hoeveel jaar moet men minstens pensioensparen
Re: hoeveel jaar moet men minstens pensioensparen
download even PIXresizer en je kan je jpegje hier op 1 2 3 visualiseren. Ja toch ?zoé schreef:nu is de vraag : wie is de kat ?
@Al Fonds
Als het over dit gaat is het voor mij nog steeds niet duidelijk
http://www.dekamer.be/QRVA/pdf/48/48K0071.pdf
Ik lees daar
6832
BelgischeKamervan Volksvertegenwoordigers
Vragen en Antwoorden (GZ 1992-1993) -(71)-
Chambre des Représentantsde Belgique
Questions et Réponses(Sa 1992-1993)
DO 929312062
Vraag nr, 613 van de heer Knoops van 22 juni 1993
(Fr.) :
Pensioensparen.
Uit uw antwoord op de vraag nr. 340 van 30 maart
1993 van de heer De Roo blijkt dat inzake pensioensparen
het kapitaalopgebouwd door stortingen verricht
na 60-jarige leeftijd niet meer zal worden belast
(zie bulletin van Vragen en Antwoorden, Senaat, 1992-
1993, nr. 56, blz. 2734).
Wat gebeurt er met diezelfde sommen gevormd door
stortingen die niet gedurende vijf opeenvolgende jaren
werden geïnvesteerd?
Antwoord: Indien de in titel XIII van het Wetboek
van de met het zegel gelijkgestelde taksen bedoelde
taks op het lange termijnsparen is geheven op het
kapitaal dat tot de leeftijd van 60 jaar is gevormd, zijn
de kapitalen uit het pensioensparen, gevormd met stortingen
na de leeftijd van 60 jaar, van de inkomstenbelasting
vrijgesteld, ongeacht de omstandigheid dat die
stortingen gedurende minder dan 5 jaar belegd zijn
gebleven.
Als het over dit gaat is het voor mij nog steeds niet duidelijk
http://www.dekamer.be/QRVA/pdf/48/48K0071.pdf
Ik lees daar
6832
BelgischeKamervan Volksvertegenwoordigers
Vragen en Antwoorden (GZ 1992-1993) -(71)-
Chambre des Représentantsde Belgique
Questions et Réponses(Sa 1992-1993)
DO 929312062
Vraag nr, 613 van de heer Knoops van 22 juni 1993
(Fr.) :
Pensioensparen.
Uit uw antwoord op de vraag nr. 340 van 30 maart
1993 van de heer De Roo blijkt dat inzake pensioensparen
het kapitaalopgebouwd door stortingen verricht
na 60-jarige leeftijd niet meer zal worden belast
(zie bulletin van Vragen en Antwoorden, Senaat, 1992-
1993, nr. 56, blz. 2734).
Wat gebeurt er met diezelfde sommen gevormd door
stortingen die niet gedurende vijf opeenvolgende jaren
werden geïnvesteerd?
Antwoord: Indien de in titel XIII van het Wetboek
van de met het zegel gelijkgestelde taksen bedoelde
taks op het lange termijnsparen is geheven op het
kapitaal dat tot de leeftijd van 60 jaar is gevormd, zijn
de kapitalen uit het pensioensparen, gevormd met stortingen
na de leeftijd van 60 jaar, van de inkomstenbelasting
vrijgesteld, ongeacht de omstandigheid dat die
stortingen gedurende minder dan 5 jaar belegd zijn
gebleven.
@eric2, dat gaat toch enkel over stortingen na je 60ste verjaardag dus nadat de bevrijdende belasting is betaald. Ben in dat geval en kan dus jaarlijks tot mijn 65 met fiscaal voordeel blijven voortsparen maar zonder dat er achteraf nog een belasting dient betaald want die is al geheven op mijn 60ste. En op mijn 65 jaar wordt mijn pensioenspaarverzekering uitbetaald, dus de bedragen die ik nu nog spaar zijn minder dan 5 jaar belegd gebleven, daarover gaat die parlementaire vraag.
Maar dat was eigenlijk niet het onderwerp van dit draadje, zeg maar draad, hier ging het vooral over de voorwaarde dat je minstens in 5 verschillende jaren moest gespaard hebben binnen de periode van 10 jaar.
Maar dat was eigenlijk niet het onderwerp van dit draadje, zeg maar draad, hier ging het vooral over de voorwaarde dat je minstens in 5 verschillende jaren moest gespaard hebben binnen de periode van 10 jaar.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Ongeacht of men nu 5x moet storten of niet een dergelijke bepaling zou toch belachelijk zijn, nee ? Je kan in principe 5x 0,01€ storten en je bent in orde. Of is er misschien een minimumbedrag vastgelegd ?
Voor alle twijfelaars:
Buiten de spaarsimulator ( als die al niet plat ligt ) vindt u op Wikifin ook de fiscaliteit van Pensioensparen anno 2013.
