Hoeveel eigen inbreng heb je nodig bij een lening?
TIP
Re: Hoeveel eigen inbreng heb je nodig bij een lening?
Als je denkt 700 per maand te kunnen afbetalen aan een lening, dan adviseer ik om hier vandaag mee te starten, en die 700 op een spaarboek te zetten. Gezien je ook nog huurt zal er niet veel ruimte overschieten om te leven: exit restaurant, café, reis, daguitstap, ...
Doe dit één jaar, en dan heb je 18.400 op je spaarboek, in plaats van 10.000. Dan kan je beginnen denken aan kopen.
Koop dan best wel een bestaand gebouw, en geen nieuwbouw op plan. Anders heb je een lening + huur tegelijk, wat wel moeilijk kan uitvallen.
Doe dit één jaar, en dan heb je 18.400 op je spaarboek, in plaats van 10.000. Dan kan je beginnen denken aan kopen.
Koop dan best wel een bestaand gebouw, en geen nieuwbouw op plan. Anders heb je een lening + huur tegelijk, wat wel moeilijk kan uitvallen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
-
- VIP member
- Contacteer:
Even berekend op 2000 Antwerpen, maar zijn maximum geïndexeerd inkomen staat op 43 953,00.
Rente is niet interessant als je 20% eigen inbreng hebt en de kosten kan financieren maar als je 100% moet lenen en zelfs een deel van de kosten bij wilt lenen is het zeker niet zo gek.

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Let op, als jij eigenaar bent draai je zelf op voor grote noodzakelijke kosten: ketel, fornuis en overige keuken elektro kapot is zelf te betalen. 10.000 euro is een reserve die ik niet zou aanspreken voor de aankoop.
Als je evenveel denkt te moeten afbetalen dan wat je nu aan huur betaald ga je de komende 6 jaar ook niet meer dan 10.000 euro buffer terug hebben opgebouwd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Alle respect voor je keuze.
Als huren een naar jouw smaak te groot deel van je budget uitmaakt, dan moet je kijken hoe je daarop kan besparen hee. Wat inspiratie:Vooral door het huren verloopt sparen erg traag.
- Ikzelf heb enkele jaren op huur bespaard door een tijd op mijn studentenkot te blijven plakken na mijn studies. Dat bespaarde me dik 500€ per maand.
- Later heb ik een tijd met twee andere mensen een huisje gedeeld. Dat bracht 700€ per maand op, genoeg voor de hypotheek.
Ik zou dat toch niet te negatief bekijken. Huren is financieel gesproken zeker niet altijd een slechte zaak!Money down the drain.
Inderdaad.Heel graag zou ik iets kopen.
[...]schoentje wringt mij bij natuurlijk bij de eigen inbreng.
Onder de 35% van je netto beschikbaar inkomen is voorzichtig inderdaad. De meeste banken zullen tot 40% krediet aanbieden. Sommige gaan nog verder, maar daar zou ik toch héél voorzichtig mee zijn.Via de meeste simulaties kom ik ongeveer op een maximaal leenbedrag van €160 000 aan ong. €700/mnd - 25j.
Dit is maar net genoeg voor een 1-2 pers. appartementje in mijn streek.
Mogelijk is het wel, maar aan te raden? Je gaat wel meer betalen voor je lening, want die is een pak risicovoller.Is het mogelijk ergens te lenen met zo'n beperkte eigen inbreng? De beschrijfs- en overige notariskosten mee te lenen?
Sta daar even bij stil.
Banken hebben datasets van heel hoge kwaliteit die hen leren dat ze met mensen met jouw profiel een groter risico nemen. Wil je dat wel, dat extra risico?
Het zou inderdaad een slim idee zijn nog enkele jaren te wachten inderdaad terwijl je een spaarbuffer opbouwt. Zet je zelf niet te veel onder druk met woorden als "gedoemd".Heeft men steevast ong. 10% van het te lenen bedrag in eigen zak zitten hebben?
In dat geval ben ik gedoemd nog 5-10j te wachten
Dat zou de komende jaren wel eens anders kunnen uitvallen dan je denkt. Wie weet dalen de prijzen van huizen binnenkort niet alleen na inflatie, maar ook nominaal...geld verliezen aan een huurwoning. De som die ik hierbij verlies is uiteraard veel groter door inflatie, waarde woning e.d...
