Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
TIP
Re: Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
Instap kosten eraf en % beurstakseraf.
Meer niet?
Meer niet?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
In het algemeen:
Winst = verkoopwaardeprijs - aankoopwaardeprijs - kosten (excl. kosten die inbegrepen zijn in de verkoop- en aankoopwaardeprijs)
Best u even verdiepen in "fondsen", want dat is heel uiteenlopend al naargelang het "fonds".
Edit: "waarde" vervangen door "prijs"
Als ik nu verkoop heb ik op 6 maanden 6%netto.
Ben ik best tevreden mee, dan mogen ze nog 10%stijgen, heb geleerd happy te zijn al zouden ze meer stijgen maar wat ben ik er mee als die nadien zakken onder aankoopprijs.
Beter één vogel in de hand dan geen.
Dus laat dit geld rusten op rekening zelfs paar maanden tot die weer zakken onder de nominale stijging van curve en dan koop ik terug in tot die terug stabiliseren om weer winst te pakken.
Als ik dit jaar iets eerder had gedaan zou ik meer dan 10 % winst hebben gehad.
Wat ik wel heb begrepen fondsen zijn een legale
piramide spel. Banken en beheerders proberen in de marge van instap kosten winst te blijven nemen zodat klanten zelf niet zouden afromen.
Ben nog maar van begin 2021 begonnen maar zie toch een duidelijk patroon.
Op langere termijn neem ik meer winst dan dit geld 6 jaar te laten staan.
Ben ik goe bezig? Of zie jullie dit anders?
Ben ik best tevreden mee, dan mogen ze nog 10%stijgen, heb geleerd happy te zijn al zouden ze meer stijgen maar wat ben ik er mee als die nadien zakken onder aankoopprijs.
Beter één vogel in de hand dan geen.
Dus laat dit geld rusten op rekening zelfs paar maanden tot die weer zakken onder de nominale stijging van curve en dan koop ik terug in tot die terug stabiliseren om weer winst te pakken.
Als ik dit jaar iets eerder had gedaan zou ik meer dan 10 % winst hebben gehad.
Wat ik wel heb begrepen fondsen zijn een legale
piramide spel. Banken en beheerders proberen in de marge van instap kosten winst te blijven nemen zodat klanten zelf niet zouden afromen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uh ... ja, ik zie dit anders ... "fondsen" een piramide spel ?!?odbc schreef: ↑6 juli 2021, 10:10 Wat ik wel heb begrepen fondsen zijn een legale piramide spel. Banken en beheerders proberen in de marge van instap kosten winst te blijven nemen zodat klanten zelf niet zouden afromen.
En tussen "fonds" en "fonds" zit een hemelsbreed verschil
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 6 juli 2021, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Meeste fondsen hebben constante lijn in stijgen, die kan je berekenen wat het gemiddelde per dag of week is .
Dat is een betrouwbare indicatie, de één heeft een steilere dan de andere maar is een constante.
Dat onderweg een val is of een sterke stijging is normaal (economisch of externe impact)
Dus ik verkoop en neem winst, en zodra er genoeg curve is onder de nominale stijging koop ik terug in en laat dat geld staan tot er een stabilisatie is en door de nominale curve stijgt om weer te verkopen om dit geld te laten slapen, zelfs tot 2 jaar lang. In een kleine tijdspanne kan je meer winst maken dan dit geld 2 jaar lang te laten staan op een fonds.
Ik heb het geld niet nodig maar de winst daar ga ik van op verlof en zuip en eet het op.
Nu kan ik zeker 2 weken met mijn madam in zon gaan liggen .
Vanaf dit jaar begonnen en vind dit een leuk spel, maar moet nog zeer veel leren .
mss. ga ik ooit verslaafd worden en zit ik elke dag en uur te spelen, dat zou mijn leven vergallen.
Dat is een betrouwbare indicatie, de één heeft een steilere dan de andere maar is een constante.
Dat onderweg een val is of een sterke stijging is normaal (economisch of externe impact)
Dus ik verkoop en neem winst, en zodra er genoeg curve is onder de nominale stijging koop ik terug in en laat dat geld staan tot er een stabilisatie is en door de nominale curve stijgt om weer te verkopen om dit geld te laten slapen, zelfs tot 2 jaar lang. In een kleine tijdspanne kan je meer winst maken dan dit geld 2 jaar lang te laten staan op een fonds.
