GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Ik heb er ook eerst bij stilgestaan.
Waar eindigt passievolle/maniakale drive en waar begint hybris?
Nu, ik heb hem in elk geval nog niet betrapt op uitspraken of ambitie om "president of the world" te willen worden, à la Adam Neumann (WeWork).
Dus hou ik het op extreme drive & de wil om te ondernemen. Dan heb ik veel liever zo'n type ondernemer, die het bedrijf from scratch zelf heeft opgebouwd, dan vastgoedbedrijven die puur "vanuit Excel" worden beheerd.
Ook zonder DIR is het interessant.
Maar DIR is geen onverstandige deal.
Duitsland is het geografisch kruispunt van W/O en N/Z -trafiek in het centrum van Europa, met een grote bevolking, goede infra, verscheidene eigen logistieke spelers, en is economisch het zwaargewicht in Europa. Het is geen toeval dat “alle” logistieke vastgoedspelers die stap naar Duitsland zetten.
VGP is er al sinds 2013 actief, en is intussen het belangrijkste land in de portefeuille. Montea (met IMPEC, sinds 2020) en WDP (in JV met VIB Vermögen, sinds 2019) doen het met “baby steps” met partners. Intervest O&W heeft ook al de wens uitgesproken naar Duitsland te willen trekken.
Voor CTP is de stap logisch om de link te leggen tussen z’n W-Europese landen (voorlopig enkel NL) en de Centraal- en Oost-Europese “thuismarkt”.
Veel CTP's grootste klanten/huurders zijn ofwel Duits (DHL, DB Schenker,…) of hebben Duitsland als markt, of Duitse klanten. CTP zal z'n huurders nu beter kunnen bedienen met package-deals op Europees niveau ipv "lokaal niveau" (CE Europe)
De DIR-overname doet CTP vooral veel tijd winnen. Ipv net als WDP of Montea – onrespectvol gezegd – pandje per pandje de Duitse portefeuille op te bouwen, koopt CTP met DIR een opererend platform, en van enige omvang . Met meteen een bestaand portfolio in de belangrijkste (logistieke) regio’s: de havens in het N, Ruhr-gebied, Müchen/Stuttgart, en Berlijn.
CTP koopt er ook een bestaand en gerodeerd team, dat vooral gericht was op acquisities en beheer uitbesteedde. Daar denkt CTP meerwaarde te kunnen bieden, omdat ze - van zodra de schaal het toelaat in een land - zelf het beheer doen, en zelf GC zijn voor (her)ontwikkelingen. Maar een reeds ingespeeld team qua acquisities, met de lokale kennis vd markt, is een plus.
CTP schat in dat het DIR's bezettingsgraad kan optrekken (nu 88%), dat het de huurinkomsten kan optrekken (nu met 37€/m² aan de lage kant), dat sommige panden dermate goed gelegen zijn dat er herontwikkelingspotentieel is als residentieel (lees: afstoten & meerwaarde pakken, of ruilen met de gemeente voor geschiktere gronden voor grotere logistieke panden). En de financieringskost van CTP ligt significant lager dan deze van DIR. CTP verwacht zelf hieruit 7m€ pre-tax EPRA winst, jaarlijks, te kunnen realiseren. Alhoewel dat met de LT-rente die nu duidelijk in de lift zit – zelfs Duitsland & Zwitserland zijn wat de 10Y rent betreft BIJNA uit negatief terrein - zal dat bedrag wss lager uitvallen dan verhoopt.
Al bij al is het een overname waarbij een deel vd portefeuille geen perfecte match is bij CTP's gebruikelijke type panden. Maar er is voldoende basis, koopt men een bruggehoofd in een strategisch land, en lokale kennis vd markt en toegang tot de gemeentes & grondbezitters, de overname is al meteen EPS accretive (en men ziet men genoeg mogelijkheden om DIR's resultaten op te krikken) en vult men de landbank verder aan.
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Interessante tijden !
"De laatsten zullen de eersten zijn" of zoiets.
In elk geval doen in zowat alle sectoren de toppers vd voorbije jaren het niet zo goed (qua koers dan) YTD.
En "de kneusjes" worden opgepikt.
Zo ook in vastgoedland.
Retail boven.
En helemaal bovenaan staan de shoppingcentra.
Enkele plaatjes:
https://twitter.com/orakelvanoilsjt/sta ... 3045360646
https://twitter.com/orakelvanoilsjt/sta ... 0264194054
VGP legt voor 1 miljard aan financiering vast, 2x 500m€ (5j & 8j). Historisch gezien nog steeds aan lage rentevoeten. Maar toch al een stuk duurder tov wat in 2021 nog courant was:
https://twitter.com/orakelvanoilsjt/sta ... 5812577283
In elk geval doen in zowat alle sectoren de toppers vd voorbije jaren het niet zo goed (qua koers dan) YTD.
