Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
TIP
Re: Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
Obligatiefondsen: lees ik dat correct als 3,98% totaal (niet-geannualiseerd) rendement?B7H4long schreef: ↑4 juni 2021, 15:29"What a difference a year makes"B7H4long schreef: ↑1 april 2020, 19:58 Voor mijn aandelen(fondsen) geeft M* dat ik 24,68% meer heb dan ik er ooit heb ingestoken en zou ik vandaag een geannualiseerd rendement hebben van 5,10%. Alle transacties sinds 2013 zijn gedetailleerd ingegeven, daarvoor enkel een "jaarlijkse samenvatting"
Voor mijn obligatiefondsen zou de winst 3,76% zijn, dit is zonder de ontvangen dividenden.
Mijn cijfers zijn nu respectievelijk 57,62%, 9,17% ( de laatste 10 jaar >12%) en 3,98%.
Tja, als je investeert in individuele aandelen moet je vroeg of laat eens serieus op de blaren zitten.
Zelf ook "een ervaring rijker" met o.a. Nyrstar, Republic Airways (chapter 11), Thrombogenics.
Hoort er bij zeker. Andere aandelen presteren dan weer ver boven verwachting.
En je leert er ook wel uit, meer dan uit de successen.
Het geannualiseerde rendement in de "lange termijn" tab staat op 3,29% op 10 jaar, veel minder op de kortere periodes.
Maar dat is niet het getal waarnaar hier gevraagd wordt.
Het getal dat ik in mijn vorige post gaf is het "Winst/Verl. Sinds Aankoop %" in de tab "winst & verlies" toont.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet (meer) wat dit getal wil zeggen. Ik kijk eigenlijk nooit naar dit getal.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Net eens gekeken naar m'n beleggingsportefeuille (sinds begin 2016 actief)
Als ik kijk naar de stortingen die ik sinds het begin deed, en naar de waarde van de portefeuille op dit moment, kom ik op 19% (virtuele) winst over die 5 jaar. Komt overeen met een spaarboekje waar je 3% op krijgt.
Als ik kijk naar de stortingen die ik sinds het begin deed, en naar de waarde van de portefeuille op dit moment, kom ik op 19% (virtuele) winst over die 5 jaar. Komt overeen met een spaarboekje waar je 3% op krijgt.
24%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
23%Bonds - 2%IEGA - 1%CASH Updated 01/01/2025
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
23%Bonds - 2%IEGA - 1%CASH Updated 01/01/2025
Grootste deel toch (90%) en dan nog vooral Brusselse beurs. Een paar goede (Recticel (+100%), Sofina (+200%), Lotus(+90%)), een paar pechvogels die heel goed rendeerden en dan kletsen hebben gekregen en nu uit een diep dal proberen te kruipen (ABInbev en BPost, samen ong. 25% van portefeuille op dit moment, en nu samen -30%... en ik kom daar van ong. -60% ). De meeste heb ik ook voor het dividend. Bv. Euronav, GIMV, TINC en Immobel staan momenteel ongeveer op 0% rendement, maar hebben al wel heel wat dividend opgeleverd. Meeste is ook buy-and-hold. Ik heb bv. een hele tijd Scottish Mortgage Investment Trust gehad en dat rendeerde mooi, en na een daling heb ik toch maar met mooie winst verkocht op ong. 8£. Achteraf gezien beter gehouden, als ik zie waar dit nu weer staat... 12£...
De gerecupereerde 30% RV op dividenden (momenteel kan ik nog alles recupereren, want zit nog niet aan het plaffond) zit niet in m'n rendement verrekend (gezien de belastingen dat niet op mijn portefeuille-rekening stort...)
Heb het eens bekeken met een probeerseltje, lijkt me dat bij morningstar in de tab "winst & verlies":
winst/verl. sinds aankoop % = winst/verl. sinds aankoop (EUR) / totale inflows (EUR)
Waarbij totale inflows de som is van alle aankopen, zonder rekening te houden met verkopen.
Dus als je eens je portefeuille volledig herschikt gaan totale inflows/outflows fors omhoog met zelfde bedrag, winst in euro blijft gelijk (afgezien van transactiekosten), en daalt je "winst/verl. sinds aankoop %" aanzienlijk.
Dat cijfer is van geen nut dus.
Zoals zoveel rendementen berekend door banken/brokers....
Brokers hebben er eigenlijk baat bij om je een hoog getal te tonen, dat zet aan tot meer beleggen, en dus meer winst.
Zelf reken ik via Excel (XIRR) een rendement uit. Dat vind ik nog het betrouwbaarste van al, want ik weet wat het wil zeggen, en hoe je het berekent.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
+/- 4 jaar geleden begonnen , en in het begin wat beginnersfouten gemaakt , waardoor ik nu op -1 % sta , groten deels omdat bpost mij naar beneden trekt , anders stond ik licht positief :-)
Keytrade brengt bv. geen kosten in rekening dat wijst in die richting.
