Hoe je geld het best beheren met de nieuwe spaarregeling?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Hoe je geld het best beheren met de nieuwe spaarregeling?
Zoals men hier kan constateren gaan de rente bij ieder bank dezelfde zijn, we zitten nu al in veel banken met 3% basisrente + 0,1% getrouwheidspremie, ik vraag mij af wat er op 1/04 ga gebeuren...
We zullen zien.....
Vaganzza, in verband hiermee heb ik me al enkele weken de volgende vraag gesteld. Tot op heden kwam er het meeste geld 'vrij' rond nieuwjaar (afrekening rente klassieke spaarboekjes rond 01/01/..) en de banken speelden hierop uiteraard in met allerlei acties in de maand januari (tijdelijk hogere AP of GP)... Met de nieuwe spaarregeling vanaf 01/04/09, gaat er waarschijnlijk veel geld versluisd worden en dit geld gaat minstens 12 maanden (tot 01/04/10) moeten blijven staan om de premie te verwerven... Gaan de banken bijgevolg in januari 2010 (en jaren erna) nog speciale acties (betere voorwaarden) geven, of zou dit eventueel kunnen gaan verschuiven naar een jaarlijkse traditie in april (op gang gezet door de nieuwe spaarregeling in die maand)?? Indien januari jaarlijks de actiemaand zou blijven, is het dan niet beter om op 01 april 2009 niets te ondernemen (en gewoon bij je bank(en)) te blijven zitten en pas de voordeligste rentes te kiezen in januari 2010... Zoals ik elders meermaals op dit forum las, misloop je voor 2009 toch dikwijls de premie voor dit jaar voor gelden gestort na 31/01/09...
PS: Heb er aan gedacht om voor deze vraagstelling een nieuw topic te openen, maar ik vond dat dit wel bij je bedenking aansloot... Indien je vindt dat het toch interessant is voor een nieuw topic, mag je er gerust ééntje openen...
PS: Heb er aan gedacht om voor deze vraagstelling een nieuw topic te openen, maar ik vond dat dit wel bij je bedenking aansloot... Indien je vindt dat het toch interessant is voor een nieuw topic, mag je er gerust ééntje openen...
Normaal gezien is het beter inderdaad van je geld te laten staan, ander verlies je je getrouwheidspremie, maar ja wat gaan ze geven per 1/04?????
Daarom is deze nieuwe regeling wederom schandalig he!!! de juiste timing weeral!!!! Ik hoop dat iedereen hier is goed ga nadenken over deze regering!!!
Ik denk dat dit belangrijk is voor de toekomst!!!!
Wat er hier in België gebeurd, ze doen hier juist met ons wat ze willen....
Daarom is deze nieuwe regeling wederom schandalig he!!! de juiste timing weeral!!!! Ik hoop dat iedereen hier is goed ga nadenken over deze regering!!!
Ik denk dat dit belangrijk is voor de toekomst!!!!
Wat er hier in België gebeurd, ze doen hier juist met ons wat ze willen....
Mja dit geldt voor gelden die niet meer aan een aangroeipremie gebonden zijn. Je geld verschuiven nadat de aangroeipremie verworven is dit jaar kan wel slim zijn.Sara51 schreef: Normaal gezien is het beter inderdaad van je geld te laten staan, ander verlies je je getrouwheidspremie, maar ja wat gaan ze geven per 1/04?????
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Wachten tot wanneer de aangroeipremie verworven is kan idd slim en voordeliger zijn, maar als je bijvoorbeeld bij Deutsche Bank met hun DB Intensiv plus per 1/4/09 terugvalt op de 'gebruikelijke voorwaarden' voor uw eerdere stortingen, i.p.v. de normaal geldende voorwaarden en tarieven bij nieuwe stortingen, ben je wellicht al gezien! Die gebruikelijke voorwaarden zijn immers lager dan de normale voorwaarden bij nieuwe stortingen. Vandaar dat je dat goed moet overwegen en geval per geval bekijken, want 't verschil zit veelal in de kleine lettertjes. Informeer u goed en vooral vooraf is de boodschap!Vaganzza schreef:Mja dit geldt voor gelden die niet meer aan een aangroeipremie gebonden zijn. Je geld verschuiven nadat de aangroeipremie verworven is dit jaar kan wel slim zijn.Sara51 schreef: Normaal gezien is het beter inderdaad van je geld te laten staan, ander verlies je je getrouwheidspremie, maar ja wat gaan ze geven per 1/04?????
Inderdaad yezzer, toch 1 kleine opmerking ivm DB. Het gaat hier over een getrouwheidspremie en niet een aangroeipremie. Ik denk dat je best eens per geval uitrekent waarmee je het meeste voordeel doet.
Een interessante vraag! Betekent dit dan dat het storten op verschillende banken om overzicht te bewaren, overbodig wordt?Centiempje83 schreef: Same here Bedankt voor de uitleg!
