Heropenen hypothecaire lening
TIP
Heropenen hypothecaire lening
Bij het heropenen van een hypothecaire lening voor de aankoop van een zuinige boiler, is het dan nog altijd zo dat zowel de kapitaalaflossing als de interestbetaling aftrekbaar zijn van de belastingen?
En is het mogelijk om meer dan dit bedrag te heropenen? Dat kan misschien interessant zijn vanuit fiscaal optimalisatiestandpunt.
En is het mogelijk om meer dan dit bedrag te heropenen? Dat kan misschien interessant zijn vanuit fiscaal optimalisatiestandpunt.
Re: Heropenen hypothecaire lening
nochtans heb ik een hypothecaire lening lopen aan 3,60% (heropname) en krijg ik nu meer dan 4% intrest op het kapitaal dat ik ontleend heb (oftwel welk ik dus op een internetrekening staan heb). reken daar dus nog het fiscale voordeel bij, want natuurlijk is het zo uitgerekend dat het ontleende bedrag juist voldoende is voor max. belastingaftrek.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Heropenen hypothecaire lening
Bij Fortis kan je slechts krediet heropnemen voor een bedrag
- dat kleiner of gelijk is aan het reeds terugbetaalde kapitaal (logisch)
edit 7/11/8: onder bepaalde voorwaarden kan je bijkomend nog eens 20% extra boven het oorspronkelijke kredietbedrag wederopnemen zonder nieuwe hypotheekkosten.
- en waarvoor je verbouwingswerken hebt gepland. Je krijgt na de kredietheropname een termijn van 3 jaar om facturen binnen te brengen en dus het krediet voor het bedrag vermeld op de facturen (of lager) effectief op te nemen.
Elke maand dat je het krediet niet hebt opgenomen (in die eerste 3 jaar dus) betaal je een provisie (vergoeding voor het reserveren van het geld door Fortis) van maandelijks 0,1% (na 6 maanden) en 0,2 % (na 2 jaar) op het nog niet opgenomen gedeelte.
De fiscale aftrek voor een heropname is dezelfde als voor de oorspronkelijke lening voor de aankoop. Je moet de kapitaalaflossingen en intrestbetalingen voor beide leningen natuurlijk wel samentellen om net aan uw maximum te komen.
Ik spreek hier wel over (heropname van) hypotheekleningen afgesloten vóór 2005. De nieuwe regeling voor leningen vanaf 2005 ken ik niet.
- dat kleiner of gelijk is aan het reeds terugbetaalde kapitaal (logisch)
edit 7/11/8: onder bepaalde voorwaarden kan je bijkomend nog eens 20% extra boven het oorspronkelijke kredietbedrag wederopnemen zonder nieuwe hypotheekkosten.
- en waarvoor je verbouwingswerken hebt gepland. Je krijgt na de kredietheropname een termijn van 3 jaar om facturen binnen te brengen en dus het krediet voor het bedrag vermeld op de facturen (of lager) effectief op te nemen.
Elke maand dat je het krediet niet hebt opgenomen (in die eerste 3 jaar dus) betaal je een provisie (vergoeding voor het reserveren van het geld door Fortis) van maandelijks 0,1% (na 6 maanden) en 0,2 % (na 2 jaar) op het nog niet opgenomen gedeelte.
De fiscale aftrek voor een heropname is dezelfde als voor de oorspronkelijke lening voor de aankoop. Je moet de kapitaalaflossingen en intrestbetalingen voor beide leningen natuurlijk wel samentellen om net aan uw maximum te komen.
Ik spreek hier wel over (heropname van) hypotheekleningen afgesloten vóór 2005. De nieuwe regeling voor leningen vanaf 2005 ken ik niet.
Laatst gewijzigd door kiwi op 7 november 2008, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.