Maar Keytrade houdt ook geen rekening met dividenden en andere uitkeringen, dat is dus onderschatting van het rendement.
't is dus eerder een zootje dan bewuste strategie vermoed ik...
En met een zinvol rendement als % voor de dag komen in alle omstandigheden is ook niet zo simpel.
Bij vastgoedcertificaten waar ik in beleg en die op het einde van hun leven in liquidatie gaan = de restwaarde in meerdere stappen uitkeren, kan dat bizarre resultaten geven.
Zo heb ik op mijn positie in Antares (in liquidatie) by Keytrade een mooie winst.
Volgens Keytrade heb ik enkele duizenden euro's verlies en een catastrofale "rentabiliteit" van -90%!
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Ja ik bereken ook zelf de IRR (niet via Excel, eigen berekening wel)
IRR kan ook wel problemen hebben, zeker als je het voor individuele lijnen berekent.
Bv. een belegging << 1 jaar kan een absurd hoge IRR geven, dat is wel gemakkelijk op te lossen door de schaling naar 1 jaar ongedaan te maken in dat geval.
Ik heb ook wel eens paar idiosyncratische gevallen gezien waar de IRR bizar resultaat gaf.
Voor een volledige portefeuille (met positief rendement) werkt IRR prima en geeft een zinvol resultaat.
Nadeel is dat het ingewikkelder is om te berekenen/vatten dan een "simpele" berekening.
Ik bereken IRR altijd voor de volledige portefeuille. Zowel sinds 1/12/2019 (start portefeuille), als per kalenderjaar. Op korte perioden geeft dat inderdaad absurde resultaten. Een IRR van meer dan 1000% is dan mogelijk. Maar op lange termijn normaliseert zich dit.el perro schreef: ↑5 juni 2021, 18:53Keytrade brengt bv. geen kosten in rekening dat wijst in die richting.
Maar Keytrade houdt ook geen rekening met dividenden en andere uitkeringen, dat is dus onderschatting van het rendement.
En met een zinvol rendement als % voor de dag komen in alle omstandigheden is ook niet zo simpel.
Bij vastgoedcertificaten waar ik in beleg en die op het einde van hun leven in liquidatie gaan = de restwaarde in meerdere stappen uitkeren, kan dat bizarre resultaten geven.
Zo heb ik op mijn positie in Antares (in liquidatie) by Keytrade een mooie winst.
Volgens Keytrade heb ik enkele duizenden euro's verlies en een catastrofale "rentabiliteit" van -90%!![]()
Ja ik bereken ook zelf de IRR (niet via Excel, eigen berekening wel)
IRR kan ook wel problemen hebben, zeker als je het voor individuele lijnen berekent.
Bv. een belegging << 1 jaar kan een absurd hoge IRR geven, dat is wel gemakkelijk op te lossen door de schaling naar 1 jaar ongedaan te maken in dat geval.
Ik heb ook wel eens paar idiosyncratische gevallen gezien waar de IRR bizar resultaat gaf.
Voor een volledige portefeuille (met positief rendement) werkt IRR prima en geeft een zinvol resultaat.
Nadeel is dat het ingewikkelder is om te berekenen/vatten dan een "simpele" berekening.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Op 7 jaar tijd staat de portefeuille 56.76 percent hoger dan wat ik er aan cash heb ingestoken. Min of meer van 0 begonnen met regelmatige inflows.
Het grootste deel van de portefeuille zijn bedrijven die 15-70% rendement gehaald hebben. Hier en daar wat kneusjes die -20% tot -40% zijn, weinig succes gehad met value hunting. En dan de absolute toppers die x3 tot x8 gegaan zijn.
Op jaarrendementen heb ik moeilijk een zicht, daarvoor zo zo'n IRR handig zijn moest ik eens veel tijd hebben om alles in te geven.
Het grootste deel van de portefeuille zijn bedrijven die 15-70% rendement gehaald hebben. Hier en daar wat kneusjes die -20% tot -40% zijn, weinig succes gehad met value hunting. En dan de absolute toppers die x3 tot x8 gegaan zijn.
Op jaarrendementen heb ik moeilijk een zicht, daarvoor zo zo'n IRR handig zijn moest ik eens veel tijd hebben om alles in te geven.
Als je wel rekening wilt houden met de dividenden, is dat allemaal aanpasbaar. Je kan de BEP zelf wijzigen.el perro schreef: ↑5 juni 2021, 18:53 Keytrade brengt bv. geen kosten in rekening dat wijst in die richting.
zie: https://www.keytradebank.be/nl/beurs/nieuweportefeuille pagina 3/6 in de slideshow.
Hoeveel moet een fonds stijgen in % om bij verkoop iets te verdienen? 3% ? 5%? 10%?
Instapkost is 1 % en fonds heeft 99% aandelen.
Beurs taks ? Belastingen ? enz.
Instapkost is 1 % en fonds heeft 99% aandelen.
Beurs taks ? Belastingen ? enz.
Instapkost uitstapkost tob-transactietaks bij aankoop en verkoop.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.