Zo ook in vastgoedland.
Retail boven.
Enkele plaatjes:
VGP legt voor 1 miljard aan financiering vast, 2x 500m€ (5j & 8j). Historisch gezien nog steeds aan lage rentevoeten. Maar toch al een stuk duurder tov wat in 2021 nog courant was:
https://twitter.com/orakelvanoilsjt/sta ... 5812577283
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
-
- Hero Member
- Contacteer:
Eerlijk gezegd ben ik niet verbaast, tijd terug (en onlangs nog) zeer bewust een deel van de retail -markt gekocht (met focus op WEHB) - type/staat en het marktaandeel op de locatie van de panden, balans, kwartaalrapporten steevast doorgenomen om de evolutie doorheen deze crisis te zien m.b.t. bezetting, herwaardering van contracten en vooral het ontbreken van wanbetalingen. Niet geheel zonder risico want hadden overheden niet zo massaal blijven steunen bestond het risico wel dat een aantal spelers het niet hadden overleefd waardoor ook deze bedrijven mogelijks in de problemen konden komen.Afrodiziak schreef: ↑10 januari 2022, 22:59 Interessante tijden !
Zo ook in vastgoedland.
Retail boven.
Enkele plaatjes:
Daarnaast geloof ik niet in een puur online retail -verhaal, soms helpt het ook om gewoon te observeren - wanneer je nieuwsberichten leest, wanneer je zelf eens gaat winkelen ...
Wederom dank voor het duidelijke overzicht
Volgens de tijd blijkt Befimmo een koopkans te zijn?
Had het lang geleden, zie dat het ferm gezakt is de laatste paar jaren, is het dividend nog steeds zo hoog?
Had het lang geleden, zie dat het ferm gezakt is de laatste paar jaren, is het dividend nog steeds zo hoog?
Is er al iemand begonnen met de switch van logistiek naar retail? (voor alle duidelijkheid: in zijn/haar beleggingsportefeuille)Afrodiziak schreef: ↑10 januari 2022, 22:59 Interessante tijden !
Zo ook in vastgoedland.
Retail boven.
Of is het daar toch nog te vroeg voor?
Switch? Je ziet nu toch ook wel dat al die toeleveringsproblemen en afhankelijkheid van China alleen maar kunnen opgelost worden door meer magazijnen te bouwen? Dat je commercieel vastgoed wilt toevoegen zou ik nog kunnen begrijpen, maar switchen?
Het dividend is ondertussen serieus gezakt : https://www.befimmo.be/nl/investeerders/dividendbeleid
Ik heb net het omgekeerde gedaan
Spijtig genoeg heb ik daardoor wel de stijging van WEHB gemist...
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
Zoals onze vriend Afro al eerder stelde, zal geen enkele trend eeuwig duren en komt het er voor beleggers opaan om tijdig draaiende/nieuwe trends te spotten. Ik denk zelf ook dat logistiek voorlopig de wind in de zeilen zal houden, maar eens houdt het op en dus is het voor ons essentieel om in de gaten te houden wanneer het omslagpunt in zicht komt.
Ik zie b.v. in Nederland groeiende weerstand tegen het verschijnen van steeds meer "dozen" her en der. Voor mij is het hoe dan ook geen uitgemaakte zaak dat logistiek weer met gemak het best presterende segment zal zijn dit jaar.
Volgens mij heeft retail OOK nood aan logistiek.dreamy schreef: ↑12 januari 2022, 15:17 Zoals onze vriend Afro al eerder stelde, zal geen enkele trend eeuwig duren en komt het er voor beleggers opaan om tijdig draaiende/nieuwe trends te spotten. Ik denk zelf ook dat logistiek voorlopig de wind in de zeilen zal houden, maar eens houdt het op en dus is het voor ons essentieel om in de gaten te houden wanneer het omslagpunt in zicht komt.
Ik zie ook weerstand tegen die lelijke baanwinkels. Wie vindt de Boomsesteenweg een mooie straat?
Ik zie ook weerstand tegen shopping malls, ze halen de middenstand weg uit de stadskernen.
Ik zie ook weerstand tegen het feit dat je in de stadskernen steeds dezelfde grote winkelketens tegenkomt waardoor alle standscentra kopies van mekaar worden tot in het buitenland toe.
