Hello Bank te vermijden
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Hello Bank te vermijden
Dag iedereen,
Wil hier even mijn ervaring met hello bank delen. Ik moet zeggen dat ik nog nooit zo een slechte ervaring heb gehad als bij deze bank en heb nu toch vrijwel bij elke andere bank in België ooit al eens een account geopend.
Er zijn echter twee account opening procedures die fout zijn gelopen, die van mij en dan apart mijn vriendin. Ik focus eest op mijn ervaring:
4-tal weken geleden heb ik online via hun website van Hello bank een account opening in gang gezet. Al onmiddellijk de eerste problemen. De bevestigingsemails dat mijn aanvraag goed was ontvangen, dat mijn aanvraag was goedgekeurd en dergelijke kreeg ik altijd in tweevoud. Beter twee keer dan geen keer uiteraard dus dat vind ik nog niet zo erg.
Na mijn goedkeuring kreeg ik ook een sms met daarin de bevestiging en een nummer waarnaar ik kon bellen om mijn pincode in te stellen. Die sms verwees naar een code die ik in een tweede sms zou krijgen dewelke ik nodig zou hebben om mijn pincode telefonisch te creëren. Die is er nooit gekomen.
Goede twee weken later krijg ik dan eindelijk alle documenten thuis en kan ik aan de slag. Of dat dacht ik. Ik kreeg namelijk plots brieven van BNP Paribas Fortis en ook mijn debetkaart was er eentje van BNP Paribas Fortis ipv Hello bank. Dacht eerst: OK misschien hadden ze geen meer in de kleur van Hello Bank. Maar toen ik mijn account wou activeren kreeg ik de melding dat mijn kaart-en klantennummer niet juist waren. Onmiddellijk naar hun helpdesk gebeld waar ik bij een vriendelijke juffrouw uitkwam. Die kon mij helaas niet helpen want voor haar was mijn account goedgekeurd en dus moest ik naar een andere collega bellen. Ik moest zelf terugbellen, ze kon mij niet doorverbinden. Tot daar toe. De tweede persoon was helaas nog vele malen onbehulpzamer. Ik vertelde de man mijn verhaal en die suggereerde om gewoon eens naar een bankautomaat te gaan en de kaart te valideren, dat dat kon zijn dat ik nog niet online kon inloggen. Ik counterde met het feit dat dit bij mijn vriendin niet het geval was. Hij negeerde ook straal mijn vraag hoe het komt dat ik een kaart van BNP kreeg en niet van Hello Bank. Ik vroeg ook of ik nu niet plots zou moeten betalen voor de rekening want ik weet dat bij BNP de enige gratis zichtrekening er eentje is voor mensen jonger dan 28, wat niet op mij van toepassing is. Die man kon dit niet garanderen.
Uiteindelijk gewoon maar gevraagd hoe ik mijn account kan opzeggen of de procedure kan stopzetten en ik moet helaas naar een kantoor van BNP Paribas Fortis gaan om mijn account bij hun internetbank Hello Bank op te zeggen.
Ervaring van mijn vriendin is niet zoveel beter:
Zij is een niet Belgische (maar wel EU) burger die al jaren in België leeft. Bij haar verliep de account opening ogenschijnlijk zonder problemen. Ze kreeg haar sms’en, kaart, e-mails en kon ook toegang krijgen tot homebanking. Toen begon het in de soep te draaien. Bij een eerste overschrijving van AXA naar haar Hello Bank (1 euro als test) kreeg ze na een dag de melding van AXA dat haar overschrijving is teruggestuurd voor onbekende redenen. Dag later nog eens geprobeerd, misschien waren we wat te snel. Identiek probleem.
Wij hebben diezelfde dag nog met Hello Bank contact opgenomen en de (vriendelijke) medewerker vond eerst niet de reden wat er zou fout zijn gelopen maar na het dubbel checken intern bleek dat haar account, in tegenstelling tot elke e-mail, niet goedgekeurd was. Zelfs al had ze toegang en bevestigde alles (e-mails, hun eigen Hello Bank website) dat het in orde was. De man zou vriendelijk zijn collega’s van de AO kant een herinnering sturen om het een duwtje in de rug te geven en vertelde ons dat wij een bevestiging zouden krijgen wanneer het volledig in orde is. We zijn hier op dat moment al reeds +2 weken na de eerste stappen om de rekening te openen.
