Hoe nieuw immo project financieren?
TIP
Hoe nieuw immo project financieren?
Beste,
We zijn aan het overwegen om een bouwgrond te kopen en nieuw te bouwen. Nu vraag ik me af hoe we dit optimaal aanpakken rekening houdend met onderstaande
Huidige situatie
Eigen woning met lening vanaf 06/2016. Aankoopprijs 235k.
Lening 235k waarvan 75k afbetaald (160k openstaand), rentevoet 1,9% (20j vast)
Huidige waarde: 275k (voorzichtig)-300k
Plannen
Aankoop bouwgrond raming 230k-250k excl registratie + notariskosten
Vervolgens willen we nieuwbouw erop zetten (op het gemak), terwijl we nog tijdelijk in eigen woning blijven wonen.
Raming bouw woning 300k-350k
Eigen middelen
Gezamenlijk inkomen 5.100 netto/m
Spaargeld +/- 200k
Vragen
Hoe pakken we dit optimaal aan?
Enkele zaken waar ik aan dacht:
- Is er een mogelijkheid om de huidige lening te gebruiken en te blijven profiteren van lage rentevoet/fiscale voordelen?
- Graag zouden we voor de bouw zelf meer eigen middelen gebruiken om eventueel cash te kunnen betalen
- Idealiter zouden we de huidige woning ook willen behouden om te verhuren, als dit mogelijk zou zijn.
Graag jullie tips
We zijn aan het overwegen om een bouwgrond te kopen en nieuw te bouwen. Nu vraag ik me af hoe we dit optimaal aanpakken rekening houdend met onderstaande
Huidige situatie
Eigen woning met lening vanaf 06/2016. Aankoopprijs 235k.
Lening 235k waarvan 75k afbetaald (160k openstaand), rentevoet 1,9% (20j vast)
Huidige waarde: 275k (voorzichtig)-300k
Plannen
Aankoop bouwgrond raming 230k-250k excl registratie + notariskosten
Vervolgens willen we nieuwbouw erop zetten (op het gemak), terwijl we nog tijdelijk in eigen woning blijven wonen.
Raming bouw woning 300k-350k
Eigen middelen
Gezamenlijk inkomen 5.100 netto/m
Spaargeld +/- 200k
Vragen
Hoe pakken we dit optimaal aan?
- Is er een mogelijkheid om de huidige lening te gebruiken en te blijven profiteren van lage rentevoet/fiscale voordelen?
- Graag zouden we voor de bouw zelf meer eigen middelen gebruiken om eventueel cash te kunnen betalen
- Idealiter zouden we de huidige woning ook willen behouden om te verhuren, als dit mogelijk zou zijn.
Graag jullie tips
Re: Hoe nieuw immo project financieren?
- Nee, fiscaal voordeel was er op enige eigen woning, ga je niet kunnen gebruiken om bouwgrond te kopen of een tweede huis te bouwen.blanco schreef: ↑14 september 2023, 21:16
- Als je met cash betalingen "in het zwart" bedoelt, zet dat maar uit je hoofd, de fiscus gaat een waarde schatting doen en wanneer je te weinig op factuur kunt voorleggen zal je alsnog BTW en een boete betalen.
- Blijf dan nog maar wat sparen, je moet nog 2/3 van je huidige woning verwerven en minstens 600.000 voor de nieuwe financieren
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Opgelet met een bouwgrond aan te kopen dat er binnen x tijd géén bouwverplichting op staat..
https://www.oximo.be/nl/nieuws/mag-je-e ... %20kwestie.
https://www.oximo.be/nl/nieuws/mag-je-e ... %20kwestie.
Uw raming voor uw bouwkost lijkt me echt niet conform 2023 (lees: veel te laag).
Hoeveel m² wens je te bouwen?
Ik vermoed dat het een mooi stuk bouwgrond is als ik op de prijs afga. Je gaat daar toch geen kabouterhuisje op zetten?
Hou ook rekening met ferme kost voor tuinaanleg ea op grote gronden...
Ik vermoed dat het een mooi stuk bouwgrond is als ik op de prijs afga. Je gaat daar toch geen kabouterhuisje op zetten?
Pandwissel is mogelijk, ook naar een lening voor een te bouwen woning, maar hier zijn natuurlijk ook kosten aan verbonden.
Pandwissel is mogelijk, ook naar een lening voor een te bouwen woning, maar hier zijn natuurlijk ook kosten aan verbonden.
Grond 800-1.000m2Crouch schreef: ↑15 september 2023, 09:22 Uw raming voor uw bouwkost lijkt me echt niet conform 2023 (lees: veel te laag).
Woning 200-250m2 ik dacht aan 400k, doordat we veel zelf kunnen (zelf, familie, vrienden) toch te kunnen drukken?
Fikse prijs voor stuk grond, maar kom zal wel regio gebonden zijn. Reken hier op je spaargeld, + 60 000 euro extra lening.blanco schreef: ↑15 september 2023, 22:46Grond 800-1.000m2Crouch schreef: ↑15 september 2023, 09:22 Uw raming voor uw bouwkost lijkt me echt niet conform 2023 (lees: veel te laag).
Woning 200-250m2 ik dacht aan 400k, doordat we veel zelf kunnen (zelf, familie, vrienden) toch te kunnen drukken?
Bouw reken je best op 1800-2000 euro per m² excl btw, voor een huis 200m² dus 484 000 MAX.
Tel hierbij je openstaande lening nog op, als je uw bestaande huis niet wil verkopen zit je op een totale schuld van meer dan 700 000 als je huis wil met beetje deftige afwerking...
Zeker dat je huis wil verhuren? In je openingspost haal je zelf al aan bestaande huis met winst te kunnen verkopen, misschien is dat een optie?