groei en dividend aandelen
TIP
Re: groei en dividend aandelen
inderdaad optibear, dat schrijven ze ook, elk aandeel dat meer dividend geeft dan wat op een spaarboekje te krijgen is, is een kandidaat om aan te kopen
Re: dividend aandelen zijn in trek?
De laatste jaren misschien inderdaad wel, ik ben er zelf ook enkele maanden geleden met begonnen. Telkens ik wat geld beschikbaar heb koop ik bij om zo uiteindelijk een grote portefeuille op te bouwen.Jhn schreef:zijn dividend aandelen de nieuwe mode?
Wat ik er leuk aan vind is dat de koerswaarde minder van belang wordt, het doel is voornamelijk om er tegen pensioenleeftijd (of vroeger) een zo hoog mogelijk inkomen uit te halen. In dat opzicht zijn crashes makkelijker te relativeren aangezien de dividendrendementen dan fors omhoog gaan voor nieuwe aankopen.
Meest leuke is als je zo een aandeel oppikt aan een spotprijs. Zelf heb ik telenet vroeger op 12,5 gekocht. Vorig jaar een KV van 4euro. Rendement van rond de 30%.
Ik ben blij met een meerwaarde van 4% op jaarbasis. Daarmee verdubbel je het beste spaarboekje.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
In 2008 zou ik zelfs met 0% tevreden geweest zijn, en dit jaar mag je eigenlijk pas tevreden zijn als je 6-7% haalt.
Ik vroeg me af of of iemand enkele goede bronnen kent om meer te weten te komen over dividendaandelen. Ik heb al heel wat gegoogled en lees hier en daar wel wat interessante informatie maar ik mis toch nog een compleet en duidelijk overzicht. Hoe herken je goede dividendaandelen, wanneer zijn goede instap- en uitstap momenten, hoe kan je achterhalen wanneer dividendaandelen aan waarde verminderen,..
Ik overweeg om de helft van mijn spaargeld over te zetten naar dividendaandelen maar wil me toch nog wat meer informeren. Vandevelde heb ik hier al vaak horen terugkomen maar ik zou het toch graag wat meer spreiden.
Ik overweeg om de helft van mijn spaargeld over te zetten naar dividendaandelen maar wil me toch nog wat meer informeren. Vandevelde heb ik hier al vaak horen terugkomen maar ik zou het toch graag wat meer spreiden.
Jan,
Als het is als "startportefeuille" (en eigenlijk tout court in alle omstandigheden), zou iku aanraden te beginnen met de lijst van Zeezout.
Wat die man hier zomaar gratis aan informatie publiceert, kan tippen aan dure beleggingsblaadjes, en zonder dat je je moet afvragen wat de verborgen agenda is.
Wijk je af van het dividend-pad, dan zijn de overzichten van bv Gpv de moeite waard. Lees ook de posts van belca, maarten,....
Enfin, in 't kort: surf hier gewoon wat rond :-).
Als het is als "startportefeuille" (en eigenlijk tout court in alle omstandigheden), zou iku aanraden te beginnen met de lijst van Zeezout.
Wat die man hier zomaar gratis aan informatie publiceert, kan tippen aan dure beleggingsblaadjes, en zonder dat je je moet afvragen wat de verborgen agenda is.
Wijk je af van het dividend-pad, dan zijn de overzichten van bv Gpv de moeite waard. Lees ook de posts van belca, maarten,....
Enfin, in 't kort: surf hier gewoon wat rond :-).
Er valt op internet erg veel over te vinden, het is een vorm van investeren die de laatste jaren aan populariteit lijkt te winnen.
Als je zoekt op termen als "dividend growth investing" kan je veel sites en blogs vinden van anderen die deze investeringsstrategie toepassen. Het doel van deze strategie is voornamelijk om op termijn een portefeuille op te bouwen die op 20 - 40 jaar tijd een aanzienlijk inkomen aan dividenden kan opleveren, door te kiezen voor aandelen met een stijgend dividend en de dividenden steeds te herbeleggen. Er zijn ook andere strategieën maar dit is wat ik probeer te volgen.
Wat voor ons wel wat jammer is, is dat er in België weinig mega caps te vinden zijn met een lang track record van stijgende dividenden. In het VK (geen bronheffing) zijn er nog wat pareltjes te vinden maar de meerderheid van dergelijke aandelen vind je in de VS (zoals de S&P 500 Dividend Aristocrats) waar je jammer genoeg dubbele belasting op moet betalen.