Zoals ik altijd al verdedigd heb: ook daar vind je niks over 5 verplichte stortingen:
http://www.wikifin.be/nl/themas/pensioe ... iscaliteit" onclick="window.open(this.href);return false;
Geloof me dus maar: er zijn geen verplichte stortingen.
Buiten de spaarsimulator ( als die al niet plat ligt ) vindt u op Wikifin ook de fiscaliteit van Pensioensparen anno 2013.
Zoals ik altijd al verdedigd heb: ook daar vind je niks over 5 verplichte stortingen:
http://www.wikifin.be/nl/themas/pensioe ... iscaliteit" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen waar voor contracten begonnen voor 4 augustus 1992.
pensioenspaarverzekering-veranderen-ver ... ml#p129559" onclick="window.open(this.href);return false;
pensioenspaarverzekering-veranderen-ver ... ml#p129559" onclick="window.open(this.href);return false;
Al Fonds, en toch denk ik dat je maar beter contract per contract bekijkt, want... Enkele weken geleden nam ik telefonisch kontakt met Rabobank ivm met hun pensioensparen... Ik overwoog namelijk om naast mijn huidig pensioensparen bij Argenta, ook nog te beginnen in één van de pensioenspaarfondsen van Rabo (voor nog wat diversificatie...). Omdat ik al ergens anders aan pensioensparen deed, stelde ik ondermeer de vraag ivm de 'verplichte 5 stortingen'. De vriendelijke medewerkster aan de telefoon zei me eerst dat ze dacht dat dit geen voorwaarde was en dit niet in het contract bij Rabobank zou staan, doch ze ging dit nog even navragen. Na navraag bleek echter dat er voor Rabo toch een verplichting van min 5 stortingen bestaat, nl. dat wanneer je een pensioenspaarrekening aanmaakt in de beveiligde omgeving van Rabobank, er ergens toch in het contract dat je dan aangaat letterlijk zou staan dat je minstens 5 stortingen dient te verrichten... Ik heb als gevolg hiervan afgezien van bijkomend pensioensparen bij Rabobank. Aangezien ik geen pensioenspaarrekening bij Rabo heb aangemaakt, weet ik ook niet wat er juist van die 5 jaar in het contract dat je aangaat staat; misschien kan iemand die pensioensparen doet bij Rabo hiernaar eens kijken en uitsluitsel geven...Al Fonds schreef:Voor alle twijfelaars:
Er kan maar één verplichting zijn en dat is de Wet op het Pensioensparen.
Dat een maatschappij je zou verplichten is flauwekul en bovendien tegen de Wet op de Landverzekeringen. Een verzekeraar kan je nooit of te nimmer verplichten om een levensverzekering door te betalen. Ook bij een fonds kan men je niet verplichten verder te betalen.
Je begrijpt natuurlijk wel dat het een maatschappij goed uitkomt om jou te vertellen dat je moet verder betalen: dan krijgen zij nog premies ( en instapkosten ) binnen.
Maar wie geloof je nu ?: de wetgever of die telefoniste van de bank ?
Dat een maatschappij je zou verplichten is flauwekul en bovendien tegen de Wet op de Landverzekeringen. Een verzekeraar kan je nooit of te nimmer verplichten om een levensverzekering door te betalen. Ook bij een fonds kan men je niet verplichten verder te betalen.
Je begrijpt natuurlijk wel dat het een maatschappij goed uitkomt om jou te vertellen dat je moet verder betalen: dan krijgen zij nog premies ( en instapkosten ) binnen.
Maar wie geloof je nu ?: de wetgever of die telefoniste van de bank ?
Al fonds, ik heb dit draadje vroeger al eerder helemaal gevolgd, en ik weet dat de 5-jaren-verplichting (om het zo te noemen) niet in de wet vermeld staat, doch ik stel me nog steeds vragen bij het feit dat je een contract ondertekent en in feite kan in zo'n contract toch 'beperkende' clausules staan...
Neen dat kan niet want dat is tegen de Wet ( Wet op de Landverzekeringen ).
Stel dat een bepaalde bank in haar bijzondere voorwaarden stipuleert dat er minstens 5 stortingen ( al dan niet in hetzelfde jaar ) moeten gebeuren, dan moet zij ook de sanctie vermelden als dat niet gebeurt.
Wat gaat die bank doen als ik reeds 4 stortingen gedaan heb en nog tot net vóór mijn 65ste verjaardag de tijd heb voor de 5de storting ?
Hoe gaat zij « de anticipatieve heffing » berekenen op mijn 60ste verjaardag ?
@TK14, die medewerkster van Rabobank mag haar C4 verwachten
.

Wat gaat die bank doen als ik reeds 4 stortingen gedaan heb en nog tot net vóór mijn 65ste verjaardag de tijd heb voor de 5de storting ?