Nu nog eens 2 weken na ons telefonisch contact hebben we nog niets gehoord van Hello Bank dus hebben we nog eens contact opgenomen met hun klantendienst. De vriendelijke vrouw vertelde ons dat de rekening al 2 weken geopend is en zou moeten werken. Indien het niet werkt dat we eerst moeten proberen om de bankkaart te activeren alvorens geld op de rekening te kunnen storten. Opnieuw andere communicatie die niet in lijn ligt met wat er op hun documenten en e-mails staat en ook tegenstrijdig is met de verklaringen van haar collega 2 weken voordien.
Uiteindelijk ga ik de procedure stopzetten maar moet ik dus blijkbaar daarvoor naar een BNP Paribas Fortis kantoor om dit überhaupt te kunnen doen. Voor mijn vriendin gaan we nog kijken of het activeren van de kaart in een automaat werkt.
Ik werk zelf in de financiële sector en vertrouwen is het allerbelangrijkste. Ik heb absoluut 0,0 vertrouwen in een bank als je tijdens een simpele online opening van zichtrekening echt zoveel problemen kent en zelfs kaarten en correspondentie krijgt van een andere bank, ook al is Hello Bank eigendom van BNP. Ik begrijp heel goed dat dit misschien uniek is voor mij maar hoop bij delen van deze info toch mensen een kleine waarschuwing te kunnen geven en twee keer te laten nadenken bij het openen van een rekening bij Hello Bank.
Edit: enkele typfouten weggewerkt
Wil hier even mijn ervaring met hello bank delen. Ik moet zeggen dat ik nog nooit zo een slechte ervaring heb gehad als bij deze bank en heb nu toch vrijwel bij elke andere bank in België ooit al eens een account geopend.
Er zijn echter twee account opening procedures die fout zijn gelopen, die van mij en dan apart mijn vriendin. Ik focus eest op mijn ervaring:
4-tal weken geleden heb ik online via hun website van Hello bank een account opening in gang gezet. Al onmiddellijk de eerste problemen. De bevestigingsemails dat mijn aanvraag goed was ontvangen, dat mijn aanvraag was goedgekeurd en dergelijke kreeg ik altijd in tweevoud. Beter twee keer dan geen keer uiteraard dus dat vind ik nog niet zo erg.
Na mijn goedkeuring kreeg ik ook een sms met daarin de bevestiging en een nummer waarnaar ik kon bellen om mijn pincode in te stellen. Die sms verwees naar een code die ik in een tweede sms zou krijgen dewelke ik nodig zou hebben om mijn pincode telefonisch te creëren. Die is er nooit gekomen.
Goede twee weken later krijg ik dan eindelijk alle documenten thuis en kan ik aan de slag. Of dat dacht ik. Ik kreeg namelijk plots brieven van BNP Paribas Fortis en ook mijn debetkaart was er eentje van BNP Paribas Fortis ipv Hello bank. Dacht eerst: OK misschien hadden ze geen meer in de kleur van Hello Bank. Maar toen ik mijn account wou activeren kreeg ik de melding dat mijn kaart-en klantennummer niet juist waren. Onmiddellijk naar hun helpdesk gebeld waar ik bij een vriendelijke juffrouw uitkwam. Die kon mij helaas niet helpen want voor haar was mijn account goedgekeurd en dus moest ik naar een andere collega bellen. Ik moest zelf terugbellen, ze kon mij niet doorverbinden. Tot daar toe. De tweede persoon was helaas nog vele malen onbehulpzamer. Ik vertelde de man mijn verhaal en die suggereerde om gewoon eens naar een bankautomaat te gaan en de kaart te valideren, dat dat kon zijn dat ik nog niet online kon inloggen. Ik counterde met het feit dat dit bij mijn vriendin niet het geval was. Hij negeerde ook straal mijn vraag hoe het komt dat ik een kaart van BNP kreeg en niet van Hello Bank. Ik vroeg ook of ik nu niet plots zou moeten betalen voor de rekening want ik weet dat bij BNP de enige gratis zichtrekening er eentje is voor mensen jonger dan 28, wat niet op mij van toepassing is. Die man kon dit niet garanderen.
Uiteindelijk gewoon maar gevraagd hoe ik mijn account kan opzeggen of de procedure kan stopzetten en ik moet helaas naar een kantoor van BNP Paribas Fortis gaan om mijn account bij hun internetbank Hello Bank op te zeggen.
