hoe nieuwe domiciliering ingeven via pc banking ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
hoe nieuwe domiciliering ingeven via pc banking ?
Ik wou vandaag via ING Home Banking een domicilieringsopdracht ingeven om mijn maandelijkse Telenet internet-factuur automatisch te laten betalen.
Het leek me een vrij eenvoudig proces : ik diende allereerst een identificatienummer van de schuldeiser in te geven en 0043984085 werd inderdaad meteen herkend als Telenet NV
Ik diende echter ook een (al dan niet gestructureerde) mededeling op te geven voor deze domicilieringsopdracht.
Ik weet dat op mijn maandelijkse factuur steeds een gestructureerde mededeling staat, maar dat deze elke maand wijzigt. Ik belde daarom even naar de Telenet klantendienst en daar suggereerde men me 'gewoon de laatste' gestructureerde mededeling op te geven, wat ik ook deed.
Nu iets later begin ik natuurlijk te twijfelen of dit wel verstandig was. Hoe werkt dit systeem ? Ik veronderstel dat ING nu Telenet informeert dat ik een domicilieringsopdracht heb ingevuld met hen als begunstigde maar hoe linkt Telenet deze nieuwe domicilieringsopdracht aan mijn specifieke internet-account ?
Zal Telenet mijn internet-account herkennen door het vermelden van een 'oude' gestructureerde mededeling ? Met een eeuwig identieke mededeling lijkt me dit plausibel maar hoe werkt dit met een maandelijks wijzigende mededeling ?
Iemand enig inzicht ?
Het leek me een vrij eenvoudig proces : ik diende allereerst een identificatienummer van de schuldeiser in te geven en 0043984085 werd inderdaad meteen herkend als Telenet NV
Ik diende echter ook een (al dan niet gestructureerde) mededeling op te geven voor deze domicilieringsopdracht.
Ik weet dat op mijn maandelijkse factuur steeds een gestructureerde mededeling staat, maar dat deze elke maand wijzigt. Ik belde daarom even naar de Telenet klantendienst en daar suggereerde men me 'gewoon de laatste' gestructureerde mededeling op te geven, wat ik ook deed.
Nu iets later begin ik natuurlijk te twijfelen of dit wel verstandig was. Hoe werkt dit systeem ? Ik veronderstel dat ING nu Telenet informeert dat ik een domicilieringsopdracht heb ingevuld met hen als begunstigde maar hoe linkt Telenet deze nieuwe domicilieringsopdracht aan mijn specifieke internet-account ?
Zal Telenet mijn internet-account herkennen door het vermelden van een 'oude' gestructureerde mededeling ? Met een eeuwig identieke mededeling lijkt me dit plausibel maar hoe werkt dit met een maandelijks wijzigende mededeling ?
Iemand enig inzicht ?
Re: hoe nieuwe domiciliering ingeven via pc banking ?
Ik dacht dat je als mededeling gewoon je klantennummer moest opgeven.
Want idd een gestructureerde mededeling is steeds anders.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In principe wel. Voor test-aankoop is het bvb ook het lidnummer dat moet ingegeven worden.Bart schreef:Ik dacht dat je als mededeling gewoon je klantennummer moest opgeven.
Maar ja, dat zijn weer geen facturen.
Vaak beginnen gestructureerde mededelingen wel met jouw klantennummer, dus daaruit zullen ze die info kunnen halen zeker?
Maar misschien toch best mailtje sturen naar klantendienst? Als het niet lukt heb je een argument om zelf niet voor de weigeringskosten op te draaien.
Dat klinkt inderdaad best mogelijk, maar dan is het misschien nog logischer om het accountnummer op te geven in plaats van het klantennummer. Bijzonder jammer dat ik deze informatie niet terug kan vinden op de telenet website.Bart schreef:Ik dacht dat je als mededeling gewoon je klantennummer moest opgeven.
Ik probeer het in elk geval even met het accountnummer.
De domiciliering is immers enkel van toepassing op het internet account en niet bijvoorbeeld op de jaarlijkse factuur voor analoge televisie die ook onder hetzelfde klantnummer valt.
Ik zal het volgende maand wel merken of het hiermee lukt of niet.
Hoe werkt een domiciliering ?
