GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Belca en andere GVV-liefhebbers, ik was al een tijdje op zoek naar een soort vastgoedfonds, een verzameling van GVV's als het ware... Helaas, niet echt veel te vinden hierover...
Gisteren heb ik in een artikel (inderdaad, Testaankoop Invest
) eindelijk een beleggingsfonds in vastgoed gevonden, nl C+F Immo Rente (ISIN BE6251905616).
Dit fonds belegt vooral in: bevaks; aandelen die in vastgoed, in vastgoedmaatschappijen of in vastgoedontwikkeling beleggen; vastgoedcertificaten...
Top 10 posities:
1.WERELDHAVE BELGIUM NV 8,91%
2.RETAIL ESTATES 8,05%
3.ASCENCIO 7,88%
4.WOLUWE SHOPPING 5,57%
5.VASTNED RETAIL BELGIUM NV 5,15%
6.LEASINVEST REAL ESTATE SCA 4,62%
7.WAREHOUSES DE PAUW SCA 4,52%
8.COFINIMMO 4,03%
9.IMMOBILIERE DE BELGIQUE 3,43%
10.WOLUWE UITBR. 2,60%
Wat vinden jullie hiervan? Dit lijkt me wel interessant. Of mis ik iets?
Gisteren heb ik in een artikel (inderdaad, Testaankoop Invest
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Dit fonds belegt vooral in: bevaks; aandelen die in vastgoed, in vastgoedmaatschappijen of in vastgoedontwikkeling beleggen; vastgoedcertificaten...
Top 10 posities:
1.WERELDHAVE BELGIUM NV 8,91%
2.RETAIL ESTATES 8,05%
3.ASCENCIO 7,88%
4.WOLUWE SHOPPING 5,57%
5.VASTNED RETAIL BELGIUM NV 5,15%
6.LEASINVEST REAL ESTATE SCA 4,62%
7.WAREHOUSES DE PAUW SCA 4,52%
8.COFINIMMO 4,03%
9.IMMOBILIERE DE BELGIQUE 3,43%
10.WOLUWE UITBR. 2,60%
Wat vinden jullie hiervan? Dit lijkt me wel interessant. Of mis ik iets?
Dit fonds wordt beheerd door Bank Delen. Tenzij je over een groot vermogen beschikt denk ik niet dat je dit fonds kunt kopen.
Er bestaat een tracker (etf) iShares european property yield die een beperkt aantal Belgische Gvv’s in portefeuille (4,5%) heeft.
Dit is puur ter informatie, dit is geen waardeoordeel.
Dit is puur ter informatie, dit is geen waardeoordeel.
@wickedville: ik volg geen fondsen. ik heb wel even gekeken naar de technische fiche. Positief is zeker dat het ook een beperkt aantal vastgoedcertificaten in portefeuille heeft. Deze laatste zijn als particuliere belegger toch meer risicodragend gezien ze slechts op één gebouw betrekking hebben maar ze hebben normaal gezien een hoger rendement. Zelf vind ik de portefeuille nogal overwogen in de Retail sector (45%) en onderwogen in residentieel en zorg (het is niet duidelijk of Cofinimmo opgesplitst word in kantoren en zorg). Het gedeelte 'projectontwikkeling' (TINC ?), goed voor 3% wordt niet gedetailleerd.
De ISIN die u opgeeft is voor de variant die dividenden uitkeert. Er is ook een kapitaliserende variant (ISIN: BE6251904601)
Zoals steeds bij fondsen speelt de kostenstructuur een grote rol: 2% instapkosten ('onderhandelbaar') is niet niks en de verdoken beheerscommissie is ook aan de hoge kant (1.15%). Te meer, daar volgens de speculatietaks regels deze producten niet veel verhandeld worden en er dus weinig beheer aan te pas komt.
Verder zoals Davy V opmerkte vrees ik dat het een privaat product van Bank Delen is en het vermoedelijk alleen daar te krijgen is. Misschien ook bij de zusterbank Van Breda. Ik vind het in ieder geval niet terug bij de klassieke banken.
Zelf zou ik eerder een paar posities rechtstreeks innemen in divers gespreide GVVs. Het is meer werk van uwentwege, maar ik ben er zeker van dat u een beter netto rendement zult hebben.
De ISIN die u opgeeft is voor de variant die dividenden uitkeert. Er is ook een kapitaliserende variant (ISIN: BE6251904601)
Zoals steeds bij fondsen speelt de kostenstructuur een grote rol: 2% instapkosten ('onderhandelbaar') is niet niks en de verdoken beheerscommissie is ook aan de hoge kant (1.15%). Te meer, daar volgens de speculatietaks regels deze producten niet veel verhandeld worden en er dus weinig beheer aan te pas komt.
