GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Misschien een domme vraag... maar zo'n GVV... koop je daar aandelen van voor het dividend? Of koop je daar in omdat je hoopt van vb. Aedificia van 100 naar 200 zal gaan over x aantal jaar? Gezien die GVV's 80% van hun opbrengsten als dividend moeten uitbetalen veronderstel ik dat die GVV's enkel interessant zijn als je een dividend belegger bent?
Bedankt.annetje schreef: ↑4 februari 2022, 13:40Janus Henderson Horizon Pan European Property Equities Fund.gerontius schreef: ↑4 februari 2022, 09:30
Bedoel je Janus Henderson Horizon Global Property Equities Fund A2 (LU0264738294) of Janus Henderson Horizon Pan European Property Equities Fund A2 (LU0088927925)?
Of nog iets anders, dit zijn de twee Janus Henderson Real Estate fondsen die ik op Keytrade heb gevonden.
Je koopt ze voor beiden maar je mag ze natuurlijk niet te duur betalen.Tarbo schreef: ↑4 februari 2022, 13:42 Misschien een domme vraag... maar zo'n GVV... koop je daar aandelen van voor het dividend? Of koop je daar in omdat je hoopt van vb. Aedificia van 100 naar 200 zal gaan over x aantal jaar? Gezien die GVV's 80% van hun opbrengsten als dividend moeten uitbetalen veronderstel ik dat die GVV's enkel interessant zijn als je een dividend belegger bent?
Zoals De Mesure al schreef zou het wel eens een moeilijk jaar kunnen worden voor vastgoed en zeker zorgvastgoed.
Dat zie je ook aan de hoog gewaarde koersen zoals Aedifica die nu worden buiten gegooid.
Aedifica SA
97,65 EUR
-18,55 (-15,96%)jaar tot nu toe
97,65 EUR
-6,65 (-6,38%)vandaag
Bedankt voor de info!karine schreef: ↑4 februari 2022, 17:37Je koopt ze voor beiden maar je mag ze natuurlijk niet te duur betalen.Tarbo schreef: ↑4 februari 2022, 13:42 Misschien een domme vraag... maar zo'n GVV... koop je daar aandelen van voor het dividend? Of koop je daar in omdat je hoopt van vb. Aedificia van 100 naar 200 zal gaan over x aantal jaar? Gezien die GVV's 80% van hun opbrengsten als dividend moeten uitbetalen veronderstel ik dat die GVV's enkel interessant zijn als je een dividend belegger bent?
Zoals De Mesure al schreef zou het wel eens een moeilijk jaar kunnen worden voor vastgoed en zeker zorgvastgoed.
Dat zie je ook aan de hoog gewaarde koersen zoals Aedifica die nu worden buiten gegooid.
Aedifica SA
97,65 EUR
-18,55 (-15,96%)jaar tot nu toe
97,65 EUR
-6,65 (-6,38%)vandaag
Als beginner is het nog een moeilijke oefening om die 'prijzen' te doorgronden. Als iets stijgt is dat leuk maar het moet ook een gefundeerde stijging zijn.
Als ik het goed begrijp is een premie betalen gelijk aan meer betalen dan de intrinsieke waarde en koop je dus te duur en anderzijds is een korting wanneer je minder betaald dan de intrinsieke waarde.
Maar dan is de vraag als iets stijgt, en je betaalt die premie, dan lijkt het mij in eerste instantie geen probleem als je termijn lang genoeg is. Maar dan moet het ook effectief voldoende groeien om de premie terug te verdienen.
Hmm... complex, ik zal dit eens verder uitspitten :p
Koop gewoon voor WDP.
Je zal het je niet beklagen of toch na een paar jaar vraag je je af, waarom had ik toen niet meer gekocht!
Veel succes
Je zal het je niet beklagen of toch na een paar jaar vraag je je af, waarom had ik toen niet meer gekocht!
Veel succes
Ik zou eerder VGP verkiezen, maar WDP is en blijft ook een topper uiteraard.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
VGP SA
236,00 EUR
-18,00 (-7,09%)jaar tot nu toe
Warehouses De Pauw
36,10 EUR
-5,56 (-13,35%)jaar tot nu toe
En niet vergeten, de langetermijnrente is nog maar beginnen te stijgen
236,00 EUR
-18,00 (-7,09%)jaar tot nu toe
Warehouses De Pauw
36,10 EUR
-5,56 (-13,35%)jaar tot nu toe
En niet vergeten, de langetermijnrente is nog maar beginnen te stijgen
Aedifica en Cofinimmo meer dan -7% naar beneden.
We zagen de markt recent anticiperen op een scenario van stijgende langetermijnrente. Het voordeel van GVV’s als vorm van vastgoedbelegging, is hun hoge liquiditeit. Daar staat tegenover dat je er het bijkomende marktrisico van de beurs moet bijnemen. Vaak gaan beleggers ervanuit dat vastgoed weinig gecorreleerd is met aandelen. Maar er kunnen ook periodes zijn waar de correlatie heel groot is. Een renteverhoging kan dus een sterke impact hebben en daar waarschuw ik ook meermaals voor. De centrale banken zijn zich wel bewust van het feit dat ze zeer voorzichtig moeten zijn en het rustig aan moeten doen. Het is dan te hopen dat de groei van de GVV’s voldoende groot is om de negatieve impact van een renteverhoging te compenseren. — Gert De Mesure (2 nov 2021, VBF magazine)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het is een combinatie van vanalles n.m.i.Tarbo schreef: ↑4 februari 2022, 18:16 Als beginner is het nog een moeilijke oefening om die 'prijzen' te doorgronden. Als iets stijgt is dat leuk maar het moet ook een gefundeerde stijging zijn.
