groei en dividend aandelen
TIP
Re: groei en dividend aandelen
Ik selecteer aandelen met stijgende dividenden omdat het verleden en een aantal studies me geleerd hebben dat dit soort aandelen het gemiddeld beter doen dan de beurs in zijn geheel. Toen ik kleine zeezout was heb ik eindeloos gestaard naar grafieken , heb ik de hoogste dividend betalers gekocht, tips van weetikwieallemaal achterna gelopen, ... Tot ik overtuigt werd dat "keep it simple" beter voor mij was. Aandelen met stijgende dividenden zijn relatief schaars, en uit mijn ervaring (Brussel) doen ze het ook gemiddeld beter dan de index en is de kans op grotere verliezen beperkt als je maar op tijd handelt wanneer de dividend stijging er niet meer is en je kans ze zeer lang houden, meestal doen ze dat jaren achter elkaar. (Fagron Inbev), laat op de trein springen (CFE dit jaar) is ook niet erg zolang de trein maar vooruit blijft gaan. Je hoeft ook niet veel in de gaten te houden, en je doet niet veel transacties op een jaar.wickedwillie schreef:
Zeezout, jij selecteert dus enkel de aandelen met jaarlijks toenemend dividend? Omdat een stijgend dividend betekent dat het bedrijf/aandeel goed bezig is? Tot zover ben ik mee denk ik
Wat als bvb Home Invest (ondanks een stijgend dividend) klappen krijgt door de stijgende rente en 20% zakt... verliest het nut van de dividenden dan niet?
Er bestaan hele analyses over (US aandelen ) om aan te tonen waarom dit zo is. Boerenverstand zegt ook dat aandeel dat altijd zijn dividend verhoogt uiteindelijk beter zal presteren dan ééntje dat dividend jaarlijks verlaagt.
Toekomstige dividenden kennen we echter niet.
Ik baseer me op de vorige dividenden en de analist voorspellingen voor de volgende jaren en volg voor deze 20 aandelen en enkele reserve kandidaten ook de berichten van de bedrijven zelf.
Dividendverlagingen => meteen buiten (vb NBB dit jaar en fortis, kbc, dexia met verlies verkocht van zodra er sprake was van dividendverlagingen, bittere pil maar juiste beslissing, want aandelen die ik toen in de plaats kocht oa Bekaert deden het de volgende jaren immers veel beter en Fortis/dexia/KBC gingen nog veel verder de dieperik in)
Dividend gelijk => deliberatie om te houden , niet kopen.
gooi deze gegevens in een formule die afhankelijk van koers, huidig dividend , dividendgroei verleden, verwachte dividendgroei, stabiliteit, kwaliteit management een score geeft. Deze lijst dient als basis om te kopen/houden/verkopen
De rente zit niet in mijn model als selectie criteria, onrechtstreeks wel, als de rente stijgt of analisten denken dat dit gaat gebeuren kunnen de verwachte dividenden dalen en zo de positie in mijn lijst beinvloeden.
Ik vergelijk de rente wel om te bepalen hoeveel procent van mijn spaarcenten maximaal in aandelen mogen zitten. Vergelijking rendement staatobligaties 10 jaar met gemiddelde zeezout score top20.
Momenteel is dit 128 % Door gebruik te maken van turbo's zit ik sinds april 2014 effectief boven de 100%.
Iedere situatie is anders en iedereen is anders. Dit is zeker geen reclame om dat ook te doen.
risico is iets complex. Verwachte opbrengst en variatie. Als je al je geld zou mogen inzetten bij kop of munt en als het juist is krijg je 10 keer je geld terug, anders alles kwijt. Doen of niet ? voor sommigen wel, andere niet.
Hieronder de huidige zeezout score van alle aandelen score > 3 en waarvoor er op zijn minst een gelijk dividend wordt verwacht.
