hoe indexbeleggen in Belgie?
TIP
Re: hoe indexbeleggen in Belgie?
Beste Jeroen,
Op welke buitenlandse brokers doelt u dan?
Zou bijvoorbeeld een lynx (via de nederlandse site weliswaar dan) in aanmerking komen?
Ik wens te beleggen in iShares Core MSCI World UCITS ETF; een ETF met een TER 0,20% en een decent track record en globale spreiding.
Als ik het correct heb begrepen, mocht ik bij lynx.be de ETF aakopen, dan "verlies" ik al 6€ transactiekosten, 2,7€ belastingen en 2€ expense ratio van de ETF?
Graag wat advies hoe deze etf het beste aan te kopen als Belg en via welk platform met welke kosten. Bedankt!
Op welke buitenlandse brokers doelt u dan?
Zou bijvoorbeeld een lynx (via de nederlandse site weliswaar dan) in aanmerking komen?
Ik wens te beleggen in iShares Core MSCI World UCITS ETF; een ETF met een TER 0,20% en een decent track record en globale spreiding.
Als ik het correct heb begrepen, mocht ik bij lynx.be de ETF aakopen, dan "verlies" ik al 6€ transactiekosten, 2,7€ belastingen en 2€ expense ratio van de ETF?
Graag wat advies hoe deze etf het beste aan te kopen als Belg en via welk platform met welke kosten. Bedankt!
Is het niet 2 x 1,32% bij kapitaliserende etfs, dus zowel bij aan- als verkoop, zie: http://data.kbcsecurities.be/documents/Beurstaksen.pdf en https://www.binck.be/_clients/binck_be/ ... gen_nl.pdfSzpilman schreef:Ja, da klopt. Het is wel 2x 0,27% (bij aan- en verkoop) tegen 1,32% (enkel belast bij verkoop)nullsestien schreef: Omdat *Publiek betekent geregistreerd bij de FSMA, mag men hieruit concluderen dat beleggen in niet FSMA ( dus ik denk niet in Belgie geregistreerde ETFs) goedkoper is ( 0,27 tegen 1,32%)?
Correct?
Wat niet-geregistreerde etfs betreft, is dat ook maar 0,27% bij etfs die kapitaliseren (dus niet alleen distributie etfs)? Wou toch eens vragen om zeker te zijn.
Er zijn 4 mogelijkheden: niet/wel geregistreerd in Belgie, en kap/distr
Elders op het forum staat het sowieso langer uitgeschreven (door mij maar ook door anderen)
Elders op het forum staat het sowieso langer uitgeschreven (door mij maar ook door anderen)
Szpillman schreef dat bij gereg. kaps alleen 1,32% bij verkoop hebt terwijl ik denk dat het ook bij aankoop is.netwerken schreef:Er zijn 4 mogelijkheden: niet/wel geregistreerd in Belgie, en kap/distr
Daarnaast twijfel ik of alle niet-geregistreerde etfs 0,27% in en uit zijn, dus ook de kaps.
- Higherdemon
- Jr. Member
- Contacteer:
Met aandacht deze draad gelezen. Ik vind eigenlijk op de vraag over hoe het best indexbeleggen te doen België geen antwoord terug.
Ik zoek naar wat fiscaal interessant is, lees maw zo weinig mogelijk kosten:
iShares op Amsterdam (Iers) lijken me interessant.
Wat zijn de kosten per bank?
Klant bij Rabo, Keytrade maar een nieuwe kan zeker
Welke zijn goeie EFT's? Bestaan er zoveel dat ik het bos door de bomen niet meer zie.
Ik heb nu via Keytrade één op de Bel20 gekocht.
Welke zijn goeie EFT's? Bestaan er zoveel dat ik het bos door de bomen niet meer zie.
Via morningstar kan je ETF's goed vergelijken.Higherdemon schreef:Met aandacht deze draad gelezen. Ik vind eigenlijk op de vraag over hoe het best indexbeleggen te doen België geen antwoord terug.
iShares zijn redelijk goed normaal qua kostenstructuur en volgen de benchmark zeer goed.