Als ik het goed begrijp is een premie betalen gelijk aan meer betalen dan de intrinsieke waarde en koop je dus te duur en anderzijds is een korting wanneer je minder betaald dan de intrinsieke waarde.
Maar dan is de vraag als iets stijgt, en je betaalt die premie, dan lijkt het mij in eerste instantie geen probleem als je termijn lang genoeg is. Maar dan moet het ook effectief voldoende groeien om de premie terug te verdienen.
Hmm... complex, ik zal dit eens verder uitspitten :p
Enerzijds heb je "de markt" die een waarde bepaalt, op basis van de intrinstieke waarde en de verwachting voor de toekomst. Dit resulteert dan in de koers, maar de koers is ook onderhevig aan sentiment, kuddegedrag, onkunde, e.d.
Anderzijds kan je zelf een waarde bepalen, op basis van de intrinsieke waarde en de verwachting voor de toekomst.
Dit resulteert dan in wat jij ervoor wil betalen/krijgen, en de kunst is om dat niet onderhevig te laten zijn aan je/het sentiment, kuddegedrag, onkunde, e.d.
Wat n.m.i. ook een niet onbelangrijke rol speelt, is hoeveel moeite/tijd je wil besteden aan dat laatste (zelf de waarde bepalen).
Beleggen is geen exacte wetenschap.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 5 februari 2022, 19:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat denken jullie: gezien de stijgende rente, die toch meer en meer gaat doorzetten: tijd om vastgoed in de portefeuille af te bouwen? Een reactie van Afrodiziac zou handig zijn, die heeft vaak een goed inzicht in deze materie.
Kan natuurlijk ook, maar hier gaat het toch over GVVs.
VGP is dat niet.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Gudrun schreef: ↑3 februari 2022, 11:41Ter info: er is een bod geplaatst op VIB door DIC Asset. VIB verwerpt het bod echter.Afrodiziak schreef: ↑5 januari 2022, 23:05 In Duitsland kwam VIB Vermögen in 2019 op m'n radar, door het aangaan van een JV met WDP. Mooi groeibedrijf(je). Maatje kleiner dan WDP & VGP. Qua waardering toch ook wat goedkoper, alhoewel het feit dat het geen pure play in logistiek is daar ook een rol in speelt. Realiseren regelmatig eigen ontwikkelingen/uitbreidingen, en dat is wat je wil hebben, met de huidige prijzen/yields in logistiek.
Bron: https://www.vib-ag.de/investor-relation ... c-asset-ag
Wat zijn de gevolgen voor de JV met WDP wanneer deze overname doorgaat?
Gudrun,
Goeie vraag !
In een JV zijn typisch clausules opgenomen, net om (oa) met dit soort van situaties om te gaan. Dat kan een call-optie of put-optie bevatten, waarbij de ene partner de andere kan uitkopen, dan wel haar deel in de JV aan de andere partner verkopen.
Men kan ook gewoon beslissen de JV verder te zetten.
De reden dat WDP een JV had afgesloten met VIB is omdat men zo’n grote markt (DUI) niet zelf wou betreden, maar samen met een lokale partner. Vastgoed is een lokale business, die je best doet met lokale mensen. "Externe" lokale mensen, of een eigen team.
Kort samengevat zijn de mogelijkheden dus:
• JV stopzetten en VIB uitkopen.
• JV stopzetten en zich laten uitkopen.
• JV verder zetten, maar enkel voor de lopende projecten.
• JV verder zetten, en ook focussen op nieuwe projecten.
Als men de JV zou stopzetten en zich laten uitkopen, of als JV enkel zou focussen op de lopende projecten is het logisch dat WDP ofwel een andere partner zoekt, ofwel een eigen, lokaal team opstart om de groei in Duitsland verder te zetten.
WDP zou tot slot eventueel nog een biedstrijd kunnen aangaan om VIB integraal over te nemen. Daarbij heeft WDP wel als nadeel dat slechts 70% v VIB’s portefeuille logistiek is. Het saldo is retail en DIY. Voor DIC Asset’s gediversifieerde portefeuille geen enkel probleem. Voor WDP is het non-core, en dus af te stoten.
Een overname is alvast nog geen uitgemaakte zaak. Met 52.7€ noteert VIB boven het bod van 51€.
https://www.boerse-frankfurt.de/equity/ ... gen-na-o-n
In principe wil DIC Asset “slechts” een 51% belang verwerven.
DIV Asset is geen vastgoedbedrijf zoals we het kennen op Euronext Brussel. Het heeft enerzijds een eigen portefeuille (on balance). Anderzijds heeft het een “institutional business” (off balance) waarbij het vastgoed verwerft, beheert, verkoopt voor derden. Waaruit het, naargelang het type verrichting, one off of recurrente inkomsten uit haalt. Zowel binnen de eigen portefeuille, als binnen de institutionele business zit logistiek vastgoed (alhoewel in beide gevallen kantoren het belangrijkste segment is).
DIC Asset is dus niet onvertrouwd met logistiek vastgoed. Samenzetting van de JV na partiële overname van VIB is niet onmogelijk. Zal wel afhangen van de strategie die DIC Asset met VIB voor ogen heeft.
To Be Continued alvast.
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Jullie hebben gisteren alvast goed jullie best gedaan gisteren qua posts in deze thread
'k Zal hier morgen enkele bedenkingen posten.
Hier zijn alvast al enkele plaatjes, vers van de pers:
https://twitter.com/orakelvanoilsjt/sta ... 1062105089
en
https://twitter.com/orakelvanoilsjt/sta ... 1699884040
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
Volgens vastgoedkenner Gert De Mesure zijn we van zeer duur naar duur gewaardeerd gegaan. Er kan dus nog een heel stuk afgaan.