In de beschrijving van de nieuwe spaarregeling heb ik wel nog het volgende zien staan:
De getrouwheidspremie wordt toegekend, ofwel voor de bedragen die gedurende twaalf peenvolgende maanden op dezelfde rekening ingeschreven bleven, ofwel per kalenderjaar, voor de bedragen die gedurende ten minste 11 opeenvolgende maanden van datzelfde kalenderjaar op dezelfde rekening ingeschreven bleven. De getrouwheidspremie begint te lopen ten laatste vanaf de kalenderdag die volgt op de kalenderdag van de storting. Opvragingen worden aangerekend op de sommen waarvoor de premieverwerving het minst ver gelopen is;
Wil die laatste zin zeggen dat er toch rekening gehouden zal worden met gevallen zoals Lotty er eentje beschreven heeft? En dat het toch niet gewoon 'last in first out' is? In dat geval is het misschien toch niet nodig om met verschillende rekeningen te werken?
ik was daar de laatste dagen ook over aan het denken. Als je het document van Argenta leest op onderstaande link dan lijkt het erop dat verschillende spaarrekeningen inderdaad overbodig zijn. Argenta legt in dit document uit hoe de premies berekend worden. Ze hebben twee verschillende systemen, en 1 ervan wordt wettelijk verplicht vanaf 1/4. En dat is net het systeem waarbij verschillende spaarrekeningen overbodig zijn (lijkt mij toch).Maarten schreef:Een interessante vraag! Betekent dit dan dat het storten op verschillende banken om overzicht te bewaren, overbodig wordt?Centiempje83 schreef: Same here Bedankt voor de uitleg!
In de beschrijving van de nieuwe spaarregeling heb ik wel nog het volgende zien staan:
De getrouwheidspremie wordt toegekend, ofwel voor de bedragen die gedurende twaalf peenvolgende maanden op dezelfde rekening ingeschreven bleven, ofwel per kalenderjaar, voor de bedragen die gedurende ten minste 11 opeenvolgende maanden van datzelfde kalenderjaar op dezelfde rekening ingeschreven bleven. De getrouwheidspremie begint te lopen ten laatste vanaf de kalenderdag die volgt op de kalenderdag van de storting. Opvragingen worden aangerekend op de sommen waarvoor de premieverwerving het minst ver gelopen is;
Wil die laatste zin zeggen dat er toch rekening gehouden zal worden met gevallen zoals Lotty er eentje beschreven heeft? En dat het toch niet gewoon 'last in first out' is? In dat geval is het misschien toch niet nodig om met verschillende rekeningen te werken?
http://www.argenta.be/NR/rdonlyres/920E ... ositos.pdf
een klein vraagje aan Roeland waarom zo negatief over D bank? bij mijn weten gevenze toch nog altijd 4%. voor de rest fant idee
Hetgeen ik voorlopig in gedachten heb is een tweeslagstelsel met CE en DHB, vermits beide steeds hoog in de rangschikking noteren en een gunstige premieberekening hanteren (na de eerste termijn voor de aangroeipremie te doorlopen, wordt deze van dag tot dag berekend) en dit hopelijk ook zullen (kunnen?) blijven hanteren onder de nieuwe regeling met de verplichte getrouwheidspremie.
Zo kan ik dan hypothetisch 1 jaar sparen bij CE, het jaar erna spaar ik niets bij CE terwijl de premies verworven worden en ondertussen spaar ik bij DHB. Het jaar daarop haal ik in januari de CE rekening leeg en zet ik alles over naar BMPB om dat jaar weer met een schone lei te beginnen bij CE, terwijl bij DHB de premies van de stortingen van het vorige jaar verworven worden. We zullen wel zien zeker hoe het uitdraait zeker...?
Zo kan ik dan hypothetisch 1 jaar sparen bij CE, het jaar erna spaar ik niets bij CE terwijl de premies verworven worden en ondertussen spaar ik bij DHB. Het jaar daarop haal ik in januari de CE rekening leeg en zet ik alles over naar BMPB om dat jaar weer met een schone lei te beginnen bij CE, terwijl bij DHB de premies van de stortingen van het vorige jaar verworven worden. We zullen wel zien zeker hoe het uitdraait zeker...?
Heeft waarschijnlijk alles te maken met de GEGARANDEERD rente tarief die blijkt NIET MEER GEGARANDEERD.1970peter schreef: een klein vraagje aan Roeland waarom zo negatief over D bank? bij mijn weten gevenze toch nog altijd 4%. voor de rest fant idee
DB heeft hiermee totaal verkeerd gereageerd alhoewel de SCHULD bij DIDIER & CO zit (denkt eraan in JUNI). hebben ze ons aan het lijntje gehouden ipv van klare wijn te schenken. Fundamenteel geeft DB een goede tarief maar HOUDT NIET aan zijn WOORD. en COMMUNICEERT SLECHT (o.a. door NIET te communiceren of verkeerdelijk te communiceren Hun goede punten juist als ze door overmacht GEFAALD hebben.