Hier zijn veel artikels te vinden over dividendaandelen:
http://seekingalpha.com/analysis/investing-income/all" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier wat interessante blogs over dividend growth investing (op Google is nog veel meer te vinden door te zoeken op "dividend growth blogs"):
http://www.dividendgrowthinvestor.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dividend-growth-stocks.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je zoekt op termen als "dividend growth investing" kan je veel sites en blogs vinden van anderen die deze investeringsstrategie toepassen. Het doel van deze strategie is voornamelijk om op termijn een portefeuille op te bouwen die op 20 - 40 jaar tijd een aanzienlijk inkomen aan dividenden kan opleveren, door te kiezen voor aandelen met een stijgend dividend en de dividenden steeds te herbeleggen. Er zijn ook andere strategieën maar dit is wat ik probeer te volgen.
Wat voor ons wel wat jammer is, is dat er in België weinig mega caps te vinden zijn met een lang track record van stijgende dividenden. In het VK (geen bronheffing) zijn er nog wat pareltjes te vinden maar de meerderheid van dergelijke aandelen vind je in de VS (zoals de S&P 500 Dividend Aristocrats) waar je jammer genoeg dubbele belasting op moet betalen.
Hier zijn veel artikels te vinden over dividendaandelen:
http://seekingalpha.com/analysis/investing-income/all" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier wat interessante blogs over dividend growth investing (op Google is nog veel meer te vinden door te zoeken op "dividend growth blogs"):
http://www.dividendgrowthinvestor.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dividend-growth-stocks.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn ook fondsen die speciaal investeren in dividend aandelen.
Die kunnen dat wel wereldwijd zonder dubbele belasting.
Kijk maar eens naar deze: http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F00000J43U" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ik alvast geleerd heb is dat ik met fondsen meer rendement haal dan op mijn gezamelijke aandelen.
Af en toe een lucky shot met 20-30% op een paar maand, maar ook regelmatig een klets tegen mijn oren zoals met Thrombo pf Recticel nu.
Die kunnen dat wel wereldwijd zonder dubbele belasting.
Kijk maar eens naar deze: http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F00000J43U" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ik alvast geleerd heb is dat ik met fondsen meer rendement haal dan op mijn gezamelijke aandelen.
Af en toe een lucky shot met 20-30% op een paar maand, maar ook regelmatig een klets tegen mijn oren zoals met Thrombo pf Recticel nu.
JanDC schreef:Ik vroeg me af of of iemand enkele goede bronnen kent om meer te weten te komen over dividendaandelen. Ik heb al heel wat gegoogled en lees hier en daar wel wat interessante informatie maar ik mis toch nog een compleet en duidelijk overzicht. Hoe herken je goede dividendaandelen, wanneer zijn goede instap- en uitstap momenten, hoe kan je achterhalen wanneer dividendaandelen aan waarde verminderen,..
Dividendradar.nl
Arseus, Ageas, Befimmo, Belgacom, Elia, Exmar, EVS, GBL, GIMV, GSZ, NBB, RTL, UMI, WDP, en VDV maar die heb je blijkbaar al.
even de oefening overgedaan met de huidige gegevens en evenwichtsniveau voor aandelen /obligaties is bel20 van 4500zeezout schreef: februari 2014
Verder vergelijk ik de dividenden/verwachte dividenden met de lange rente Evenwichtsniveau waar aandelen niet over of ondergewaardeerd zijn tov cijfers laatse 20 jaar. stijgt daardoor naar bel20 van 3250. Nu aandelen zijn altijd ofwel te duur ofwel te goedkoop, maar eens we boven het evenwichtsniveau gaan overweeg ik aandelen positie af te bouwen.
Als de huidige lage rentevoet standhoudt kan 2015 ook mooi jaar worden.
oefening ook even omgekeerd gemaakt tot welk niveau mag rente stijgen zonder dat aandelen historisch duur wordentov obligaties : 2,40 %
Blijf zelf 100+ % in aandelen zitten , natuurlijk zullen er griekenland rusland en andere crisissen opduiken in 2015, aandelen zijn die teleurstellen maar ik verwacht dat wie nu aandelen koopt meer zal over hebben over 10 jaar dan wie nu obligaties koopt.
allemaal veel succes in 2015
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Heb gisteren Debenhams in port genomen. Leek mij sterk ondergewaardeerd en sector+regio was goeie spreiding voor mij.
Aandelen bij mij ongeveer 60% van de "beleggingen" momenteel.
Aandelen bij mij ongeveer 60% van de "beleggingen" momenteel.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
met klassieke muziek op achtergrond even kijken wat de zeezoutjes vorig jaar gedaan hebben.
