Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
Fantastische cijfers die ik hier allemaal lees. Te mooi om waar te zijn??
Waarom denk je dat? Getallen die hierboven staan komen overeen met wat kan (en mag) verwacht worden gezien de algemene evolutie van de markten.costaadeje schreef: ↑5 augustus 2021, 22:03 Fantastische cijfers die ik hier allemaal lees. Te mooi om waar te zijn??
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er heel veel opscheppers op spaargids actief zijn.
Het ziet er allemaal zo rooskleurig uit. Ik kan mis zijn, maar het zou me toch verbazen.
Het ziet er allemaal zo rooskleurig uit. Ik kan mis zijn, maar het zou me toch verbazen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is natuurlijk net wat we willen vermijden want dat is niet bevorderlijk voor de werking van het forum, ik geloof ook niet dat dit van toepassing is - her en der een uitzondering buiten beschouwing gelaten.costaadeje schreef: ↑6 augustus 2021, 09:46 Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er heel veel opscheppers op spaargids actief zijn.
Ik heb niet het gevoel dat er overdreven wordt met de resultaten. Volgens mij is er eerder sprake van selection bias. Enkel diegene met goede resultaten zijn actief op spaargids en posten hun resultaten. Voor ieder goed resultaat op dit forum zijn er ook tientallen slechte resultaten door andere beleggers die hier niet gepost worden.contextbinder schreef: ↑6 augustus 2021, 09:56Dat is natuurlijk net wat we willen vermijden want dat is niet bevorderlijk voor de werking van het forum, ik geloof ook niet dat dit van toepassing is - her en der een uitzondering buiten beschouwing gelaten.costaadeje schreef: ↑6 augustus 2021, 09:46 Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er heel veel opscheppers op spaargids actief zijn.
Persoonlijk heb ik me voorgenomen om iedere eerste van de maand hier mijn resultaten te posten, ongeacht wat die zijn. Voorlopig houd ik het toch nog altijd vol
Zoals B7H4long ook zegt posten sommigen ook enkel het deel van hun portefeuille dat de goede kant op gaat, en laten ze slechte beleggingen vallen.
Ik doe dit ten dele: ik post enkel over alles waar ik na 2019 in belegd heb. Hetgeen daarvoor dat 'vast' zit, daar kan ik momenteel toch geen beslissingen over maken. En mijn reservefonds, dat beschouw ik niet als deel van mijn portefeuille.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Het is nu eenmaal wel een feit dat de beurzen nu een pak hoger staan dan een jaar geleden.costaadeje schreef: ↑6 augustus 2021, 09:46 Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er heel veel opscheppers op spaargids actief zijn.
Het ziet er allemaal zo rooskleurig uit.
Het is bijna onmogelijk om momenteel YTY/YTD negatief te staan met een beetje spreiding in de port.
24%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
23%Bonds - 2%IEGA - 1%CASH Updated 01/01/2025
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
23%Bonds - 2%IEGA - 1%CASH Updated 01/01/2025
- Roger_de_klusman
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik zie volgende redenen:
1) De beurzen (en vastgoed, en vanalles en nog wat) gaan al meer dan 10 jaar hoofdzakelijk omhoog, hier en daar een dip nagelaten. Het is dan ook niet zo moeilijk om positieve resultaten te hebben.
2) Bezoekers van dit forum en al zeker niet de actieve leden zijn niet representatief voor de algemene bevolking. Bij de meesten hier zal er wel meer binnenkomen dan er uitgegeven wordt aangezien hier op beide punten tips gegeven worden. Na jaren geraak je dan wel aan een redelijk vermogen dat je kan missen en dus risicovoller kan beleggen met in het huidige klimaat serieuze winsten.
3) En ja, de positieve resultaten zullen wel meer in de verf gezet worden dan de mislukkingen.
1) De beurzen (en vastgoed, en vanalles en nog wat) gaan al meer dan 10 jaar hoofdzakelijk omhoog, hier en daar een dip nagelaten. Het is dan ook niet zo moeilijk om positieve resultaten te hebben.
2) Bezoekers van dit forum en al zeker niet de actieve leden zijn niet representatief voor de algemene bevolking. Bij de meesten hier zal er wel meer binnenkomen dan er uitgegeven wordt aangezien hier op beide punten tips gegeven worden. Na jaren geraak je dan wel aan een redelijk vermogen dat je kan missen en dus risicovoller kan beleggen met in het huidige klimaat serieuze winsten.
3) En ja, de positieve resultaten zullen wel meer in de verf gezet worden dan de mislukkingen.
Sedert vorig jaar (Corona) zelf begonnen met beleggen in aandelen. De beurscrash in 2008/2009 heb ik gemist - wat ik mij altijd beklaagd heb, maar ik was toen nog jong en voorzichtig met mijn geld - en de crash in maart vorig jaar leek mij de uitgelezen kans om in te stappen.
Begonnen met heel bescheiden bedragen en geleidelijk aan wat bijgekocht. Voornamelijk ETF's en wat losse aandelen. In totaal ongeveer 1.000 euro winst gemaakt indien ik nu zou verkopen.
Kon het beter? Zeker. Ben ik tevreden? Zeker en vast.
In elk geval heb ik op dat 1 jaar heel veel bijgeleerd en ik ben van plan om geleidelijk aan te blijven bijkopen.
Begonnen met heel bescheiden bedragen en geleidelijk aan wat bijgekocht. Voornamelijk ETF's en wat losse aandelen. In totaal ongeveer 1.000 euro winst gemaakt indien ik nu zou verkopen.
Kon het beter? Zeker. Ben ik tevreden? Zeker en vast.
In elk geval heb ik op dat 1 jaar heel veel bijgeleerd en ik ben van plan om geleidelijk aan te blijven bijkopen.
Laatst gewijzigd door hahn op 6 augustus 2021, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik durf hier niks te schrijven.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Als er 10 een goed resultaat halen en 10 een slecht,costaadeje schreef: ↑6 augustus 2021, 09:46 Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er heel veel opscheppers op spaargids actief zijn.
Het ziet er allemaal zo rooskleurig uit.
zullen er wellicht 8 hun goede resultaat posten en 2 hun slecht.
En mensen zullen idd soms al eens hun oude (minder succesvolle?) beleggingen buiten beschouwing laten, of enkel een deel (goede deel?) rapporteren.
Da's de menselijke natuur hé
Heden zal de bias wel meevallen:
ook een ondergemiddelde prestatie ziet er nu meestal nog behoorlijk uit in absolute cijfers
Ik zie geen enkele meerwaarde in dit item !!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Momenteel totale inleg +6,60% tov eind 2020 en waarde tov inleg: +8,73%EarthNvstr1 schreef: ↑26 januari 2021, 19:05 Ik kijk enkel naar wat ik erin heb gestoken tov het jaar ervoor en hoeveel het waard is tov wat ik er in totaal in heb gestoken.
2018: totale inleg: X, waarde tov inleg: -9,40%
2019: totale inleg tov vorig jaar: +33,34%, waarde tov inleg: +0,04%
2020: totale inleg tov vorig jaar: +39,06%, waarde tov inleg: +1,18%
Ben dus niet zo goed begonnen in 2018 ... ;-)
Edit: nog nuttig om te weten:
- berekening is inclusief verkoopkosten (waarde tov inleg is dus wat ik netto over hou als ik alles verkoop als dat zou kunnen)
- mix van fondsen, aandelen, coops, p2p-lending (spaarrekeningen en fiscaal pensioensparen e.d. niet inbegrepen)
Realistisch genoeg ?
11 euro. :-s