Bij iedere domicilieringopdracht hoort een domicilieringsnummer.
Dit nummer heeft dezelfde structuur als een bankrekeningnummer maar kan niet gebruikt worden om bedragen op te boeken.
Bv.
Uw Bankrekeningnr : 390-0001234-52
Domnr. : 323-4567890-10
Ident.nr. Telenet : 0043984085
Klantennr 98758
De eerste 3 nummers zijn onafscheidelijk aan elkaar gelinkt !
Ing maakt een kopij van uw domicilieringsopdracht over aan Ident.nr 0043984085 Telenet
Telenet registreert deze domiciliering op uw klantennummer.
Ook via een gestructureerde mededeling zal Telenet U kunnen identificiëren.
Maandelijks bezorgt Telenet een electronisch bestand aan het dom.centrum ( vergelijkbaar met UCV uitwisselcentrum voor overschrijvingen )
Ident.nr 0043984085 Domnr. 323-4567890-10 Klant 98758 Incassobedrag 42.00 €
Ident.nr 0043984085 Domnr. 723-4567890-10 Klant 75892 Incassobedrag 45.00 €
Net zoals het UCV splitst het dom.centrum dit bestand en stuurt de vordering door naar de respectievelijke banken.
ING ontvangt dit bestand en ziet dat Ident.nr 0043984085 Telenet een bedrag wil incasseren bij Domnr. 323-4567890-10.
Aangezien dit Domnr. aan uw bankrekening is gelinkt wordt het bedrag van 42.00 € van uw rekening afgehouden en overgemaakt aan Ident.nr 0043984085 Telenet.
De definitieve overdracht aan Telenet gebeurt pas een paar dagen later.
Gedurende deze periode ( raadpleeg uw bank ) kan het bedrag op uw rekening nog tegengeboekt worden ( geen provisie , betwisting )
Bij iedere domicilieringopdracht hoort een domicilieringsnummer.
Dit nummer heeft dezelfde structuur als een bankrekeningnummer maar kan niet gebruikt worden om bedragen op te boeken.
Bv.
Uw Bankrekeningnr : 390-0001234-52
Domnr. : 323-4567890-10
Ident.nr. Telenet : 0043984085
Klantennr 98758
De eerste 3 nummers zijn onafscheidelijk aan elkaar gelinkt !
Ing maakt een kopij van uw domicilieringsopdracht over aan Ident.nr 0043984085 Telenet
Telenet registreert deze domiciliering op uw klantennummer.
Ook via een gestructureerde mededeling zal Telenet U kunnen identificiëren.
Maandelijks bezorgt Telenet een electronisch bestand aan het dom.centrum ( vergelijkbaar met UCV uitwisselcentrum voor overschrijvingen )
Ident.nr 0043984085 Domnr. 323-4567890-10 Klant 98758 Incassobedrag 42.00 €
Ident.nr 0043984085 Domnr. 723-4567890-10 Klant 75892 Incassobedrag 45.00 €
Net zoals het UCV splitst het dom.centrum dit bestand en stuurt de vordering door naar de respectievelijke banken.
ING ontvangt dit bestand en ziet dat Ident.nr 0043984085 Telenet een bedrag wil incasseren bij Domnr. 323-4567890-10.
Aangezien dit Domnr. aan uw bankrekening is gelinkt wordt het bedrag van 42.00 € van uw rekening afgehouden en overgemaakt aan Ident.nr 0043984085 Telenet.
De definitieve overdracht aan Telenet gebeurt pas een paar dagen later.
Gedurende deze periode ( raadpleeg uw bank ) kan het bedrag op uw rekening nog tegengeboekt worden ( geen provisie , betwisting )
Urbain, hartelijk dank voor de verhelderende uitleg.
Ik heb ondertussen nog wat verder gezocht op de Telenet website en vond onderstaande info:
http://onlinesupport.telenet.be/content ... gasearch=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Men dient dus inderdaad het accountnummer als referentie op te geven.
Ik heb ondertussen nog wat verder gezocht op de Telenet website en vond onderstaande info:
http://onlinesupport.telenet.be/content ... gasearch=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Men dient dus inderdaad het accountnummer als referentie op te geven.