GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Dat legt Cofinimmo zelf netjes uit op de website: https://www.cofinimmo.com/media/6636/op ... nch_en.pdf
Koers is vandaag €66.
Betreft belastingvoordeel is een nieuw aandeel toch ook beter dan een dividend dacht ik?
De raad van bestuur heeft een uitgifteprijs vastgesteld van 56,42 EUR per nieuw aandeel, wat overeenkomt met 13 nettocoupons van het aandeel. Dit komt overeen met een korting van 5,41% ten opzichte van de slotkoers op 07.05.2024 (d.w.z. 65,85 EUR), na aftrek van het brutodividend.
Daarom zijn de voorwaarden van dit aanbod, d.w.z. het aantal losse coupons van het aandeel dat de houder recht geeft op één nieuw aandeel, als volgt: 13 coupons nr. 39 van het dividend van het aandeel die recht geven op ontvangst één nieuw aandeel, zonder compensatiesaldo in contanten.
Betreft belastingvoordeel is een nieuw aandeel toch ook beter dan een dividend dacht ik?
De raad van bestuur heeft een uitgifteprijs vastgesteld van 56,42 EUR per nieuw aandeel, wat overeenkomt met 13 nettocoupons van het aandeel. Dit komt overeen met een korting van 5,41% ten opzichte van de slotkoers op 07.05.2024 (d.w.z. 65,85 EUR), na aftrek van het brutodividend.
Daarom zijn de voorwaarden van dit aanbod, d.w.z. het aantal losse coupons van het aandeel dat de houder recht geeft op één nieuw aandeel, als volgt: 13 coupons nr. 39 van het dividend van het aandeel die recht geven op ontvangst één nieuw aandeel, zonder compensatiesaldo in contanten.
-
- Full Member
- Contacteer:
Hoe zit het dan als je bv 100 aandelen bezit. Dan krijg 7 nieuwe aandelen (7x13=91). Krijg je dan voor de resterende 9 aandelen dividend in cash uitbetaald ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, als je kiest voor 13 nieuwe aandelen.mickeymouse schreef: ↑11 mei 2024, 10:23 Hoe zit het dan als je bv 100 aandelen bezit. Dan krijg 7 nieuwe aandelen (7x13=91). Krijg je dan voor de resterende 9 aandelen dividend in cash uitbetaald ?
https://www.cofinimmo.com/investeerders ... -aandelen/
De raad van bestuur heeft beslist om de aandeelhouders de keuze te bieden tussen de uitbetaling van het
dividend voor het boekjaar 2023 in ofwel nieuwe aandelen ofwel in cash, ofwel een combinatie van beide
betalingswijzen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 11 mei 2024, 11:24, 3 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zie niet in waarom. Je betaalt in beide gevallen RV.
Als je extra aandelen zou willen dan maken de kosten tov van een gewone aankoop op de beurs wel een verschil:
- nieuwe aandelen ihkv dividend: eventueel een corporate action fee
- aankoop op de beurs: TOB en transactiekosten
En daarnaast vooral de aankoopprijs van de aandelen.
Er zitten hier blijkbaar wat personen in Cofinimmo. Is hun doel om op termijn de 15% roerende voorheffing te halen ipv 30%?
In welk jaar zou dat naar schatting het geval zijn, als ik het zo zie zijn er er nog niet dus eerder bij het ex-dividend van 2026?
In welk jaar zou dat naar schatting het geval zijn, als ik het zo zie zijn er er nog niet dus eerder bij het ex-dividend van 2026?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De drempel werd verhoogd naar 80%.
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 38928.html
Ik zou er niet teveel rekening mee houden.
Wat nog niet is kan nog komen ... bv. afschaffing van die verlaagde roerende voorheffing, ook voor Aedifica en CP Invest dus.
De data dat ik op de website vind is dit momenteel "Aandeel in de globale portefeuille: 75,5%". Vermoed dat ze er dan toch naartoe aan het bouwen zijn?
Mijn broer wil wat in beursgenoteerd Belgisch vastgoed investeren. Ik ben tot +- 2023 altijd tegenstander geweest maar de instapprijzen zijn nu veel realistischer.
Doel is dat ik er een 3 of 4 uit haal welke waar hij dan niet teveel naar moet uitzien. Ergens een mooie overzichtlijst te vinden?
Mijn broer wil wat in beursgenoteerd Belgisch vastgoed investeren. Ik ben tot +- 2023 altijd tegenstander geweest maar de instapprijzen zijn nu veel realistischer.
