Herschatten woning
TIP
Herschatten woning
Is het een goed idee om je gerenoveerde woning te laten herschatten om extra geld te kunnen lenen?
Bvb. Huis gekocht 200.000e+50.000e renovatie = 250.000e effectieve kost
Echter geschatte waarde is 270.000e-->dus 20.000 overwaarde (waar niets mee gebeurd).
Valt met die overwaarde iets te doen? Makkelijker lening verkrijgen...etc
Bvb. Huis gekocht 200.000e+50.000e renovatie = 250.000e effectieve kost
Echter geschatte waarde is 270.000e-->dus 20.000 overwaarde (waar niets mee gebeurd).
Valt met die overwaarde iets te doen? Makkelijker lening verkrijgen...etc
Re: Herschatten woning
Als je herfinanciert bij een andere bank dan zou dat wel een rol kunnen spelen omdat de quotiteit lager uitvalt. Ik vermoed wel dat je dan van de originele lening al minstens EUR 34000 zal moeten afgelost hebben (om onder de 80% te duiken) en de nieuwe rente zal een stuk lager moeten liggen dan voorheen, om notariskosten e.d. te dekken.
Bij herfinanciering bij jouw eigen bank zal het denk ik weinig uitmaken, je hangt zowieso af van de goodwill van uw bank. Wij hebben bij onze laatste herfinanciering wel aangegeven (via facturen) dat we met niet geleend geld EUR 160000 aan middelen in de renovatie gestoken hebben, met als argument dat er minstens voor de helft van dat bedrag een meerwaarde gecreeerd werd. Of ze daar rekening mee hebben gehouden of niet weet ik niet, de voorstellen van andere banken die we hebben uitgespeeld hebben waarschijnlijk meer gedaan.
Tenzij je een tweede woning wil kopen of puur uit interesse denk ik dat je met de kostprijs voor die schatting beter eens goed gaat eten ofzo.
Bij herfinanciering bij jouw eigen bank zal het denk ik weinig uitmaken, je hangt zowieso af van de goodwill van uw bank. Wij hebben bij onze laatste herfinanciering wel aangegeven (via facturen) dat we met niet geleend geld EUR 160000 aan middelen in de renovatie gestoken hebben, met als argument dat er minstens voor de helft van dat bedrag een meerwaarde gecreeerd werd. Of ze daar rekening mee hebben gehouden of niet weet ik niet, de voorstellen van andere banken die we hebben uitgespeeld hebben waarschijnlijk meer gedaan.
Tenzij je een tweede woning wil kopen of puur uit interesse denk ik dat je met de kostprijs voor die schatting beter eens goed gaat eten ofzo.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ok. En dan nu praktisch. Als ik nu echt een 2de woning wil kopen. Hoe gaat de bank die meerwaarde die blijkt uit de herschatting dan effectief benutten? Ook is er van mijn vorige lening al 70% afbetaald...Badwater schreef: ↑21 mei 2019, 07:41 Als je herfinanciert bij een andere bank dan zou dat wel een rol kunnen spelen omdat de quotiteit lager uitvalt. Ik vermoed wel dat je dan van de originele lening al minstens EUR 34000 zal moeten afgelost hebben (om onder de 80% te duiken) en de nieuwe rente zal een stuk lager moeten liggen dan voorheen, om notariskosten e.d. te dekken.
Niemand?
In theorie kan de vrije waarde van je eerste woning gebruikt worden als pand voor een tweede hypotheek. Of dit echt winst zal leveren is de vraag.
10% meerwaarde is niet uitzonderlijk.
10% meerwaarde is niet uitzonderlijk.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
10% meerwaarde is niet meer dan de foutenmarge op zo'n schattingen. Meestal gebruikt de bank ook meer "voorzichtige" schattingen (gedwongen verkoop), zodat je al blij zal mogen zijn dat je niet met verlies zit.
Er zijn veel ouderen die met veel grotere meerwaardes zitten (huis bijv. x4 x5 in een tiental jaar). Ook voor hen zijn niet echt methodes om die meerwaarde te verzilveren, behalve uiteraard het husi verkopen.