Ervaring van mijn vriendin is niet zoveel beter:
Zij is een niet Belgische (maar wel EU) burger die al jaren in België leeft. Bij haar verliep de account opening ogenschijnlijk zonder problemen. Ze kreeg haar sms’en, kaart, e-mails en kon ook toegang krijgen tot homebanking. Toen begon het in de soep te draaien. Bij een eerste overschrijving van AXA naar haar Hello Bank (1 euro als test) kreeg ze na een dag de melding van AXA dat haar overschrijving is teruggestuurd voor onbekende redenen. Dag later nog eens geprobeerd, misschien waren we wat te snel. Identiek probleem.
Wij hebben diezelfde dag nog met Hello Bank contact opgenomen en de (vriendelijke) medewerker vond eerst niet de reden wat er zou fout zijn gelopen maar na het dubbel checken intern bleek dat haar account, in tegenstelling tot elke e-mail, niet goedgekeurd was. Zelfs al had ze toegang en bevestigde alles (e-mails, hun eigen Hello Bank website) dat het in orde was. De man zou vriendelijk zijn collega’s van de AO kant een herinnering sturen om het een duwtje in de rug te geven en vertelde ons dat wij een bevestiging zouden krijgen wanneer het volledig in orde is. We zijn hier op dat moment al reeds +2 weken na de eerste stappen om de rekening te openen.
Nu nog eens 2 weken na ons telefonisch contact hebben we nog niets gehoord van Hello Bank dus hebben we nog eens contact opgenomen met hun klantendienst. De vriendelijke vrouw vertelde ons dat de rekening al 2 weken geopend is en zou moeten werken. Indien het niet werkt dat we eerst moeten proberen om de bankkaart te activeren alvorens geld op de rekening te kunnen storten. Opnieuw andere communicatie die niet in lijn ligt met wat er op hun documenten en e-mails staat en ook tegenstrijdig is met de verklaringen van haar collega 2 weken voordien.
Uiteindelijk ga ik de procedure stopzetten maar moet ik dus blijkbaar daarvoor naar een BNP Paribas Fortis kantoor om dit überhaupt te kunnen doen. Voor mijn vriendin gaan we nog kijken of het activeren van de kaart in een automaat werkt.
Ik werk zelf in de financiële sector en vertrouwen is het allerbelangrijkste. Ik heb absoluut 0,0 vertrouwen in een bank als je tijdens een simpele online opening van zichtrekening echt zoveel problemen kent en zelfs kaarten en correspondentie krijgt van een andere bank, ook al is Hello Bank eigendom van BNP. Ik begrijp heel goed dat dit misschien uniek is voor mij maar hoop bij delen van deze info toch mensen een kleine waarschuwing te kunnen geven en twee keer te laten nadenken bij het openen van een rekening bij Hello Bank.
Edit: enkele typfouten weggewerkt
Laatst gewijzigd door KayJay op 22 november 2021, 10:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Hello Bank te vermijden
Wat een knoeiboel
Kan je dat bericht dat je zo juist geplaatst hebt ook naar Hello bank mailen ? ( of naar hun commerciele dienst )
Kan je dat bericht dat je zo juist geplaatst hebt ook naar Hello bank mailen ? ( of naar hun commerciele dienst )
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Hello Bank te vermijden
Het is jammer dat klanten slechte ervaringen met banken hebben maar ze maken het er ook zelf naar (niet specifiek op jou bedoeld, KayJay). Alles moet immers gratis zijn. Als je nergens voor betaalt is het niet te verwonderen dat je op den duur minder kwaliteit terugkrijgt.
Re: Hello Bank te vermijden
Bij de grootbanken betaal je meer en meer (om alles zelf online te doen dan nog) en gaat de kwaliteit ook achteruit.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Re: Hello Bank te vermijden
Bij KBC worden géén uittreksels meer per post verstuurd.
Je moet ze zelf online downloaden, en eigenlijk hebben die je thuis zelf uitprint geen enkel officieel geldig bewijsstuk.
Je moet ze zelf online downloaden, en eigenlijk hebben die je thuis zelf uitprint geen enkel officieel geldig bewijsstuk.
Re: Hello Bank te vermijden
Daar ook klant geworden vorig jaar.
Probleem om te mogen bankieren bij hun was, langs gaan in een BNP-kantoor om ID-kaarten te laten inlezen.
Na enkele telefoontjes dit aan de weet gekomen.
Daarna alles zonder problemen in werking.