Ik heb het geld niet nodig maar de winst daar ga ik van op verlof en zuip en eet het op.
Nu kan ik zeker 2 weken met mijn madam in zon gaan liggen .
Vanaf dit jaar begonnen en vind dit een leuk spel, maar moet nog zeer veel leren .
mss. ga ik ooit verslaafd worden en zit ik elke dag en uur te spelen, dat zou mijn leven vergallen.
Begonnen met 0 euro in 2016. Over de afgelopen jaren ben ik maandelijks blijven bijstorten. Als ik mijn contributie deel door mijn winst, kom ik uit op 90.9%.
Het meeste van deze winst komt van ASML.
Het meeste van deze winst komt van ASML.
Heb eens een fonds uitgespit van heel de korf.
Al die aandelen stegen en toch zakte het fonds??
Afromen van beheerder"punt"
Is natuurlijk geen parimide spel, maar wie pakt hier de poen? Beheerder en bank onder de mantel van neem een horizon van meerdere jaren en je zal vruchten dragen, ja appels die onder de boom liggen.
Ik trek liever zelf een paar goede appels van die boom en wil zelf bepalen wanneer, maar zal altijd goede appels plukken.
Is natuurlijk geen parimide spel, maar wie pakt hier de poen? Beheerder en bank onder de mantel van neem een horizon van meerdere jaren en je zal vruchten dragen, ja appels die onder de boom liggen.
Ik trek liever zelf een paar goede appels van die boom en wil zelf bepalen wanneer, maar zal altijd goede appels plukken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
+1
De prijs van een fonds word altijd bepaald door de som van de assets in het fonds.
Lopende kosten worden dagelijks afgetrokken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Geen dividenden uitbetaald.
Uitleg gevraagd op bank en ze konden er geen deftige uitleg voor geven. Eigenlijk geen.
Dus ik ga kopen en verkopen wanneer ik min 5 % kan nemen. Welk fonds dat is speelt zelf geen rol.
Liefst één die over de nominale stijging om de haverklap eronder en er boven gaat.
Uitleg gevraagd op bank en ze konden er geen deftige uitleg voor geven. Eigenlijk geen.
Dus ik ga kopen en verkopen wanneer ik min 5 % kan nemen. Welk fonds dat is speelt zelf geen rol.
Liefst één die over de nominale stijging om de haverklap eronder en er boven gaat.
De prijs van een fonds wordt normaal 1 keer per dag bepaald.odbc schreef: ↑6 juli 2021, 17:01 Heb eens een fonds uitgespit van heel de korf.
Grof genomen betaal je vandaag wat de waarde was van de korf aandelen op aflsuiten gisteren. Maar geef je nu een order in, dan wordt dat pas morgenvroeg uitgevoerd, en uiteraard aan de koersen van afsluiten gisteren.
Nu vraag ik me wel af waar je de volledige samenstelling van een fonds kan vinden, en dan zeker de echte live data....
Je strategie om te gaan traden met fondsen.... vergeet het, te veel kosten en taksen, en veel te trage bewegingen.
De meeste fondsen publiceren hun waarde gebaseerd op de beurskoersen van gisteren maar er zijn er ook die vandaag de beurskoersen van eergisteren verrekenen. Voorts ken je alleen de top-10 posities van aandelen. Er zijn er veel meer maar die ken je niet, de fondsbeheerders laten niet in hun kaarten kijken. Dat heeft niets met afromen of poenpakken te maken. De beheerskosten worden doorheen heel het jaar ongemerkt beetje bij beetje ingehouden, niet alles op een welbepaalde dag.
Daar heb je het mis. Ik ben maar uit op max 4%netto
Jaarlijks. Dat had ik dit jaar al 3 x kunnen halen.
Zelfs elke keer met 2 % instap en beurstaks.
Dus nu mag het zelfs 6 maanden op spaarrekening blijven staan tot...
Is een markt waar veel geld onaangeroerd blijft staat op aangeven van banken( +- 6 jaar horizon)
Hoedikwijs zakt dit met meer dan 8% en stijgd dan weer. 3 à 5 keer per jaar.
Die momenten neem ik, zit weinig risico op.
Zakken ze verder weg, wacht ik af, gaat altijd stabiliseren naar nominale curve, zelfs met corona uitbraak en zware val.
Verkoop 15 min voor beurs afsluitings dag en die prijs is dan voor 99,99% het fonds aandeel.