Doel is dat ik er een 3 of 4 uit haal welke waar hij dan niet teveel naar moet uitzien. Ergens een mooie overzichtlijst te vinden?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad een belastingvoordeel is er alleen bij keuzedividenden van Nederlandse bedrijven. Daar spaar je de nederlandse dividendbelasting, aka voor de Belgische fiscus de bronheffing uit. Voor cofinimmo niet van toepassing, het is een Belgisch bedrijf.EarthNvstr1 schreef: ↑11 mei 2024, 11:15Ik zie niet in waarom. Je betaalt in beide gevallen RV.
Als je extra aandelen zou willen dan maken de kosten tov van een gewone aankoop op de beurs wel een verschil:
- nieuwe aandelen ihkv dividend: eventueel een corporate action fee
- aankoop op de beurs: TOB en transactiekosten
En daarnaast vooral de aankoopprijs van de aandelen.
Bij een keuzedividend betaal je doorgaans geen TOB maar soms wel. Dat hangt af of het een echt keuzedividend met uitgifte van nieuwe aandelen is of een keuzedividend met toekenning uit de eigen aandelen die reeds eerder ingekocht/uitgegeven waren. Bij dat laatste betaal je wel TOB. De Belgische fiscus beschouwt dat als een DRIP of herbelegging van het dividend en een fictieve kapitaalverhoging (het totale aantal aandelen verhoogt niet). Bij de nieuwe aandelen is er geen TOB omdat het een echte kapitaalverhoging is.
Bij een echt keuzedividend betaal je geen makelaarskosten enkel de corporate action fee. Bij een DRIP betaal je beide maar doorgaans zijn de makelaarskosten lager. De makelaarskosten die de DRIP beheerder aanrekent zijn wanneer je uw keuze maakt gekend. Zie door ABN Amro aangeboden DRIP's https://www.abnamro.nl/nl/prive/belegge ... ABN%20AMRO
Merk op dat Bolero die als keuzedividend bij Corporate actions weergeeft, maar eigenlijk een DRIP is vandaar dat ze corporate action fee rekenen. Mogelijk ook omdat je in uw Bolero-account de standaardkeuze bij keuzedividend kan instellen op "uitkering in aandelen". Die wijkt af van de standaardkeuze "uitkeren in cash" van het bedrijf. Maak je geen expliciete keuze, wat neerkomt op je eigen standaardkeuze krijg je toch de nieuwe aandelen. Mogelijk dat Bolero daarom steeds de corporate action fee aanrekent.
Het keuzedividend van Cofinimmo is een echt keuzedividend. In de informatienota van 8/5/2024 vind je alle informatie zoals kosten, fiscaliteit en rekenvoorbeelden die je als belegger nodig hebt. Het zijn maar 7 blz dus lees het volledige door. Alle informatie over het keuzedividend 2023 van Cofinimmo vind je op https://www.cofinimmo.com/investeerders ... dend-2023/
Neen, niet voor de resterende 9 aandelen maar voor de resterende 9 coupons krijg je het cash dividend. Voor de 91 andere coupons koos je voor 7 nieuwe aandelen. Je wisselt coupons in en geen aandelen. Lees daarom de instructies van je broker of je het aantal nieuwe aandelen of het aantal ingeruild coupons voor die aandelen moet opgeven.mickeymouse schreef: ↑11 mei 2024, 10:23 Hoe zit het dan als je bv 100 aandelen bezit. Dan krijg 7 nieuwe aandelen (7x13=91). Krijg je dan voor de resterende 9 aandelen dividend in cash uitbetaald ?
Ja, zoals EarthNvstr1 maar dan ook weer niet. Hangt af van je eigen keuze. Je kan ook kiezen voor 1 nieuw aandeel (13 coupons) en 87 coupons in cash of elke combinaties daar tussen tot 7 nieuwe aandelen (91 coupons) en 9 coupons in cash of 100 coupons in cash. Zie de rekenvoorbeelden in de informatienota van 8/5/2024 Daar vind je als belegger alle informatie die je nodig hebt. Het zijn maar 7 blz dus lees het volledige door.
Alle informatie over het keuzedividend 2023 van Cofinimmo vind je op https://www.cofinimmo.com/investeerders ... dend-2023/
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Top Tycoon, heel netjes en duidelijk uitgelegd.
Meeste vastgoedbedrijven lijken ook aardig ingedekt te zijn tegen stijgende rentes de komende 4-6 jaren dus dat lijkt ook wel goed te zitten.
Bedankt een goede start, ooit al eens gezien in 2013 maar was de man zijn naam vergeten.