Herschikken portefeuille
TIP
Herschikken portefeuille
Ik heb momenteel 2 portefeuilles:
1)Spaargeld/tak21
en mijn aandelen/holding portefeuille die ik graag zou herschikken naar 50% holding/etf, 20% vastgoed, 20% dividendaandelen en 10% cash. Mijn huidige portefeuille is 30% holdings/etf, 60% dividendaandelen en 10% cash
Mijn vraag naar jullie is doe ik dit direct of doe ik dit geleidelijk aan? Ik heb nog geen enkel vastgoedaandeel.
1)Spaargeld/tak21
en mijn aandelen/holding portefeuille die ik graag zou herschikken naar 50% holding/etf, 20% vastgoed, 20% dividendaandelen en 10% cash. Mijn huidige portefeuille is 30% holdings/etf, 60% dividendaandelen en 10% cash
Mijn vraag naar jullie is doe ik dit direct of doe ik dit geleidelijk aan? Ik heb nog geen enkel vastgoedaandeel.
Re: Herschikken portefeuille
Als je denkt dat je nieuwe portefeuille beters zal zijn voor jou, waarom zou je dan langer blijven beleggen volgens je oude portefeuille.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Als je wil knippen op de kosten, dan zou je wel een andere portefeuille kunnen samenstellen! Om te beginnen de GVV's, holdings en dividendaandelen schrappen. Op die dividenden betaal je 30% (!) belastingen.
Welke onkosten kan je uitsparen? (de enige manier dat je onkosten kan uitsparen is als de aandelen die je hebt sterk dalen en ze dan verkopen, maar dat is niet echt de bedoeling toch?
Kan jij de goede resultaten voorspellen? En indien je dat kon waarom zouden die aandelen dan op je verkooplijst staan?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Door die dividenden kan ik minder werken. Nu je kan ook een deel van je winsten nemen dat je jaarlijks nodig hebt maar ik geef de voorkeur aan dividend.troglodytes schreef: ↑21 oktober 2021, 15:43 Als je wil knippen op de kosten, dan zou je wel een andere portefeuille kunnen samenstellen! Om te beginnen de GVV's, holdings en dividendaandelen schrappen. Op die dividenden betaal je 30% (!) belastingen.
Je hebt een punt!B7H4long schreef: ↑21 oktober 2021, 16:13Welke onkosten kan je uitsparen? (de enige manier dat je onkosten kan uitsparen is als de aandelen die je hebt sterk dalen en ze dan verkopen, maar dat is niet echt de bedoeling toch?
Kan jij de goede resultaten voorspellen? En indien je dat kon waarom zouden die aandelen dan op je verkooplijst staan?
Je hebt een punt!B7H4long schreef: ↑21 oktober 2021, 16:13Welke onkosten kan je uitsparen? (de enige manier dat je onkosten kan uitsparen is als de aandelen die je hebt sterk dalen en ze dan verkopen, maar dat is niet echt de bedoeling toch?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat Jintro de transactiekosten en TOB bedoelt ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bedoel je met "vastgoed" vastgoed aandelen (zoals bv. GVV's) ?Jintro schreef: ↑21 oktober 2021, 13:55 Ik heb momenteel 2 portefeuilles:
1)Spaargeld/tak21
Ik zou om te beginnen etfs en holdings opsplitsen en dan bv. tot een dergelijk overzichtje komen (pas aan as needed):
Code: Selecteer alles
cash etf h-stock d-stock re-stock
nu 10% 15% 15% 60% 0% => stock: 75%
doel 10% 25% 25% 20% 20% => stock: 65%
Wat is de reden van deze "ommezwaai"?Jintro schreef: ↑21 oktober 2021, 13:55 Ik heb momenteel 2 portefeuilles:
1)Spaargeld/tak21
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Ik heb daarnet wat centen overgeschreven om mijn potje te vergroten en dan in een later stadium de rest geleidelijk af te bouwenEarthNvstr1 schreef: ↑21 oktober 2021, 18:26Bedoel je met "vastgoed" vastgoed aandelen (zoals bv. GVV's) ? Ja, ik heb nog geen enkele GVVJintro schreef: ↑21 oktober 2021, 13:55 Ik heb momenteel 2 portefeuilles:
1)Spaargeld/tak21
Ik zou om te beginnen etfs en holdings opsplitsen en dan bv. tot een dergelijk overzichtje komen (pas aan as needed):Vervolgens verkoop je stukken waarvan je teveel hebt en koop je stukken waarvan je te weinig hebt, wanneer het je zinvol lijkt.Code: Selecteer alles
cash etf h-stock d-stock re-stock nu 10% 15% 15% 60% 0% => stock: 75% doel 10% 25% 25% 20% 20% => stock: 65% [i]Mijn plan is om 25% holdings en 25% ETF[/i]
Mezelf (mijn portefeuille) in vraag beginnen stellen. Dus eerder een bijsturing!DonDraper schreef: ↑21 oktober 2021, 18:54Wat is de reden van deze "ommezwaai"?Jintro schreef: ↑21 oktober 2021, 13:55 Ik heb momenteel 2 portefeuilles:
1)Spaargeld/tak21
het is nu belangrijk dat je voor elk deel van je portefeuille voor jezelf documenteert ( schrijf het neer!) waarom je deze verdeling kiest, wat de reden is achter het toekennen van een deel van je portefeuille aan een asset klasse en waarom je die percentages kiest (en niet 5% meer of minder).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, maar "wij" zijn natuurlijk eerder geïnteresseerd waarom je bijstuurt, niet in het feit *dat* je bijstuurt

In mijn schooltijd was ik altijd "met de hakken over de sloot" voor de les geschiedenis, ook eens een herexamen gehad.
Behalve 1 jaar, toen ik een lerares had die vooral belang hechtte aan het "waarom" ipv. de feiten (datums) op zich, dat jaar haalde ik 95%