Probleem om te mogen bankieren bij hun was, langs gaan in een BNP-kantoor om ID-kaarten te laten inlezen.
Na enkele telefoontjes dit aan de weet gekomen.
Daarna alles zonder problemen in werking.
Estate Guru believer.
Re: Hello Bank te vermijden
Ik heb de indruk dat ze zelf niet goed weten wat aan te vangen met Hellobank.
Ooit eens voor iets gebeld naar de klantendienst, ik moest bellen via een beveiligde lijn zei men. Want anders kon ik mij voor een ander uitgeven en daarvoor online een code aanvragen. Ik vond die code niet.
Samen met de medewerker het menu doorlopen, die functie stond er niet. Het bleek er aan te liggen dat ik op Hellobank inlogde, het menu is daar anders (mijn rekening en kaart waren van Hello).
Log eens in op BNP.. Geprobeerd: dit is geen BNP rekening.
De medewerker: dan moet u naar een kantoor gaan.
Een kantoor van Hello?
Nee, van BNP... Zucht
Ooit eens voor iets gebeld naar de klantendienst, ik moest bellen via een beveiligde lijn zei men. Want anders kon ik mij voor een ander uitgeven en daarvoor online een code aanvragen. Ik vond die code niet.
Samen met de medewerker het menu doorlopen, die functie stond er niet. Het bleek er aan te liggen dat ik op Hellobank inlogde, het menu is daar anders (mijn rekening en kaart waren van Hello).
Log eens in op BNP.. Geprobeerd: dit is geen BNP rekening.
De medewerker: dan moet u naar een kantoor gaan.
Een kantoor van Hello?
Nee, van BNP... Zucht
Re: Hello Bank te vermijden
ik heb op zich alleen maar goeie ervaringen met hellobank.
Maandelijks krijg ik zonder probleem de Viking punten en ik heb dus een gratis zicht- en spaarrekening. Ik kon ook zonder probleem een effectenrekening openen om een erfenis af te handelen.
Jammer om te lezen dat het bij jou totaal verkeerd liep.
Mijn wederhelft wacht wel nog steeds op haar nieuwe pincode (eu inwoner, geen Belg), dat lijkt maar niet in de orde te komen (zie ook andere post). Ze had haar pincode vergeten ok haar fout, maar een nieuwe pincode aanvragen dat lukt blijkbaar ook niet.
Maandelijks krijg ik zonder probleem de Viking punten en ik heb dus een gratis zicht- en spaarrekening. Ik kon ook zonder probleem een effectenrekening openen om een erfenis af te handelen.
Jammer om te lezen dat het bij jou totaal verkeerd liep.
Mijn wederhelft wacht wel nog steeds op haar nieuwe pincode (eu inwoner, geen Belg), dat lijkt maar niet in de orde te komen (zie ook andere post). Ze had haar pincode vergeten ok haar fout, maar een nieuwe pincode aanvragen dat lukt blijkbaar ook niet.
Re: Hello Bank te vermijden
Bedankt om te delen. Zo zie je maar weer eens dat wat de ervaring is met een entiteit zeer sterk kan verschillen van persoon tot persoon. En vermoedelijk ook wanneer juist. Het contract van wie de helpdesk mag verzorgen voor HelloBank zal in de loop der jaren wel al een paar keer verschoven zijn tussen diverse bedrijven.
Dit zou niet mogen. Bij geen enkele bank natuurlijk. Maar eigenlijk nog meer bij HelloBank. Dit aangezien dit niet HelloBank is maar BNP Parbas Fortis. HelloBank is niets meer dan een marketinglaagje. Die hebben geen enkel excuus om hun procedures voor het creëren van een nieuwe rekening en klantenrelatie niet in orde te hebben.
Persoonlijk heb ik in mijn beperkte contacten met HelloBank geen klachten. Klant worden, ook al vele jaren geleden ondertussen, verliep heel vlotjes. Met een postpakketje met een digipass die per post kwam.
Dit zou niet mogen. Bij geen enkele bank natuurlijk. Maar eigenlijk nog meer bij HelloBank. Dit aangezien dit niet HelloBank is maar BNP Parbas Fortis. HelloBank is niets meer dan een marketinglaagje. Die hebben geen enkel excuus om hun procedures voor het creëren van een nieuwe rekening en klantenrelatie niet in orde te hebben.
Persoonlijk heb ik in mijn beperkte contacten met HelloBank geen klachten. Klant worden, ook al vele jaren geleden ondertussen, verliep heel vlotjes. Met een postpakketje met een digipass die per post kwam.
