Hoe beleggen bij Argenta?
TIP
Re: Hoe beleggen bij Argenta?
Op zijn vraag reageren heeft ook geen zin. Hij stapt er eerst in en vraagt het dan pas.pmu schreef: ↑10 april 2024, 21:23Ik merk dat (helaas) nog niemand op je vraag gereageerd heeft. Ik heb zelf geen fondsen bij Argenta afgezien van hun pensioenspaarfonds, maar in principe moeten de beheerskosten van klassieke fondsen ook in het kostenverslag opgenomen zijn. De beheerskosten van 1,7% worden wel opgesplitst in verschillende categorieën, voornamelijk "Lopende vergoedingen" (vergoeding voor fondsbeheerder), en "Retrocessies" (vergoeding voor de bank die het fonds verkoopt).guest0306 schreef: ↑10 april 2024, 12:13 Mijn vraag is vooral: klopt het dat argenta in hun verslagen van de kosten geen rekening houdt met de beheerskosten van 1,74%(?) en dit gewoon in het rendement berekent?
Ik snap niet waarom we dan een verslag van kosten moeten krijgen als ze toch niet transparant zijn.
Ik besef dat het een instelling is die winst moet maken en als je het goed uitzoekt dit ook wel beseft, maar mensen die enkel naar dit verslag kijken, kunnen "bescheten" aankomen.
In de omgekeerde volgorde hadden antwoorden zinnig kunnen zijn.
Op zijn vraag reageren heeft geen enkele zin.pmu schreef: ↑10 april 2024, 21:23Ik merk dat (helaas) nog niemand op je vraag gereageerd heeft. Ik heb zelf geen fondsen bij Argenta afgezien van hun pensioenspaarfonds, maar in principe moeten de beheerskosten van klassieke fondsen ook in het kostenverslag opgenomen zijn. De beheerskosten van 1,7% worden wel opgesplitst in verschillende categorieën, voornamelijk "Lopende vergoedingen" (vergoeding voor fondsbeheerder), en "Retrocessies" (vergoeding voor de bank die het fonds verkoopt).guest0306 schreef: ↑10 april 2024, 12:13 Mijn vraag is vooral: klopt het dat argenta in hun verslagen van de kosten geen rekening houdt met de beheerskosten van 1,74%(?) en dit gewoon in het rendement berekent?
Ik snap niet waarom we dan een verslag van kosten moeten krijgen als ze toch niet transparant zijn.
Ik besef dat het een instelling is die winst moet maken en als je het goed uitzoekt dit ook wel beseft, maar mensen die enkel naar dit verslag kijken, kunnen "bescheten" aankomen.
Hij stapt er eerst in en vraagt het dan pas.
Andersom hadden antwoorden zin kunnen hebben.
Bedankt voor het antwoord! Met wat tellen, kom ik er nu ook op uit, geen rekening gehouden met het feit dat op het pensioenspaarfonds ook 1,32 procent beheerskosten zitten. De kosten zijn niet echt het probleem, het rendement zit gewoon te laag ivm bv mijn trackers. Er heeft ook altijd een vrij hoog deel in obligaties gezeten. Voor obligaties vind ik het gewoon te duur qua kosten.pmu schreef: ↑10 april 2024, 21:23Ik merk dat (helaas) nog niemand op je vraag gereageerd heeft. Ik heb zelf geen fondsen bij Argenta afgezien van hun pensioenspaarfonds, maar in principe moeten de beheerskosten van klassieke fondsen ook in het kostenverslag opgenomen zijn. De beheerskosten van 1,7% worden wel opgesplitst in verschillende categorieën, voornamelijk "Lopende vergoedingen" (vergoeding voor fondsbeheerder), en "Retrocessies" (vergoeding voor de bank die het fonds verkoopt).guest0306 schreef: ↑10 april 2024, 12:13 Mijn vraag is vooral: klopt het dat argenta in hun verslagen van de kosten geen rekening houdt met de beheerskosten van 1,74%(?) en dit gewoon in het rendement berekent?
