GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Don, waarom geen fan van de sector?
Deze sector is toch heel afhankelijk van corona en dit kan nog een tijdje blijven duren wat de komende jaren nog op de koers kan wegen.
Vastgoed in kantoren staan hierdoor ook onder druk en velen denken dat er na corona ook vaker vanuit thuis zal worden gewerkt waardoor de verminderde vraag naar kantoren geen tijdelijk verschijnsel zou kunnen zijn. Wie zegt er dat dit voor studentenkoten ook niet zo zal zijn?
Ik weet dat kantoren wel al een tijdje onder druk staan, ook voor corona, waardoor de vergelijking misschien niet volledig opgaat. En ook niet iedereen denkt hetzelfde over kantoren. Bovendien ben ikzelf ook niet zeker dat de vraag naar studentenkoten zou verminderen op LT en kan ik er volledig naast zitten met bovenstaande gedachtegang. Maar het is toch een specifieke sector waar er meer risico aan verbonden is volgens mij, terwijl het niet zo goedkoop staat genoteerd.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een mooi instapmoment hoeft niet altijd te betekenen dat het aandeel goedkoop staat.
Deze quote terug gevonden van 26/11/2020 en de koers was toen hoger op vandaag als ik mij niet vergis. Zijn er zaken gewijzigd waardoor je de prijs nu niet correct vindt?
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Tal van zaken. Een pandemie om te beginnen. Nadien zijn er acquisities geweest, minstens 1 grote kapitaalverhoging en tal van investeringen. Tegen dat die zaken moeten gaan bijdragen aan de het resultaat en uiteindelijk de beurskoers zijn we toch een heel eind verder.
Op korte termijn zie ik meer nut in logistiek vastgoed. Op lange termijn lijft het wel interessant, maar om nu te gaan bijkopen... Ik heb aan nog lagere koersen kunnen bijkopen sindsdien.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Overzicht koersprestatie (exclu. div) in 2021 van 100-tal Europese vastgoedbedrijven, mix van REITs <> non REITs; verhuur <> ontwikkeling <> mix; ...
* Logistiek (+ urban logistics) wééral met vlag en wimpel de winnaar, zoveelste jaar op rij.
* Herstel bij Retail en Kantoren, alhoewel men meestal nog een eind onder pre-COVID niveau zit.
* RESI opvallende underperformer qua sector.
* ...
https://twitter.com/orakelvanoilsjt/sta ... 4609888256
* Logistiek (+ urban logistics) wééral met vlag en wimpel de winnaar, zoveelste jaar op rij.
* Herstel bij Retail en Kantoren, alhoewel men meestal nog een eind onder pre-COVID niveau zit.
* ...
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
Ik vroeg het mij al af wanneer je iets ging posten Volg je ook reits buiten Europa?
Tritax Big Box REIT was ik van plan om te kopen, maar ik las dat je bij Engelse Reits wel 20% divivdend (distributions) taks hebt.Ik ging er eerst van uit dat alleen de Belgische RV verschuldigd was, zoals bij de gewone UK aandelen.
Het zou mischien eens handig zijn dat we een lijst opstellen hoe het dividend per land getakst is.
Tritax Big Box REIT was ik van plan om te kopen, maar ik las dat je bij Engelse Reits wel 20% divivdend (distributions) taks hebt.Ik ging er eerst van uit dat alleen de Belgische RV verschuldigd was, zoals bij de gewone UK aandelen.
Het zou mischien eens handig zijn dat we een lijst opstellen hoe het dividend per land getakst is.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dank voor het overzicht, doet me ook beseffen dat ik héél veel geluk heb gehad met o.a. VGP/WEHB/Aedifica/INTO die in hun segment een degelijke prestatie hebben neergezet.Afrodiziak schreef: ↑4 januari 2022, 22:48 Overzicht koersprestatie (exclu. div) in 2021 van 100-tal Europese vastgoedbedrijven, mix van REITs <> non REITs; verhuur <> ontwikkeling <> mix; ...
* ...
EDIT: Van welke segmenten verwacht jij het meeste in 2022?
Bedankt voor het mooie overzicht Afro!
Ik ben benieuwd of logistiek ook in 2022 weer de grote winnaar gaat zijn. Misschien mixed/ontwikkelaars?
Ik ben benieuwd of logistiek ook in 2022 weer de grote winnaar gaat zijn. Misschien mixed/ontwikkelaars?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
"What took me so long ?"
Datum vd tweet in 2021: 03/01/2021
Datum vd tweet dit jaar: 03/01/2022
Vrij consistent lijkt me
Check m'n profiel op Twitter wat Hij me opdroeg op de negende dag.
