Hoeveel spaargeld?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Hoeveel spaargeld?
Beste,
Misschien een beetje een rare vraag, maar hoeveel spaargeld hebben jullie momenteel? & hoeveel spaargeld is een mooie buffer?
Ik ben nu 24 jaar en heb momenteel €23.000 kunnen bijeensparen. Ik denk steeds dat ik te weinig spaar, waardoor ik er mentaal soms ongelukkig bij loop.
Aangezien de meeste hier toch anoniem zijn, leek het mij geen kwaad om een inschatting te geven van het gemiddeld spaargeld. Ik ben best benieuwd om mensen van rond mijn leeftijd rond dezelfde grens zitten?
Misschien een beetje een rare vraag, maar hoeveel spaargeld hebben jullie momenteel? & hoeveel spaargeld is een mooie buffer?
Ik ben nu 24 jaar en heb momenteel €23.000 kunnen bijeensparen. Ik denk steeds dat ik te weinig spaar, waardoor ik er mentaal soms ongelukkig bij loop.
Aangezien de meeste hier toch anoniem zijn, leek het mij geen kwaad om een inschatting te geven van het gemiddeld spaargeld. Ik ben best benieuwd om mensen van rond mijn leeftijd rond dezelfde grens zitten?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Hoeveel spaargeld?
Je kan volgens mij niet gewoon vergelijken met "hoeveel spaargeld" iemand heeft.GBPJPY schreef: ↑29 oktober 2021, 21:03 Beste,
De volledige situatie van de persoon moet je dan bekijken.
Wat betreft buffer lopen de meningen uitéén van 3 maanden netto-loon tot 12 maanden netto-loon.
Ook dit is geen exacte wetenschap, veel hangt af van de stabiliteit van je situatie bv., je eventuele investeringen en/of schulden die je al hebt., enz.
Als je zelf ongelukkig bent omdat je vind dat je te weinig spaart, spaar dan meer totdat je gelukkig bent
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Het is het totale plaatje waar je rekening mee moet houden. Iemand die bijna op pensioen gaat zal hopelijk toch iets meer mogen hebben als €23.000 en iemand die net een huis heeft gekocht zal een gat in de lucht springen met €23.000 overschot.
24 jaar en €23.000? Dat is al een pak meer dan wat veel mensen op die leeftijd bijeen krijgen.
Maar ook dat is zeer afhankelijk van je situatie. Ben je naar school gegaan tot 22 en heb je op 2 jaar tijd dat bedrag bijeen gehaald dan zeg ik wel wauw, veel mensen kunnen zich met hun eerste loon niet zo bedwingen.
Werk je al vanaf je 18de, dan is €23.000 mooi maar minder indrukwekkend (tenzij je al vanaf je 18de het huis uit bent, dan is dat bedrag weer indrukwekkend).
Verder, misschien liever €0 spaargeld maar een zeer stabiele job die je graag doet met een mooie verloning dan €20.000 op een rekening en eigenlijk ontslag willen nemen.
Mijn gevoel, je hebt niets om ongerust over te maken. Ongetwijfeld zijn er die het "beter doen", maar er zullen er een pak meer zijn die het een pak slechter doen.
Bekijk het ook zo, €23.000 daar zal je al gemakkelijk 1 jaar van kunnen leven zonder inkomen en in het huidig klimaat van werkgelegenheid moet je best kieskeurig zijn om als jong persoon geen job vast te krijgen op korte termijn.
Ter vergelijking, toen ik jouw leeftijd was (9 jaar geleden) had ik €15.000 + €17.000 van een erfenis, een wagen (waarde €5.000), werkte ik anderhalf jaar en woonde ik nog bij de ouders in.
24 jaar en €23.000? Dat is al een pak meer dan wat veel mensen op die leeftijd bijeen krijgen.
Maar ook dat is zeer afhankelijk van je situatie. Ben je naar school gegaan tot 22 en heb je op 2 jaar tijd dat bedrag bijeen gehaald dan zeg ik wel wauw, veel mensen kunnen zich met hun eerste loon niet zo bedwingen.
Werk je al vanaf je 18de, dan is €23.000 mooi maar minder indrukwekkend (tenzij je al vanaf je 18de het huis uit bent, dan is dat bedrag weer indrukwekkend).