Alleszins duidelijk dat je dus echt wel kan uitgaan dat alle kosten in het jaarverslag zitten. Zou me ook verbazen dat ze hiermee konden "valsspelen", maar wou zeker zijn:-)
Om te antwoorden op uw bericht.. gezien er andere opnieuw op elkaar aan het vitten zijn..guest0306 schreef: ↑10 april 2024, 22:35Bedankt voor het antwoord! Met wat tellen, kom ik er nu ook op uit, geen rekening gehouden met het feit dat op het pensioenspaarfonds ook 1,32 procent beheerskosten zitten. De kosten zijn niet echt het probleem, het rendement zit gewoon te laag ivm bv mijn trackers. Er heeft ook altijd een vrij hoog deel in obligaties gezeten. Voor obligaties vind ik het gewoon te duur qua kosten.pmu schreef: ↑10 april 2024, 21:23
Ik merk dat (helaas) nog niemand op je vraag gereageerd heeft. Ik heb zelf geen fondsen bij Argenta afgezien van hun pensioenspaarfonds, maar in principe moeten de beheerskosten van klassieke fondsen ook in het kostenverslag opgenomen zijn. De beheerskosten van 1,7% worden wel opgesplitst in verschillende categorieën, voornamelijk "Lopende vergoedingen" (vergoeding voor fondsbeheerder), en "Retrocessies" (vergoeding voor de bank die het fonds verkoopt).
Alleszins duidelijk dat je dus echt wel kan uitgaan dat alle kosten in het jaarverslag zitten. Zou me ook verbazen dat ze hiermee konden "valsspelen", maar wou zeker zijn:-)
Op een bancair fonds zitten altijd beheerskosten verbonden waardoor het rendement nooit het rendement kan halen van een wereldwijde tracker die je bijvoorbeeld zelf aankoopt via een (goedkope broker). Maar het pensioenspaarfonds in België heeft een fiscaal voordeel, dat is de enige reden waarom de meeste mensen erop instappen. Het zijn ook totaal verschillende producten die je m.i. niet met elkaar zou mogen vergelijken.
Inderdaad. De kosten van het beleggingsfonds en het pensioenfonds lijken op elkaar, omdat ze even hoog zijn, niet even laag:-).bryanv schreef: ↑11 april 2024, 08:22Om te antwoorden op uw bericht.. gezien er andere opnieuw op elkaar aan het vitten zijn..guest0306 schreef: ↑10 april 2024, 22:35
Bedankt voor het antwoord! Met wat tellen, kom ik er nu ook op uit, geen rekening gehouden met het feit dat op het pensioenspaarfonds ook 1,32 procent beheerskosten zitten. De kosten zijn niet echt het probleem, het rendement zit gewoon te laag ivm bv mijn trackers. Er heeft ook altijd een vrij hoog deel in obligaties gezeten. Voor obligaties vind ik het gewoon te duur qua kosten.
Op een bancair fonds zitten altijd beheerskosten verbonden waardoor het rendement nooit het rendement kan halen van een wereldwijde tracker die je bijvoorbeeld zelf aankoopt via een (goedkope broker). Maar het pensioenspaarfonds in België heeft een fiscaal voordeel, dat is de enige reden waarom de meeste mensen erop instappen. Het zijn ook totaal verschillende producten die je m.i. niet met elkaar zou mogen vergelijken.
Pensioensparen lijkt me bij Argenta het interessants. Hun fonds scoort niet beter dan mijn ETF's, dus toch eens kijken wat ik ermee ga doen.
Ook naar de uitstapkosten gevraagd?
Ik ben dus uitgestapt uit dit fonds:
https://www.argenta.be/content/dam/arge ... ynamic.pdf
Ik had de distr. variant.
Volgens de boderel heb ik 0% kosten betaald, kan dit wel? Ze rekenen 0% uitstapkosten aan, maar ik zou toch 1,32% op de beursverrichting moeten betalen? En is de Reynderstaks niet van toepassing op het obligatiegedeelte?
Volgens de boderel heb ik 0% kosten betaald, kan dit wel? Ze rekenen 0% uitstapkosten aan, maar ik zou toch 1,32% op de beursverrichting moeten betalen? En is de Reynderstaks niet van toepassing op het obligatiegedeelte?
Beurstaks: enkel op kapitalisatieversieguest0306 schreef: ↑31 mei 2024, 16:23 Ik ben dus uitgestapt uit dit fonds:
https://www.vfb.be/tob-of-taks-op-beurs ... -beurstaks en kijk bij niet-beursgenoteerd fonds.
Reynderstaks: ik zou denken van wel.
Maar lijkt me goed mogelijk dat door de gestegen rente, je op obligatieminderwaarden zit i.p.v meerwaarden -> niks te betalen.
Het nadeel van een gemengd fonds is dat je niet op voorhand weet hoeveel Reynderstaks je zult moeten betalen en of de bank de berekening correct doet.