Daaromtrent kan ik je geruststellen. Je kan makkelijk lenen tot een afbetalingsdatum rond je pensioen. Gezien hypotheken in België voor 30 jaar gevestigd worden en de leningsduur meestal korter is heb je nog tijd zat!lenen wordt steeds moeilijker door ouderdom.
Hoeveel betaal je nu aan je huur ? Is dat ook 700 EUR per maand ?
Als je koopt, zal je ook jaarlijks grondbelasting moeten betalen he en dingen die kapot gaan moet je zelf betalen.
Vergeet wel niet dat je een buffer moet hebben van 3 maand loon voor onvoorziene omstandigheden. Je wilt absoluut niet in de schulden belanden omdat je geen buffer hebt hoor.
Verder... voor dat bedrag van 160-170K vind je amper iets. Als je misschien 2 jaar het maximum probeert te sparen en leeft als een kluizenaar, heb je misschien een betere onderhandelingspositie bij de bank en heb je misschien ook meer keuze (tenzij de prijzen even hard gestegen zijn als je gespaard hebt). Als je rekent dat de huizenprijzen 2% gemiddeld stijgen per jaar en op een huis van 200K dat 4000 EUR is per jaar, moet je sneller kunnen sparen dan 4000 EUR per jaar he.
Meer inbreng, betekent ook veel minder interesten betalen he. Dat kan enkele duizenden EUR schelen op het einde van de rit die je minder betaalt aan interest.
Wist je dat de gemiddelde leeftijd waarop een alleenstaande een woning koopt 38 jaar is ? Dus je moet zeker niet denken dat je laat bent.
Zelf heb ik veel kunnen sparen, dit door thuis te wonen tot m'n 32ste en nooit op vakantie en bijna nooit uitgaan en bijna alles te sparen. Je moet er wel iets voor over hebben he.
Als je koopt, zal je ook jaarlijks grondbelasting moeten betalen he en dingen die kapot gaan moet je zelf betalen.
Vergeet wel niet dat je een buffer moet hebben van 3 maand loon voor onvoorziene omstandigheden. Je wilt absoluut niet in de schulden belanden omdat je geen buffer hebt hoor.
Verder... voor dat bedrag van 160-170K vind je amper iets. Als je misschien 2 jaar het maximum probeert te sparen en leeft als een kluizenaar, heb je misschien een betere onderhandelingspositie bij de bank en heb je misschien ook meer keuze (tenzij de prijzen even hard gestegen zijn als je gespaard hebt). Als je rekent dat de huizenprijzen 2% gemiddeld stijgen per jaar en op een huis van 200K dat 4000 EUR is per jaar, moet je sneller kunnen sparen dan 4000 EUR per jaar he.
Meer inbreng, betekent ook veel minder interesten betalen he. Dat kan enkele duizenden EUR schelen op het einde van de rit die je minder betaalt aan interest.
Wist je dat de gemiddelde leeftijd waarop een alleenstaande een woning koopt 38 jaar is ? Dus je moet zeker niet denken dat je laat bent.
Zelf heb ik veel kunnen sparen, dit door thuis te wonen tot m'n 32ste en nooit op vakantie en bijna nooit uitgaan en bijna alles te sparen. Je moet er wel iets voor over hebben he.
Als alleenstaande iets kopen met dat inkomen.SDesaer schreef: ↑21 juni 2020, 14:48 Hi all,
Ik ben met praktisch €0 beginnen sparen toen ik startte met werken (zo'n 6j geleden). Geen centiempje van ouders of familie meegekregen. Sinds ik aan het werk ben huur ik een appartement, heb ik er een kleine wereldreis op zitten en bezit ik een wagen. Om met niets gestart te zijn heb ik het niet heel slecht gedaan houd ik mezelf steeds voor. Ook niet zuinig. Ik wou ook altijd "leven" ondertussen.
Ik ben 30j en alleenstaand. Op dit ogenblik heb ik onder de €10 000 op de spaarrekening staan. Vooral door het huren verloopt sparen erg traag. Money down the drain.
Heel graag zou ik iets kopen.
Met een nettoloon van + €2100/maand moet lenen mogelijk zijn maar schoentje wringt mij bij natuurlijk bij de eigen inbreng.
Via de meeste simulaties kom ik ongeveer op een maximaal leenbedrag van €160 000 aan ong. €700/mnd - 25j.
Dit is maar net genoeg voor een 1-2 pers. appartementje in mijn streek.
Is het mogelijk ergens te lenen met zo'n beperkte eigen inbreng? De beschrijfs- en overige notariskosten mee te lenen?Met mijn spaarpotje zou ik al niets meer overhouden als "nood-spaarfonds" (weer op te bouwen) en zelfs nog tekort komen.