Kapitaliserende zijn door de (stijgende) roerende voorheffing interessanter dan uitkerende.
Goedkoopste in aankoop en zonder wisselkoersrisico kijk je best naar notering op de beurs van Amsterdam met land van oorsprong Ierland.
Let wel dat een BEL20 type tracker altijd sterk in AB Inbev zit, in die van iShares weegt die al voor 22% mee.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Dag Vrienden,
Ik ben van plan om weer maandelijks een ETF tracker te kopen dat in de kernselectie zich bevindt van Degiro. Het is een wereldwijde tracker dat zijn dividenden herinvesteert.
Namelijk de IWDA van ishares all world index.
Degiro rekent geen aan & verkoop transacties aan op zijn trackers van de kernselectie. Dus is het logisch dat ik hier mijn trackers ga aankopen. Weet iemand of hier persoonlijke addertjes onder gras zijn voor mij? (belastingen etc.) of een adres waar ik eens kan naartoe bellen om zo volledig mogelijk advies te krijgen hierover?
Ik ben van plan om weer maandelijks een ETF tracker te kopen dat in de kernselectie zich bevindt van Degiro. Het is een wereldwijde tracker dat zijn dividenden herinvesteert.
Namelijk de IWDA van ishares all world index.
Degiro rekent geen aan & verkoop transacties aan op zijn trackers van de kernselectie. Dus is het logisch dat ik hier mijn trackers ga aankopen. Weet iemand of hier persoonlijke addertjes onder gras zijn voor mij? (belastingen etc.) of een adres waar ik eens kan naartoe bellen om zo volledig mogelijk advies te krijgen hierover?
Hoe verdient Degiro daar dan geld aan? Er moet ergens een adder onder het gras zitten. Zou mij niet verbazen dat Degiro die ETFs uitleent aan shorters of ze zelf gebruikt bij andere trades (als collateral etc). Ik weet ondertussen quasi alles over swaps en dergelijke en vertrouw zo'n kleine gratis bank als Degiro voor geen haar. Stel dat we ooit terug een bankencrisis krijgen zou mij niet verbazen dat die serieus in de problemen komen en zij genieten niet een "too big too fail" status. Verwacht maar niet dat andere banken Degiro zullen willen redden. Daar toch mee opletten. Maar goed, hoe verdienen die daar geld aan?snippo schreef:Degiro rekent geen aan & verkoop transacties aan op zijn trackers van de kernselectie.
Als u quasi alles over swaps weet, dan weet u toch ook hoe u te beschermen tegen de al dan niet bestaande kleinere of grotere risico's die een bank als de Degiro met zich meebrengtomega6 schreef:.... Ik weet ondertussen quasi alles over swaps en dergelijke en vertrouw zo'n kleine gratis bank als Degiro voor geen haar. ....
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Je kan ook kiezen om custodian te zijn van jouw account, en dan bestaat dit risico niet.omega6 schreef:Hoe verdient Degiro daar dan geld aan? Er moet ergens een adder onder het gras zitten. Zou mij niet verbazen dat Degiro die ETFs uitleent aan shorters of ze zelf gebruikt bij andere trades (als collateral etc). Ik weet ondertussen quasi alles over swaps en dergelijke en vertrouw zo'n kleine gratis bank als Degiro voor geen haar. Stel dat we ooit terug een bankencrisis krijgen zou mij niet verbazen dat die serieus in de problemen komen en zij genieten niet een "too big too fail" status. Verwacht maar niet dat andere banken Degiro zullen willen redden. Daar toch mee opletten. Maar goed, hoe verdienen die daar geld aan?snippo schreef:Degiro rekent geen aan & verkoop transacties aan op zijn trackers van de kernselectie.