NU zijn er andere nog veel ergere ter zaken :
Een bank solide als dat van de POST terwijl dat ze FORTIS HOLDING zijn verzwijgen.
AXA dat STABILITEIT brengt maar haar tarief verlaagt en boven OOK NIET kan GRANDEREN.
en noem maar op
Ik was het beu, slaaf geworden te zijn van het beheer van mijn rekeningen.
Momenteel heb ik een zo simpel mogelijk gekozen oplossing.
Dexia: Dagelijks bankieren vanwege de hoge snelheid
- zichtrekening: bankkaart voor dagelijkse betalingen en overschrijvingen
- Internet Spaarrekening met voldoende kapitaal voor onverwachte kost. Gedurende het jaar spaar ik bij op deze rekening, 1 januari schrijf ik telkens een gedeelte over naar mijn DB E-Saving
- Effectenrekening met Dexia-aandelen (gratis bewaring aangezien het om eigen aandelen gaat)
Deutsche Bank: Sparen + Mastercard
- zichtrekening: bankkaart (gebruik ik niet) + Mastercard (gratis):
- DB E-Saving: spaargeld
Binckbank: Aandelen
Axa: Termijnrekening (loopt volgend jaar af, sluit dan ook mijn rekening)
Mijn rekeningen bij andere banken staan nu op 0 maar ik zal er wel aanwenden als ik periodiek voor iets zou willen sparen.
Voor mij is het sparen nu heel wat duidelijker en eenvoudiger geworden dan te sukkelen met talloze rekeningen daarvoor.
Momenteel heb ik een zo simpel mogelijk gekozen oplossing.
Dexia: Dagelijks bankieren vanwege de hoge snelheid
- zichtrekening: bankkaart voor dagelijkse betalingen en overschrijvingen
- Internet Spaarrekening met voldoende kapitaal voor onverwachte kost. Gedurende het jaar spaar ik bij op deze rekening, 1 januari schrijf ik telkens een gedeelte over naar mijn DB E-Saving
- Effectenrekening met Dexia-aandelen (gratis bewaring aangezien het om eigen aandelen gaat)
Deutsche Bank: Sparen + Mastercard
- zichtrekening: bankkaart (gebruik ik niet) + Mastercard (gratis):
- DB E-Saving: spaargeld
Binckbank: Aandelen
Axa: Termijnrekening (loopt volgend jaar af, sluit dan ook mijn rekening)
Mijn rekeningen bij andere banken staan nu op 0 maar ik zal er wel aanwenden als ik periodiek voor iets zou willen sparen.
Voor mij is het sparen nu heel wat duidelijker en eenvoudiger geworden dan te sukkelen met talloze rekeningen daarvoor.
Laatst gewijzigd door Campzie op 26 februari 2009, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik begin mij nu toch ook af te vragen of het systeem van "per kwartaal op een andere rekening te sparen" wel moeten toepassen. Dit naar aanleiding van dit bericht op de website van Citibank.
Ik weet het echt nietmeer wat te doen.
Ik heb eind januari een VIP Spaarrekening geopend bij Centea, was toen een speciale actie.
het was toen 3% basis + 1,50% (aangroei)(als je voor 30 jan ze opende) + 0,75% getrouwheid.
begin februari veranderde het reeds naar :
2,75% + 1,5% + 0,75%
maar wat nu na 1 april? Centea zelf heeft nog helemaal niks laten weten, ook op hun site niets te vinden.
het geld afhalen na april en naar een andere bank gaan is wellicht ook geen optie omdat ik dan de premie's misloop.
heb ook nog een spaarrekening bij dexia, die ga ik naar een andere bank overzetten, maar nog even afwachten waar ik het beste ga.
en dat bij centea, wachten tot volgend jaar als de rente's gestort zijn en dan kijken waar er het meeste voordeel is te halen?
Ik heb eind januari een VIP Spaarrekening geopend bij Centea, was toen een speciale actie.
het was toen 3% basis + 1,50% (aangroei)(als je voor 30 jan ze opende) + 0,75% getrouwheid.
begin februari veranderde het reeds naar :
2,75% + 1,5% + 0,75%
maar wat nu na 1 april? Centea zelf heeft nog helemaal niks laten weten, ook op hun site niets te vinden.
het geld afhalen na april en naar een andere bank gaan is wellicht ook geen optie omdat ik dan de premie's misloop.
heb ook nog een spaarrekening bij dexia, die ga ik naar een andere bank overzetten, maar nog even afwachten waar ik het beste ga.
en dat bij centea, wachten tot volgend jaar als de rente's gestort zijn en dan kijken waar er het meeste voordeel is te halen?
Laatst gewijzigd door Stoffel26 op 6 maart 2009, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.