groei en dividend aandelen
TIP
Re: groei en dividend aandelen
Alle Binck klanten kregen deze middag een online kopie van De Belegger, een special over dividenden.

http://static.tijd.be/belegger/pdf/2015 ... ckbank.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://static.tijd.be/belegger/pdf/2015 ... ckbank.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is juist dat het dividend in 2007 nog 2.44€ bedroeg en nadien terugviel op 0.28€ in 2008. Ik denk echter dat het 2007 dividend exceptioneel was: het jaar voordien (2006) bedroeg het dividend 'slechts' 0.72€. Wat er dat jaar gebeurd is weet ik niet meer. Feit is evenwel dat het dividend vandaag zelfs meer bedraagt dan dat uitzonderlijk dividend in 2007.ThomasDM schreef:... AB InBev heeft zijn dividend na de aankoop van Anheuser-Busch fors verlaagd, nu is het dividendrendement terug op een normaal niveau. Die groei ga je dus niet kunnen doortrekken...
Maar uw opmerking is gegrond: een dividendgroei van +50% per jaar is niet tot in het oneindige , vermoedelijk zelfs niet voor 8 jaar, door te trekken. Een vertraging zit er aan te komen. Maar zelfs al valt de gemiddelde groei voor ABI terug tot het gemiddelde van de TOP20 (=14.59%) dan nog blijft ABI een formidabele dividend player.
Dat kan. Maar in het jaarverslag (blz 22 - 23) van VAN vind ik niet terug dat het éénmalig is. Ik lees dat ze ieder jaar zullen evalueren of er overtollige cash is en zo ja, hoe ze die gaan distribueren. Verder lees ik ook dat ze een stabiel dividend en een payout van 40% nastreven. Dus afwachten wat de toekomst brengt.ThomasDM schreef:... Ik denk dat het eenmalig hoge interimdividend bij Van de Velde het plaatje ook vertekend.
En zo zie je maar dat achter iedere lijn van die ranking een apart verhaal schuilt. De lijst is een begingpunt. Goed huiswerk maken is essentieel.
volgende week komen de eerste dividenden binnen voor 2015!! 

bedankt om dit te sharen, zeer interessantThomasDM schreef:Alle Binck klanten kregen deze middag een online kopie van De Belegger, een special over dividenden.

Voortbordurend op een eerdere post stelde ik mij de vraag of er een verband zou bestaan tussen de prijs groei van een aandeel en de payback time (tijd nodig om via dividenden mijn aankoopprijs terug te krijgen)
Ik heb voor de TOP20 lijst de jaarlijkse groei berekend over de voorbije 5 jaar (4 jaar voor de uitzonderingen BAR en MELE).
Het ruwe rekenblad volgt hier:

Enige uitleg:
P2015: Prijs van het aandeel op 31 maart 2015
P2009: Prijs van het aandeel omtrent 1 april 2009 (via de grafieken op De Tijd - de resolutie liet niet altijd toe om precies 1 april te fixen). Voor BAR en MELE 1 april 2010
CGrowth: De jaarlijkse prijsgroei
PBTime: Pay Back Time in jaren (zie vroeger bericht)
RankGr: Rangschikking volgens groei: laagste groei is nummer 1 (GIMB) en hoogste groei is nummer 20 (MELE)
RankPBT: Rangschikking volgens Pay Back Time: Kleinste tijd is nummer 1 (ABI) en langste tijd is nummer 20 (WEHB)
Als we dit in een grafiek uitzetten dan bekomen we:

Waarbij we ruwweg kunnen stellen dat inderdaad hoe korter de PayBack Time hoe groter de groei van het aandeel. PBT kan dus gebruikt worden als een indicator voor de Prijsgroei.
Dit is geen wet uit de Fysica. Huiswerk maken blijft de essentie.
Ik heb voor de TOP20 lijst de jaarlijkse groei berekend over de voorbije 5 jaar (4 jaar voor de uitzonderingen BAR en MELE).
Het ruwe rekenblad volgt hier:

Enige uitleg:
P2015: Prijs van het aandeel op 31 maart 2015
P2009: Prijs van het aandeel omtrent 1 april 2009 (via de grafieken op De Tijd - de resolutie liet niet altijd toe om precies 1 april te fixen). Voor BAR en MELE 1 april 2010
CGrowth: De jaarlijkse prijsgroei
PBTime: Pay Back Time in jaren (zie vroeger bericht)
RankGr: Rangschikking volgens groei: laagste groei is nummer 1 (GIMB) en hoogste groei is nummer 20 (MELE)
RankPBT: Rangschikking volgens Pay Back Time: Kleinste tijd is nummer 1 (ABI) en langste tijd is nummer 20 (WEHB)
Als we dit in een grafiek uitzetten dan bekomen we:

Waarbij we ruwweg kunnen stellen dat inderdaad hoe korter de PayBack Time hoe groter de groei van het aandeel. PBT kan dus gebruikt worden als een indicator voor de Prijsgroei.
Dit is geen wet uit de Fysica. Huiswerk maken blijft de essentie.
Groei en dividend aandelen ... en groei van het dividend
Het lijkt de evidentie zelf om ook de groei van het dividend in het plaatje te betrekken. De informatie bij elkaar harken is niet altijd evident... en er zijn lacunes: recente IPO's hebben sowieso nog geen 'track record'.
Ik vond volgend artikel wel nuttig. Er is ook een link aan boord naar een bijhorende spreadsheet.
http://vastgoedcertificaten.blogspot.be ... delen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vond volgend artikel wel nuttig. Er is ook een link aan boord naar een bijhorende spreadsheet.
http://vastgoedcertificaten.blogspot.be ... delen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Af te raden tipgever: mr. "value" square Patrick Millecam:
http://www.value-square.be/media/988-20 ... i-2015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaf een jaar geleden 5 tips, die nu allemaal op verlies staan. Ondanks het vette beursjaar.
Gemiddelde prestatie van zijn tips van -16,4%
Spreekt in zijn interview over goed gespreide portefeuilles, en geeft dan 5 tips die allemaal aziatische plantage holdings zijn.
http://www.value-square.be/media/988-20 ... i-2015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaf een jaar geleden 5 tips, die nu allemaal op verlies staan. Ondanks het vette beursjaar.
Spreekt in zijn interview over goed gespreide portefeuilles, en geeft dan 5 tips die allemaal aziatische plantage holdings zijn.

72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Ongelofelijk, eigenlijk. Misschien zouden we een topic moeten starten met beurstips van "experts" die verkeerd zijn gebleken. Kwestie van ze een beetje eerlijk te houdenreteiP schreef:Af te raden tipgever: mr. "value" square Patrick Millecam:

- gpv1
- VIP member
- Contacteer:
Beste antwoorden: 1
Het aandeel van de Emerging Markets is 55% van het fonds. Onbegrijpelijk dat ze daar zo veel in beleggen. Misschien om de leuke reisjes naar ginder die veelvuldig ondernomen worden door het managementteam.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Ik vraag me ook af hoe ze dat allemaal opvolgen in die verre landen. Via een holding ok zou ik zeggen maar individueel???gpv1 schreef:Het aandeel van de Emerging Markets is 55% van het fonds. Onbegrijpelijk dat ze daar zo veel in beleggen. Misschien om de leuke reisjes naar ginder die veelvuldig ondernomen worden door het managementteam.

Zeezout en andere ... Is er nog iets nieuws onder de zon nu het dividend uitbetalings seisoen op zijn einde loopt?
Jullie tips hebben al wat centjes in het laadje gebracht, alsook geherinvesteerd
Jullie tips hebben al wat centjes in het laadje gebracht, alsook geherinvesteerd

niet veel nieuws onder de zon.
binnenkort staan de zeezoutjes 2 jaar hier zullen dan eens zien hoe we het er van af gebracht hebben na de griekse en andere stormen.
Dit jaar nog maar één move gedaan wegens dividend daling.
NBB(3448) vervangen door CFE(102,90)
bleek goede zet. Ook de andere move owv dividendverlaging in 2014
Recticel(6,87) door Elia en later bpost(20,79)
bevestigt mijn regel dat het meestal loont om bij een aangekondigde dividendverlaging onmiddellijk te verkopen.
niet altijd maar meestal. voldoende keren mijn inziens om globaal wintsgevend te zijn
merk ook op dat de aangekochte aandelen CFE/bpost gekocht werden nadat ze al héél flink gestegen waren aan topkoers op dat moment.
Ook even nagerekend wat het dividendrendement op de oorspronkelijke portefeuille was.
wie in augustus zijn centjes gespreid had over de 20 zeezoutjes haalde een dividend rendement netto van 2,89 %. Er waren zeker aandelen te vinden die hoger dividend gaven. Wie de zeezoutjes 2 jaar gehouden had en de moves hier beschreven gevolgd had had dit jaar een rendement (op de oorspronkelijke inbreng) van 3,68 % netto.
Wat het belang van dividendgroei vs dividend illustreert.