Verder zoals Davy V opmerkte vrees ik dat het een privaat product van Bank Delen is en het vermoedelijk alleen daar te krijgen is. Misschien ook bij de zusterbank Van Breda. Ik vind het in ieder geval niet terug bij de klassieke banken.
Zelf zou ik eerder een paar posities rechtstreeks innemen in divers gespreide GVVs. Het is meer werk van uwentwege, maar ik ben er zeker van dat u een beter netto rendement zult hebben.
Nog een Europese vastgoed ETF: Amundi ETF FTSE EPRA Europe Real Estate UCITS ETF (EUR)
Noteert op Euronext Parijs: http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P0000M2JF" onclick="window.open(this.href);return false;
Uitgedrukt in euro, maar hou er ook rekening mee dat 37.5% van de portefeuille in het UK zit (en dus notering in £). 50.65% in de euro zone, de rest niet euro buiten UK.
Lopende kosten 0.35% / jaar
Noteert op Euronext Parijs: http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P0000M2JF" onclick="window.open(this.href);return false;
Uitgedrukt in euro, maar hou er ook rekening mee dat 37.5% van de portefeuille in het UK zit (en dus notering in £). 50.65% in de euro zone, de rest niet euro buiten UK.
Lopende kosten 0.35% / jaar
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt voor jullie info! In het artikel vermelden ze idd dat het enkel actief aangeboden wordt bij Delen en Bank van Breda; het kan echter ook bij andere (groot)banken op de kop getikt worden, mits u het zelf vraagt...Belca2 schreef: Verder zoals Davy V opmerkte vrees ik dat het een privaat product van Bank Delen is en het vermoedelijk alleen daar te krijgen is. Misschien ook bij de zusterbank Van Breda. Ik vind het in ieder geval niet terug bij de klassieke banken.
Kheb intussen nieuws gekregen van Keytrade en MeDirect dat ze dit (nog) niet aanbieden.
Dit fonds leek me vooral interessant om op die manier een mooie spreiding te krijgen in het toch wel ruime aanbod van GVV's.
Sinds dit jaar waag ik me (zoals velen vermoed ik
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Re: Gisteren heb ik in een artikel (inderdaad, Testaankoop Invest
) eindelijk een beleggingsfonds in vastgoed gevonden, nl C+F Immo Rente (ISIN BE6251905616).
Dat fonds vind je bij Fortuneo (tarief Fortuneo Partner Test-Aankoop als je lid bent van TA).
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Dat fonds vind je bij Fortuneo (tarief Fortuneo Partner Test-Aankoop als je lid bent van TA).
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Vandaag gemerkt dat Quest for growth als beleggingsfonds wordt gecatalogiseerd in mijn statistieken van de dividendport.
Zou dit zijn omdat ze een apart statuut hebben gekregen betreffende speculoostaks?
Gelijkschakeling met GVV?
Zou dit zijn omdat ze een apart statuut hebben gekregen betreffende speculoostaks?
Het is juridisch altijd een beleggingsfonds geweest en die zijn vrijgesteld van de SpecTaks. Niets met GVVs te maken.
Privak:realisticview schreef:Vandaag gemerkt dat Quest for growth als beleggingsfonds wordt gecatalogiseerd in mijn statistieken van de dividendport.
http://www.questforgrowth.com/Dutch/about/privak.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Toch nog net voor het jaareinde nog een pakketje Montea ingeslagen.
Komen ze meer in sync met WDP.
In 2015 deden mijn GVVtjes het zeer goed, alleen Befimmo is het kneusje.
Zag ook dat INTO een goed Q3 heeft gehad.
Wat zijn de verwachtingen voor 2016, doet iemand een gokje?
Komen ze meer in sync met WDP.
In 2015 deden mijn GVVtjes het zeer goed, alleen Befimmo is het kneusje.
Zag ook dat INTO een goed Q3 heeft gehad.
Wat zijn de verwachtingen voor 2016, doet iemand een gokje?
Mooi overzicht. Had mij niet gerealiseerd dat WDP zoveel sterker gestegen was dan de rest. Misschien toch eens diversifieren naar Intervest.
@TigerLB: Tot aan ex-Div zal er wel geen vuiltje aan de lucht zijn met INTO. Maar hou er rekening mee dat als in de tweede jaarhelft er geen huurder gevonden wordt voor de vertrekkende Deloitte er wel eens een flinke terugval zou kunnen zijn.
@Belca2 : Bedankt voor die info. Had er nog niet in detail naar gekeken. Geloof het sterkst in logistiek vandaar de interesse in INTO. Andere kandidaat is Montea dacht ik, maar die koers is wel al sterker gestegen. En noteren al met een grotere overwaardering.