Verder, misschien liever €0 spaargeld maar een zeer stabiele job die je graag doet met een mooie verloning dan €20.000 op een rekening en eigenlijk ontslag willen nemen.
Mijn gevoel, je hebt niets om ongerust over te maken. Ongetwijfeld zijn er die het "beter doen", maar er zullen er een pak meer zijn die het een pak slechter doen.
Bekijk het ook zo, €23.000 daar zal je al gemakkelijk 1 jaar van kunnen leven zonder inkomen en in het huidig klimaat van werkgelegenheid moet je best kieskeurig zijn om als jong persoon geen job vast te krijgen op korte termijn.
Ter vergelijking, toen ik jouw leeftijd was (9 jaar geleden) had ik €15.000 + €17.000 van een erfenis, een wagen (waarde €5.000), werkte ik anderhalf jaar en woonde ik nog bij de ouders in.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mooi reactie van SMGGM met inbegrip van een praktijkvoorbeeld.
Dat vind ik altijd wel interessant, dus ...
Op mijn 24 had ik (geëxtrapoleerd naar vandaag) ongeveer:
- een (leefbare) studio (aankoop waarde pakweg 100.000 EUR) gedurende 2 jaar
- een nieuwe wagen van pakweg 25.000 EUR aankoopprijs gedurende 1 jaar
- een hypothecaire lening met restschuld pakweg 85.000 EUR - resterende looptijd 8 jaar (denk aan ~ 4,5% intrestvoet)
- een wagen lening met restschuld van pakweg 9.000 EUR - resterende looptijd 2 jaar (denk aan ~ 7% intrestvoet)
- een fiscaal pensioensparen opgebouwd gedurende de voorbije 5 jaar
- een financiële buffer (spaarrekening) van pakweg 2.000 EUR
(edit: nog steeds geëxtrapoleerd naar vandaag)
Vóór de aankoop van studio en wagen, zal ik dus op mijn 22 jaar zo'n 20.000 EUR bij elkaar gespaard hebben op 3 jaar (naast fiscaal persioensparen gedurende 3 jaar)
Ik ben "zelfstandig" geworden en beginnen werken op mij 19de, zonder hulp van thuis en met middelbaar diploma.
Ik heb gedurende 3 jaar gehuurd, zo goedkoop mogelijk (zelfs een tijdje studentenkamer toen ik al werkte).
De wagen was een goede investering, doordat deze mij meer mogelijkheden/flexibiliteit qua werk gaf.
Dat vind ik altijd wel interessant, dus ...
Op mijn 24 had ik (geëxtrapoleerd naar vandaag) ongeveer:
- een (leefbare) studio (aankoop waarde pakweg 100.000 EUR) gedurende 2 jaar
- een nieuwe wagen van pakweg 25.000 EUR aankoopprijs gedurende 1 jaar
- een hypothecaire lening met restschuld pakweg 85.000 EUR - resterende looptijd 8 jaar (denk aan ~ 4,5% intrestvoet)
- een wagen lening met restschuld van pakweg 9.000 EUR - resterende looptijd 2 jaar (denk aan ~ 7% intrestvoet)
- een fiscaal pensioensparen opgebouwd gedurende de voorbije 5 jaar
- een financiële buffer (spaarrekening) van pakweg 2.000 EUR
(edit: nog steeds geëxtrapoleerd naar vandaag)
Vóór de aankoop van studio en wagen, zal ik dus op mijn 22 jaar zo'n 20.000 EUR bij elkaar gespaard hebben op 3 jaar (naast fiscaal persioensparen gedurende 3 jaar)
Ik ben "zelfstandig" geworden en beginnen werken op mij 19de, zonder hulp van thuis en met middelbaar diploma.
Ik heb gedurende 3 jaar gehuurd, zo goedkoop mogelijk (zelfs een tijdje studentenkamer toen ik al werkte).
