Hoe je geld het best beheren met de nieuwe spaarregeling?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Hoe je geld het best beheren met de nieuwe spaarregeling?
ik heb net gebeld naar BMPB, en ze vertellen mij dat als je nu een storting doet, nog voor februari, dan krijg je meteen je getrouwheidspremie op het eind van het jaar, en geen aangroeipremie meer.
ik vind het wel goed zo, maar ik vraag me af of dat wel de juiste informatie is die ze geven... want dat wil dan zeggen dat iedereen die nu een aangroeipremie heeft lopen die niet meer krijgt??
ik vind het wel goed zo, maar ik vraag me af of dat wel de juiste informatie is die ze geven... want dat wil dan zeggen dat iedereen die nu een aangroeipremie heeft lopen die niet meer krijgt??
Jawel, je krijgt wel nog de aanroeipremie en de ook later de getrouwheidspremie MAAR die gaat maar 1% zijn.lotty schreef: ik heb net gebeld naar BMPB, en ze vertellen mij dat als je nu een storting doet, nog voor februari, dan krijg je meteen je getrouwheidspremie op het eind van het jaar, en geen aangroeipremie meer.
Getrouwheidspremie en aangroeipremie zijn dezelfde op dit moment, namelijk 1%. Voor bedragen die je dus stort voor 1 februari ga je 1% boven op de basisrente krijgen (hetzij aangroeipremie, hetzij getrouwheidspremie) en NIET 1,5%.
Stort je echter na 2 februari krijg je NIETS boven op de basisrente omdat je niet aan de volle 11 maanden per kalenderjaar geraakt.
De belofte van 1,5% getrouwheidspremie is dus misleidend en voor NIEMAND dit jaar van toepassing.
ik weet niet, ze zei wel heel duidelijk dat het 4.5 ging zijn.
ochja het is sowieso wel 1 van de beste spaarrekeningen, dus ik ga het geld er nu op laten staan, en ik zal het wel zien in december!
ochja het is sowieso wel 1 van de beste spaarrekeningen, dus ik ga het geld er nu op laten staan, en ik zal het wel zien in december!
Je krijgt de 1.5% op 31.12.2010, ook voor de bedragen die vanaf februari 2009 op je rekening staan.phykris schreef:Jawel, je krijgt wel nog de aanroeipremie en de ook later de getrouwheidspremie MAAR die gaat maar 1% zijn.lotty schreef: ik heb net gebeld naar BMPB, en ze vertellen mij dat als je nu een storting doet, nog voor februari, dan krijg je meteen je getrouwheidspremie op het eind van het jaar, en geen aangroeipremie meer.
Getrouwheidspremie en aangroeipremie zijn dezelfde op dit moment, namelijk 1%. Voor bedragen die je dus stort voor 1 februari ga je 1% boven op de basisrente krijgen (hetzij aangroeipremie, hetzij getrouwheidspremie) en NIET 1,5%.
Stort je echter na 2 februari krijg je NIETS boven op de basisrente omdat je niet aan de volle 11 maanden per kalenderjaar geraakt.
De belofte van 1,5% getrouwheidspremie is dus misleidend en voor NIEMAND dit jaar van toepassing.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Dag Stier,Stier schreef: Je krijgt de 1.5% op 31.12.2010, ook voor de bedragen die vanaf februari 2009 op je rekening staan.
Dat is slecht gedeeltelijk juist volgens mij. Voor de dagen in 2009 krijg je 0% getrouwheidspremie omdat het geld niet gedurende 11 maanden van het kalenderjaar op de rekening staat. Voor de dagen in 2010 ga je 1,5% getrouwheidspremie krijgen (uitbetaald op 31.12.2010). Is dat wat je wou zeggen? Indien niet, kan je het eens uitleggen?
Voor stortingen vanaf 02.02.2009 werkt BMPB met enkel een getrouwheidspremie volgens de nieuwe regeling. De premie is dan verworven na 12 maanden. Je krijgt ze pas op 31.12.2010.phykris schreef:Dag Stier,Stier schreef: Je krijgt de 1.5% op 31.12.2010, ook voor de bedragen die vanaf februari 2009 op je rekening staan.
Dat is slecht gedeeltelijk juist volgens mij. Voor de dagen in 2009 krijg je 0% getrouwheidspremie omdat het geld niet gedurende 11 maanden van het kalenderjaar op de rekening staat. Voor de dagen in 2010 ga je 1,5% getrouwheidspremie krijgen (uitbetaald op 31.12.2010). Is dat wat je wou zeggen? Indien niet, kan je het eens uitleggen?
Als je geen geld afhaalt ga je altijd kunnen genieten van de getrouwheidspremie.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Dag Stier,Stier schreef: [Voor stortingen vanaf 02.02.2009 werkt BMPB met enkel een getrouwheidspremie volgens de nieuwe regeling. De premie is dan verworven na 12 maanden. Je krijgt ze pas op 31.12.2010.
Als je geen geld afhaalt ga je altijd kunnen genieten van de getrouwheidspremie.