Re: Hello Bank te vermijden
Ook hier weinig of geen klachten van Hello Bank.
Alles werkt zoals het moet. Net de nieuwe Visa debit card ontvangen.
Pluspunt van Hello Bank zijn voor mij de punten voor Mobile Vikings en gratis afhalen van contant geld aan automaten van andere merken is gratis.
Als je veel miserie met een bank hebt kan je ze inderdaad best mijden.
Gevalletje 'wet van Murphy' ?
Alles werkt zoals het moet. Net de nieuwe Visa debit card ontvangen.
Pluspunt van Hello Bank zijn voor mij de punten voor Mobile Vikings en gratis afhalen van contant geld aan automaten van andere merken is gratis.
Als je veel miserie met een bank hebt kan je ze inderdaad best mijden.
Gevalletje 'wet van Murphy' ?
Re: Hello Bank te vermijden
Ik was eigenlijk ooit klant geworden bij HelloBank met het gedacht; goed voor zolang ze die Vikingpunten geven. Dat zal over een jaartje ofzo wel gedaan zijn. Maandelijks 5 euro aan belkrediet geven dat kan niet blijven duren.
Ondertussen doen die dat ook al vele jaren. Ik heb een 380 euro aan Vikingpunten staan. Dankzij corona geef ik weinig punten uit. Als je niet veel buitenkomt heb je ook niet echt mobiele data nodig. En verdien ik nog meer punten met mijn online aankopen.
Ondertussen doen die dat ook al vele jaren. Ik heb een 380 euro aan Vikingpunten staan. Dankzij corona geef ik weinig punten uit. Als je niet veel buitenkomt heb je ook niet echt mobiele data nodig. En verdien ik nog meer punten met mijn online aankopen.
Re: Hello Bank te vermijden
Het is niet omdat het gratis is dat het op niks moet trekken. Basispakket moet professioneel afgewerkt worden. Volkomen gelijk dat er minder diensten aangeboden worden, maar wat gratis is zou toch correct moeten kunnen.Yaris schreef: ↑22 november 2021, 11:54 Het is jammer dat klanten slechte ervaringen met banken hebben maar ze maken het er ook zelf naar (niet specifiek op jou bedoeld, KayJay). Alles moet immers gratis zijn. Als je nergens voor betaalt is het niet te verwonderen dat je op den duur minder kwaliteit terugkrijgt.
Ik heb hello bank, gebruik het enkel voor de zichtrekening omdat er ooit een hypothecaire lening was aan gekoppeld. Vandaag niet meer. Nooit ontevreden over geweest. Ben later doelbewust overgestapt naar Fintro. Ik betaal 2 euro per maand en krijg persoonlijke service. Niet dat ik het kantoor platloop. Misschien hooguit 2 keer per jaar. Maar je hebt bekende aanspreekpunten. Beter dan een helpdesk ergens in Brussel.
Wel erger ik me blauw dat al die banken die uittreksels digitaal bezorgen. Ik ben op dat vlak een papiermens. Vandaag wat opzoekingen gedaan inzake dividenden op obligatie, kosten per maand, bepaalde betalingen, maandelijks intekenen op fonds, ... En in pfds zoeken is een knoeiboel. Dat die voor de gratis rekening digitaal is prima, maar betalende klanten horen dat eigenlijk nog extra op papier te krijgen als service.
Re: Hello Bank te vermijden
Een boekhoudprogramma is toch handig hoor.DCM78 schreef: ↑7 januari 2022, 23:56 Wel erger ik me blauw dat al die banken die uittreksels digitaal bezorgen. Ik ben op dat vlak een papiermens. Vandaag wat opzoekingen gedaan inzake dividenden op obligatie, kosten per maand, bepaalde betalingen, maandelijks intekenen op fonds, ... En in pfds zoeken is een knoeiboel. Dat die voor de gratis rekening digitaal is prima, maar betalende klanten horen dat eigenlijk nog extra op papier te krijgen als service.
Natuurlijk wel op to date houden.
Als een kopie nodig van een program lees het wel.
Estate Guru believer.
Re: Hello Bank te vermijden
Het welke stel je voor. Ik wil dat graag wel proberen.
Re: Hello Bank te vermijden
Hoe kan je eigenlijk zien in mobile vikings of in hellobank (in app of website,...) dat de koppeling tussen beide in orde is?