hoelang tijd om huis te betalen?
TIP
hoelang tijd om huis te betalen?
Indien men een huis zou willen kopen en men tekent dus de papieren, hoelang heeft men dan tijd tussen het tekenen en het effectief betalen van de prijs? Ik zou dit willen weten om wat te kunnen inschatten hoeveel tijd men dan heeft om na het tekenen op zoek te gaan naar een bank die de beste (of een goeie) intrestvoet voor een lening geeft.
Indien die termijn tussen tekenen en betalen variabel is, wat is dan de minimum termijn en wat is de meest gangbare termijn?
Alvast bedankt voor de info
Indien die termijn tussen tekenen en betalen variabel is, wat is dan de minimum termijn en wat is de meest gangbare termijn?
Alvast bedankt voor de info
-
anonymous
Re: hoelang tijd om huis te betalen?
In principe wordt er enkele dagen na uw "ja-woord" tegenover de verkoper een zogenaamde compromis getekend. Hierin staat dat je het huis/appartement/grond zal kopen. Hierin staat meestal de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een lening. (Dus als de banken je geen lening willen geven, dat de verkoop niet doorgaat). Deze opschortende voorwaarde is echter maar geldig voor een beperkte termijn van enkele weken. Je moet dus geen weken wachten om naar een bank te stappen.
Bedenk ook dat je x weken na het tekenen van de compromis ook een voorschot (gangbaar 10%) dient te betalen aan de verkoper.
Daarna moet de acte verleden worden bij de notaris binnen de 4 maanden na het tekenen van de compromis. Maar meestal is dit iets sneller. Minder als 1,5 maand na het tekenen van de compromis zal je waarschijnlijk niet tegenkomen, daar de notaris opzoekingswerk bij kadaster etc moet laten doen, en dat vraagt ook tijd.
Gangbaar zal zijn gemiddeld een 3 maand na het tekenen van compromis.
Bedenk ook dat je x weken na het tekenen van de compromis ook een voorschot (gangbaar 10%) dient te betalen aan de verkoper.
Daarna moet de acte verleden worden bij de notaris binnen de 4 maanden na het tekenen van de compromis. Maar meestal is dit iets sneller. Minder als 1,5 maand na het tekenen van de compromis zal je waarschijnlijk niet tegenkomen, daar de notaris opzoekingswerk bij kadaster etc moet laten doen, en dat vraagt ook tijd.
Gangbaar zal zijn gemiddeld een 3 maand na het tekenen van compromis.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Klopt volledig. Sowieso niet te lang wachten met naar de banken te gaan. Vanaf het tekenen van de compromis moet de koop binnen de 4 maand geregistreerd zijn. Als je te lang wacht krijgt de notaris het zaakje niet meer rond. De koper van onze bouwgrond heeft dit voorgehad. Bijgevolg kon hij nalatigheidsintresten betalen aan ons en kan hij nog een boete van het kadaster verwachten. Zet je er wat vaart achter kan het snel gaan.
Wij tekenden einde mei een compromis voor de aankoop van een woning en zaten op 10/7 bij de notaris.
Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
Wij tekenden einde mei een compromis voor de aankoop van een woning en zaten op 10/7 bij de notaris.
Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
Hier vind je heel veel info en ook rekenmodules:
http://www.notaris.be/verkopen-kopen-hu ... ereenkomst" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tussen de ondertekening van de onderhandse verkoopovereenkomst (= het compromis) en van de notariële akte verlopen maximaal vier maanden. Immers, binnen deze termijn dienen de registratierechten te worden betaald."
http://www.notaris.be/verkopen-kopen-hu ... ereenkomst" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tussen de ondertekening van de onderhandse verkoopovereenkomst (= het compromis) en van de notariële akte verlopen maximaal vier maanden. Immers, binnen deze termijn dienen de registratierechten te worden betaald."
Immo kantoren zijn niet geneigd om deze opschortende voorwaarden erin te zetten. Immo kantoor waar wij ons huis kochten wouden er enkel inzetten dat als iemand van ons 2 kwam te overlijden de koop niet doorging en dat als we geen lening vonden, we verplicht waren een lening bij hen te nemen. Beetje gangster praktijken vind ik.anonymous schreef:Hierin staat meestal de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een lening. (Dus als de banken je geen lening willen geven, dat de verkoop niet doorgaat). Deze opschortende voorwaarde is echter maar geldig voor een beperkte termijn van enkele weken. Je moet dus geen weken wachten om naar een bank te stappen.
