Hoeveel spaargeld moet je overhouden van de bank?
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Hoeveel spaargeld moet je overhouden van de bank?
Onze situatie:
Wij (24 en 27 jaar) hebben een netto inkomen van 5300 euro. We zijn in januari al gaan luisteren voor een lening bij KBC waar we te horen kregen dat we makkelijk kunnen lenen tot +/- 400.000 euro. We hebben dit weekend een bod gedaan op een huis 391.000 euro.
We hebben 60.000 euro eigen inbreng. Met het 10% voorschot en de notariskosten schiet hier niet veel meer van over. We hebben een kleine buffer, maar is er een minimum bedrag dat de bank naar kijkt wat je over houdt?
Bij het aangaan van de lening moet je aantonen hoeveel je op je spaarrekening hebt staan. Ik heb een groot deel van dit bedrag als schenking gekregen van mijn mama. Moet ik dit aantonen of kijken ze enkel naar het totaalbedrag van mijn spaarrekening?
Alvast bedankt
Wij (24 en 27 jaar) hebben een netto inkomen van 5300 euro. We zijn in januari al gaan luisteren voor een lening bij KBC waar we te horen kregen dat we makkelijk kunnen lenen tot +/- 400.000 euro. We hebben dit weekend een bod gedaan op een huis 391.000 euro.
We hebben 60.000 euro eigen inbreng. Met het 10% voorschot en de notariskosten schiet hier niet veel meer van over. We hebben een kleine buffer, maar is er een minimum bedrag dat de bank naar kijkt wat je over houdt?
Bij het aangaan van de lening moet je aantonen hoeveel je op je spaarrekening hebt staan. Ik heb een groot deel van dit bedrag als schenking gekregen van mijn mama. Moet ik dit aantonen of kijken ze enkel naar het totaalbedrag van mijn spaarrekening?
Alvast bedankt
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Hoeveel spaargeld moet je overhouden van de bank?
Er zijn geen exacte regeltjes. Alles hangt af van jullie volledig dossier/project met alles subtiliteiten.
Maar algemeen genomen zou een lening met quotiteit van max 90% en een maandelijkse "afbetaling" van max 1/3 van het netto inkomen geen probleem mogen zijn.
Je maakt best ook een onderscheid tss. echte kosten en voorschotten.
Project:
- 391.000 aankoop
- 20.000 notaris- en beschrijfkosten
Totaal: 411.000
Financiering:
- 60.000 eigen middelen
- 351.000 hypothecaire lening (= max 90% quotiteit)
De mogelijkheden van een hypothecaire lening zijn legio. Hangt volledig af van de inschattingen van de bank en jullie persoonlijke voorkeuren.
Om een idee te krijgen: https://www.spaargids.be/sparen/simulat ... ening.html
Bv. aan 2,8 vast op 25 jaar = 1.621 per maand (= max. 1766, 1/3 netto maandinkomen)
Maar algemeen genomen zou een lening met quotiteit van max 90% en een maandelijkse "afbetaling" van max 1/3 van het netto inkomen geen probleem mogen zijn.
Je maakt best ook een onderscheid tss. echte kosten en voorschotten.
Project:
- 391.000 aankoop
- 20.000 notaris- en beschrijfkosten
Totaal: 411.000
Financiering:
- 60.000 eigen middelen
- 351.000 hypothecaire lening (= max 90% quotiteit)
De mogelijkheden van een hypothecaire lening zijn legio. Hangt volledig af van de inschattingen van de bank en jullie persoonlijke voorkeuren.
Om een idee te krijgen: https://www.spaargids.be/sparen/simulat ... ening.html
Bv. aan 2,8 vast op 25 jaar = 1.621 per maand (= max. 1766, 1/3 netto maandinkomen)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.