Het zou kunnen dat ze verdienen door extra spread te nemen bij (bepaalde) producten door zich tussen jou en de markt de plaatsen. Zo "gratis" is dat dan niet en je hebt daar weinig zicht op.stockzombie schreef:Je kan ook kiezen om custodian te zijn van jouw account, en dan bestaat dit risico niet.
Mij is het ook nog niet zo duidelijk. Ik vond tot nu enkele klassieke (dus niet-beursgenoteerde) fondsen die een index lijken te volgen:Higherdemon schreef:Met aandacht deze draad gelezen. Ik vind eigenlijk op de vraag over hoe het best indexbeleggen te doen België geen antwoord terug.
- Enkele fondsen van State Street.
Bijvoorbeeld “SSgA EMU Index Equity Fund” (LU1159238036).
Lopende kosten factor: 0,65%.
Te vinden bij Deutsche Bank en bij MeDirect. - Enkele fondsen van Degroof Petercam.
Bijvoorbeeld “DPAM CAPITAL B Equities EMU Index B” (BE6278392673).
Lopende kosten factor: 0,88%.
Te vinden bij Deutsche Bank. - Enkele fondsen van Pictet.
Bijvoorbeeld “Pictet-Euroland Index P EUR” (LU0255980913).
Lopende kosten factor: 0,45%.
Te vinden bij Deutsche Bank.
In een ander bericht heb ik de vraag gesteld wat de praktische verschillen zijn tussen het kopen van een klassiek fonds en een ETF. Het is denk ik interessant er twee te vergelijken van dezelfde beheerder en gebaseerd op dezelfde index. Mijn voorbeeld daarbij is het klassieke fonds LU1159238036 (lopende kosten factor: 0,65%) versus de ETF IE00B910VR50 (lopende kosten factor: 0,18%). Beide zijn, tenzij ik mij vergis, beheerd door State Street en volgen de “MSCI EMU Index”. Wat de lopende kosten betreft lijkt het voordeel bij de ETF te liggen. Heeft het klassieke fonds dan weer andere voordelen?
Qua lopende kosten zit de etf inderdaad iets beter, dat zie je ook aan het minimale verschil op het 3 jaar geannualiseerd rendement. Lopende kosten zijn echter niet de enige kosten waarmee je rekening dient te houden, bij een etf heb je beurstaks en transactiekosten bij in en uitstap, een fonds heeft bij sommige internetbanken geen in en uitstapkosten en is er enkel bij uitstap taks te betalen. Afhankelijk van hoe je wenst te investeren, eenmalig instappen of periodiek bijkopen, kan in het eerste geval de etf en in het tweede het fonds de beste keuze zijn. Best eens een simulatie maken, zeker met periodiek relatief kleine aankopen doen kunnen instap en transactiekosten behoorlijk doorwegen op het rendement.Rinzwind schreef: In een ander bericht heb ik de vraag gesteld wat de praktische verschillen zijn tussen het kopen van een klassiek fonds en een ETF. Het is denk ik interessant er twee te vergelijken van dezelfde beheerder en gebaseerd op dezelfde index. Mijn voorbeeld daarbij is het klassieke fonds LU1159238036 (lopende kosten factor: 0,65%) versus de ETF IE00B910VR50 (lopende kosten factor: 0,18%). Beide zijn, tenzij ik mij vergis, beheerd door State Street en volgen de “MSCI EMU Index”. Wat de lopende kosten betreft lijkt het voordeel bij de ETF te liggen. Heeft het klassieke fonds dan weer andere voordelen?
Hoeveel betaal je bij Bolero als je wil indexbeleggen?
Ze hebben op dit moment een actie:bertVW schreef:Hoeveel betaal je bij Bolero als je wil indexbeleggen?
Tot en met 1 februari 2017 betaalt iShares®, 's werelds grootste ETF-emittent, volledig of deels het makelaarsloon terug van uw aankooporders in een selectie van maar liefst 80 iShares® ETF's.
• 50% terugbetaald voor aankopen tussen 5.000 en 10.000 euro
• 100% terugbetaald voor aankopen tussen 10.000,01 en 100.000 euro