hoeveel jaar moet men minstens pensioensparen
Re: hoeveel jaar moet men minstens pensioensparen
Beste woordvoerder Rabobank,
Voor alle duidelijkheid: als ik bij jullie dus een pensioenspaarrekening open voor mijn 55ste en ik het gespaarde pensioenkapitaal NIET opvraag voor mijn 60 (tijdstip waarop de taxatie gebeurt), dan maakt het niet uit hoeveel stortingen (1, 4, 10 of 15,...) ik verricht heb...?
Voor alle duidelijkheid: als ik bij jullie dus een pensioenspaarrekening open voor mijn 55ste en ik het gespaarde pensioenkapitaal NIET opvraag voor mijn 60 (tijdstip waarop de taxatie gebeurt), dan maakt het niet uit hoeveel stortingen (1, 4, 10 of 15,...) ik verricht heb...?
Jos, pensioensparen is een belastingaftrek. Je moet dus belasting betalen om de aftrek te kunnen doen.
Stel dat je iets doet waarop geen of weinig belastingen betaald worden, dan ga je niks kunnen aftrekken.
Je moet dus al voldoende belastbaar zijn om winst te kunnen maken.
Ergens heeft Robokat dat bedrag eens vermeld één van de vorige weken, maar vindt dat maar eens terug want ik weet niet meer of het nu op Mijnkapitaal was op hier op Spaargids.
Stel dat je iets doet waarop geen of weinig belastingen betaald worden, dan ga je niks kunnen aftrekken.
Je moet dus al voldoende belastbaar zijn om winst te kunnen maken.
Ergens heeft Robokat dat bedrag eens vermeld één van de vorige weken, maar vindt dat maar eens terug want ik weet niet meer of het nu op Mijnkapitaal was op hier op Spaargids.
Een geluk dat google bestaat: hier wordt het bedrag vermeld : http://www.mijnkapitaal.be/obligaties-s ... /#comments" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
@ TK14: Inderdaad! Als u uw Rabo pensioenspaarrekening opent voor uw 55ste en 'normaal' getaxeerd wordt op uw 60ste verjaardag, maakt het niet uit hoeveel stortingen er zijn gebeurd.
Vanaf uw 60ste is uw pensioenspaarkapitaal dan vrij opvraagbaar of kan u nog fiscaal vriendelijk blijven doorsparen tot uw 65ste.
Vanaf uw 60ste is uw pensioenspaarkapitaal dan vrij opvraagbaar of kan u nog fiscaal vriendelijk blijven doorsparen tot uw 65ste.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Vraagje : Stel dat ik op 57 jaar een nieuwe pensioenspaarrekening open bij jullie en ik laat mijn oud pensioenfonds bij mijn bank staan zonder daar nog op door te storten :Rabobank.be schreef:@ TK14: Inderdaad! Als u uw Rabo pensioenspaarrekening opent voor uw 55ste en 'normaal' getaxeerd wordt op uw 60ste verjaardag, maakt het niet uit hoeveel stortingen er zijn gebeurd.
- kan ik bij jullie doorsparen met fiscale aftrek tot 67 ?
- kan ik op de leeftijd van 60 jaar mijn reeds verworven kapitaal bij mijn vorige bank opvragen ?
(ik stort daar reeds jaarlijks vanaf de leeftijd van 35 jaar) zal ik daar op 60 jaar getaxeerd worden ?
Met vriendelijk groeten,
mm
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Als u een Rabo pensioenspaarrekening opent op uw 57ste, moet deze nieuwe rekening 10 jaar lopen voordat u kan genieten van de taks langetermijnsparen. Dit wil zeggen dat u maar tot uw 64ste jaar aan fiscaal vriendelijk pensioensparen kan doen, en nog moet wachten tot uw 67ste om uw definitieve taks te betalen en u vrij over het kapitaal kan beschikken. Dit scenario telt indien u uw pensioenspaarfonds bij uw huidige bank wenst te laten staan.
Indien u uw pensioenspaarfonds zou overdragen, komt met de overdracht de volledige fiscale historiek mee, dus ook de initiële openingsdatum van uw pensioenspaarrekening. Zoals u al aangeeft loopt uw pensioenspaarrekening daar al vanaf uw 35ste jaar. Dus kan u zonder problemen bij ons verder sparen, op uw 60ste uw taks langetermijnsparen betalen. Vanaf dan is uw pensioenkapitaal vrij opvraagbaar en kan u nog verder fiscaal vriendelijk pensioensparen tot en met uw 64ste jaar.
Indien u uw pensioenspaarfonds zou overdragen, komt met de overdracht de volledige fiscale historiek mee, dus ook de initiële openingsdatum van uw pensioenspaarrekening. Zoals u al aangeeft loopt uw pensioenspaarrekening daar al vanaf uw 35ste jaar. Dus kan u zonder problemen bij ons verder sparen, op uw 60ste uw taks langetermijnsparen betalen. Vanaf dan is uw pensioenkapitaal vrij opvraagbaar en kan u nog verder fiscaal vriendelijk pensioensparen tot en met uw 64ste jaar.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Hartelijk dank !
Rabo,Rabobank.be schreef:@ TK14: Inderdaad! Als u uw Rabo pensioenspaarrekening opent voor uw 55ste en 'normaal' getaxeerd wordt op uw 60ste verjaardag, maakt het niet uit hoeveel stortingen er zijn gebeurd.
Bedankt voor het duidelijk antwoord!