De long list van Belgische aandelen waarvoor ik berichten opvolg.
interbrew 9,50%
home 7,48%
fagron 7,41%
ageas 7,09%
warehouse 6,78%
wdp 5,94%
vandevelde 5,75%
wereldhave 5,47%
atenor 5,39%
care property inves 5,24
leasinvest 5,21%
ascencio 5,19%
econocom 5,18%
befimino 5,11%
intervest offices 5,09%
monteo 5,01%
sioenb 4,89%
paira daiza 4,84%
retail estate 4,82%
bpost 4,64%
texaf 4,50%
kinopolis 4,37%
zetes 4,10%
gimv 4,08%
exmar 4,00%
gbl 3,82%
solvac 3,77%
elia 3,61%
melexis 3,51%
barco 3,50%
moury 3,46%
belgacom 3,30%
miko 3,16%
cfe 3,12%
sofina 3,09%
Wat 20+ jaren beurs heeft geleerd is dat je best emoties op nul zet en als je een systeem hebt je je er best aan houdt en onmiddellijk handelt. Ik betrap me er nog steeds op dat ik dit niet altijd doe en dat treuzelen meestal de slechte beslissing bleek.
tenslotte heb ik nog een model dat de maximale weging voor ieder aandeel bepaalt. Zo mag INBEV groter deel van mijn portefeuille innemen dan Pairi Daiza en zit er een max op voor bijvoorbeeld het gewicht van alle GVV (bevaks) samen
voila daarmee is dit draadje weer wat langer

volgend weekend bekijk ik hoe de zeezoutjes het gedaan hebben na 2 jaar op spaargids

zoals steeds er zijn héééél veel wegen naar Rome.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Nu er toch weer een (kleine) dip zit aan te komen, hou ik vooral CFE, Sioen, HOMI en Fagron in de gaten.
Plan is om nog wat bij te kopen, wait and see
Hoe reageer jij op een verlaging van de groei van het dividend? Beschouw je dat als een serieus alarmsignaal of beschouw je dat als een normale evolutie? De bomen kunnen niet tot in de hemel groeien. bv. STJ dividend kende dit jaar een groei van 45% maar de vooruitzichten voor volgend jaar zijn 'slechts' 20%zeezout schreef:...Dividendverlagingen => meteen buiten...
Glazen bol?Jhn schreef:Nu er toch weer een (kleine) dip zit aan te komen
"Hoe reageer jij op een verlaging van de groei van het dividend? Beschouw je dat als een serieus alarmsignaal of beschouw je dat als een normale evolutie? De bomen kunnen niet tot in de hemel groeien."
De evolutie van de dividendgroei is een belangrijke parameter. Als dividend ieder jaar met 10 % stijgt en de verwachting is dat dat jaar daarna opnieuw gebeurt en het is dan maar 7% is dat een negatief teken en "verliest" het aandeel heel wat zeezout punten.
als AB INBEV dividend volgend jaar maar met 8% verhoogt valt zeezout score terug naar 6,19 %
omgekeerd ook natuurlijk als GIMV volgend jaar dividend verhoogt met 3 % stijgt ie naar 5,48 %
individuele aandelen kunnen zo grote sprongen maken, om de beurs 'te kloppen ' volstaat het dat je 6 keer op 10 gelijk hebt.
De evolutie van de dividendgroei is een belangrijke parameter. Als dividend ieder jaar met 10 % stijgt en de verwachting is dat dat jaar daarna opnieuw gebeurt en het is dan maar 7% is dat een negatief teken en "verliest" het aandeel heel wat zeezout punten.
als AB INBEV dividend volgend jaar maar met 8% verhoogt valt zeezout score terug naar 6,19 %
omgekeerd ook natuurlijk als GIMV volgend jaar dividend verhoogt met 3 % stijgt ie naar 5,48 %
individuele aandelen kunnen zo grote sprongen maken, om de beurs 'te kloppen ' volstaat het dat je 6 keer op 10 gelijk hebt.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
-
- Newbie
- Contacteer:
Belangrijke week dan wellicht voor jou (en onszeezout schreef:
Hieronder de huidige zeezout score van alle aandelen score > 3 en waarvoor er op zijn minst een gelijk dividend wordt verwacht.
De long list van Belgische aandelen waarvoor ik berichten opvolg.
interbrew 9,50%
home 7,48%
fagron 7,41%
...
volgend weekend bekijk ik hoe de zeezoutjes het gedaan hebben na 2 jaar op spaargids![]()

Kga toch Fagron ook in de gaten moeten houden want ik heb hiervan gedroomd vannacht terwijl ik het aandeel totaal niet kenJhn schreef:Nu er toch weer een (kleine) dip zit aan te komen, hou ik vooral CFE, Sioen, HOMI en Fagron in de gaten.