De nieuwe regeling laat de BMPB regels vermeld voor de getrouwheidspremie ook nog toe. Dit komt uit de nieuwe regels:
De getrouwheidspremie wordt toegekend, ofwel voor de bedragen die gedurende twaalf
opeenvolgende maanden op dezelfde rekening ingeschreven bleven, ofwel per kalenderjaar,
voor de bedragen die gedurende ten minste 11 opeenvolgende maanden van datzelfde
kalenderjaar op dezelfde rekening ingeschreven bleven.
De getrouwheidspremie begint te lopen ten laatste vanaf de kalenderdag die volgt op de
kalenderdag van de storting.
En volgens de web-site van de bank gebruiken ze ook nog het systeem van 11 maanden per jaar. Dat is waarom ik denk dat bij BMPB niemand is die dit jaar 1,5% getrouwheidspremie gaat krijgen, want niemand komt aan die 11 maanden. Erger nog, voor alle stortingen na 2 februari krijg je dit jaar 0% getrouwheidspremie. De getrouwheidspremie gaat pas beginnen lopen op 1 jan 2010.
Waar haal je vandaan dat ze van systeem gaan veranderen? Ik vind dat nergens terug.
Laatst gewijzigd door phykris op 28 januari 2009, 04:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ik heb toch een storting gedaan gisteren.
Een medewerkster van BMPB zei aan de telefoon dat ik nog een week 4.25 +1 zou hebben en daarna 3+1.5 en dat er meteen een getrouwheidsperiode in zou gaan, waardoor ik dus reeds eind december 2009 een getrouwheispremie zou krijgen. Vind ik zelf ook vreemd maar als het waar is, zoveel te beter.
Als het niet waar is, krijg ik toch nog een aangroeipremie van 1% (of 1,5%?) tot en met juli, dus das ook niet slecht. Als ik mijn geld bij bvb DB zou zetten zou ik maar 3% krijgen op het eind van het jaar.
In hun reglement staat wel dat als hun premie verandert, de berekening ook verandert op de reeds lopende premie-periodes. Alle zo interpreteer ik het toch. Maar ja verandert hun aangroeipremie of niet... hier is een link hun reglement:
https://www.montepaschi.be/nl/pdf/Livre ... NL2007.pdf
Wat een verwarring toch, op dat vlak is Rabo toch nog altijd goed: zei zeggen duidelijk wat je gaat krijgen op het eind van het jaar.
Een medewerkster van BMPB zei aan de telefoon dat ik nog een week 4.25 +1 zou hebben en daarna 3+1.5 en dat er meteen een getrouwheidsperiode in zou gaan, waardoor ik dus reeds eind december 2009 een getrouwheispremie zou krijgen. Vind ik zelf ook vreemd maar als het waar is, zoveel te beter.
Als het niet waar is, krijg ik toch nog een aangroeipremie van 1% (of 1,5%?) tot en met juli, dus das ook niet slecht. Als ik mijn geld bij bvb DB zou zetten zou ik maar 3% krijgen op het eind van het jaar.
In hun reglement staat wel dat als hun premie verandert, de berekening ook verandert op de reeds lopende premie-periodes. Alle zo interpreteer ik het toch. Maar ja verandert hun aangroeipremie of niet... hier is een link hun reglement:
https://www.montepaschi.be/nl/pdf/Livre ... NL2007.pdf
Wat een verwarring toch, op dat vlak is Rabo toch nog altijd goed: zei zeggen duidelijk wat je gaat krijgen op het eind van het jaar.
Ik ken BMPD niet. Is dat een bank? Ik vind niets op internet. Graag enige info.
zoek eens op: banca monte paschi belgioSisse schreef: Ik ken BMPD niet. Is dat een bank? Ik vind niets op internet. Graag enige info.
Ik duw deze topic toch nog maar eens naar boven om ideeën op te doen want ik heb steeds meer het gevoel dat ik de slaaf van mijn (spaar)rekeningen aan het worden ben.
En dat is dus geen goede instelling
ik denk dat iedereen tegenwoordig slaaf is van zijn spaarrekeningen...
Zorg dat je meester bent van je spaarrekeningen: verdeel en heers. De Romeinen hadden dat 2000 jaar geleden al door!bibieke73 schreef: ik denk dat iedereen tegenwoordig slaaf is van zijn spaarrekeningen...
Re: Hoe je rekeningen het best beheren met de nieuwe spaarregeling?
Ik denk dat we die 3 + 1,5 mogen vergeten bij zo goed als alle banken. Misschien alleen bij CE niet... Zelfs 3% basisrente zal nog moeilijk kunnen worden... Nog anderhalve maand en hopelijk weten we het van alle banken. Het enige probleem dat zich dan nog stelt: geven ze "tijdelijk" een hogere rente of niet om klanten te lokken met de nieuwe spaarregeling...Roeland schreef: Ik ga 3 banken uitkiezen die een hoge intrest + premie geven (liefst 3+1,5)
Om de 4 maand een storting doen op één van die rekeningen (eind april, eind augustus, eind december)
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!