OK, dividendaandelen/vastgoed/holdings is al een "beperkte" haystack, maar nog altijd gigantisch.
Omdat ik alles zelf wil opvolgen (en daarmee bedoel ik niet gewoon de koers opvolgen) moet ik nu eenmaal keuzes maken.
Geografisch qua vastgoedaandelen dus "beperkt" tot Europa. Dat universum is al groter dan wat ik makkelijk kan opvolgen.
Ooit wel een poging gedaan om S-REITs (Singapore) beginnen op te volgen, maar is voorlopig bij poging gebleven.
En het korte antwoord op je vraag is dus: "Neen"
Your wish has been granted. You have 2 more wishes left...Denfi schreef: ↑5 januari 2022, 11:15 Tritax Big Box REIT was ik van plan om te kopen, maar ik las dat je bij Engelse Reits wel 20% divivdend (distributions) taks hebt.Ik ging er eerst van uit dat alleen de Belgische RV verschuldigd was, zoals bij de gewone UK aandelen.
Check deze nieuwe tweet: https://twitter.com/orakelvanoilsjt/sta ... 0295529478
Dus ja, een "Investment Trust" in het VK kopen is interessanter dan een UK REIT kopen, althans voor het dividend.
Kleine nuance voor die 20% bronheffing: die is "enkel" van toepassing op het "PID"-onderdeel van het dividend. PID = Property Income Distribution. Als ze andere winst uitkeren, kan dat als "non-PID" dividend onbelast (aan de bron).
Hier vind je er wat uitleg over:
https://www.britishland.com/investors/s ... and-uk-tax
En valt dat voor?
Ja, toch wel. Maar voor een beperkt deel vh dividend. Check bvb het div van Impact Healthcare REIT in 2019 en 2020.
In 3Q2020 bvb keerde IHR 2 coupons uit, ééntje PID, ééntje non-PID. Je broker boekt dan 2 coupons, waarvan de non-PID zonder bronheffing.
https://www.impactreit.uk/investors/dividends/
Nadeel van Britse REITs is wel dat het de threshold verplicht uit te keren dividend hoger ligt: 90% (tov de GVVs). Minder ruimte om winst te herinvesteren en van daaruit organisch te groeien dus. Britse REITs halen regelmatig kapitaal op, meestal/quasi altijd via ABB. Als je je daar bij de GVV's al aan stoort, don't go to the UK
Dit gezegd zijnde: bij buitenlandse vastgoedbedrijven vind ik door de dubbele bronheffing een hoog dividend zeker geen voordeel (voor zover "hoog dividend" al een selectiefactor is). 'k Vind het dus helemaal niet erg als een buitenlands vastgoedbedrijf wat meer groei nastreeft, en minder aandacht schenkt aan een hoog dividend. Wat niet betekent dat ik geen dividendGROEI trackrecord apprecieer, da's weer iets helemaal anders.
Long story short: mss is het bij buitenlandse vastgoedbedrijven niet onverstandig ook eens te kijken naar de niet-REITs. Ook daar zitten er mooie tussen. Alleen al in Zweden en Duitsland (er noteren behoorlijk wat vastgoedbedrijven op Frankfurt, maar weinigen met het REIT-statuut) vind je wel wat keuze.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
contextbinder schreef: ↑5 januari 2022, 11:23 EDIT: Van welke segmenten verwacht jij het meeste in 2022?
Als je beleggingshorizon generaties overspant, dan is het rendement in 1 enkel jaar - waarbij de keuze om het van 01/01 tot 31/12 te bekijken dan nog een geheel arbitraire is - van minder belang.
Om maar te zeggen dat ik ook geen glazen bol heb.
Evolutie vd LT-rente, en vooral de vooruitzichten van die evolutie de komende jaren, kan z'n impact hebben. Zeker op de groeiers met navenante waardering.
Binnen logistiek is bij VGP wellicht het onderste nog niet uit de kan.
In Duitsland kwam VIB Vermögen in 2019 op m'n radar, door het aangaan van een JV met WDP. Mooi groeibedrijf(je). Maatje kleiner dan WDP & VGP. Qua waardering toch ook wat goedkoper, alhoewel het feit dat het geen pure play in logistiek is daar ook een rol in speelt. Realiseren regelmatig eigen ontwikkelingen/uitbreidingen, en dat is wat je wil hebben, met de huidige prijzen/yields in logistiek.
We hebben allemaal "de mond vol" van Jan Van Geet, en terecht natuurlijk.
