Hoe bepaal je je budget voor een woning?
TIP
Hoe bepaal je je budget voor een woning?
Dag allemaal,
Ik heb enkele vraagjes voor jullie.
Ik ben momenteel nog niet in de fase om de banken af te gaan, ben eerder nog online woningen aan het checken, maar wil eigenlijk mijn budget bepalen. Hebben jullie tips of regels om te hanteren? Online vind ik geen goede tools en de websites van banken vind ik onvoldoende info terug.
=> quotiteit, voor hoeveel leent men maximaal? 80, 90, 100%?
=> wat is de terugbetalingscapaciteit dat men hanteert? 30, 40, 50%?
Wat eigenlijk wil weten is, wat is het duurste woning dat ik zou ontlenen, zodoende ik weet wat mijn budget maximaal is. We hebben 40k eigen inbreng dat we kunnen doen.
Nog een andere vraag :-)
Bestaat er zoiets als 'lucht', hoeveel % van een gevraagde koopsom zou men d'office moeten kunnen afdingen?
Onze situatie: Koppel van 34j zonder kinderen met totaal inkomen zonder extra's van 3.500 € netto.
Hebben jullie nog tips waar ik best mee rekening hou? Heeft het nut nu al een bank te bezoeken?
Vele dank bij voorbaat voor alle feedback.
Ik ben momenteel nog niet in de fase om de banken af te gaan, ben eerder nog online woningen aan het checken, maar wil eigenlijk mijn budget bepalen. Hebben jullie tips of regels om te hanteren? Online vind ik geen goede tools en de websites van banken vind ik onvoldoende info terug.
=> wat is de terugbetalingscapaciteit dat men hanteert? 30, 40, 50%?
Wat eigenlijk wil weten is, wat is het duurste woning dat ik zou ontlenen, zodoende ik weet wat mijn budget maximaal is. We hebben 40k eigen inbreng dat we kunnen doen.
Nog een andere vraag :-)
Bestaat er zoiets als 'lucht', hoeveel % van een gevraagde koopsom zou men d'office moeten kunnen afdingen?
Onze situatie: Koppel van 34j zonder kinderen met totaal inkomen zonder extra's van 3.500 € netto.
Hebben jullie nog tips waar ik best mee rekening hou? Heeft het nut nu al een bank te bezoeken?
Vele dank bij voorbaat voor alle feedback.
Re: Hoe bepaal je je budget voor een woning?
Je kan best het boek "Rentenier je rijk" van John Romain eens raadplegen. Daar staat heel wat info in over de aanschaf van woningen en leningen e.d.
Daar ik niet meer in die fase zit, ben ik er maar vluchtig overheen gegaan.
In de meeste bibliotheken is dit boek beschikbaar.
Daar ik niet meer in die fase zit, ben ik er maar vluchtig overheen gegaan.
In de meeste bibliotheken is dit boek beschikbaar.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Thanks!!! Ga ik zeker checken!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Op de website van KBC kan je alvast een simulatie doen om te kijken hoeveel je kan lenen. Je vindt er ook best veel uitleg.
https://www.kbc.be/particulieren/nl/pro ... leren.html
https://www.kbc.be/particulieren/nl/pro ... leren.html
-
- Hero Member
- Contacteer:
Voor de eigen woning is 80% zo'n beetje de stelregel als je een interessante rentevoet wil.alelbo schreef:Dag allemaal,
1/3 is zowat de stelregel. Weinig banken gaan een probleem maken van 35%.=> wat is de terugbetalingscapaciteit dat men hanteert? 30, 40, 50%?
Dit 40k eigen inbreng gaat de beperkende factor zijn. Tenzij je onder klein beschrijf kan kopen moet je rekening houden met een kleine 20% aan allerlei kosten (registratie, hypotheek, notaris, ...) die niet meetellen naar 80% quotiteit.Wat eigenlijk wil weten is, wat is het duurste woning dat ik zou ontlenen, zodoende ik weet wat mijn budget maximaal is. We hebben 40k eigen inbreng dat we kunnen doen.
