hoe indexbeleggen in Belgie?
TIP
Re: hoe indexbeleggen in Belgie?
Ik heb al hier en daar wat belegd in een ETF MSCI World en een veel kleiner deeltje in een ETF EM (emerging markets), dewelke in 2018 echter heel erg achterop hinken. Vinden jullie het raadzaam om daarnaast bijv. ook nog ETF Vanguard S&P 500 aan te schaffen? Of welke etf's vinden jullie nog interessant naast de zeer brede MSCI World en eventueel een kleiner deeltje in emerging markets?
Vanguard S&P500 is niet accumulerend. Dan kan je beter CSPX pakken.
Amerika heeft het de laatste jaren heel goed gedaan. Of dat dat zo gaat blijven is moeilijker te voorspellen. IWDA heeft al ongeveer 60% Amerika dus je hebt al wel wat Amerika exposure in MSCI World.
Andere interessante ETF's zijn WSML of ZPRS die in small caps beleggen.
Amerika heeft het de laatste jaren heel goed gedaan. Of dat dat zo gaat blijven is moeilijker te voorspellen. IWDA heeft al ongeveer 60% Amerika dus je hebt al wel wat Amerika exposure in MSCI World.
Andere interessante ETF's zijn WSML of ZPRS die in small caps beleggen.
Ik was van plan mijn fondsen te transfereren naar MeDirect gezien ik hier goeie commentaar over las op het forum.
Nu lees ik op de Website van MeDirect zelf dat ze jaarlijks 0.90% beheerkosten aanrekenen.
Ik had hier meermaals gelezen dat MeDirect geen beheerkosten aanrekende?
Is dit nog maar recent veranderd dan?
Nu lees ik op de Website van MeDirect zelf dat ze jaarlijks 0.90% beheerkosten aanrekenen.
-
- Full Member
- Contacteer:
die kosten zijn alleen voor vermogensbeheer niet voor individuele fondsen
Bedankt voor het advies van EMIM, ik zal die en het verschil met IEMA eens van dichterbij bestuderen.Bot schreef:Als je wilt investeren in emerging markets zou ik IEMA vervangen door EMIM. Beide zijn vrij gelijkaardig enkel de TER is veel lager voor EMIM: 0,18% versus 0,68%.
Verder is IWDA en IMAE een goede keuze. Deze twee kun je zelfs gratis aankopen bij DEGIRO (enkel 0,12% beurstaks) want maken deel uit van hun ETF kernselectie.
Voor de aankoop van EMIM op de AMS beurs betaal je slechts 2euro +0,02%.
Voor Degiro ga ik passen o.w.v. het gedoe met de belastingen, ik vind het verschil van kostenbesparing niet opwegen tegen de extra moeite.
Ik denk dat ik zoals gesuggereerd mijn beleggingen in EM minder frequent zal doen i.v.m. de 2 andere trackers die ik op het oog had.
CSPX = iShares ...
Maar is het allemaal iShares wat de klok slaat. Dat maakt me toch wat ongemakkelijk (alle eieren in dezelfde mand). Zeg nooit dat er hier nooit iets kan verkeerd gaan zoals bij Madoff. Heb dan maar in arren moede voor de uitkerende ETF Vanguard gekozen (als diversificatie).
Andere ideeen ?
Als het op de fondsen slaat dan is dat het gedeelte dat ze ontvangen van de uitgever van de fondsen. Als de jaarlijkse beheerskost bvb 1,9 % is dan gaat 0,9 naar MeDirect en 1 naar de fondsen-uitgever. Dat is zo bij alle banken (% kan varieren fonds per fonds en bank per bank) en dat is altijd zo geweest maar pas sinds enkele jaren moeten ze dat duidelijk communiceren.whitex schreef: ↑8 augustus 2018, 16:24 Ik was van plan mijn fondsen te transfereren naar MeDirect gezien ik hier goeie commentaar over las op het forum.
Ik ben zelf ook fan van Vanguard maar jammer genoeg hebben ze geen accumulerende fondsen om 1 of andere reden.SparSpaar schreef: ↑8 augustus 2018, 18:10CSPX = iShares ...
Maar is het allemaal iShares wat de klok slaat. Dat maakt me toch wat ongemakkelijk (alle eieren in dezelfde mand). Zeg nooit dat er hier nooit iets kan verkeerd gaan zoals bij Madoff. Heb dan maar in arren moede voor de uitkerende ETF Vanguard gekozen (als diversificatie).