Yep, gewoon een paar procenten eraf door de chinesen, cfe doet er al iets af vandaag.JW1 schreef:Glazen bol?Jhn schreef:Nu er toch weer een (kleine) dip zit aan te komen
-
- Newbie
- Contacteer:
@zeezout: Ik heb deze thread helemaal doorgenomen en wil je bedanken voor het delen van jouw methode.
Ergens in de thread vond ik een excel bestand van jou met de dividenden van de Belgische aandelen tot en met 2014.
Heb je ook zo'n bestand met de dividenden die dit jaar reeds uitgekeerd werden ?
Ergens in de thread vond ik een excel bestand van jou met de dividenden van de Belgische aandelen tot en met 2014.
Heb je ook zo'n bestand met de dividenden die dit jaar reeds uitgekeerd werden ?
Dit jaar worden de dividenden over 2014 uitgekeerd. Mocht je die gemist hebben in het zeezout bestand dan kan je hier een aangepaste versie vinden. De getoonde dividenden zijn bruto.pduchateau schreef:Ergens in de thread vond ik een excel bestand van jou met de dividenden van de Belgische aandelen tot en met 2014. Heb je ook zo'n bestand met de dividenden die dit jaar reeds uitgekeerd werden ?
PS: Gelieve eventuele fouten en tekortkomingen te signaleren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Belca2 op 28 juli 2015, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Agfa 3 euro?
Natuurlijk niet. Bedankt om op de fout te wijzen. Intussen gecorrigeerd.
agfa 3 EUR.?
Ik ga voor meer. KW-verhouding op basis van koers vandaag bedraagt 6,97.
http://www.standaard.be/biz/beleggen/eu ... fa-gevaert" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk eens naar andere 'kwliteitsaandelen': AB Inbev:16,94, Colruyt: 18,34 en zo verder.
In feite is agfa vandaag spotgoedkoop. Ook resultaten 1kw 15 goed.
https://www.agfa.com/co/global/en/inter ... lts_NL.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ga voor meer. KW-verhouding op basis van koers vandaag bedraagt 6,97.
http://www.standaard.be/biz/beleggen/eu ... fa-gevaert" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk eens naar andere 'kwliteitsaandelen': AB Inbev:16,94, Colruyt: 18,34 en zo verder.
In feite is agfa vandaag spotgoedkoop. Ook resultaten 1kw 15 goed.
https://www.agfa.com/co/global/en/inter ... lts_NL.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Newbie
- Contacteer:
Misschien nog een onlogische bedenking van mij... Blijkbaar worden de meeste dividenden in het voorjaar uitbetaald. Is het dan niet interessanter voor mij om nog een beetje te wachten om nu aan te kopen en de kat uit de boom te kijken aangezien dit jaar toch geen dividend meer uitbetaald wordt?Belca2 schreef: Elk moment is een goed moment om te starten. Natuurlijk zal een komende rente verhoging een impact hebben op de koers van de GVVs. Diegenen met de grootste schuldenberg zullen in principe het hardst getroffen worden. Maar op termijn zal deze renteverhoging ook de inflatie doen stijgen wat later een positieve impact zal hebben op de huurinkomsten en zo is de cirkel weer rond.
Een GVV investering is dus een investering op langere termijn.
Denk er ook aan van te diversifiëren binnen het aanbod van de GVVs: logistiek, winkels, kantoren, ... zijn subsegmenten, elk met hun eigen dynamiek. Puur op basis van de voorbije prestaties (zie bericht GVV, 4 juli 2015) lijken HOMI, WEB en LEAS de meest interessante op dit ogenblik. Misschien ook WEHB op basis van de laatste cijfers.
Belca, ivm je PBT-tabel: voor bvb home Invest betekent dit een worst case scenario? Het duurt +/- 14 jaar vooraleer je de aankoop terugverdient hebt met het dividend als de koers volledig keldert?
Het gaat niet zozeer over de inkomsten die die dividenden genereren.
Het gaat over de signaalfunctie die ze hebben : ze signaleren de gezondheid vh bedrijf.
Het gaat over de signaalfunctie die ze hebben : ze signaleren de gezondheid vh bedrijf.
@zeezout : zeer interessante info, waarvoor dank!
Vraagje : waarom staat Ackermans VH niet in je lijst (en CFE wel)?
Vraagje : waarom staat Ackermans VH niet in je lijst (en CFE wel)?