Gelukkig hadden we vooraf al onderhandeld met de banken, wisten we welk bedrag we konden lenen onder welke voorwaarden. We hadden al een voorstel op zak die ok was voor ons waar we 2 maand de tijd hadden om erop in te gaan. Dus enige dat we nog moesten doen was eventueel een bank vinden met betere voorwaarden.
@anonymous:
ok, het voorschot betalen zal geen probleem zijn. Daar heb ik genoeg spaargeld beschikbaar voor. En normaal gezien zou het ook geen probleem zijn om te kunnen lenen. Het bedrag dat ik in gedachten heb om te lenen is niet buitensporig om maandelijks terug te betalen en heb vast werk. Dus ik zie geen reden om geen lening te krijgen. Dus dat de opschortende voorwaarden maar enkele weken geldig zijn lijkt me ook niet zo een probleem.
Heb ik het dan goed begrepen dat men minimaal 1,5 maand heeft om te betalen en meestal een 3-tal maand?
(ik worstel een beetje met je zin "moet de acte verleden worden". Wil dit zeggen betaald worden?)
Ik vraag dit concreet omdat ik een bank weet waar men een beter profiel krijgt (=betere intrestvoet) als er 50.000 euro op de spaarrekening staat. Momenteel heb ik dat daar niet staan maar volgens de bankbediende krijgt men dit beter profiel al na 7 weken. De intrest is er echter laag dus wil ik dit bedrag er nu nog niet op storten. Ik weet nl niet wanneer ik een huis zal vinden. Dat kan volgende maand zijn maar evengoed nog een jaar duren. Daarom wil ik weten ofdat ik zeker 7 weken tijd heb na het tekenen van de compromis om dan het geld over te schrijven en te wachten tot ik het betere profiel krijg...
ok, het voorschot betalen zal geen probleem zijn. Daar heb ik genoeg spaargeld beschikbaar voor. En normaal gezien zou het ook geen probleem zijn om te kunnen lenen. Het bedrag dat ik in gedachten heb om te lenen is niet buitensporig om maandelijks terug te betalen en heb vast werk. Dus ik zie geen reden om geen lening te krijgen. Dus dat de opschortende voorwaarden maar enkele weken geldig zijn lijkt me ook niet zo een probleem.
Heb ik het dan goed begrepen dat men minimaal 1,5 maand heeft om te betalen en meestal een 3-tal maand?
(ik worstel een beetje met je zin "moet de acte verleden worden". Wil dit zeggen betaald worden?)
Ik vraag dit concreet omdat ik een bank weet waar men een beter profiel krijgt (=betere intrestvoet) als er 50.000 euro op de spaarrekening staat. Momenteel heb ik dat daar niet staan maar volgens de bankbediende krijgt men dit beter profiel al na 7 weken. De intrest is er echter laag dus wil ik dit bedrag er nu nog niet op storten. Ik weet nl niet wanneer ik een huis zal vinden. Dat kan volgende maand zijn maar evengoed nog een jaar duren. Daarom wil ik weten ofdat ik zeker 7 weken tijd heb na het tekenen van de compromis om dan het geld over te schrijven en te wachten tot ik het betere profiel krijg...
-
anonymous
"De acte die verleden wordt". Voor een hypothecaire lening en de aankoop/verkoop van onroerend goed, moet je bij de notaris passeren.
Hierbij wordt de overdracht van eigendom door beide partijen getekend, en wordt ook de financiële kant van het verhaal geregeld.
Op het zelfde ogenblik heeft ook de bank alle documenten naar de notaris gestuurd en deze een bankcheque bezorgd met het bedrag dat jij geleend hebt.
Je krijgt dat geld dat je leent dus nooit zelf in handen (jammer he dat je niet even een stapeltje bank briefjes in handen krijgt?
)
Normaalgezien zou ik het niet doen, wat jij in gedachten hebt.
Normaalgezien gaat het als volgt:
* Je informeert/berekent al eens op voorhand welk bedrag je wil/kan lenen.