De wagen was een goede investering, doordat deze mij meer mogelijkheden/flexibiliteit qua werk gaf.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 30 oktober 2021, 20:02, 4 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarin zou je die voorbije twee jaar dan belegd hebben, rekening houdend met het feit dat liquiditeit/flexibiliteit op je 24 jaar vermoedelijk prioriteit nummer 1 is ?troglodytes schreef: ↑30 oktober 2021, 17:26 Ik zou er ongelukkig bijlopen omdat ik de voorbije twee jaar niet aan het beleggen was ipv te sparen. Je had al 30.000 EUR of meer kunnen hebben intussen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zou wel interessant zijn als TS (topic starter - GBPJPY) hier ook eens zijn/haar praktijkvoorbeeld geeft, aangezien het toch anoniem is ...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben 26 en heb nu 29000 euro spaargeld en lage vaste lasten waaronder ook geen auto(niet nodig). Wetende dat ik in 2019 zeker 15000 euro heb letterlijk weggesmeten(autocrash, vriendschapsfraude etc) dan zit ik redelijk goed.
Op mijn 24ste zat ik al vlotjes over de 100000€. Vanaf mijn 16de elke woensdagnamiddag en volledige zaterdag gaan bijverdienen in het zwart. Ook met de voetbal tot mijn 27ste een mooie stuiver verdiend.
Op mijn 18de na het middelbaar meteen een overal aangetrokken en gaan werken. Eén keer eens uit de bocht gegaan en een BMW3 full option gekocht. Grootste miskoop van mijn leven. Voor de rest sober geleefd met als gevolg nu een losstaande woning op de boerenbuiten vlak aan een groot natuurgebied. Wij werken beiden 4/5de en nog steeds met mijn overal aan.
Mijn conclusie is dat je als late tiener en vroege 20'er de rest van uw leven bepaald of je het goed hebt of niet. Wij zijn nu al als vroege 40'ers aan het uitbollen. Geen stress en een werkgever die achter ons veren zit wordt vriendelijk maar kordaat op zijn plaats gezet.
Op mijn 18de na het middelbaar meteen een overal aangetrokken en gaan werken. Eén keer eens uit de bocht gegaan en een BMW3 full option gekocht. Grootste miskoop van mijn leven. Voor de rest sober geleefd met als gevolg nu een losstaande woning op de boerenbuiten vlak aan een groot natuurgebied. Wij werken beiden 4/5de en nog steeds met mijn overal aan.
Mijn conclusie is dat je als late tiener en vroege 20'er de rest van uw leven bepaald of je het goed hebt of niet. Wij zijn nu al als vroege 40'ers aan het uitbollen. Geen stress en een werkgever die achter ons veren zit wordt vriendelijk maar kordaat op zijn plaats gezet.
- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
Dag GBPJPY,
Ik ben net als jou 24 jaar, mooi referentiepunt dus. Ik zit vlotjes boven jouw spaarsom. Al zegt zo'n bedrag alleen vrijwel niets, daarmee dat ik er hier geen getal op plak. Altijd in rekening houden of er hiernaast nog af te betalen schulden zijn, vorderingen, etc.
Ik heb altijd kosteloos thuis kunnen wonen en van mijn studentenjob inkomen nooit iets moeten afgeven.
Dit doet uiteraard veel.Wat ik hiermee wil zeggen is dat alle situaties anders zijn.
De belangrijkste stap, die andere vaak tegen hun 40 nog niet zetten, heb jij juist gedaan; reflecteren over wat je hebt en hoe het te doen groeien!
Mijn tip is dus alles oplijsten van inkomende en uitgaande geldstromen die van toepassing zijn bij jou. Kijk naar de grootste bedragen want hier op besparen heeft de grootste impact op je spaarvermogen.
Ik vind de app 'Moneymanager' hier de ideale partner voor. Na 3 maand telkens er geld binnenkomt/ buitengaat dit te noteren in de app zie je perfect waar jouw grootste kosten liggen. Hieruit kun je dan jezelf beginnen verbeteren.
Maar de grootste tip; onthoud vooral dat 't leven niet eeuwig duurt. Geniet dus zeker af en toe van een (betaalbare) uitstap en laat dat sparen dan even links liggen.
Ik ben net als jou 24 jaar, mooi referentiepunt dus. Ik zit vlotjes boven jouw spaarsom. Al zegt zo'n bedrag alleen vrijwel niets, daarmee dat ik er hier geen getal op plak. Altijd in rekening houden of er hiernaast nog af te betalen schulden zijn, vorderingen, etc.