Andere ideeen ?
iShares kan je echt niet vergelijken met Madoff. Niemand bij ishares kan aan je geld aan. Je aandelen worden bewaard bij een aparte custodian (State Street). Dit was bij Madoff niet het geval.
Blackrock (verdeler van iShares) is de grootste asset manager ter wereld met meer dan 6000 miljard dollar assets under management (AUM). Madoff had maar een AUM van 3-6 miljard. De index trackers van ishares zijn ook veel transparanter en makkelijker te controleren dan de fondsen van Madoff.
ik zeg niet dat er nooit iets kan gebeuren maar zoals gezegd is het niet te vergelijken met Madoff. Er zijn ook andere verdelers van accumulerende ETF's als je toch wil spreiden (bv. XTrackers)
Bedankt hoor, vond
Xtrackers S&P 500 UCITS ETF 1C - EUR Hedged (EUR) | XDPEd
dat blijkbaar accumuleert. Scheelt toch een slok op de borrel !
Xtrackers S&P 500 UCITS ETF 1C - EUR Hedged (EUR) | XDPEd
dat blijkbaar accumuleert. Scheelt toch een slok op de borrel !
Euro hedged? Je gaat betalen om een eventuele stijging van de euro/dollar niet mee te maken?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Welk gedoe met belastingen? Vanaf 2017 houdt degiro automatisch de beurstaks reeds in dus je moet niets doen. Enkel dividenden zal je zelf moeten aangeven maar je koopt enkel accumulerende etf's dus geen dividenden. Het enige dat je moet doen is je rekening eenmalig aangeven bij de nationale bank omdat het een buitenlandse rekening betreft en jaarlijks aanvinken dat je een buitenlandse rekening hebt in je belastingsaangifte. Persoonlijk vind ik dit een kleine moeite voor een aanzienlijke besparing.Lorvet schreef: ↑8 augustus 2018, 18:00 Bedankt voor het advies van EMIM, ik zal die en het verschil met IEMA eens van dichterbij bestuderen.
Voor Degiro ga ik passen o.w.v. het gedoe met de belastingen, ik vind het verschil van kostenbesparing niet opwegen tegen de extra moeite.
Ik denk dat ik zoals gesuggereerd mijn beleggingen in EM minder frequent zal doen i.v.m. de 2 andere trackers die ik op het oog had.
@B7H4long
Hartelijk bedankt voor de waarschuwing alhoewel ik het fjne ervan niet snap.
Wat kun je me dan aanraden voor dgl ETF zonder verrassingen ? Heeft deze uitgever er dan ? Raak uit het woud van de ETF's niet wijs.
Dank bij voorbaat.
Het fonds dat je koos is hedged naar de Euro. Dit wil zeggen dat de wisselkoersen worden "vastgeklikt" op de huidige stand. Het fonds koopt futures ed aan om dit te realizeren. Er is dus een kost aan. Als je niet geintresseerd bent met de hedging kan je dit best vermijden.
Welke dan wel?
- IWDA ishares MSCI core World is de standaard.
- Als je toch dit fonds niet wil en bij Xtrackers wil kijken kan je Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C (EUR) | XDWD of XDWL nemen.
Welke dan wel?
- Als je toch dit fonds niet wil en bij Xtrackers wil kijken kan je Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C (EUR) | XDWD of XDWL nemen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Newbie
- Contacteer:
@B7H4Long: Kan je zeggen ofdat dit een goed moment is om bijv. 5.000 euro (= voor mij een lump sum) te kopen van IWDA, of dient er een analyse à la Dirk2 te gebeuren om een dip te identificeren ?B7H4long schreef: ↑9 augustus 2018, 13:12 Het fonds dat je koos is hedged naar de Euro. Dit wil zeggen dat de wisselkoersen worden "vastgeklikt" op de huidige stand. Het fonds koopt futures ed aan om dit te realizeren. Er is dus een kost aan. Als je niet geintresseerd bent met de hedging kan je dit best vermijden.
Welke dan wel?
Best eens een keer de boglehead en gelijkaardige threads lezen hier. Is al vaak besproken geweest.
In het kort, gewoon doen of als je iets minder risico wilt (beurzen staan hoog) gespreid instappen over enkele maanden/een jaar.
In het kort, gewoon doen of als je iets minder risico wilt (beurzen staan hoog) gespreid instappen over enkele maanden/een jaar.