Maar ben in NL toch ook onder de indruk van het ondernemerschap van Remon Vos, oprichter, CEO en hoofdaandeelhouder van CTP. Je moet maar eens een conf call beluisteren. "Jan Van Geet on steroïds"
Tijdens de conf call van 3Q2021 was hij iets meer "mellow & bedachtzaam" (relatief gezien dan). Was een hybride event, met ook analisten on site (toen het vorig jaar weer toegelaten was, in het "Rijk der vrijheid") en hij wou duidelijk de tijd nemen om de gang van zaken uit te leggen. De passie, de goesting druipt er vanaf.
Rond 56' vroeg een analist om wat duiding bij de acquisities.
Op 59'35'' vond de analist het al meer dan genoeg, terwijl Vos echt wel van plan was het ganse lijstje te overlopen en van commentaar te voorzien. Love it
https://www.youtube.com/embed/-bJ2AWOTWxg
Hun landbank is groter dan die van VGP, met DIR kopen ze een platform in Duitsland om die markt te betreden, en de plannen voor elk van die panden liggen nu al klaar (huur verhogen, uitbreiden, herontwikkelen,... check ook de conf call nav het overnamebod). Tijdens de verschillende conf calls ook al enkele keren gealludeerd op "mogelijke herwaardering" van de standing portfolio. De 265m€ positieve herwaardering sloeg uitsluitend op de pipeline.
Dus ja, ik verwacht er wel wat van de komende jaren. Is wel wat volatieler dan "onze" logistieke spelers. En de DIR-overname gebeurt in aandelen CTP. Kan altijd wat op de koers wegen als de DIR-aandeelhouders uitbetaald worden.
Naast groeiers zou ik ook enkele opnemen die geen "demanding" waardering hebben. Befimmo al enkele keren vernoemd. Op basis van de resultaten binnen enkele jaren dan, goedkoop. Bij enkele buitenlandse kantoorspelers al enkele "waarschuwingen" ivm aanstaande herwaarderingen zien langskomen. Positieve herwaarderingen weliswaar.
Atenor staat ook zéker niet duur, rekening houdend met de groeivooruitzichten van z'n businessplan dat het sinds 2j uitvoert.
In het algemeen kunnen we van retail & kantoor wel nog een inhaalbeweging verwachten. Retailspelers zijn zich aan het omvormen, en voegen bvb RESI toe waar mogelijk. En bouwen fashion af, en zetten meer in op beleving, en F&B. Maar daarvoor moet het "Rijk der vrijheid" écht van start gaan, zonder semi-lockdowns, of vroege sluitingsuren. Ook binnen dat vastgoedsegment is er knaldrang
Haha, ik was geduldig aan het wachten hoor. Wanneer ik tijd heb, ben ik het nieuwe boek over GVV aan het lezen. Ik vrees dat ik met de reit "microbe" zietAfrodiziak schreef: ↑5 januari 2022, 22:05
"What took me so long ?"
Datum vd tweet in 2021: 03/01/2021
Datum vd tweet dit jaar: 03/01/2022
Vrij consistent lijkt me
Afrodiziak schreef: ↑5 januari 2022, 22:05Check m'n profiel op Twitter wat Hij me opdroeg op de negende dag.
OK, dividendaandelen/vastgoed/holdings is al een "beperkte" haystack, maar nog altijd gigantisch.
Omdat ik alles zelf wil opvolgen (en daarmee bedoel ik niet gewoon de koers opvolgen) moet ik nu eenmaal keuzes maken.
Geografisch qua vastgoedaandelen dus "beperkt" tot Europa. Dat universum is al groter dan wat ik makkelijk kan opvolgen.
Ooit wel een poging gedaan om S-REITs (Singapore) beginnen op te volgen, maar is voorlopig bij poging gebleven.
Daar heb je gelijk in. Nu ik eens buiten België kijk,zoveel keuze... Ik merk goed dat ik nog veel minder voeling heb met de buitenlandse vastgoedmarkt en hun reits. Hopelijk komt er meer inzicht met de tijd.
Ik vroeg het omdat ik farmland reits aan het bekijken ben. Op dit moment voornamelijk Gladstone Land Corp en in mindere mate Farmland Partners (zitten met een rechtszaak ivm koersmanipulatie).
In België heb je dit type reit niet en ik vind ook niet echt iets binnen Europa.
Op dit moment vond ik alleen een Bulgaarse trust: Advance Terrafund.
Datacenter reits zijn ook interessant maar lijkt ook weer voornamelijk een Amerikaans iets. Via TINC kun je er nog wel in beleggen.