Hoe gaat zij « de anticipatieve heffing » berekenen op mijn 60ste verjaardag ?

@TK14, die medewerkster van Rabobank mag haar C4 verwachten

Laatst gewijzigd door Urbain op 31 januari 2013, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Da's geen probleem. Bij fondsen gaat zij de 4 stortingen laten kapitaliseren en op het resultaat de heffing toepassen.
Bij verzekering het reeds behaalde kapitaal.
Bij verzekering het reeds behaalde kapitaal.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Er is inderdaad veel onduidelijkheid in verband met de 5 verplichte stortingen. Indien u uw pensioenspaarrekening voor uw 55ste verjaardag opent, wordt u belast op uw 60ste verjaardag. Indien u later uw pensioenspaarrekening opent, wordt u belast als uw pensioenspaarrekening 10 jaar loopt.
Bij deze situaties moet men geen rekening houden met het aantal stortingen. Na het betalen van deze taks langetermijnsparen, kan u vrij uw kapitaal (gedeeltelijk) opvragen.
Er wordt enkel naar gekeken bij vervroegd pensioen of brugpensioen. Dit wil zeggen als u uw pensioenkapitaal vervroegd wenst op te vragen, dus voor uw 60ste verjaardag. Dit kan onder een aantal voorwaarden, waaronder ook of u 5 stortingen heeft gedaan over verschillende jaren en of deze bedragen gedurende 5 jaar belegd zijn. Indien u aan al deze voorwaarden voldoet, kan u ook van een gunstige belasting genieten. Indien u niet aan die voorwaarden voldoet, wordt er 33 % bedrijfsvoorheffing afgehouden.
De tax op lange termijnsparen is een zeer ingewikkelde materie, zeker als u 'afwijkt' van de normale gang van zaken. Dit schept inderdaad verwarring. Mijn excuses dat u door ons eerst niet correcte informatie heeft gekregen. Hopelijk is alles nu duidelijk.
Bij deze situaties moet men geen rekening houden met het aantal stortingen. Na het betalen van deze taks langetermijnsparen, kan u vrij uw kapitaal (gedeeltelijk) opvragen.
Er wordt enkel naar gekeken bij vervroegd pensioen of brugpensioen. Dit wil zeggen als u uw pensioenkapitaal vervroegd wenst op te vragen, dus voor uw 60ste verjaardag. Dit kan onder een aantal voorwaarden, waaronder ook of u 5 stortingen heeft gedaan over verschillende jaren en of deze bedragen gedurende 5 jaar belegd zijn. Indien u aan al deze voorwaarden voldoet, kan u ook van een gunstige belasting genieten. Indien u niet aan die voorwaarden voldoet, wordt er 33 % bedrijfsvoorheffing afgehouden.
De tax op lange termijnsparen is een zeer ingewikkelde materie, zeker als u 'afwijkt' van de normale gang van zaken. Dit schept inderdaad verwarring. Mijn excuses dat u door ons eerst niet correcte informatie heeft gekregen. Hopelijk is alles nu duidelijk.
Oke dit lijkt me iets duidelijker. Dus Al Fonds heeft altijd gelijk gehad.
Ik heb nog een vraagje. Op Wikifin staat het volgende :
"Als u zeer weinig of geen belastingen betaalt haalt u weinig of geen voordeel uit het pensioensparen; er zijn dan immers weinig belastingen waarop u de vermindering kan toepassen"
Dit klopt toch niet? Iedereen die aanpensioensparen of langetermijnsparen doet krijgt toch 30% terug. Dus als je dan veel of weinig belastingen dient te betalen. 30% blijft toch 30%?
Of wat bedoelt men men " weinig belastingen waarop u de vermindering kan toepassen" ?
gr
Ik heb nog een vraagje. Op Wikifin staat het volgende :
"Als u zeer weinig of geen belastingen betaalt haalt u weinig of geen voordeel uit het pensioensparen; er zijn dan immers weinig belastingen waarop u de vermindering kan toepassen"
Dit klopt toch niet? Iedereen die aanpensioensparen of langetermijnsparen doet krijgt toch 30% terug. Dus als je dan veel of weinig belastingen dient te betalen. 30% blijft toch 30%?
Of wat bedoelt men men " weinig belastingen waarop u de vermindering kan toepassen" ?
gr
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
De belastingsvermindering bedraagt inderdaad 30 % voor iedereen. Maar u moet wel belastingen betalen, voordat u iets 'in mindering' kan brengen. Dus als u student bent of geen ander (beroeps)inkomen heeft, als u geen belastingen moet betalen, kan u ook niets in mindering brengen ...
Voor een partner zonder beroepsinkomen, kan eventueel het huwelijkscoëfficiënt een oplossing bieden.
Voor een partner zonder beroepsinkomen, kan eventueel het huwelijkscoëfficiënt een oplossing bieden.