022) hebben ze daarin obligaties gekocht met een rentevoet van 0%, terwijl ze 1,74% kosten aanrekenen. Je verdient niets maar ze rekenen je 1,74% kosten per jaar aan. Je geld smelt dus gegarandeerd weg.
Dit is degoutant, maar dat doen die fondsen.
Wat had het fonds dan moeten doen? Niet investeren en 0.5% aanrekenen? Dat is niet wat de klant vraagt.
Als jij vis bestelt in een restaurant moet je achteraf niet klagen dat je liever biefstuk had gehad, en dat je dat thuis ook nog eens goedkoper kon klaarmaken dan de goede, maar dure, vis die ze je gegeven hebben.
Keyplan levert wat gevraagd wordt voor een op zich eerlijke prijs.
Maar wat gevraagd wordt door de belegger, is niet wat de belegger eigenlijk wil: slapend rijk worden en iedere dienstverlener die daarbij betrokken is moet dat maar voor een slavenprijs doen.
Ik ben het met je eens dat de vraagsteller beter in een tracker gaat zitten. Maar niet om dezelfde redenen.
Mijn idee is:
als je zelf niet voldoende geld hebt om te beleggen met spreiding, kies dan uit de volgende mogelijkheden:
- zet je geld voorlopig op een spaarrekening of termijndeposito totdat je voldoende geld hebt om met spreiding te beleggen
- of als je denkt dat je echt verstand van de beurs hebt, neem dan meer risico en probeer je kapitaal middels futures of cfd's te vergroten
- of doe wat huisjetuintjefiets noemt en ga in trackers
als je zelf niet voldoende geld hebt om te beleggen met spreiding, kies dan uit de volgende mogelijkheden:
- zet je geld voorlopig op een spaarrekening of termijndeposito totdat je voldoende geld hebt om met spreiding te beleggen
- of als je denkt dat je echt verstand van de beurs hebt, neem dan meer risico en probeer je kapitaal middels futures of cfd's te vergroten
- of doe wat huisjetuintjefiets noemt en ga in trackers
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uiteraard. Het zijn dan ook verschillende indexes van verschillende index providers. De index van VWCE bevat bv. ook "emerging markets".
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mooi betoog!
Echter, wat TS best doet kan die best zelf beslissen, lijkt mij.
P.S.: ETFs zijn ook "fondsen", maar we snappen het ;-)
Waar kan je volledig geautomatiseerd met kleine bedragen en lage kosten in ETFs beleggen ?
Bv. maandelijks voor 200 euro of 3-maandelijks voor 900 of ... ?
Ja dat is moeilijk. Ik weet niet waar dat kan.EarthNvstr1 schreef: ↑15 november 2023, 19:09
Waar kan je volledig geautomatiseerd met kleine bedragen en lage kosten in ETFs beleggen ?
Gelukkig kan ik iets meer beleggen, en het hoeft voor mij niet geautomatiseerd.
Kbc Etf Selectie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Maar hoelang duurt het om maandelijks/tweemaandelijks enkele etf orders zelf in te geven ? (paar minuten)EarthNvstr1 schreef: ↑15 november 2023, 23:58Volgens mij ontbreekt daar het "volledig automatisch" aspect ...
Bolero is wel een aardig alternatief voor DeGiro wanneer je etf's in heel kleine bedragen aankoopt. Vanaf €250 zit je echter ook al aan €5.
Automatisch heeft één groot voordeel, veel mensen kunnen geen orders ingeven bij bloedrode beurzen en automatisch heb je hier geen last van.
Wil zeker geen reclame maken maar als je echt automatisch wil gaan en nergens iets wil van aantrekken kan je ook via een soort broker gaan die dit wel voor je doet. Is hier op het forum al eens besproken namelijk Easyvest.
Wij selecteren de beste ETF's, volgen de beursindexen en maximaliseren uw potentieel rendement.
Het is eenvoudig en uiterst effectief.
https://easyvest.be/nl/pricing
Laatst gewijzigd door karine op 16 november 2023, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat heeft niets met het fiscale aspect te maken, want dat wordt niet meegerekend in de koers.
Rendementsverschillen tussen de 2 vallen te verklaren door een verschillende samenstelling. VWCE bevat naast ontwikkelde markten ook emerging markten. Maar dat belang moet nu ook weer niet voerdreven worden. Als je dat historisch bekijkt is het rendement perfect vergelijkbaar.
Ja dat kan, bij MemexEarthNvstr1 schreef: ↑15 november 2023, 19:09 Waar kan je volledig geautomatiseerd met kleine bedragen en lage kosten in ETFs beleggen ?
https://nl.mexem.com/#w-node-_99c99a60- ... 1-647fae92
Aardig alternatief voor DeGiro en valt onder Interactive Brokers net zoals Lynx.lamberbee schreef: ↑22 november 2023, 17:00Ja dat kan, bij MemexEarthNvstr1 schreef: ↑15 november 2023, 19:09 Waar kan je volledig geautomatiseerd met kleine bedragen en lage kosten in ETFs beleggen ?
https://nl.mexem.com/#w-node-_99c99a60- ... 1-647fae92
Iemand trouwens al ervaring met geautomatiseerd beleggen bij Mexem ?
Ben ook benieuwd. Als ik er over lees is dit best te vermijden owv de te hoge kosten?
Ik zou graag maandelijks een 200€ willen investeren in een
ETF als spaarplan voor het nageslacht.
Ik zou graag maandelijks een 200€ willen investeren in een
ETF als spaarplan voor het nageslacht.