In je andere post vermoem je CTP. Ik heb de indruk dat de markt nog niet goed weet hoe ze dit bedrijf moet waarderen. Heel grillige koers.Ik ga dit verder bekijken.
Super en nog 2 wensen te gaan!Afrodiziak schreef: ↑5 januari 2022, 22:05 Your wish has been granted. You have 2 more wishes left...
Check deze nieuwe tweet: https://twitter.com/orakelvanoilsjt/sta ... 0295529478
Ik had al vernomen dat er geen RV is bij Singapore, Hong Kong dus ook. Maar van die laatste blijf ik weg ivm China.
Ik zie nu dat Singapore ook wel veel reits heeft
Dat is ook nog zoiets, de verschillende wetgevingen. In sommige landen mogen ze maar 20% schuldgraad hebben. In andere is het dan weer veel hoger. De pay-out van het dividend,etc. Van 90% UK wist ik niet, vind ik (te) hoog. Goed dat ik dit nu weet.Afrodiziak schreef: ↑5 januari 2022, 22:05 Nadeel van Britse REITs is wel dat het de threshold verplicht uit te keren dividend hoger ligt: 90% (tov de GVVs). Minder ruimte om winst te herinvesteren en van daaruit organisch te groeien dus. Britse REITs halen regelmatig kapitaal op, meestal/quasi altijd via ABB. Als je je daar bij de GVV's al aan stoort, don't go to the UK
Dividendgroei is voor mij veel belangrijker dan hoog dividend. Dit voor al mijn aandelen binnen mijn dividenden port gedeelte. Hoog dividend yield blijf ik juist van weg.Afrodiziak schreef: ↑5 januari 2022, 22:05 Dit gezegd zijnde: bij buitenlandse vastgoedbedrijven vind ik door de dubbele bronheffing een hoog dividend zeker geen voordeel (voor zover "hoog dividend" al een selectiefactor is). 'k Vind het dus helemaal niet erg als een buitenlands vastgoedbedrijf wat meer groei nastreeft, en minder aandacht schenkt aan een hoog dividend. Wat niet betekent dat ik geen dividendGROEI trackrecord apprecieer, da's weer iets helemaal anders.
Long story short: mss is het bij buitenlandse vastgoedbedrijven niet onverstandig ook eens te kijken naar de niet-REITs. Ook daar zitten er mooie tussen. Alleen al in Zweden en Duitsland (er noteren behoorlijk wat vastgoedbedrijven op Frankfurt, maar weinigen met het REIT-statuut) vind je wel wat keuze.
Buiten Diös ken ik niks van Zweden.Was vorig jaar wel de best presterende markt (in EU).Met Duitsland ben ik ook nog niet zo vertrouwd. Buiten de bekende zoals Vonovia.
In het algemeen ook benieuwd ook de markt nu gaat reageren op de alsmaar verslechterende situatie met Evergrand.
Buiten dat lijkt het mij nog wel een goede tijd voor vastgoed. Hogere inflatie dus meer huur kunnen vragen.Terwijl de rente nog steeds laag staat dus kunnen ze leningen met lage rentevoet aangaan.
Dat laatste vind ik eerder een nadeel, maar goed. CTP leerde ik eigenlijk pas kennen als overnemer van DIR. Ik heb eens een snelle blik geworpen op de cijfers van CTP en die zien er erg goed uit. Het aandeel lijkt me aantrekkelijk geprijsd, hoewel ik natuurlijk geen idee heb van toekomstige winsten, maar die kunnen moeilijk verrassen gezien het deel dat uit huurinkomsten voortkomt substantieel is.Afrodiziak schreef: ↑5 januari 2022, 23:05 We hebben allemaal "de mond vol" van Jan Van Geet, en terecht natuurlijk.
Maar ben in NL toch ook onder de indruk van het ondernemerschap van Remon Vos, oprichter, CEO en hoofdaandeelhouder van CTP. Je moet maar eens een conf call beluisteren. "Jan Van Geet on steroïds"
Eigenlijk, die overname van DIR interesseert mij niet. Hadden ze dit nu niet gedaan dan was het een even interessant bedrijf. In veel opzichten te vergelijken met VGP.Afrodiziak schreef: ↑5 januari 2022, 23:05 Hun landbank is groter dan die van VGP, met DIR kopen ze een platform in Duitsland om die markt te betreden, en de plannen voor elk van die panden liggen nu al klaar (huur verhogen, uitbreiden, herontwikkelen,... check ook de conf call nav het overnamebod).