* Je vindt ergens eigendom dat aan je voorwaarden voldoet
* Je tekent de compromis
* Een copy van deze compromis bezorg je reeds aan je notaris
* Met je compromis ga je naar een bank en probeer je een lening vast te krijgen.
* Je bezoekt nog enkele andere banken en onderhandelt.
* Eens je de beste voorwaarden bekomen hebt, teken je een voorlopig contract met de bank
* Deze bank zal dan het verdere verloop via de notaris regelen.
Je notaris heeft dus voor 2 delen werk:
* Hij moet opvragingen en registraties doen voor je onroerend goed (staat er eventueel geen beslag op dat goed door een derde partij, milieusituatie etc).
* Ook voor je lening heeft hij werk. Die lening moet geregistreerd worden. Er moet opgezocht worden dat jij nog niet ergens anders een lening lopen hebt.
* Ook moet er op je nieuwe eigendom een hypotheek gelegd worden, voor het geval jij niet kan terugbetalen. etc
Dus als jij een compromis gaat tekenen, dan geld gaat overschrijven, 7weken wachten en dan pas met de banken begint te onderhandelen, dan vrees ik dat je niet meer binnen de 4 maanden (na compromis) bij de notaris gaat geraken.
Hierbij wordt de overdracht van eigendom door beide partijen getekend, en wordt ook de financiële kant van het verhaal geregeld.
Op het zelfde ogenblik heeft ook de bank alle documenten naar de notaris gestuurd en deze een bankcheque bezorgd met het bedrag dat jij geleend hebt.
Je krijgt dat geld dat je leent dus nooit zelf in handen (jammer he dat je niet even een stapeltje bank briefjes in handen krijgt?
Normaalgezien zou ik het niet doen, wat jij in gedachten hebt.
Normaalgezien gaat het als volgt:
* Je informeert/berekent al eens op voorhand welk bedrag je wil/kan lenen.
* Je vindt ergens eigendom dat aan je voorwaarden voldoet
* Je tekent de compromis
* Een copy van deze compromis bezorg je reeds aan je notaris
* Met je compromis ga je naar een bank en probeer je een lening vast te krijgen.
* Je bezoekt nog enkele andere banken en onderhandelt.
* Eens je de beste voorwaarden bekomen hebt, teken je een voorlopig contract met de bank
* Deze bank zal dan het verdere verloop via de notaris regelen.
Je notaris heeft dus voor 2 delen werk:
* Hij moet opvragingen en registraties doen voor je onroerend goed (staat er eventueel geen beslag op dat goed door een derde partij, milieusituatie etc).
* Ook voor je lening heeft hij werk. Die lening moet geregistreerd worden. Er moet opgezocht worden dat jij nog niet ergens anders een lening lopen hebt.
* Ook moet er op je nieuwe eigendom een hypotheek gelegd worden, voor het geval jij niet kan terugbetalen. etc
Dus als jij een compromis gaat tekenen, dan geld gaat overschrijven, 7weken wachten en dan pas met de banken begint te onderhandelen, dan vrees ik dat je niet meer binnen de 4 maanden (na compromis) bij de notaris gaat geraken.
Inderdaad gangsterpraktijken. Akte altijd bij een notaris laten doen.Lanius schreef:Immo kantoren zijn niet geneigd om deze opschortende voorwaarden erin te zetten. Immo kantoor waar wij ons huis kochten wouden er enkel inzetten dat als iemand van ons 2 kwam te overlijden de koop niet doorging en dat als we geen lening vonden, we verplicht waren een lening bij hen te nemen. Beetje gangster praktijken vind ik.anonymous schreef:Hierin staat meestal de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een lening. (Dus als de banken je geen lening willen geven, dat de verkoop niet doorgaat). Deze opschortende voorwaarde is echter maar geldig voor een beperkte termijn van enkele weken. Je moet dus geen weken wachten om naar een bank te stappen.
Gelukkig hadden we vooraf al onderhandeld met de banken, wisten we welk bedrag we konden lenen onder welke voorwaarden. We hadden al een voorstel op zak die ok was voor ons waar we 2 maand de tijd hadden om erop in te gaan. Dus enige dat we nog moesten doen was eventueel een bank vinden met betere voorwaarden.
