Handgift
Handgift
Geachte,
Een aanzienlijk handgift waarvan de schenker 4 jaar later is overleden moet dit bedrag nog worden aangegeven ?
Dank bij voorbaat.
Mvg,
Kapoen.
Een aanzienlijk handgift waarvan de schenker 4 jaar later is overleden moet dit bedrag nog worden aangegeven ?
Dank bij voorbaat.
Mvg,
Kapoen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Handgift
ik dacht het niet. de termijn is 3 jaar als ik me niet vergis.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Er is geen verschil tussen een kleine handgift en een aanzienlijke handgift.
Tussen de aanvaarding van de handgift en het overlijden moet minstens drie jaar zitten.
De bewijzen van de gift goed bijhouden natuurlijk maar verder helemaal niets doen. Succes ermee!
Tussen de aanvaarding van de handgift en het overlijden moet minstens drie jaar zitten.
De bewijzen van de gift goed bijhouden natuurlijk maar verder helemaal niets doen. Succes ermee!
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
en wat heeft MeDirect te maken met een handgift ?
mogelijk dat die handgift ( bankgift ) via een rekening daar is gebeurd
allen bedankt voor het antwoord
sloeber
sloeber
Vlaanderen gaat hand- en bankgiften ontmoedigen. De verdachte periode voor niet-geregistreerde schenkingen wordt verlengd van drie naar vijf jaar.
Ik veronderstel dat dit niet met terugwerkende kracht zal zijn.
Enig idee daarover?
Enig idee daarover?
Altijd die goednieuwsshow hé : "verlaging van de erfenisrechten"... Was te verwachten dat er addertjes zouden volgen.
Wachten tot na de gemeenteraadsverkiezingen en dan horen we wat er nog volgt van "compenserende maatregelen".
Wachten tot na de gemeenteraadsverkiezingen en dan horen we wat er nog volgt van "compenserende maatregelen".
Er staat wordt verlengd van drie naar vijf jaar, dus denk ik dat het ook voor reeds gedane schenkingen 5 jaar zal worden.
Je kunt een reeds gedane schenking nog wel laten registreren en schenkbelasting betalen, wat waarschijnlijk wel de bedoeling is om geld binnen te krijgen.
- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
Als dit effectief doorgevoerd wordt en de schenker sterft op X/X/2025, dan vallen alle schenkingen die daarvoor gedaan zijn én niet geregistreerd zijn onder deze verdachte periode, ook al was deze periode op moment van schenken 3 jaar. Schenkingen tem X/X/2020 zullen dus tot de nalatenschap worden gerekend in dat geval.Torro schreef: ↑1 oktober 2024, 10:10Er staat wordt verlengd van drie naar vijf jaar, dus denk ik dat het ook voor reeds gedane schenkingen 5 jaar zal worden.
Je kunt een reeds gedane schenking nog wel laten registreren en schenkbelasting betalen, wat waarschijnlijk wel de bedoeling is om geld binnen te krijgen.
Voor die 3% aan kosten zou ik altijd aanraden te registreren. Kan uiteindelijk vrij eenvoudig online tegenwoordig.
Toen Wallonie op 1/1/2022 de verdachte periode verlengde van 3 naar 5 jaar was de aanpassing van kracht voor alle schenkingen vanaf diezelfde datum.
Dus voor een schenking gedaan in 2021 of vroeger bleef het 3 jaar.
Dus voor een schenking gedaan in 2021 of vroeger bleef het 3 jaar.
Nog even de kat uit de boom kijken dus.Keytrade: Sinds 1 januari 2022 is de verdachte periode in Wallonië verlengd van 3 naar 5 jaar. De aanpassing is van kracht op alle schenkingen die vanaf 1 januari 2022 worden gedaan. Deed u een schenking in 2021 of eerder, dan blijft de verdachte periode op 3 jaar. De verlening van de verdachte periode werkt dus niet retroactief.
Dit zou haaks staan op de uitspraken van Minister-President Matthias Diependaele in de studio van VTM die naar boven kwamen door de EV-saga: Nieuwe regels gaan pas toekomstgericht in. Niet met terugwerkende kracht. Het is belangrijk dat de Overheid een betrouwbare partner is.miljonairtje schreef: ↑1 oktober 2024, 10:24Als dit effectief doorgevoerd wordt en de schenker sterft op X/X/2025, dan vallen alle schenkingen die daarvoor gedaan zijn én niet geregistreerd zijn onder deze verdachte periode, ook al was deze periode op moment van schenken 3 jaar. Schenkingen tem X/X/2020 zullen dus tot de nalatenschap worden gerekend in dat geval.Torro schreef: ↑1 oktober 2024, 10:10
Er staat wordt verlengd van drie naar vijf jaar, dus denk ik dat het ook voor reeds gedane schenkingen 5 jaar zal worden.
Voor die 3% aan kosten zou ik altijd aanraden te registreren. Kan uiteindelijk vrij eenvoudig online tegenwoordig.
Nu nog zien .. :-)
Waarom pleegt men dit "de verdachte periode" te noemen? Worden wij burgers bij voorbaat geargwaand dat we een misdrijf begaan hebben? Een schenking is toch een perfect legale manier om gelden te transfereren?
Ik heb gezegd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
@MVT
In die filosofie zou op federaal niveau een evt. meerwaardebelasting ook enkel op nieuwe beleggingen mogen toegepast worden.
In die filosofie zou op federaal niveau een evt. meerwaardebelasting ook enkel op nieuwe beleggingen mogen toegepast worden.