Ik zie ook weerstand tegen de bouwwoede en dan vooral van appartementen die de lintbebouwing overal in de hand werken en ruimtelijke ordening nog verder om zeep halen.
De boom van logistiek is maar voor een deel te wijten (of te danken) aan corona. De echte grote trends (meer e-commerce, minder JIT, herontwikkelen van supplychains) hebben een veel langere adem. Volgens mij staat logistiek nog maar in zijn kinderschoenen.
Dat eerste punt is zeker waar, maar vroeger waren er meer klassieke retail, minder JIT en andere (meer lokale) supply chains, én dus ook veel minder van die distributiecentra en warenhuizen. Meer e-commerce zal zeker nog doorzetten, maar die andere trends lijken mij minder duidelijk.
Ter volledigheid: ik heb (gelukkig) aandelen VGP en (meer) aandelen WDP en ik ben van plan om die voorlopig te behouden, maar ik zal nu in principe niet snel meer bijkopen.
Ik heb voor de verandering een pakketje aandelen Befimmo bijgekocht en een eerste positie genomen in Home Invest.
Ik ben benieuwd wat dit gaat opleveren, afgezien van een aantrekkelijk dividend.
Ik ben benieuwd wat dit gaat opleveren, afgezien van een aantrekkelijk dividend.
Ter info: er is een bod geplaatst op VIB door DIC Asset. VIB verwerpt het bod echter.Afrodiziak schreef: ↑5 januari 2022, 23:05 In Duitsland kwam VIB Vermögen in 2019 op m'n radar, door het aangaan van een JV met WDP. Mooi groeibedrijf(je). Maatje kleiner dan WDP & VGP. Qua waardering toch ook wat goedkoper, alhoewel het feit dat het geen pure play in logistiek is daar ook een rol in speelt. Realiseren regelmatig eigen ontwikkelingen/uitbreidingen, en dat is wat je wil hebben, met de huidige prijzen/yields in logistiek.
Bron: https://www.vib-ag.de/investor-relation ... c-asset-ag
Wat zijn de gevolgen voor de JV met WDP wanneer deze overname doorgaat?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Een vraagje: ik ben relatief nieuw met beleggen en heb recentelijk een keyplan met maandelijks 100€ inleg aangemaakt en beperkt ingekocht in een aandelenfonds (voornamelijk tech).
Om wat meer te diversifiëren en portefeuille uit te breiden ben ik me wat aan het inlezen over GVV's waarin ik eerst beperkt wil investeren. (zo'n 2000€)
Toekomstgericht lijken vooral GVV's in de zorgsector me een veilige belegging en is ook de dividenduitkering een plus.
Ik lees dan voornamelijk over Aedifica, Cofinimmo en Care property.
Mijn vraag aan de meer ervarenen onder jullie : kan ik dat bedrag beter spenderen aan een order voor een van deze bedrijven of beter investeren in een beleggingsfonds in de sector? (ik vermoed dat dit ook bestaat?)
Als ik het goed begrepen heb is spreiding dan het voordeel van een fonds, nadeel is dat je geen dividendenopbrengst hebt?
Om wat meer te diversifiëren en portefeuille uit te breiden ben ik me wat aan het inlezen over GVV's waarin ik eerst beperkt wil investeren. (zo'n 2000€)
Toekomstgericht lijken vooral GVV's in de zorgsector me een veilige belegging en is ook de dividenduitkering een plus.
Ik lees dan voornamelijk over Aedifica, Cofinimmo en Care property.
Mijn vraag aan de meer ervarenen onder jullie : kan ik dat bedrag beter spenderen aan een order voor een van deze bedrijven of beter investeren in een beleggingsfonds in de sector? (ik vermoed dat dit ook bestaat?)
Als ik het goed begrepen heb is spreiding dan het voordeel van een fonds, nadeel is dat je geen dividendenopbrengst hebt?
Je zou b.v. in AXA World Funds - Framlington Europe Real Estate Securities A Distribution EUR kunnen investeren. Dat fonds biedt een goede spreiding (binnen Europa), keert een (beperkt) dividend uit, maar het nadeel zijn de (aanzienlijke) beheerskosten.Chaseside schreef: ↑3 februari 2022, 14:49 Mijn vraag aan de meer ervarenen onder jullie : kan ik dat bedrag beter spenderen aan een order voor een van deze bedrijven of beter investeren in een beleggingsfonds in de sector? (ik vermoed dat dit ook bestaat?)
Als je werkelijk gelooft in de zorgsector, dan zou ik gewoon in Aedifica of Cofinimmo stappen.