Bedankt voor je uitvoerige antwoorden anonymous
Ik snap het al iets beter
Enige misverstandje van je (kon je niet weten):
Na het overschrijven van het geld naar die bank (voor dus dat betere profiel) zou ik geen 7 weken wachten om te onderhandelen met de banken maar zou ik dus meteen al gaan onderhandelen. Ik zou dus de simulatie vragen met de rentevoet aan het betere profiel en met deze intrestvoet onderhandelen bij andere banken. Komt dan deze bank er alsnog als beste uit, zou ik dus na 7 weken effectief gaan tekenen voor deze intrestvoet (de moment dat ik dus in de computer automatisch het betere profiel zou verkregen hebben omdat er dus 7 weken 50.000 euro opstond).
Wat denk je? Goede manier of niet mogelijk/slim?
Ik snap het al iets beter
Enige misverstandje van je (kon je niet weten):
Na het overschrijven van het geld naar die bank (voor dus dat betere profiel) zou ik geen 7 weken wachten om te onderhandelen met de banken maar zou ik dus meteen al gaan onderhandelen. Ik zou dus de simulatie vragen met de rentevoet aan het betere profiel en met deze intrestvoet onderhandelen bij andere banken. Komt dan deze bank er alsnog als beste uit, zou ik dus na 7 weken effectief gaan tekenen voor deze intrestvoet (de moment dat ik dus in de computer automatisch het betere profiel zou verkregen hebben omdat er dus 7 weken 50.000 euro opstond).
Wat denk je? Goede manier of niet mogelijk/slim?
-
Yvan
ik denk dat u zich beter geen illusies maakt over dat "beter profiel" en de invloed ervan op de rente van uw lening. Op deze site kan u tientallen verhalen vinden van mensen die de goedkoopste lening vonden bij een bank waar ze geen klant waren. De enige mogelijkheid om uw rente naar omlaag te halen is shoppen en de banken tegen elkaar uitspelen.
Aangezien je nu nog geen huis op het zicht hebt, kan je inderdaad met dat betere "profiel" nog slecht varen.
Banken kunnen nogal snel hun hypotheekvisie aanpassen en zo komt het dat je geld daar plots geparkeerd staat en dat die bank je niet meer de beste tarief kan aanbieden.
Bankshoppen, vergelijken, onderhandelen en ook eens kijken wat anderen onderhandelen (bvb op http://www.rodv.be" onclick="window.open(this.href);return false;)
Banken kunnen nogal snel hun hypotheekvisie aanpassen en zo komt het dat je geld daar plots geparkeerd staat en dat die bank je niet meer de beste tarief kan aanbieden.
Bankshoppen, vergelijken, onderhandelen en ook eens kijken wat anderen onderhandelen (bvb op http://www.rodv.be" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ik heb niet gezegd dat die bank daardoor de beste rentevoet gaat geven. Tijdens een eerste verkennend gesprek heb ik een simulatie laten maken en wist de bankbediende me te vertellen als ik dus 50.000 euro daar zou hebben staan ik een beter profiel zou krijgen. Daarop heeft hij eens een simulatie gemaakt en dat scheelde toch een 0,6%. Dus los van het feit of het daarmee de laagste is, bij die bank scheelt het toch aanzienlijk.
@Boogje: dat is nu net de reden waarom ik nu nog niet mijn geld daar wil zetten maar pas op het laatste moment versluizen.
@Boogje: dat is nu net de reden waarom ik nu nog niet mijn geld daar wil zetten maar pas op het laatste moment versluizen.
Heb je dan die 50000 euro niet nodig voor de aankoop van je huis en de kosten die erbij komen??
Zo niet ,dan kan je zelf meer inbrengen wat de rentevoet heel waarschijnlijk zal doen dalen,tenzij je het nodig hebt voor renovatie ofzo.
Laten staan op een spaarboekje brengt niets op (rentevoet - inflatie),dus zo'n bedrag zou ik nie laten staan bij de bank.
Minder lenen=kleinere rentvoet en kleinere maandlast!
Zo niet ,dan kan je zelf meer inbrengen wat de rentevoet heel waarschijnlijk zal doen dalen,tenzij je het nodig hebt voor renovatie ofzo.
Laten staan op een spaarboekje brengt niets op (rentevoet - inflatie),dus zo'n bedrag zou ik nie laten staan bij de bank.
Minder lenen=kleinere rentvoet en kleinere maandlast!