Heeft men steevast ong. 10% van het te lenen bedrag in eigen zak zitten hebben?
In dat geval ben ik gedoemd nog 5-10j te wachten en geld verliezen aan een huurwoning. De som die ik hierbij verlies is uiteraard veel groter door inflatie, waarde woning e.d... en lenen wordt steeds moeilijker door ouderdom. Vandaar mijn vraag!
Dankjewel!
Weet niet welke job ge nu doet.
Tevens streek waar ge woont ?
Weet anders wel wat bedrijven waar 3000 € zonder meer mogelijk is.
Bonus ,groeps verzekering , tel abbo , fitness en andere voordelen er boven op enz.
Van dat werken daar gaat ge dan nog niet moe worden. (controle functie)
Staat wel iets tegen over weekend en ploegenwerk.
Dus uitgaan en feestvieren gaat al wat minder zijn.
Aan u de keuze .
Estate Guru believer.
Ik zeg niet dat het niet klopt, maar waar haal je dat cijfer dat de gemiddelde alleenstaande pas op 38 jaar een woning koopt?daihard schreef: ↑24 juni 2020, 17:42 Hoeveel betaal je nu aan je huur ? Is dat ook 700 EUR per maand ?
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Die 38 jaar is een getal dat wel meer geciteerd wordt. Waarschijnlijk origineel uit een artikel van immotheker uit 2016: https://blog.immothekerfinotheker.be/al ... huis-kopen
Latere artikelen die refereren naar dat artikel, bij voorbeeld:
https://immo.vlan.be/nl/advies/kopen--- ... doe-je-dat
Of citeren hetzelfde cijfer zonder citaat:
https://www.groephuyzentruyt.be/blog/ka ... uis-kopen/
Je grootste fout was beginnen huren. Had je onmiddellijk een klein appartementje gekocht was je ah investeren in jezelf.
Wij hebben zelf op ons 22 jaar een SOD gebouwd, typisch kleinschalig, we wonen er 10 jaar en nu kunnen we met ferme winst verkopen.
248.000€ betaald, in die 10 jaar ongeveer 35.000€ geinvesteerd voor verbeteringen ah huis, nu kunnen we verkopen voor 330.000 tot 340.000€.
In die 10 jaar ondertussen goed gespaard waardoor we nu een groter huis kunnen bouwen. Van nu 125m2 naar een huis van 200m2.
Veel vrienden van ons hebben ook eerst gehuurd, maar die staan bijlange nog niet zo ver als ons.
Ik zou aanraden om evt een appartementje te kopen van 150.000 euro en ook in de loop der jaren hier en daar wat te verbeteren en dan binnen 5 a 6 jaar te verkopen. En groter te kopen.
Ipv de meeste voorstellen hier om te sparen op je rekening, je geld wordt minder waard naarmate tijd verstrijkt, zoiets heet inflatie. Dat is even veel geld weggooien dan als je huurt.
Wij hebben zelf op ons 22 jaar een SOD gebouwd, typisch kleinschalig, we wonen er 10 jaar en nu kunnen we met ferme winst verkopen.
248.000€ betaald, in die 10 jaar ongeveer 35.000€ geinvesteerd voor verbeteringen ah huis, nu kunnen we verkopen voor 330.000 tot 340.000€.
In die 10 jaar ondertussen goed gespaard waardoor we nu een groter huis kunnen bouwen. Van nu 125m2 naar een huis van 200m2.
Veel vrienden van ons hebben ook eerst gehuurd, maar die staan bijlange nog niet zo ver als ons.
Ik zou aanraden om evt een appartementje te kopen van 150.000 euro en ook in de loop der jaren hier en daar wat te verbeteren en dan binnen 5 a 6 jaar te verkopen. En groter te kopen.
Ipv de meeste voorstellen hier om te sparen op je rekening, je geld wordt minder waard naarmate tijd verstrijkt, zoiets heet inflatie. Dat is even veel geld weggooien dan als je huurt.
Die ferme winst is wel relatief. Je hebt net de inflatie bijgehouden. En intussen heb je vermoedelijk ook intresten betaald op een lening.Rendinho schreef: ↑3 juli 2020, 07:39 Wij hebben zelf op ons 22 jaar een SOD gebouwd, typisch kleinschalig, we wonen er 10 jaar en nu kunnen we met ferme winst verkopen.
mooi gedaan Rendinho, maar oppassen met die self confirmation bias :-)
Huren is niet noodzakelijk een grote fout. En wat wilt dat juist zeggen zover als jou staan? Ieder heeft zijn voorkeuren.