In het allergunstigste scenario voor Vlaanderen (klein beschrijf, enige eigen woning), betaal je ongeveer 12k€ kosten aankoop voor een woning van 200k€, plus 5k€ notariskosten. Met een buffer van 5k€ (écht weinig) heb je dan nog 18k€ van je 40k€ om aan de aankoop te besteden oftewel een quotiteit van >90%.
Een bank ziet dat niet graag. Spaar nog een beetje...
Dat is van de (huidige eigenaars van de) individuele woning afhankelijk.Nog een andere vraag :-)
Hierboven onder menu "Lenen" kan je voorbeelden vinden van % van woonleningen.
Als ik een vb maak:
Stel je wil 300.000 € lenen op 20 jaar:
Aan een percentage van 2% zou dit een maandelijkse afbetaling geven van 1.262,57 €
Hier moet je dan voor jezelf uitmaken: Denk je die afbetaling te kunnen doen? Of wil je minder afbetalen, of kan je meer aan.
Nu als je een huis/appartement van 300.000 € wil kopen, moet je rekenen dat er nog een 10% aan kosten bijkomt.
Dus dan zit je aan 330.000 €
Banken zijn niet zo happig meer om meet dan 100% te lenen. Dus die 10% moet je ZEKER uit je eigen zak kunnen betalen.
Ideaal blijf je onder de 80% van je aankoopprijs.
Dus in het vb zou je al 90.000 € spaargeld moeten hebben om een huis te kopen van 300.000 €
Als ik een vb maak:
Stel je wil 300.000 € lenen op 20 jaar:
Aan een percentage van 2% zou dit een maandelijkse afbetaling geven van 1.262,57 €
Hier moet je dan voor jezelf uitmaken: Denk je die afbetaling te kunnen doen? Of wil je minder afbetalen, of kan je meer aan.
Nu als je een huis/appartement van 300.000 € wil kopen, moet je rekenen dat er nog een 10% aan kosten bijkomt.
Dus dan zit je aan 330.000 €
Banken zijn niet zo happig meer om meet dan 100% te lenen. Dus die 10% moet je ZEKER uit je eigen zak kunnen betalen.
Ideaal blijf je onder de 80% van je aankoopprijs.
Dus in het vb zou je al 90.000 € spaargeld moeten hebben om een huis te kopen van 300.000 €
Met een netto-inkomen van 3500 euro/maand zit je goed, daar kan ongeveer 1/3 van naar een lening gaan. Naar boven afgerond geeft dit een afbetaling van 1200 euro/maand die je best als maximaal aanhoudt.
Het bedrag dat je hiervoor kan lenen hangt beetje af van welke termijn je wenst te lenen.
Eigen inbreng van 40k zal moeilijker worden om de banken overstag te laten gaan.
Zeker voor een kinderloos koppel van 34j is dit niet bepaald een hoog bedrag. Geen mogelijkheid om dit op te trekken?
Zoniet ga je zeker voor prijsklasse rond 300k toch wat in problemen komen aangezien je na betaling van de kosten (lening, notaris, registratie, ...) praktisch een 100% quotiteit-lening gaat nodig hebben, niet meteen iets waar nog veel banken staan voor te huppelen. Daarnaast ga je door een hogere rentevoet ook meer intresten gaan betalen.
Ik ken financiële situatie uiteraard niet, of als er eventueel nog gelden ergens vast zitten.
Als die 40k echt het maximum is zou ik persoonlijk toch nog even doorsparen totdat je dit naar een bedrag van ca. 70k kan brengen. Op die manier ga je na aftrek van kosten (lening, notaris, registratie) nog wel een dikke 10% van de koopsom kunnen investeren in de woning zelf.
Het bedrag dat je hiervoor kan lenen hangt beetje af van welke termijn je wenst te lenen.
Eigen inbreng van 40k zal moeilijker worden om de banken overstag te laten gaan.
Zeker voor een kinderloos koppel van 34j is dit niet bepaald een hoog bedrag. Geen mogelijkheid om dit op te trekken?
Zoniet ga je zeker voor prijsklasse rond 300k toch wat in problemen komen aangezien je na betaling van de kosten (lening, notaris, registratie, ...) praktisch een 100% quotiteit-lening gaat nodig hebben, niet meteen iets waar nog veel banken staan voor te huppelen. Daarnaast ga je door een hogere rentevoet ook meer intresten gaan betalen.