binnenkort staan de zeezoutjes 2 jaar hier zullen dan eens zien hoe we het er van af gebracht hebben na de griekse en andere stormen.
Dit jaar nog maar één move gedaan wegens dividend daling.
NBB(3448) vervangen door CFE(102,90)
bleek goede zet. Ook de andere move owv dividendverlaging in 2014
Recticel(6,87) door Elia en later bpost(20,79)
bevestigt mijn regel dat het meestal loont om bij een aangekondigde dividendverlaging onmiddellijk te verkopen.
niet altijd maar meestal. voldoende keren mijn inziens om globaal wintsgevend te zijn
merk ook op dat de aangekochte aandelen CFE/bpost gekocht werden nadat ze al héél flink gestegen waren aan topkoers op dat moment.
Ook even nagerekend wat het dividendrendement op de oorspronkelijke portefeuille was.
wie in augustus zijn centjes gespreid had over de 20 zeezoutjes haalde een dividend rendement netto van 2,89 %. Er waren zeker aandelen te vinden die hoger dividend gaven. Wie de zeezoutjes 2 jaar gehouden had en de moves hier beschreven gevolgd had had dit jaar een rendement (op de oorspronkelijke inbreng) van 3,68 % netto.
Wat het belang van dividendgroei vs dividend illustreert.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
-
- Newbie
- Contacteer:
Eerst en vooral wil ik Zeezout bedanken om zijn tactiek met ons te delen (ook het rekenwerk van Belca niet vergeten!)
Ik volg nu al een tijdje dit forum met interessante tips en trics, eindelijk heb ik deze topic VOLLEDIG doorgenomen (heel wat info als je later komt inpikken
)
Sinds enige tijd en na vele twijfels heb ik beslist om toch iets meer te doen met de zuurverdiende centjes dan toe te vertrouwen aan de nog altijd dalende spaarrekening.
Naast enkele gemengde fondsen heb ik momenteel TINC en GIMV in portefeuille. Niet de spannendste aandelen maar misschien beter rustig aan beginnen dacht ik, vooral omdat de beurzen al geruime tijd hoog staan.
Zeezout, jij selecteert dus enkel de aandelen met jaarlijks toenemend dividend? Omdat een stijgend dividend betekent dat het bedrijf/aandeel goed bezig is? Tot zover ben ik mee denk ik
Wat als bvb Home Invest (ondanks een stijgend dividend) klappen krijgt door de stijgende rente en 20% zakt... verliest het nut van de dividenden dan niet?
Ik volg nu al een tijdje dit forum met interessante tips en trics, eindelijk heb ik deze topic VOLLEDIG doorgenomen (heel wat info als je later komt inpikken

Sinds enige tijd en na vele twijfels heb ik beslist om toch iets meer te doen met de zuurverdiende centjes dan toe te vertrouwen aan de nog altijd dalende spaarrekening.
Naast enkele gemengde fondsen heb ik momenteel TINC en GIMV in portefeuille. Niet de spannendste aandelen maar misschien beter rustig aan beginnen dacht ik, vooral omdat de beurzen al geruime tijd hoog staan.
Zeezout, jij selecteert dus enkel de aandelen met jaarlijks toenemend dividend? Omdat een stijgend dividend betekent dat het bedrijf/aandeel goed bezig is? Tot zover ben ik mee denk ik

Wat als bvb Home Invest (ondanks een stijgend dividend) klappen krijgt door de stijgende rente en 20% zakt... verliest het nut van de dividenden dan niet?
-
- Newbie
- Contacteer:
Door de relatieve stabiliteit en de uitgekeerde dividenden volg ik ook al een tijdje GVV's.
Het ruime aanbod maakt het echter niet makkelijk om een keuze te maken.
Eerst ging mijn voorkeur uit naar Befimmo (artikel De Tijd) maar aangezien Home Invest de Zeezout-werkwijze goed doorstaat en door onderstaande tabel van Belca ben ik van doelwit veranderd
Of raden jullie toch aan om een beetje te wachten om te starten met de opbouw van deze aandelen?
Uiteraard hebben jullie geen (werkende) glazen bol maar ik hecht alleszins belang aan jullie mening!

Het ruime aanbod maakt het echter niet makkelijk om een keuze te maken.
Eerst ging mijn voorkeur uit naar Befimmo (artikel De Tijd) maar aangezien Home Invest de Zeezout-werkwijze goed doorstaat en door onderstaande tabel van Belca ben ik van doelwit veranderd

Of raden jullie toch aan om een beetje te wachten om te starten met de opbouw van deze aandelen?
Uiteraard hebben jullie geen (werkende) glazen bol maar ik hecht alleszins belang aan jullie mening!

Laatst gewijzigd door wickedwillie op 27 juli 2015, 20:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Elk moment is een goed moment om te starten. Natuurlijk zal een komende rente verhoging een impact hebben op de koers van de GVVs. Diegenen met de grootste schuldenberg zullen in principe het hardst getroffen worden. Maar op termijn zal deze renteverhoging ook de inflatie doen stijgen wat later een positieve impact zal hebben op de huurinkomsten en zo is de cirkel weer rond.wickedwillie schreef:...Of raden jullie toch aan om een beetje te wachten om te starten met de opbouw van deze aandelen?...
Een GVV investering is dus een investering op langere termijn.
Denk er ook aan van te diversifiëren binnen het aanbod van de GVVs: logistiek, winkels, kantoren, ... zijn subsegmenten, elk met hun eigen dynamiek. Puur op basis van de voorbije prestaties (zie bericht GVV, 4 juli 2015) lijken HOMI, WEB en LEAS de meest interessante op dit ogenblik. Misschien ook WEHB op basis van de laatste cijfers.