Zappi haalt ook enkele punten aan. En als je je huis verkoopt dan moet je weer ergens anders gaan wonen, dat brengt ook weer heel wat kosten met zich mee, en die huizen zullen dan ook weer duurder geworden zijn :-)
Huren is niet noodzakelijk een grote fout. En wat wilt dat juist zeggen zover als jou staan? Ieder heeft zijn voorkeuren.
Zappi haalt ook enkele punten aan. En als je je huis verkoopt dan moet je weer ergens anders gaan wonen, dat brengt ook weer heel wat kosten met zich mee, en die huizen zullen dan ook weer duurder geworden zijn :-)
In die discussie is het eigenlijk relevant om naar de 'permanent verloren kosten' te kijken. Dat wil zeggen, alle kosten die je niet kan recupereren.Jamesken schreef: ↑3 juli 2020, 08:49 mooi gedaan Rendinho, maar oppassen met die self confirmation bias :-)
Voor huren zijn die simpel
- Alle betaalde huurgelden, kosten aan syndic, ...
- Registratierechten of btw
- Notariskosten
- Interesten op lening
- Eventuele bijdragen aan syndic
- Eventuele grote herstellingen
- ...
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Even een vraagje hierover.
Als ik kijk wat een lening kost wat huren kost en hoe dat zich verhoud.
Een beetje deftig huis hier in de omgeving kost 170k maar is dan kostenloos meer appartement.
Denk een huis/appartement die nog moeten gerenoveerd worden met 76 m³ en alle kosten in ongeveer evenveel zal kosten.
Nu dit komt neer op een prijs per maand van 625 euro(ruwe inschatting zonder echt veel specificate) op 25 jaar lenen
Nu dit is puur de leninglast.
Dan komen daar dus die herstellingen etc bij.
Als ik een dezelfde grootte(in dit geval zelfs 94m² dus nog 18 erbij) wil als appartement met een uitstekende staat dan kom ik uit op een huurprijs van 550 euro dus al 75 euro per maand goedkoper.
dan ben je zoals de situatie hier voor mij staat goedkoper uit met huren. Misschien niet op langere termijn maar het verschil kan je sparen toch?
Momenteel woon ik erg klein(kleiner dan 30m²) maar betaal ik 385 euro per maand inclusief electricteit water en gas.
Als ik kijk wat een lening kost wat huren kost en hoe dat zich verhoud.
Een beetje deftig huis hier in de omgeving kost 170k maar is dan kostenloos meer appartement.
Denk een huis/appartement die nog moeten gerenoveerd worden met 76 m³ en alle kosten in ongeveer evenveel zal kosten.
Nu dit komt neer op een prijs per maand van 625 euro(ruwe inschatting zonder echt veel specificate) op 25 jaar lenen
Nu dit is puur de leninglast.
Dan komen daar dus die herstellingen etc bij.
Als ik een dezelfde grootte(in dit geval zelfs 94m² dus nog 18 erbij) wil als appartement met een uitstekende staat dan kom ik uit op een huurprijs van 550 euro dus al 75 euro per maand goedkoper.
dan ben je zoals de situatie hier voor mij staat goedkoper uit met huren. Misschien niet op langere termijn maar het verschil kan je sparen toch?
Momenteel woon ik erg klein(kleiner dan 30m²) maar betaal ik 385 euro per maand inclusief electricteit water en gas.
... maar geen huur betaald.zappiduppi schreef: ↑3 juli 2020, 08:33Die ferme winst is wel relatief. Je hebt net de inflatie bijgehouden.Rendinho schreef: ↑3 juli 2020, 07:39 Wij hebben zelf op ons 22 jaar een SOD gebouwd, typisch kleinschalig, we wonen er 10 jaar en nu kunnen we met ferme winst verkopen.
En intussen heb je vermoedelijk ook intresten betaald op een lening.
... en wel belastingvoordeel gehad
De volledige vergelijking maken is niet zo makkelijk.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nee dat is zeker waar en ik denk dat je mentaliteit(bedoel dan niet het geld door de ramen gooien) bv dat je nog wil reizen etc moet meerekenen. Ik denk dat het je eigen keuze is en je daar dan de gevolgen moet dragen maar ik denk dat beide zonder grote gevolgen kunnen.