Ik heb altijd kosteloos thuis kunnen wonen en van mijn studentenjob inkomen nooit iets moeten afgeven.
Dit doet uiteraard veel.Wat ik hiermee wil zeggen is dat alle situaties anders zijn.
De belangrijkste stap, die andere vaak tegen hun 40 nog niet zetten, heb jij juist gedaan; reflecteren over wat je hebt en hoe het te doen groeien!
Mijn tip is dus alles oplijsten van inkomende en uitgaande geldstromen die van toepassing zijn bij jou. Kijk naar de grootste bedragen want hier op besparen heeft de grootste impact op je spaarvermogen.
Ik vind de app 'Moneymanager' hier de ideale partner voor. Na 3 maand telkens er geld binnenkomt/ buitengaat dit te noteren in de app zie je perfect waar jouw grootste kosten liggen. Hieruit kun je dan jezelf beginnen verbeteren.
Maar de grootste tip; onthoud vooral dat 't leven niet eeuwig duurt. Geniet dus zeker af en toe van een (betaalbare) uitstap en laat dat sparen dan even links liggen.
Weet dat heeeeel veel van jouw leeftijdsgenoten niet in staat zijn om 1 euro te sparen. En dat heeft trouwens niks te maken met de hoogte van het inkomen.
23k is bijna wat we vroeger "een miljoen" noemden.
Als je hierdoor mentaal ongelukkig bent, zou ik zeker niet te veel mij baseren op de verhalen hier op het forum:GBPJPY schreef: ↑29 oktober 2021, 21:03 Beste,
- ik denk dat het gemiddeld inkomen hier hoger is dan "de gewone wereld"
- ik denk dat de gemiddelde opbrengst van de beleggingen van hun spaargeld hier hoger ligt dan "de gewone wereld"
- Het is anoniem, maar mensen durven wel eens te overdrijven
Er zijn tal van studies die om de zoveel maanden verschijnen. Baseer je daarop, maar maak je er niet ongelukkig door als je kunt doen wat je wilt. Je bent 24. Probeer te sparen of te beleggen, maar vooral, probeer ook een beetje te leven en te genieten;-).
Inderdaad, focus je niet te hard op het bedrag dat op je spaarrekening staat. Ga ook eens na hoe hard je het kon laten groeien sinds 12 maanden geleden.
Of misschien beter nog: hoeveel % van je jaarinkomen heb je opzij kunnen zetten.
Als dat bijvoorbeeld onder de 10% ligt dan is er werk aan de winkel.
FIRE-goeroes zullen een spaarquote van 30% of zelfs 50% aanbevelen.
Of misschien beter nog: hoeveel % van je jaarinkomen heb je opzij kunnen zetten.
Als dat bijvoorbeeld onder de 10% ligt dan is er werk aan de winkel.
FIRE-goeroes zullen een spaarquote van 30% of zelfs 50% aanbevelen.
Ik ben sinds mijn 21ste afgestudeerd & werk nu ongeveer 3 jaar.
In mijn tienerjaren was ik daar nog niet vaak mee bezig, waardoor ik veel geld uitgaf en leuke reizen en feestjes met vrienden enzovoort. (Kon veel meer gespaard hebben)
Sinds ik werk is het besef van geld snel gekomen & wil ik alleen maar meer zien op die rekening.
Ik heb in mijn eerste werk jaar niet veel kunnen sparen. Ik heb dan ook mijn eerste autootje gekocht.
In mijn tienerjaren was ik daar nog niet vaak mee bezig, waardoor ik veel geld uitgaf en leuke reizen en feestjes met vrienden enzovoort. (Kon veel meer gespaard hebben)
Sinds ik werk is het besef van geld snel gekomen & wil ik alleen maar meer zien op die rekening.
Ik heb in mijn eerste werk jaar niet veel kunnen sparen. Ik heb dan ook mijn eerste autootje gekocht.
Laatst gewijzigd door GBPJPY op 3 november 2021, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik ben 21 jaar en heb 20k op spaarrekening. Ik spaar 1000 euro per maand