Gemiddeld stijging van 15,21 % wat beter is dan de Bel20 die "maar" 12,4 % hoger ging
sinds ze hier staan(1/8/2013) zitten we aan 29,7 % tegen 19,0 % voor de Bel 20
Dit is zonder dividendjes en kosten en in de veronderstelling dat je van ieder aandeel precies evenveel koopt.
wat ik voor alle duidelijkheid niet doe of aanraad, Heb veel meer AB INBEV dan Texaf of Pairi Daiza
Mijn werkelijk resultaat ligt nog wat hoger, ben nu 20 jaar bezig en het actuarieel rendement is nu 9,8 % over 20 Y
over de laatste 10 jaar 8,3 % en over de laatste 5 jaar 13,5 %
Geen mega winsten maar toont wel aan dat je met dit soort gewone Belgische aandelen op langere termijn wel vrij stabiele resultaten kunt halen.halen.
Wat brengt 2015 ? Geen idee , de leukste periode met de jaar resultaten breekt nu aan.
De zeezoutjes starten met volgende ploeg met hoogste score eerst
AB INBEV, Home invest, Arseus, Warehouse Estates, Ageas, WDP, Pairi Daiza (kleine positie in werkelijkheid niet het aandeel om heel je fortuin in te steken ) Nationale bank kinepolis sioen vandevelde lease invest (andere bevaks kunnen ook, ik neem er max 4 op owv spreiding) melexis, bpost (nieuw) Econocom gbl
voor de laatste plaatsjes komen er meerdere in aanmerking deze zijn dan ook de kandidaten om verkocht te worden als er een niet zeezoutje positief uit de hoek komt bij het jaar resultaat (atenor, gimv, terbeke,umicore, resilux,sofina,...)
exmar (dividendgroei onzeker), solvac, texaf ( kleine positie dividendgroei zou wel eens lagere versnelling kunnen gaan) en zetes (eigenlijk wat duur maar zou wel eens een dividend sprong kunne maken)
Elia valt dus uit de Zeezoutjes ten voordelen van bpost.
in bijlage het rekenwerk achter de zeezoutjes hopelijk zonder fout
PS : Heb al de zeezoutjes zelf in portefeuille, doe zelf je huiswerk en beschouw dit niet als een aankooplijstje
veel succes aan iedereen in 2015
Gemiddeld stijging van 15,21 % wat beter is dan de Bel20 die "maar" 12,4 % hoger ging
sinds ze hier staan(1/8/2013) zitten we aan 29,7 % tegen 19,0 % voor de Bel 20
Dit is zonder dividendjes en kosten en in de veronderstelling dat je van ieder aandeel precies evenveel koopt.
wat ik voor alle duidelijkheid niet doe of aanraad, Heb veel meer AB INBEV dan Texaf of Pairi Daiza
Mijn werkelijk resultaat ligt nog wat hoger, ben nu 20 jaar bezig en het actuarieel rendement is nu 9,8 % over 20 Y
over de laatste 10 jaar 8,3 % en over de laatste 5 jaar 13,5 %
Geen mega winsten maar toont wel aan dat je met dit soort gewone Belgische aandelen op langere termijn wel vrij stabiele resultaten kunt halen.halen.
Wat brengt 2015 ? Geen idee , de leukste periode met de jaar resultaten breekt nu aan.
De zeezoutjes starten met volgende ploeg met hoogste score eerst
AB INBEV, Home invest, Arseus, Warehouse Estates, Ageas, WDP, Pairi Daiza (kleine positie in werkelijkheid niet het aandeel om heel je fortuin in te steken ) Nationale bank kinepolis sioen vandevelde lease invest (andere bevaks kunnen ook, ik neem er max 4 op owv spreiding) melexis, bpost (nieuw) Econocom gbl
voor de laatste plaatsjes komen er meerdere in aanmerking deze zijn dan ook de kandidaten om verkocht te worden als er een niet zeezoutje positief uit de hoek komt bij het jaar resultaat (atenor, gimv, terbeke,umicore, resilux,sofina,...)
exmar (dividendgroei onzeker), solvac, texaf ( kleine positie dividendgroei zou wel eens lagere versnelling kunnen gaan) en zetes (eigenlijk wat duur maar zou wel eens een dividend sprong kunne maken)
Elia valt dus uit de Zeezoutjes ten voordelen van bpost.
in bijlage het rekenwerk achter de zeezoutjes hopelijk zonder fout
PS : Heb al de zeezoutjes zelf in portefeuille, doe zelf je huiswerk en beschouw dit niet als een aankooplijstje
veel succes aan iedereen in 2015
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
-
- VIP member
- Contacteer:
@Zeezout
Een welgemeende dank Zeezout, en veel succes in 2015 (en voor ons dus ook want het mes snijdt van 2 kanten). We zullen jouw tips goed kunnen gebruiken nu er rood-groene kapers op de kust zijn.
Een welgemeende dank Zeezout, en veel succes in 2015 (en voor ons dus ook want het mes snijdt van 2 kanten). We zullen jouw tips goed kunnen gebruiken nu er rood-groene kapers op de kust zijn.
Zeezout is top