Ik ken financiële situatie uiteraard niet, of als er eventueel nog gelden ergens vast zitten.
Als die 40k echt het maximum is zou ik persoonlijk toch nog even doorsparen totdat je dit naar een bedrag van ca. 70k kan brengen. Op die manier ga je na aftrek van kosten (lening, notaris, registratie) nog wel een dikke 10% van de koopsom kunnen investeren in de woning zelf.
Ik zou het kunnen optrekken tot 50k. Ik zat persoonlijk te denken aan 260k max?
Is dat haalbaar bij de bank volgens jullie?
Is dat haalbaar bij de bank volgens jullie?
Ik ben vorige week met dezelfde vragen naar de banken gegaan, ivm wij intresses in een openbare verkoop en dus ook geen vast budget wisten. Wij zitten met zelfde netto inkomen als jullie enkel zijn wij 25 en 27j oud.
Wij kregen op alle banken die ik heb bezocht een lening voor 100% op 10/5/5.
Nagelmackers kwam voor ons het goedkoopste uit (1,80%) en mochten tot 300K lenen.
De andere banken lag de interest een stuk hoger daardoor konden we daar max 275K lenen maar dit was dan ook hetzelfde maandbedrag dan bij Nagelmackers voor 300K. De overige bedrag op de koopsom moesten we uiteraard wel zelf betalen en aangezien dit bij een openbare verkoop veel hoger ligt ging hiernaar ons spaargeld.
Wij kregen op alle banken die ik heb bezocht een lening voor 100% op 10/5/5.
Nagelmackers kwam voor ons het goedkoopste uit (1,80%) en mochten tot 300K lenen.
De andere banken lag de interest een stuk hoger daardoor konden we daar max 275K lenen maar dit was dan ook hetzelfde maandbedrag dan bij Nagelmackers voor 300K. De overige bedrag op de koopsom moesten we uiteraard wel zelf betalen en aangezien dit bij een openbare verkoop veel hoger ligt ging hiernaar ons spaargeld.
Heb recent zelf een eigen woning gekocht.
Als ik een tip mag geven, leen niet teveel.
Als eigenaar komen er toch heel wat lasten bij ipv als huurder (brandvz, onroerende voorheffing, spullen die je moet aankopen,...)
Als ik een tip mag geven, leen niet teveel.
Als eigenaar komen er toch heel wat lasten bij ipv als huurder (brandvz, onroerende voorheffing, spullen die je moet aankopen,...)
ik zou toch ook nog wat sparen zodat je ten minste 80% quotiteit hebt en alle aankoopkosten zelf kan betalen.
Een 75.000 euro dus als je een huis koopt van 250.000 euro, klein beschrijf.
En hou zeker je afbetaling onder de 30%, of je maakt het jezelf veel te moeilijk.
Dan zit je zoizo al in een goede onderhandelingspositie.
Nu, er zullen altijd wel banken zijn die je een lening kunnen bieden met 100% quotiteit, zelfs meer om te verbouwen als het moet, mits een kleine hogere rente. Eveneens een terugbetaling van 50% inkomen is soms mogelijk...
Maar het is echt niet aan te raden, dat geeft een enorme druk op u. Eveneens kunnen omstandigheden veranderen. kinderen, minder werken, ongeval, scheiding,...
Een 75.000 euro dus als je een huis koopt van 250.000 euro, klein beschrijf.
En hou zeker je afbetaling onder de 30%, of je maakt het jezelf veel te moeilijk.
Dan zit je zoizo al in een goede onderhandelingspositie.
Nu, er zullen altijd wel banken zijn die je een lening kunnen bieden met 100% quotiteit, zelfs meer om te verbouwen als het moet, mits een kleine hogere rente. Eveneens een terugbetaling van 50% inkomen is soms mogelijk...
Maar het is echt niet aan te raden, dat geeft een enorme druk op u. Eveneens kunnen omstandigheden veranderen. kinderen, minder werken, ongeval, scheiding,...